X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מימוש "זכות הדיור" אינה בכלל זכות [צילום: פלאש 90]
האם יש זכות לדיור?
אמנם הזכות לדיור מוכרת במשפט הבינלאומי, וגם במשפט בישראל יש הכרה מסוימת בזכות לדיור אך היקף החובה של הממשלה במימוש הזכות אינה ברורה. גם הדרישה הנשמעת לאחרונה ל"דיור בר-השגה" מעורפלת. לא מובן כיצד קובעים את הזכות, ומי אמור להחליט על היקף הזכות והזכאים

עוד לפני קום המדינה, ראשי היישוב נחלקו בדעותיהם בנוגע לעיצוב המדיניות הכלכלית הרצויה. דוד בן-גוריון אומנם חיבב את התנ"ך, אך כמרקסיסט ותלמידו של לנין הוא שאף ליצור דיקטטורה של הפועל העברי בישראל. בן-גוריון ועמיתיו העמידו כמשימה את הפקעת הקניין הפרטי של תושבי ישראל, וזאת בניגוד לתנ"ך. הרעיון שלהם היה שהממשלה תחזיק בקרקעות ותחלק אותם בצורה שוויונית, וכך לכל אחד יהיה בית משלו. רעיון אוטופי זה אשר גרם לכך ש-95% מהקרקע בישראל מוחזקת כיום על-ידי הממשלה, אחראי במידה ניכרת למשבר הדיור.
בניגוד לבן-גוריון, זאב ז'בוטינסקי הושפע מאוד מהתנ"ך וטען כי זכויות הקניין הפרטי הם יתד ואבן במשטר החברתי כולו. הוא הסביר כי זכות הקניין, הוא "משהו שטבוע באורח אורגני בעצם הרעיון של החופש האזרחי". ז'בוטינסקי תמך מצד אחד בתחרות כלכלית חופשית וצמצום התערבות המדינה בכלכלה, ומצד שני סבר כי חובתה של המדינה לספק את חמשת 'הממים' - מזון, מעון, מלבוש, מורה ומרפא. אלא שלא ברור מה ז'בוטינסקי התכוון בכך. באחד מכתביו נאמר: "מוסכם בינינו כי מי שעדיין לא בנה את ביתו יגור באוהל..."
האם יש זכות לדיור?
אמנם הזכות לדיור מוכרת במשפט הבינלאומי, וגם במשפט בישראל יש הכרה מסוימת בזכות לדיור (ראו למשל ע"א 3295/94 פרמינגר נ' מור), אך היקף החובה של הממשלה במימוש הזכות אינה ברורה. גם הדרישה הנשמעת לאחרונה ל"דיור בר-השגה" מעורפלת. לא מובן כיצד קובעים את הזכות, ומי אמור להחליט על היקף הזכות והזכאים. מעבר לכך, העלות של אספקת "דיור בר-השגה" אינה ידועה, ויכולה להגיע לעשרות מיליארדי שקלים. כיצד המדינה אמורה לממן זאת?
מדיניות של "דיור בר-השגה" מובילה גם לתוצאות כלכליות וחברתיות קשות. המשבר הכלכלי בארה"ב נולד כתוצאה מהמדיניות אשר תמכה ב"דיור בר-השגה". האם מישהו מעוניין לייבא את המשבר הכלכלי האמריקני לכאן?
אחריותו של כל אדם לפרנס את עצמו ואת ילדיו וגם להשיג קורת גג, כל אחד בהתאם ליכולתו הכלכלית. מדוע שאנשים יתאמצו ויעבדו קשה לפרנסתם, עם המדינה תהיה שם ותדאג עבורם למגורים?
אם קובעים כי קיימת זכות לדיור, הרי שיש גם לקבוע כי על אחרים לספק את הזכות לדיור. הממשלה תצטרך לכפות על אנשים מסוימים, באמצעות מערכת המס, לשלם עבור "הזכות". כך יוצא שלצורך מימוש "זכות הדיור", שאינה בכלל זכות, פוגעים בזכות הקניין, שהיא זכות טבעית. זהו מעשה בלתי מוסרי בעליל.
הסופרת והפילוסופית איין ראנד, הסבירה כי זכויות הפרט הטבעיות, ובראשם זכות הקניין, הם שהולידו את החברה החופשית. בהתאם לכך, ראנד הזהירה כי השמדת החופש מתחילה בהשמדת זכויות הפרט. יש לקוות שמחאת האוהלים והכוח הפוליטי שעשוי להיצבר בעקבותיה לא יובילו לפגיעה בחברה החופשית.

הכותב הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומהעולם בתחום המיסוי, ובעליו של אתר האינטרנט הישראלי לתכנוני מס בינלאומיים הכולל מאמרים וחדשות מיסוי:
[קישור]
תאריך:  13/08/2011   |   עודכן:  13/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם יש זכות לדיור?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מהי חברה חופשית?
סתם_1  |  13/08/11 13:11
2
הפלצות מבית מרדשה של ראנד..
מטאטא  |  13/08/11 19:59
3
כל הכבוד
צפנת  |  14/08/11 12:55
4
זו ממש לא הסיבה לפרוץ המשבר...
pashut79  |  30/01/12 15:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלעד זליבנסקי
קשה להיות כלב בינוני במגדל דירות בתל אביב. בגלל אפליה גזעית, עצלנות ושחיתות של החיות הגבוהות, אין לנו מספיק דירות צמודות-קרקע עם חצר פרטית וגדר עם שלט. אנחנו מהווים בכל הארץ רוב בקרב חיות המשק שהולכות על ארבע, ובשכונות הצפופות והלא פוריות שבהן אחוז הילודה נמוך, מספר הנפשות שלנו שווה או גבוה יותר ממספר הזכרים והנקבות ההטרוסקסואליים, הזוגות הביולוגים שנשואים בתקופת ההריון, השוהים החוקיים מפלשתין ומאפריקה וכל משלמי המיסים שהולכים על שתיים
מרדכי קידר
במזרח התיכון, תרבות השבט "חיה ובועטת" וניתן אף לומר "חיה והורגת"
מנשה שאול
האם לבנון בדרך להפוך למובלעת אירנית?
אבי נוב
היענות לדרישות לעוד מעורבות ממשלתית תחייב העלאת מיסים ותפגע עוד יותר במעמד הביניים
יובל ברנדשטטר
מערכת ביטחון פנים שיצאה מדעתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il