X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עו"ד לילך וויט   |  הלשכה לסיוע משפטי- מחוז חיפה
חרף העובדה כי חייבת לא עמדה בהסכם הפשרה לסילוק חוב, התקבלה טענת "פרעתי" שהגישה, לפיה לא הייתה הצדקה לחידוש הליכי הגבייה נגדה. נקבע שבחידוש ההליכים נגד החייבת יש משום חוסר תום לב מצד הזוכה לאור חוסר הפרופורציה שבין הפעלת סנקציה וחידוש הליכים לבין איחור לא רב יחסית בתשלום יתרת החוב על-פי הסכם הפשרה, איחור שלווה במאמצי החייבת לקבל הסכמת הזוכה לדחייתו
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

רשם ההוצאה לפועל: אבי כהן
כנגד החייבת נפתחו שני תיקי הוצאה לפועל, לשם ביצוע תביעות על סכום קצוב. רשם ההוצאה לפועל ציין באמרת אגב כי נוסח התביעות שהוגשו בשני התיקים היה זהה לחלוטין, ולא ברורה הנחיצות שבפיצול ההליכים.
החייבת הגישה התנגדויות לביצוע שתי התביעות. התביעות הועברו לדיון בבית משפט השלום בקריות והצדדים הגיעו להסכם פשרה שקיבל תוקף של פסק דין.
בהסכם נקבע כי החייבת תשלם את חובה בשני תשלומים (כל אחד על סך 15,000 ש"ח), כאשר איחור של עד 7 ימים בתשלום לא יהווה הפרת הסכם, ואי עמידה בתשלום במועד יוביל לחידוש הליכי הגבייה בתיקי ההוצאה לפועל.
החייבת שילמה את התשלום הראשון במועד, ואת התשלום השני שילמה באיחור של מספר שבועות. הזוכה הגיש בקשות לחידוש הליכי הגבייה בשל הפרת ההסכם ועל-פי המוסכם בו ואילו החייבת הגישה בקשות בטענת פרעתי בהן טענה להסכמה לאיחור מטעם הזוכה.
שתי שאלות נבחנו על-ידי הרשם: האחת - האם הזוכה הסכים לאיחור בביצוע התשלום השני. השניה - אם התשובה לשאלה הראשונה שלילית - האם בשל עיקרון תום הלב היה מקום לשלול מהזוכה את זכותו החוזית למימוש הסנקציה.
רשם ההוצאה לפועל השיב על השאלה הראשונה בשלילה ועל השניה בחיוב. הרשם לא קיבל את טענת החייבת כי הייתה הסכמה מטעם הזוכה לאיחור. בהקשר זה נקבע כי אף שלחייבת אכן ניתן על-ידי גורם מטעמו של הזוכה אישור לאחר במספר ימים בביצוע התשלום, בפועל החייבת איחרה בתשלום במספר שבועות, איחור שלא היה לגביו הסכמה.
על-אף קביעה זו קיבל ראש ההוצאה לפועל את הבקשות בשל כך שלטעמו עיקרון תום הלב, החולש גם על הליכי ההוצאה לפועל, שולל מן הזוכה את היכולת להפעיל את זכותו החוזית במקרה זה. רשם ההוצאה לפועל קבע שהזוכה פעל בחוסר תום לב הן באופן שבו הגיש את הבקשות לחידוש ההליכים והן בעצם בקשתו לממש את הסנקציה שבהסכם הפשרה לחידוש ההליכים.
חוסר תום לב באופן הגשת הבקשה לחידוש הליכים: בבקשותיו לא ציין הזוכה שהחייבת פנתה אליו מספר פעמים בבקשות לקבלת ארכה, וכן שלחייבת אושר איחור של מספר ימים. נפסק כי בכך יש משום הסתרה של עובדות מהותיות וזאת בחוסר תום לב. חוסר תום לבו של הזוכה בבקשה לחדש את הליכי הוצאה לפועל בטענה של הפרת הסכם הפשרה:
הזוכה ידע שהחייבת, אשר בביצוע התשלום הראשון גילתה את רצונה לקיים את ההסכם, נמצאת במצוקה כלכלית זמנית ועושה מאמצים כנים לביצוע התשלום, ואף פונה אליו בבקשות למתן ארכה לביצוע התשלום (עוד בטרם חלף המועד לביצוע התשלום).
אין מדובר בחייבת סרבנית, שרק במימוש הליכי גביה חמורים, תבצע את התשלום. מדובר בחייבת שמגלה רצינות כלפי התחייבויותיה וביקשה אורכה סבירה לאור מצוקתה הכלכלית.
הרשם מציין כי בנסיבות אלו מן הדין היה לגלות גמישות והתחשבות, תוך מתן הזדמנות ראויה לשלם את התשלום השני ולא לעמוד על ביצוע הסנקציה.
עוד קבע הרשם, וייחס לקביעה זו משקל רב, כי קיים חוסר פרופורציה בין חומרת הסנקציה שבחידוש ההליכים לבין חומרת האיחור, חוסר פרופורציה המקים חוסר תום לב בעמידה על מימוש הסנקציה.
לאור קביעות אלו פסק רשם ההוצאה לפועל כי עמידה על הפעלת הסנקציה לא יכולה להיחשב פעולה בתום לב והינה ניצול לרעה של הליכי הגביה. טענת ה"פרעתי" של החייבת התקבלה, והפעלת הסנקציה וחידוש הליכי הגביה לא הותרו.
תיקים 01-68566-09-9, 01-69012-09-6 לשכת ההוצאה לפועל בתל אביב, החלטה מיום 6.2.11

פורסם במקור במגזין "עת סיוע", כתב עת מקוון לאגף סיוע משפטי
במשרד המשפטים (גליון מס 1, יולי 2011).
תאריך:  07/08/2011   |   עודכן:  07/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 תום לב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עיקרון תום הלב - גם בחידוש הליכי גבייה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
החלטה לא צודקת בעליל
אורח  |  7/08/11 18:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אוסאמה חזבון
היכן תוגש בקשה לביטול הגבלה מלהחזיק רישיון נהיגה שהוטלה במסגרת חוקי הוצל"פ כשהחייב נמצא בהליכי פשיטת רגל
עו"ד אוסאמה חזבון, עו"ד שוקי פרידמן
תיקון חקיקה חדש שם קץ למחלוקת באיזו לשכת הוצאה לפועל יש להגיש בקשה להכרזה על חייב כמוגבל אמצעים. עד לתיקון זה לא הייתה בחוק ההוצאה לפעול ותקנותיו התייחסות לשאלה זו, וזאת בניגוד להתייחסות מפורשת לעניין הגשת בקשה לאיחוד תיקים. לאחר שנים של החלטות והנחיות מינהליות סותרות, ומשהחל הערפל בסוגייה זו להתפוגג בעקבות החלטות בערכאות הערעור - הגיע התיקון והפך את ההחלטות על פיהן
עו"ד שוקי פרידמן
הנוהג לחייב חייבים בתשלום ראשוני גבייה, אם כתנאי לדיון בבקשתם לצו תשלומים או להכרזה (ראשונה) כחייבים מוגבלים באמצעים ואם כחייב מקדים לצד קביעת צו תשלומים, נשלל בשורת פסקי דין שניתנו במסגרת ערעורים על החלטות רשמי ההוצאה לפועל
רפי לאופרט
הפגנה מרשימה על-פי כל קנה-מידה, בוודאי לפי קנה-מידה ישראלי. הפגנה שהייצוג התל אביבי בה דומיננטי והייצוג הישראלי בה חלקי בלבד, והדבר אינו לזכותה. צריך לעבור מביטויי מחאה של השכבות החזקות יחסית במדינת ת"א למחאה אוניברסלית יותר, שבה מיוצגות השכבות החלשות בישראל; אין "צדק חברתי" בייצוג החזקים בלבד או בעיקר
בלפור חקק
רבקה-תפארת חקק רָקמה סיפור שמגלה אמפתיה לשונים בחברה, והמחנכים יוכלו לעורר את חושיהם של הילדים ואת רגישותם לתופעה זו. הספר נועד לעורר את הקוראים לַחווֹת דברים שקורים להם עצמם באמצעות חוויות שעוברות על גיבורי הסיפור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il