X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חמה, סוריה. אסד גורם להתגברות מהומות הדמים
טבח חמה פרק ב': אובדן הדרך של משטר אסד
העובדה שהמשטר נכנס לשלב פעולה מואץ בדיכוי ההפגנות דווקא בחודש רמדאן, חודש קדוש באיסלאם, מעידה על אובדן דרך. הרמדאן גדוש בתפילות ובהתכנסויות במסגדים. למודי ניסיון מההתגודדויות במסגדים בימי שישי ומהיציאה מהם להפגנות, כוחות הביטחון הסוריים מנסים למנוע מבעוד מועד מומנטום מחודש של הסלמת המחאה
ליעד פורת חוקר מכון הכתר ללימודי המזרח התיכון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בשאר אל-אסד בצרות
ליעד פורת
מבחינת השימוש בכוח, העדיפות כרגע בצד של המשטר. אולם כפי שבשאר אל-אסד אמר בנאומו האחרון: הפתרון לאירועים בסוריה הוא פוליטי ולא צבאי. באמרו זאת, כלל לא בטוח שבשאר מבין שחלק גדול מכלל אזרחי סוריה מעוניינים בהפלתו ובכך הוא ממשיך להיות מנותק מהעם. מגמה זו של ניתוק והתעלמות מדרישותיו הבוערות של חלק גדול מהעם עשויה בסופו של יום להיות בעוכריו ולהוביל לסילוקו
לרשימה המלאה

לאחר שרשרת טעויות של המשטר הסורי בהתמודדות עם ההפגנות, כוחות צבא וטנקים צרים שוב על העיר חמאה. הפעם מתבצעת הפגזה על אזרחים ובניינים בהיקף הרחב ביותר מאז פרוץ המחאה במרס 2011.
למרות פעולות צבאיות אלה שגובות לעיתים עשרות הרוגים ביום אחד, המשטר נתפס על-ידי המפגינים כמי שמהסס ומתלבט, כלומר מגלה חולשה. גורמי האופוזיציה איתרו נקודת תורפה אצל המשטר לנוכח אי השתלטותו על המחאה ושואבים עידוד מהתגברות הביקורת הבינלאומית נגדו. מנגד, המשטר מגביר את הדיכוי בצורה הדרגתית, לעיתים בדרך של ניסוי ותעייה, ומשקיע מאמץ רב בחסימת אמצעי תקשורת. מאחר שהמפגינים שואבים תמיכה רבה מקבוצות אופוזיציה חיצוניות, ממדינות נוספות באזור (בפרט טורקיה) ומהעולם החופשי, המשטר פועל למניעת כיסוי תקשורתי של פעולות הדיכוי.
במאמץ לבודד את המפגינים, המשטר צר על ערים תוך שימוש בכוחות צבא ומחבל באמצעי תקשורת ותחבורה. כך למשל, טנקים רומסים ערמות של אופנועים וחיילים משביתים רכבים אזרחיים. במקביל, כוחות הביטחון מנתקים את רשת החשמל וחוסמים קווי טלפון, אינטרנט ועוד. אלא שהמשטר מתקשה לבצע פעולות אלה בו-זמנית בכמה ערים יחד והמפגינים מודעים לכך. מסיבה זו המפגינים מנסים לקיים הפגנות בתפוצה כלל סורית ובכך להתיש את המשטר.
העובדה שהמשטר נכנס לשלב פעולה מואץ בדיכוי ההפגנות דווקא בחודש רמדאן, חודש קדוש באיסלאם, מעידה על אובדן דרך. הרמדאן גדוש בתפילות ובהתכנסויות במסגדים. למודי ניסיון מההתגודדויות במסגדים בימי שישי ומהיציאה מהם להפגנות, כוחות הביטחון הסוריים מנסים למנוע מבעוד מועד מומנטום מחודש של הסלמת המחאה.
פעולות המנע וההתקפה שנוקט המשטר, בכלל זה הרג מפגינים מוסלמים במהלך הרמדאן, לא רק שגורמות להסלמה נוספת בהתקפה התקשורתית ובמחאה נגדו, אלא מחריפות את הקיטוב העדתי בסוריה (בין עלאווים ובין מוסלמים סונים). בנוסף, הרג מתמשך של אזרחים מוסלמים בסוריה במהלך חודש הצום גורר ביקורת נוקבת מצד מדינות וחוגים מוסלמים ברחבי העולם. מה שמאחד גורמים נוספים נגד משטר אסד ומהדק את הלחץ סביבו.
הקהילה הבינלאומית עומדת על שתי רגליה ועמלה למצוא נוסחאות על-מנת להחליש את משטר אסד. מבחינת המערב, לאסד אין יותר מקום בעתיד של סוריה. בשאר נמנע עד כה מטבח עצום ממדים, כפי שבוצע ב-1982 על-ידי אביו, ומדכא את ההפגנות בצורה מבוקרת יחסית. חרף זאת, לנוכח התהדקות המצור הצבאי על חמאה, הקהילה הבינלאומית, בדגש על ארה"ב ומדינות אירופה, נכנסה לפעילות קדחתנית. מעבר לגינוי משטר אסד וטענות להיעדר הלגיטימיות שלו, הובהר לאחרונה שהמערב מעדיף את סוריה ללא אסד. אפילו רוסיה החלה לשנות את עמדתה המסורתית כלפי סוריה ומותחת עתה ביקורת על המשטר בדמשק.
בנסותו לרצות חוגים מדיניים במערב, בשאר אסד נוקט בצעדים חוקתיים מפעם לפעם. גישתו זו גוררת תגובה נזעמת מצד המפגינים וגורמת להסלמה נוספת. כך למשל, בשאר הכריז בשבוע שעבר על צו חדש שמאפשר הקמת מפלגות נוספות. אין לכך כל ערך כאשר תקנות אחרות מאפשרות להרוג מפגינים ומתנגדי משטר ללא אבחנה. במציאות שבה מרבית הכוחות הפוליטיים (המפלגות הפוטנציאליות) בסוריה מזוהים עם האופוזיציה ונאבקים במשטר, אין שום משמעות להצהרה על צו שמאפשר קיום מפלגות נוספות.
ההתנהלות של משטר אסד בנסותו לשים קץ להפגנות, הן באמצעים כוחניים והן באמצעות הכרזה על רפורמות, משיגה תוצאה הפוכה: התגברות מהומות הדמים. לכך תורמת גם הדרך שבה המשטר נוקט מאז מרץ 2011, כלומר הוא מהסס בצעדיו ונוקט לעיתים מהלכים מתוך ניסוי ותעייה ומעל הכול משדר אובדן דרך. כתוצאה מכך המוטיבציה של המפגינים להפיל אותו הולכת וגדלה.

הכותב הוא חוקר תנועות אופוזיציה איסלאמיות בסוריה ואיש אוניברסיטת חיפה.
תאריך:  07/08/2011   |   עודכן:  07/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טבח חמה פרק ב': אובדן הדרך של משטר אסד
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
האחים שלמה ונאוה לבית ארצי נותנים יד וקול למאבק פוליטי פלגני, פינוקי, שאין בו לא חברתיות ולא סולידריות, שאין בו עם, אלא רק יומרה לדבר בשם העם. כמה חבל, כמה מאכזב, כמה ילדותי    "חום יולי-אוגוסט" השפיע על חלק מאזרחי ישראל, במיוחד על האגף ה"צפוני" המשועמם
יחזקאל דרור
מגזין "ביטחון לאומי" מתכבד לארח את הפרופסור יחזקאל דרור, מבכירי הוגי הדעות בתחומים רבים של מדע המדינה. מחקריו שזכו לפרסום עולמי מתמקדים בתחומים רבים של המינהל הציבורי, קבלת החלטות בתחומי ממשל, ביטחון-לאומי ויחב"ל. בין עשרות פרסומיו בולטים שניים מספריו בנושא הביטחון הלאומי באנגלית Israeli Statecaft: National Security Challenges and Responses ובעברית: מנהיג תהיה לנו! מורה נבוכים למנהיג מכונן יהודי-ציוני, סקירת ספר זה תתפרסם בקרוב במגזין
שושנה ויג
הכתיבה הייתה ראשונה והתחילה בכתיבת שירים למבוגרים, אליה הצטרפו סיפורי ילדים שהפכו לשלושה ספרים. הציור הגיע כתגובה לשעמום עקב היותה של אהרונוביץ מרותקת למיטה. פרס היצירה שקיבלה מטעם עיריית חיפה הוא לא אחר מאשר ההוכחה הניצחת שכנראה, "מגיע לי"
אפרים הלפרין
אנו רואים שקדימה הרבה יותר קיצונית במדיניות הקפיטליסטית המושרשת והעמוקה שלה, ורק התחילו קצת הילדים להפגין, והיא הפכה עורה, שכחה מהמצע, ושכחה מההתחייבות שלה לבוחר
יוסי דר
ההתנהלות של אובמה בשבועות האחרונים, טרם העלאת תיקרת החוב של ארצות הברית, עוררה חמלה של ממש. ובהעדר מנהיגות התכתשו ביניהם הרפובליקנים והדמוקרטים, בשני בתי הקונגרס, עד זוב דם. ומבוגר אחראי שיאחוז במושכות - לא היה בנמצא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il