X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אין לזלזל בעוצמתו של החיכוך הנוכחי בין שתי המדינות, אולם נראה ששתיהן מנסות למתן את גורמי המחלוקות. הדבר נעשה בעיקר באמצעות הצהרות ופעולות מרגיעות משני הצדדים
▪  ▪  ▪
הילארי קלינטון בביקור בפקיסטן. [צילום: AP]

חיסולו של אוסמה בן-לאדן על-ידי כוחות קומנדו אמריקנים בעיר אבוטבאד שבפקיסטן בתחילת מאי 2011 היווה שיא נוסף במתיחות המתמשכת בין ארצות הברית לפקיסטן סביב סוגיית הלחימה בטרור בכלל, ובאזור השבטי שבתחום ריבונותה של פקיסטן בפרט. עם זאת, בשלב זה שני הצדדים נמנעים מיצירת קרע בלתי ניתן לאיחוי וזאת בשל האינטרסים ההדדיים המובהקים שלהם: פקיסטן - הזקוקה לתמיכה הכלכלית של ארצות הברית ומבקשת למנוע את תמיכתה החד-צדדית בהודו, יריבתה המרה, וארצות הברית - הזקוקה להמשך הסיוע של פקיסטן בלחימה נגד גורמי הטרור האזורי והבינלאומי, הטאליבן, רשת חקאני ואל-קאעדה, אשר יכולתם לפעול נגד האינטרסים של ארצות הברית תלויה במידה רבה במדיניות פקיסטן כלפיהם.
הפרתה הבוטה של הריבונות הפקיסטנית על-ידי כוחות הקומנדו האמריקני שפעלו בלב הכרך העירוני של פקיסטן, ללא תיאום עם השלטונות באסלאמבאד, גררה ביקורת פוליטית וציבורית נוקבת במדינה. הפרלמנט הפקיסטני קיים דיון מיוחד בסוגית המחדל של הממסד הצבאי-ביטחוני, על כך שלא ידע ומנע הן את הפעילות הצבאית האמריקנית והן את נוכחות בן-לאדן בלב המדינה. כזכור, על-פי מידע שפורסם לאחר החיסול, התגורר בן-לאדן במתחם בלב המדינה חמש שנים לפחות ואף אירח בו מבקרים, דבר שעורר תהיות בקרב גורמים במערב לגבי האפשרות שבן-לאדן זכה לשיתוף פעולה וסיוע מצד גורמי ביטחון מקומיים. עובדה זו הגבירה עוד יותר את התסכול האמריקני מרמת שיתוף הפעולה הבלתי מספקת של פקיסטן במלחמה בטרור, ובעיקר את מה שנתפש כחוסר נכונות מצד פקיסטן להקצות כוחות מספיקים למלחמה באזור השבטי בווזיריסטן (FATA), ובמקביל דרישתה להגביל את תקיפות כלי הטייס הבלתי מאוישים האמריקנים.
תקיפות אלה מהוות כידוע את דפוס הפעולה האפקטיבי העיקרי של ארצות הברית בלחימה נגד גורמי הטרור, כאשר המטרה היא ההנהגה הבכירה של ארגוני הטרור, המרוכזים באזור השבטי. למרות שלעתים נגרמות בעטיין של תקיפות אלה פגיעות באזרחים בלתי מעורבים, הן בשל נטייתם של גורמי הטרור להשתמש במרחב האזרחי כמגן והן בשל טעויות אנוש, הגבלתן על-ידי הממשל הפקיסטני משמעה פגיעה במלחמה בטרור.
גל המתיחות הקודם ביחסים המורכבים בין שני הצדדים התגלע בעטיו של אירוע שהתרחש לפני כשלושה חודשים, כאשר עובד קבלן של ה-CIA, ריי דיוויס, ירה למוות בשני סוכני מודיעין מקומיים באמצע היום בלאהור בשל חשדו, כי בכוונתם לשדוד אותו. דיוויס נאסר מיד לאחר התקרית, ולמרות היותו בעל חסינות דיפלומטית, בציבור הפקיסטני רווחה דרישה נחרצת לשפוט אותו בחומרה באשמת רצח בכוונה תחילה, פשע שדינו מוות. לאחר כחודש של מגעים, הוברח דיוויס מן המדינה בעקבות הסכם פשרה, שבמסגרתו שילמה ממשלת ארצות הברית כופר דם למשפחות ההרוגים, כפי שמתאפשר במקרים מסוימים על-פי חוקי האיסלאם.
האירוע העלה לדיון ציבורי את היקף ועומק פעילותם החשאית של כוחות הביון האמריקנים בפקיסטן ושימש כלי ניגוח בידי גורמים פוליטיים מקומיים המתנגדים לכלל הפעילות האמריקנית במדינה. האירועים הללו שימשו ללא ספק ככלי במשחק הפוליטי הפנימי עבור גורמי אופוזיציה איסלאמיסטים בפקיסטן לניגוח הממשל החילוני בראשות הנשיא אסיף עלי זרדארי, כשהגדירו את העסקה לשחרורו של דיוויס כ-"טרגדיה לאומית". ממשלתו של זרדארי מתמודדת עם משברים קואליציוניים חדשות לבקרים ופועלת נגד המגמה הברורה להחלשת הכוחות הפוליטיים החילוניים במדינה.
מגמה זו באה לידי ביטוי בשתי התנקשויות פוליטיות: בינואר נרצח על-ידי שומר ראשו סלמאן תאסיר, מושל חבל פאנג'ב והדובר הבולט נגד ההקצנה הדתית בקרב החוגים האיסלאמיסטים וניסיונם לכפות על המיעוטים בפקיסטן את חוקי הכפירה,1 וכחודשיים לאחר מכן נרצח שבאז בהאטי, השר הנוצרי לענייני מיעוטים.
אל מול הטענות הפומביות שנשמעו בארצות הברית על אזלת היד הפקיסטנית, כפי שהתגלתה בפרשיית חיסולו של בן-לאדן, ולנוכח דבריו הנחרצים של הנשיא אובמה, כי לא ימָנע מפעילות חד-צדדית נוספת בפקיסטן אם הדבר ידרש, הושמעו בדיון הפרלמנט הפקיסטני טענות חריפות נגד פעילות ארה"ב מפי בכירי הממסד הצבאי והביטחוני הפקיסטאני. בסיומו של הדיון נמסרה הודעת מחאה רשמית לעיתונות על הפרת הריבונות בליווי אזהרה ברורה לארצות הברית מפני ביצוע פעולות דומות בשטחה הריבוני בעתיד, וכן טענה כי פעולות מסוג זה פוגעות במאמצים המשותפים של שתי המדינות במלחמה בטרור. כמו-כן, התקבלה בפרלמנט הפקיסטני החלטה לנקוט בצעדים שיגבילו את חופש הפעולה האמריקני בפקיסטן, למשל עיכוב במתן אספקה והעברת ציוד בתחומה, במידה ויימשכו התקיפות האמריקניות מן האוויר. במקביל נקבע, כי תיערך בדיקה פנימית מקפת לבחינת המחדלים המודיעיניים והביטחוניים שהוזכרו לעיל.
אין לזלזל בעוצמתו של החיכוך הנוכחי בין שתי המדינות, אולם נראה שבשתיהן מנסים למתן את גורמי המחלקות. הדבר נעשה בעיקר באמצעות הצהרות ופעולות מרגיעות משני הצדדים: מכתבו המרגיע של הנשיא זרדארי ב"וושינגטון פוסט", שפורסם מיד לאחר החיסול ונועד למזער את הביקורת החריפה נגד ממשלו בדעת הקהל בארצות הברית, וכן מתן אישור מרשויות פקיסטן לאנשי ה-CIA לבקר במתחם בו שהה בן-לאדן באבוטבאד כדי לאסוף ממצאים נוספים באמצעים מתוחכמים העומדים לרשותם. מנגד, הצהירה מזכירת המדינה הילרי קלינטון, כי אין הוכחות למעורבות או לסיוע מצד הממשל הפקיסטני להסתרת בן-לאדן בשטחה, ואף ביקרה השבוע בפקיסטן מלווה בראש המטות המשולבים, האדמירל מייקל מאלן. ניכר, כי למרות המתח הגובר בין שתי המדינות, ממשליהן מעוניינים להמשיך ולשמור על קשרים תקינים ביניהן גם בעתיד בשל האינטרסים והתועלות הגלומות בשותפות הביטחונית והכלכלית הקיימת ביניהן.
ארצות הברית רואה בפקיסטן שותפה חיונית לייצוב אפגניסטן וגורם מסייע חשוב במלחמה בטרור, המתנהלת בתוככי פקיסטן. יתרה מזאת, שיקוליה הגיאו- אסטרטגים, הנוגעים להיותה של פקיסטן מדינה גרעינית בעלת תפקיד מרכזי בשמירת היציבות האזורית בעימות המתמשך בינה לבין הודו ולנוכח איתותיה של פקיסטן על כוונה להדק קשריה עם סין כאלטרנטיבה אפשרית למדיניותה הפרו- מערבית, מעודדים את ארצות הברית להימנע מנקיטת צעדים חריפים נגדה. פקיסטן, הסובלת ממצב כלכלי קשה, נהנתה מאז שנת 2002 מסיוע כלכלי וביטחוני-צבאי נדיב בהיקף של כ-20 מיליארד דולר מצד ארצות הברית בזכות מדיניותה הפרו-מערבית.
הפסקתו או צמצומו עלול לפגוע קשה במערכת הכלכלית המקומית ולגרום לשיתוק מוסדות המדינה. בנוסף, פקיסטן מתמודדת עם אתגר ביטחוני פנימי מורכב ובמקביל היא מצויה בעימות מתמשך עם הודו, יריבתה המרה, הנתפשת על ידה כאיום קבוע. בפקיסטן מודעים היטב למחירו של קרע ביחסים עם ארצות הברית, שעשוי לשרת את הודו, והדבר מהווה גורם מדרבן לשימור הקשרים המיוחדים עם ארצות הברית ולנוכחותה כגורם מאזן באזור.
מוקדם עדיין לקבוע כיצד יתפתח המשבר הנוכחי בין שתי המדינות, ואם יוביל לתפנית אסטרטגית ביחסיהן ולשינוי במערכת הכוחות באזור כולו. עם זאת, נראה כי היתרונות הגלומים עבורן בשימור השותפות עשויים להאיץ במנהיגיהן לבלום את ההידרדרות הנוכחית בקשריהן ולמנוע קרע מוחלט.

הערות:

1. חוקים אלה, המהווים חלק מהחוקה האיסלאמית של פקיסטן, קובעים בין היתר עונש מוות למי שפוגע בשמו של הנביא מוחמד או בקוראן וכן מטילים עונשים כבדים על "פגיעה ברגשות דתיים".

מבט על, גיליון 259, במאי 2011.
דן ברק הינו מתמחה בפרויקט הטרור במכון למחקרי ביטחון לאומ.
תאריך:  04/08/2011   |   עודכן:  04/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארצות הברית ופקיסטן - שותפות במשבר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הטאליבן פלש מאפגניסטן לפקיסטן ל"ת
קא  |  4/08/11 17:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה ברום
בהתבטאויות סביב הנאומים הדגישו אנשי הרשות את דבקותם בהסכם הפיוס והצורך להידבר עם העולם הערבי על הנאומים והשלכותיהם. נאומי אובמה ונתניהו רק הגדילו את הסיכוי שפתח וחמאס יצליחו ליישם את הסכם הפיוס ביניהם
איתמר לוין
המבחן האמיתי של המחאה החברתית: האם זהו בלאגן לשמו או רצון לשנות    הבלאגן חוגג בבנק מזרחי-טפחות ובתחבורה הציבורית    מלחמת הכל-בכל בוושינגטון חייבת להדאיג אותנו    מועצת יש"ע מאיימת בבלגן במיגרון    ובליבו של הבלגן בכדורגל הישראלי, נראה שההתאחדות חיה על הירח
ציפורה בראבי
להיות נשיא זה לא רק כבוד. זה להיות הרשות החומלת. וזה - חשוב מאוד. הרי מישהו מהממשל צריך לעודד ולחזק, וכאן מגיע תפקידו האמיתי של הנשיא - לייצג את העם
עו"ד אברהם פכטר
צריך להודות, השביתות/מחאות תפסו את ביבי וממשלתו לא מוכנים. לא להיקף המחאה, לא לגודלה ועוצמתה ולא לנחישותה. אנחנו הציבור רוצים מדינת רווחה ולא מדינת סעד. מובילי מחאת האוהלים נותנים לשביתה ניחוח פוליטי עם דגלים אדומים וגיבוי של "הקרן החדשה", התומכת בארגונים אנטי-ציוניים, וכאן טמון כישלון המחאה. ראו הוזהרתם: "תפסת מרובה - לא תפסת"
משה גביש
הטרמפיסטים - עורכי הדין מהמשרדים הסמוכים שתוצאת עבודתם היא הגדלת המעמסה על המפגינים, הפוליטיקאים המנסים ליצור הון פוליטי בביקורם והטייקונים - אלה שרוצים שנאהב אותם    ראש הממשלה - כבר הוכיח שחולשתו אינה בתוכניות או בהצהרות, אלא בביצוע    הריכוזיות - חיה ובועטת והיא חלק מהביעה שיש לפתור אותה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il