X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בניה בן-נון   |  האקדמיה ללשון העברית
צְלַמְנוע, צחקיק, מעקובת וקשקשת - האקדמיה ללשון העברית מסכמת את פרק הקולנוע והטלוויזיה במילון מיוחד למונחי תקשורת וקוראת לציבור הגולשים להגיב ולהעיר הערות
▪  ▪  ▪
300 מונחים חדשים מתחום הטלוויזיה והקולנוע [צילום: אתר סרט]

תמונח, מִצְרָף, נַקָּשׁ - אלה מונחים חדשים בעברית, בתחום הטלוויזיה והקולנוע, פרי עבודתה של הוועדה למונחי התקשורת של האקדמיה ללשון. ציבור העיתונאים, אנשי הקולנוע והטלוויזיה נקראים עתה להעיר את הערותיהם על כ-300 מונחים עבריים בתחום הטלוויזיה והקולנוע.
בתחילת ימיה של הטלוויזיה בארץ, ב-1968, דיברו על ויז'ן-מיקסר (vision mixer) ועל או.בי (OB). הספירה לאחור באולפן לקראת השידור הראשון נשמעה כך: פייף-פור-טרי וכו' (five-four-three...). לאט-לאט ומכוח יצירתם של העובדים עצמם נהפכו אלה לנתב תמונה ולניידת שידור, וכמובן ל"חמש-ארבע-שלוש...". אולם עדיין נשארו מונחים רבים וחשובים שלא זכו לחלופות עבריות: עד היום אנשי המקצוע מדברים על פריים (frame) ועל בום-מן (boom-man), על ליין-אפ (line-up) ועל דולי (dolly).
עכשיו גם המונחים הסרבניים האחרונים עומדים לפני עִברות. לא לפני שקוראי "העין השביעית" יסייעו במלאכה: 300 המונחים מתחום הטלוויזיה והקולנוע מתפרסמים כאן לראשונה, והקוראים מתבקשים להעיר את הערותיהם. האם המונחים בעברית נראים מתאימים ושמישים? האם יש מונחים חשובים שנשכחו? הרשימה היא עדיין בגדר הצעה, בתהליך עבודה, וקוראי "העין השביעית" מוזמנים להשתתף בתהליך.
המונחים הלועזיים שהוועדה טיפלה בהם מקורם במסורות שונות: סרטי עלילה, סרטי תעודה, משדרי חדשות ותוכניות שיח בטלוויזיה, קולנוע אירופי וקולנוע הוליוודי, ציוד הסרטה מעידן סרט הצלולויד ושיטות עבודה חדישות בווידיאו ועריכה ממוחשבת. הרשימה המצורפת כאן אינה מסודרת לפי האל"ף-בי"ת, אלא לפי תחומים ושלבים בעבודת ההפקה של סרטים ושל משדרי טלוויזיה.
יש ברשימה מונחים רבים שיעניינו את הציבור הרחב של חובבי הצילום והווידיאו המשפחתי. למשל הצרה במקום זום-אין (zoom-in), הרחבה במקום זום-אוט (zoom-out) וחלונית במקום פריים, שבעזרתה הצלם מעצב את התמונה. מונחים אחרים מיועדים בעיקר לשימושם של אנשי מקצוע. למשל מתווה שידור שיחליף את הליין-אפ וצְלַמְנוע שיחליף את הדולי. גם בתחום התסריט והבימוי עסקה הוועדה, והיא מציעה מונחים כמו קַשְׁקֶשֶׁת במקום ג'יבריש (gibberish) וצחקיק במקום גאג (gag). כדי להציג תמונה מילונית מלאה יותר של תחום הטלוויזיה והקולנוע נכללו ברשימה גם מונחים שכבר השתרשו בעברית, כגון תקריב (close up) ומבזק חדשות (news flash).
לאחר קבלת הערות מן הציבור תשוב הוועדה ותדון במונחים, ובהמשך תגיש את הרשימה לאישור ועדת המינוח המרכזית של האקדמיה ללשון העברית ואחר-כך לאישור מליאת האקדמיה.
הוועדה למונחי התקשורת הוקמה במהלך שנת תשס"ט (2009). את רשימת המצע למונחי הקולנוע הכין הקולנוען וחוקר הקולנוע ד"ר ענר פרמינגר והוסיף להם הגדרות. את רשימת המצע למונחי הטלוויזיה הכין איש הטלוויזיה בניה בן-נון והוסיף להם הגדרות.
בשלב הראשון פעלה תת-ועדה למונחי הקולנוע והטלוויזיה בהשתתפות פרופ' רפאל ניר, בניה בן-נון, ענר פרמינגר, נילי עדן ורותי ספירו. עוד השתתפו מדי פעם בפעם חברים אחרים ממליאת הוועדה.
הרכב מליאת הוועדה: פרופ' רפאל ניר ורוביק רוזנטל (יושבי-ראש במשותף); בניה בן-נון, גדי להב, איזי מן, משה נגבי, דני רובינשטיין, ד"ר ענר פרמינגר; נציגי האקדמיה ללשון העברית: נילי עדן (יועצת לשון בערוץ 1), רותי ספירו (יועצת לשון בערוץ 2), צופי ליבוביץ (יועצת לשון ברשות השידור); חברי האקדמיה פרופ' אבי הורביץ וגיל הראבן; עובד האקדמיה דורון רובינשטיין; מרכזת הוועדה: צביה זמירי (המזכירות המדעית, האקדמיה ללשון העברית).
את ההערות על רשימת המונחים נא לשלוח בהקדם למרכזת הוועדה, צביה זמירי, בדואר אלקטרוני zviazmiri@gmail.com; בפקס' 02-5617065 (אנא ציינו "לידי צביה"); או בדואר רגיל לכתובת: צביה זמירי, האקדמיה ללשון העברית, קריית האוניברסיטה, גבעת-רם, ירושלים 91904.
רשימות קשורות:
- מציתים סערות
- פיצה סלולרית
- "נורמטיווי" זה אבְּנורמלי
- מלה חשודה
- לא כל מלכוד הוא 22

תאריך:  10/08/2011   |   עודכן:  10/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משה נגבי  רוביק רוזנטל
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רונן בורדובסקי
מחקרים קודמים רבים מאוד מצאו קשרים ברורים וחד-משמעיים בין עישון סיגריות, מקטרת, נרגילה וטבק לעיסה או הרחה למחלות פה, שיניים וחניכיים
מירי קרייזמן
כולנו מכירים זוגות כאלו: הם שנים ביחד, מדברים על הכל, מסתדרים נהדר, מתחבקים ומתנשקים בתדירות דביקה, עושים קניות ונוסעים לחופשות רק זה עם זו    השאלה היא מה קורה כשדווקא ההיכרות המעמיקה יוצרת בעיות בחדר המיטות?
ד"ר שי מנשקו
עדיין ארוכה הדרך לטיפול אופטימלי, כאשר עדיין מרבית הילדים אינם מאובחנים בפרק הזמן המקסימלי המאפשר טיפול דחוף באוטם, ואף אלו מאובחנים בפרק זמן של עד כשש שעות מתחילת האירוע, אינם מופנים לרוב בפרק הזמן הדרוש למרכזים הרפואיים היחודיים לכך
אורן פרסיקו
קוראי מעריב נתקלו השבוע בשתי דוגמאות למידת החופש של עובדי העיתון ולמידת הפרגון שלו לשופרסל. ד"ש לבעל-הבית
ליאון אלי
מחזה על אחריות אישית, אחריות למשפחה ואחריות לזולת. מה ההחלטה אם אדם צריך לדאוג לעתיד משפחתו במחיר הפקרת חיי חיילים. האם עדיף להודות באמת ולשאת בתוצאות או לחיות באשליה. הצגה מעולה ומומלצת ביותר
רשימות נוספות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
הדדליין של המבזקן   /  רפי מן
מנפנפים על הגחלים   /  אורן פרסיקו
אקט של חברות   /  אורן פרסיקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il