X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
"גל המחאה יביא לשינוי מדיניות בתחומים רבים כמו עידוד הבנייה, הסרת מכשולים ברוח חוק הוד"לים והגדלת היצע הדירות למגורים" "האזרחים לא ייהנו מהכל בטווח המיידי, אבל הממשלה תישפט לשבט או לחסד בקלפי על-פי השפעת השינויים בתום הקדנציה" "מדינת ישראל הקימה ומקיימת בתנאים בלתי סבירים דמוקרטיה מפוארת גם בהשוואה לדמוקרטיות הכי מבוססות - צרפת, בריטניה, ארה"ב וסקנדינביה" ראיון עם פרופ' אברהם דיסקין על מחאת האוהלים ועל ספרו החדש בלימודי האזרחות
▪  ▪  ▪
''ניכר גוון פוליטי בשלטי המחאה ובכרזות הבוטות נגד ראש הממשלה'' [פלאש 90]
פרופ' אברהם דיסקין [צילום: באדיבות פרופ´ אברהם דיסקין]

פסל המלך צדקיהו. פרי ידי פרופ' דיסקין [צילום: באדיבות פרופ´ אברהם דיסקין]

"אם המוחים צודקים באומרם שהם גם וגם - ימין ושמאל, דתיים וחילוניים, ערבים, עניים ומעמד בינוני - הם לא יכולים לגבש מסר אופרטיבי של 'זה וזה צריך לתקן', כי יש סתירות בין העמדות השונות"

בכניסה למדרחוב ממילא, קרוב לרחוב המלך דוד, נמצא פסל מרגש, גדול-ממדים, של צדקיהו, המלך האחרון של ממלכת יהודה בבית ראשון. כבול בשלשלאות, עיניו נקובות וידיו פרושות בייאוש ותמיהה, הושב המלך 2600 שנה אחר גלוֹתו והוצב מול חומות העיר שבה מלך. במקום אחר, בבית יציקה ירושלמי, מוכן כעת פסלו של הרצל, שעתיד להישען על מרפסת הבית בירושלים, שבו שהה חוזה המדינה בעת שהגיע לפגוש את וילהלם השני, קיסר גרמניה. שני הפסלים הללו הם פרי ידיו של פרופ' אברהם דיסקין, מומחה בעל שם עולמי למדע המדינה. עושה רושם שהחיבור בין עבר להווה, בין תנ"ך לציונות ובין יהדות לדמוקרטיה הם עניין טבעי אצל דיסקין, שכעת מפרסם ספר חדש ללימוד יסודות האזרחות לבגרות בשם "משטר ופוליטיקה בישראל". מדובר בחידוש: לראשונה מזה שנים רבות, נכנס לעובי קורת הבגרות מומחה בסדר גודל כזה. המחאה החברתית השוטפת את ערי ישראל על הטוב והרע שבה, היא שיעור מצוין לכולנו. נפגשנו בתשעה באב כדי לשוחח חורבן, מחאה ודמוקרטיה.
כיצד אתה רואה את המחאה החברתית בשבועות האחרונים?
"ראשית, יש פה ביטוי למצוקות אמת. יש לי ילדים בגיל המוחים. שני בני הזוג עובדים וכמעט חצי מהמשכורת הולך לשכירות בלי שיש אפשרות לקנות דירה, זה לא ייתכן.
"עם זאת, האנשים שנמצאים במצוקה הכי גדולה - הערבים והחרדים - לא ממש משתתפים. בבניין מגוריי, רוב הדיירים מתגוררים בשתי דירות שהן הוסטל לשיקום חסרי בית. טוב לגור איתם. יכולתי להיות במקומם. אתה מתמכר לטיפה המרה, נכשלת בסמים או הפסדת את מקום העבודה והתגרשת. כל אחד יכול להיות במצב הזה. את האנשים האלה לא רואים במחאה.
"כעת, אם המוחים צודקים באומרם שהם גם וגם - ימין ושמאל, דתיים וחילוניים, ערבים, עניים ומעמד בינוני - הם לא יכולים לגבש מסר אופרטיבי של 'זה וזה צריך לתקן', כי יש סתירות בין העמדות השונות".
היו טענות לפוליטיזציה של המחאה ולניצולה נגד הממשלה, מה דעתך?
"כפי שאמרתי, המחאה משקפת מצוקות אמיתיות, אבל ניכר גם גוון פוליטי בשלטי המחאה ובכרזות הבוטות נגד ראש הממשלה. גם זהות המפגינים כיחידים וכקבוצות וידיעות בדבר מקורות מימון רומזות למעורבות פוליטית. בטווח הקצר דומה שיש למחאה השפעה פוליטית, אבל למרבה הפרדוקס ההתפתחויות העכשוויות דווקא משרתות את הממשלה הנוכחית. לא רואים מעבר משמעותי מגוש הימין לגוש השמאל. לעומת זאת, מתחזק כוחן של העבודה ומרצ על חשבון קדימה. זאת ועוד, ההזדהות החלשה למדי של מנהיגי קדימה עם המחאה, עשויה לדחוק חלק מהקולות הנודדים בין הליכוד וקדימה לכיוון גוש הימין".
מובילי המחאה דיברו עוד בתחילתה על שדרות רוטשילד כעל "כיכר תחריר" שלנו; האם מדובר במחאות מקבילות?
"הניצוץ שהדליק את המחאה דומה לניצוצות שהדליקו את כיכרות קהיר ואתונה. מדובר בדור הפייסבוק, במצוקות אמיתיות ובבחישה של גורמים פוליטיים. בכל זאת, יש הבדל אדיר. במדינות ערב מדובר בדיקטטורות שדיכאו את עמיהן שנים רבות תוך מצוקה כלכלית קשה. מנגד, ביוון מדובר בהתמוטטות הסדר הכלכלי החדש, מה שמאיים להפיל המונים למצוקה עמוקה ועל-רקע כלכלה בעייתית מאוד, רחוקה מזו שבישראל.
"גם התגובה למחאות שונה. תגובת השלטונות אצלנו רכה במיוחד, ובצדק. יש הכרה בצדקת חלק מהטענות והימנעות מעימותים מיותרים ואלימים. די להזכיר בהקשר לכך את מה שמתרחש בלונדון בשבוע האחרון".
טענה נוספת שנשמעה נגד הייתה שזו מחאה של מפונקים. מרגלית צנעני עברה חיסול ממוקד בידי התקשורת בשל אמירה כזאת. מדוע לא רואים עניים במחאה?
"עיקר המחאה הוא של צעירי מעמד הביניים. לרוב מדובר באנשים משכילים העובדים לפרנסתם. נכון שיש עלייה ברמת החיים המתבטאת בביקורת לא חכמה על 'צריכת סושי'. אבל קיימת התרחבות עקבית של הפערים הכלכליים ומצוקת הדיור שהיא צורך קיומי בסיסי.
"מי שחי מן היד לפה ועסוק בהישרדות, אינו משתתף בהפגנות. אך מי שנכשל בקרב ההישרדות על הלחם עלול לצאת לפעולות יותר קיצוניות. לחרדים ולערבים מכנים משותפים רבים זה עם זה וגם ההזדהות שלהם עם הצעירים ברוטשילד מוטלת בספק".
בתחילת המחאה היו מטרותיה עמומות, התחושה הייתה של אי-נחת כללית. לאחר כארבעה שבועות, מה השיגו המפגינים?
"למרות ה'ניירות' שהוצגו לאחרונה, קשה להצביע על מטרות אופרטיביות ברורות. בעניין הדיור, ברור שאין אפשרות לנקוט באמצעים שיביאו לפתרונות מיידיים כפי שהיה עם קום המדינה. לא יופקע רכוש באמצעות חוקים דוגמת 'חוק הגנת הדייר'. לא תתבצע השתלטות של המדינה על 'רכוש נטוש' ולא נקים מחדש את המעברות.
"בין המוחים נמצאים גם בעלי אג'נדה שמאלית רדיקלית. הסיכוי שלהם להשיג את מטרותיהם אפסי. שמעתי הצהרות חוזרות ונשנות אפילו מאנשי מרצ על תמיכה בשוק החופשי בצד השמירה על מדינת הרווחה. אגב, גם ניאו ליברלים אינם מתכחשים לעקרונות מדינת הרווחה. די להזכיר את 'חמשת המ"מים' המפורסמים של ז'בוטינסקי, או את תמיכתו של מילטון פרידמן עצמו בהנהגת מס הכנסה שלילי.
"בצד מה שאמרתי, אין לי ספק שגל המחאה יביא לשינוי מדיניות בתחומים רבים כמו עידוד הבנייה, הסרת מכשולים ברוח חוק הוד"לים והגדלת היצע הדירות למגורים. צפוי שינוי גם בתחומי המיסוי הישיר והעקיף, ואולי גם בעניין קצבאות הביטוח הלאומי. האזרחים לא ייהנו מהכל בטווח המיידי, אבל הממשלה תישפט לשבט או לחסד בקלפי על-פי השפעת השינויים בתום הקדנציה".
מה צריך להיות היחס בין הרצון לשוק חופשי לבין הדרישה להתערבות הממשלה במשק?
"יש דבר שחוזר בספר בכמה צורות, עניין 'שדה המרעה המשותף', או משל אחר: אתה עומד בתור לאוטובוס - כולם נדחקים ואז כולם מפסידים. לשוק החופשי יש לו מגבלות אימננטיות הקשורות בטבע האנושי. אחד הפתרונות לשדה המרעה המשותף או לתור באוטובוס הוא שהשוק יפתור את הדבר מעצמו, כי התופעה תחזור על עצמה ואז אנשים ייזהרו שלא להידחק. זאת 'היד הנעלמה' המפורסמת. אבל לא תמיד זה כך ולעתים אי-אפשר לחכות די זמן עד שזה יקרה. לכן צריך גם לכוון, לפקח, וגם להפעיל כפייה. מובן, שצריך לשקוד במקביל גם על פיתוח של אחווה אנושית".
האם במקום הסיסמאות הסוציאליסטיות הישנות אפשר לדבר על ניאו ליברליזם ערכי?
"אפשר. הממשלה צריכה גם להתערב בשוק - ולא חשוב הכינוי של המדיניות. בצד השמירה על השוק החופשי צריך להילחם בריכוזיות. האמריקנים נלחמו בזה עוד במאה ה-19 באמצעות חוקי האנטי-טרסט. אם רוצים לעזור, צריך לאפשר תחרות אמיתית ולא שכל ההון מרוכז בפרומילים בודדים של בעלי הון. המלחמה בריכוזיות היא מעקרונות השוק החופשי ועד כה לא עשינו די בנושא".

בעד הכרה בזכויות הפלשתינים במדינותיהם, אך לא במדינה היהודית

"אני מאמין בכל לב שצריך לשאוף לקיומם של כל שלושת מרכיבי הדמוקרטיה: ריבונות העם, בחירות תחרותיות ושמירה על הזכויות. אבל בעיני, התחמקות מהגדרות, ושימוש בסיסמאות במקום הצבעה על הבעיות הוא דבר בלתי סביר"

נעבור לספר שפרסמת; מדוע התעורר הצורך בספר חדש ללימודי אזרחות?
"מטרה עיקרית בלימודי האזרחות היא החינוך לדמוקרטיה. זה לא דבר פשוט. כיצד מגדירים דמוקרטיה? בלימודי האזרחות התחמקו במשך שנים מהשאלה. הדגישו מערכת של 'עקרונות' דמוקרטיים שהיא בעייתית וכוללת סתירות רבות.
"ההגדרה המינימליסטית המקובלת לדמוקרטיה קשורה בקיומן של בחירות תחרותיות שכוללות אפשרות אמיתית לחילופי שלטון, הימנעות מזיוף תוצאות, בחירות כלליות עם שוויון במשקל הקולות וכדומה. זו ההגדרה המקובלת על גדולי מדעני המדינה. מעצבי תוכנית לימודי האזרחות שואפים בצדק להגדרה רחבה יותר, אבל קיימת רתיעה מהתמודדות איתה.
"החלטתי ללכת בעקבותיו של אברהם לינקולן, שבנאום גטיסבורג המפורסם הביע שאיפה לקיום משטר 'של העם, על-ידי העם ולמען העם'. ההגדרה הזאת משקפת בעיניי את שלושת האלמנטים המרכזיים של הדמוקרטיה. בדמוקרטיה העם הוא הריבון, השלטון הייצוגי נקבע על-ידי העם, ואחת מתכליות השלטון היא שמירה על זכויות הפרטים. הבעיה היא שקיימות בעיות ביחס לכל אחד מהאלמנטים הללו.
"עיקרון ריבונות העם הוא בעייתי. גם משטרים לא דמוקרטיים בעליל מצהירים על ריבונות העם; קיומן של בחירות תחרותיות המשקפות את רצון העם, כלל אינו אפשרי. הדבר הודגם על-ידי רבים כבר במאה ה-18. ב-1972 זכה הכלכלן היהודי-אמריקני קנת ארו, בפרס נובל על הוכחה לכך שכל שיטת בחירות שוברת בהכרח תנאים בסיסיים ביותר של הדמוקרטיה. עניין הזכויות בעייתי לא פחות. ברור שאף זכות אינה מוחלטת. למשל, כמעט כל חוק מגביל את הזכות לחירות. יש גם סתירה הכרחית בין כל שתי זכויות יסוד. מפורסמת למשל הסתירה הבלתי פתירה בין הזכות לחרות והזכות לשוויון.
"אני מאמין בכל לב שצריך לשאוף לקיומם של כל שלושת מרכיבי הדמוקרטיה: ריבונות העם, בחירות תחרותיות ושמירה על הזכויות. אבל בעיני, התחמקות מהגדרות, ושימוש בסיסמאות במקום הצבעה על הבעיות הוא דבר בלתי סביר".
מה ראית בחומרי הלימוד הקודמים שהניע אותך לעשות מעשה ולחבר ספר חדש?
"בחומרי הלימוד הקודמים היו טעויות עובדתיות ומקצועיות רבות מאוד. הניסיון לפשט, הנובע לפחות בחלקו מחוסר ידיעה, מביא להטעיות ולהטיות. למשל, בהוראת שיטות הבחירות במדינות הדמוקרטיות נהוג ללמד שתי שיטות בלבד: השיטה הבריטית והשיטה הישראלית. מלמדים את התלמידים סדרה של 'יתרונות וחסרונות' המלווים כביכול את שתי השיטות. למעשה, כדי לנתח יתרונות וחסרונות של שיטות בחירות נחוץ ידע עמוק לפחות בשלושה תחומים: תורת הבחירה החברתית, הכרת שיטות הבחירות המגוונות הקיימות בעולם, והכרת המחקרים הרבים על הקשר בין שיטות בחירות לתוצאותיהן החברתיות. השינון של 'יתרונות וחסרונות' מדומים של שתי שיטות בחירה אינו מפתח את ההבנה ויכולת הניתוח. התלמיד הישראלי חכם, ואם הוא לומד חשבון דיפרנציאלי, בוודאי שיוכל להתעסק עם החומרים הללו".
מה דעתך על המהומה שהתחוללה בעקבות החוק נגד החרם?
"בעניין הזה יש מחסום מחשבתי. שמים את כל החוקים בסל אחד ומתייחסים אליהם כאל החוקים 'שלהם'. מדברים כאילו על סובלנות אבל למעשה אין סובלנות כלפי מי שמייצג את הרוב. שלטון הרוב שאינו בהכרח עריצות הרוב.
"באופן בסיסי החוק אומר שמי שקורא לחרם על מדינת ישראל, חשוף לתביעות אזרחיות והמדינה אינה חייבת להיטיב אתו. בעיניי זה חוק הצהרתי בעיקר, כי יש הרבה מניעות משפטיות ליישומו.
"מה זה 'להחרים את ישראל' - להחרים מוסד ישראלי או מישהו היושב בשטח תחת שליטה ישראלית. כאן יש מגרעת. אם החוק היה כולל כל מי שמחרים מישהו בגלל השתייכותו לישראל - לא משנה אם על בסיס לאום, דת, מעמד חברתי או אזור מגורים - זה היה משקיט את המקטרגים. ברגע שהכניסו רק את אזור המגורים, זה עורר התקוממות, ובצדק.
"אבל אני לא מכניס את כל החוקים לסל אחד. למשל הצעת החוק לאפשר הטלת וטו על מועמדים לבית המשפט. ברוב העולם הדמוקרטי שופטים מתמנים על-ידי פוליטיקאים. אנחנו חריג בעניין הזה. אז הטענה כאילו מדובר בפשיזם וכולי, אין לה על מה לסמוך. מה שרוצים פה זה רק זכות וטו, לא שוועדת הכנסת תבחר את השופטים".
הטענה המושמעת נגד היא שאין לנו מסורת דמוקרטית מבוססת דיה כדי לא לערב פוליטיזציה בבחירת השופטים.
"הבה נסתכל בעובדות: מדוע בגרמניה אחרי התקופה הנאצית זה כן היה בסדר למנות שופטים בידי הפוליטיקאים? או בארה"ב, איזו מסורת הייתה להם? הרי בתחילה הם שקלו לכונן מונרכיה ולהמליך את ג'ורג' וושינגטון. המינויים היו פוליטיים מראשית הדרך. כבר ב-1800, למרות המינויים הפוליטיים הפעיל בית המשפט העליון של ארה"ב ביקורת שיפוטית על הקונגרס".
בשיח הציבורי מרבים להשתמש במונח "גזענות". כשמטיחים במישהו את התואר "גזען" - האם זה משנה אם הוא שונא את יריבו בגלל הגזע שלו או מפני שהוא נמצא בקונפליקט קיומי איתו? לכאורה, אם התודעה האזרחית היא שאנחנו נמצאים במצב מלחמה עם ערביי האזור, זה די טבעי שיש רגשות שליליים כלפי מי שמעוניין לחסל אותך.
"יש מצב של חוסר סובלנות קיצוני עד כדי גזענות בחברה הישראלית. זה משותף לכולם. לכל הרמות. אני חושב שהתופעה המבחילה ביותר היא אותם אנשים המתחזים כליברלים וסובלניים בעוד שלמעשה הם גזענים אפילו כלפי אלה שהם מנסים להגן עליהם כביכול. בעיני, הסובלנות היא הבסיס של היהדות.
"אבל, יש צד שני למטבע. נסתכל על העולם הערבי. האנטישמיות שהייתה באירופה בשלהי המאה ה-19 ובתחילת המאה העשרים, היא כאין וכאפס לעומת זו שמשתוללת כיום בעולם הערבי. לפני שנים הזדמן לי לנהל שיחה עם מישהו מבית המלוכה הסעודי. שוחחנו על נושאים רבים ושמחתי על ההבנות שהתפתחו בינינו. עד שבסוף השיחה הוא אמר, 'אבל מה עם הפרוטוקולים (של זקני ציון)?' השבתי שזה שקר אבל תגובתו הייתה 'עזוב, אלו עובדות'"...
מאוד מפריעה לי הדיכוטומיה המלאכותית הפוליטית, הטענה כלפי מחנה שלם שהוא פוגע בדמוקרטיה לעומת מחנה אחר שהוא "מגן על הדמוקרטיה".
"מדינת ישראל הקימה ומקיימת בתנאים בלתי סבירים דמוקרטיה מפוארת גם בהשוואה לדמוקרטיות הכי מבוססות - צרפת, בריטניה, ארה"ב וסקנדינביה. אנחנו באמת נמצאים במקום קשה בתנאים של מלחמה קיומית וקונפליקטים פנימיים וקשיים. המילים האחרונות בספר הן שמצד אחד אירע רצח רבין אבל מצד שני חשוב לזכור איך התמודדה הדמוקרטיה הישראלית עם השבר הזה.
"השימוש בכינוי 'אתם לא דמוקרטיים, לעומתנו' זה כמו לקלל. זה לא נכון עובדתית. דווקא שימוש בתווית כלפי ציבור כלשהו - חיובית או שלילית - מעידה על אי-סובלנות ועל אנטי דמוקרטיה; אלו תוויות חסרות שחר מבחינה עובדתית".
השבוע הונחה על שולחן הכנסת הצעה לחוק יסוד: ישראל כביתו הלאומי של העם היהודי. יש לך חלק בחוק הזה הנוגע במחלוקת עמוקה בקרבנו: האם ייתכן שהמדינה תהיה בעת ובעונה אחת יהודית ודמוקרטית?
"לצערי הרב רבים מקדישים ימים כלילות להוכחת הסתירה - או לכל הפחות המתח - שקיים בין האופי הלאומי של ישראל לאופייה הדמוקרטי. על-פי תוכניות הלימודים באזרחות המטרה היא להדגיש את הקיום המשותף של שני המאפיינים הללו. אבל בפועל מלמדים ההפך.
"במישור ההגותי, מלמדים למשל שקיים רצף שבקצהו האחד 'מדינת לאום' ובקצהו השני 'מדינת כל אזרחיה'. זוהי הגישה שמציגים חלק מנציגי הציבור הערבי בכנסת. אבל הגישה הזאת סותרת את המציאות. רוב הדמוקרטיות המהוללות והוותיקות הן מדינות לאום. במדינות רבות יש חוקי הגירה לאומיים המזכירים את חוק השבות שלנו. עניין ההגדרה העצמית, הנובע מהגותו של הנשיא ווילסון, עולה בקנה אחד עם הגותו הליברלית והדמוקרטית. כך שאין התנגשות".
מדוע, אם אתה מעדיף זכויות של לאום אחד על פני לאום אחר?
"הדבר החשוב הוא שאתה לא מעדיף זכויות פרט של אחד על פני אחר גם אם הוא מלאום שונה. יש בחוק סעיף שמדגיש שמשטרה של ישראל הוא דמוקרטי. נוסף על כך, החוק הבכיר של ישראל שמפורש באופן הקיצוני ביותר הוא חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. זה חוק השומר במובן הרחב ביותר על זכויות הפרט.
"צריך להבין את הרקע לחוק: מדינת ישראל קמה כביתו הלאומי של העם היהודי. זאת הצהרת בלפור ובעיקר החלטת חבר העמים שהיא ההחלטה המשפטית הקובעת ולא החלטה 181 של האו"ם (הצעת החלוקה). בהחלטה המקורית דובר על רק הבית הלאומי של העם היהודי. כמובן, בלי לפגוע בזכויות המיעוטים, אבל לא דובר על הערבים. בכל זאת, היהודים היו מוכנים לפשרה עוד ב-1937 וב-1947 וגם היום, עם זכויות למיעוטים - גם ליהודים וגם לערבים - בכל אחד משני הבתים הלאומיים. אני בעד הכרה בזכויות הפלשתינים בשלוש מדינותיהם - ירדן, עזה והרשות - אבל לא במדינה היהודית. יש להעניק להם אצלנו שוויון מלא מבחינת זכויות הפרט אבל לא מבחינה לאומית.
"צריך להודות על האמת: החוק הזה מנסח את ה-raison d’êtere (עילת הקיום) של מדינת ישראל. אחרת, מה אנחנו עושים פה? אגב, כלפי תביעתו של נתניהו מהפלשתינים להכיר בישראל כמדינה יהודית טענו נגדו 'מה צריכים הכרה מהפלשתינים, אנחנו מכירים בעצמנו כמדינה יהודית!', אז ניסחנו זאת בחוק יסוד. דרך אגב, יש סעיפים נוספים בחוק: שמירה על המשטר הדמוקרטי, זכויות מיעוטים גם אלה שאינם יהודיים. מי שמתנגד לחוק הזה, מתנגד לעילת הקיום של מדינת ישראל".

תאריך:  14/08/2011   |   עודכן:  14/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרדיקלים לא יממשו חזונם, אך יהיה שינוי בתחומים רבים
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
אני מתנצל
סתם_1  |  15/08/11 11:11
 
- התעורר סתם_1
משתומם מאיוולת  |  15/08/11 14:32
 
- אם תקפיד על קריאת חומר מקצועי
היועץ  |  20/08/11 08:02
2
מספיק לראות את אנשי השמאל
אברהם מערב השומרו  |  15/08/11 12:10
3
הכסף לחרדים,למתנחלים ולבטחון
שושפרי   |  15/08/11 13:36
4
בשורה לעם.תודה.
ברוך שהחיינו  |  15/08/11 14:03
5
המתחים בהגדרות וביניהן
אזרח חושב  |  17/08/11 11:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
שופט פתח את דלתות משפט הדיבה של דוד זילברשלג נגד בכירי "בחדרי חרדים", ואף דרש דרושים, הקדיש "כמה מלים אישיות למבקש" ותיאר דרכי התמודדות עם מתקפת טוקבקים    פרט להתרת פרסום ההליכים חייב השופט את זילברשלג גם בתשלום הוצאות הנתבעים
אלי ליאון
מחזה עם שלושה שחקנים כאשר כל אחד מגיש את המונולוגים שלו ללא מגע וקשר בינם    לאחר הניתוח מולי העיוורת נחשבת מבחינה קלינית כרואה אך מבחינה פסיכולוגית נשארה עיוורת האושר שהיה לה לעיוורת אבד לה לאחר הניתוח
הודיה כריש-חזוני
מכתב שעליו חתומים ראשי המחלקות לארכיאולוגיה באוניברסיטאות תל אביב, ירושלים, באר-שבע וחיפה יוצא נגד כוונתה של השרה לימור לבנת לפתוח את השורות במועצת רשות העתיקות ולשנות את דרכי המינוי. יש הסבורים שמתחת לנימוקים המקצועיים מסתתר רצון לשריין את מועמדותו של פרופ' יורם צפריר - ארכיאולוג מוערך ואיש שמאל מובהק
עידן יוסף
ערכי התיישבות וחברה ממלאים משבצת שידור בערוץ 10. כעת נותר לקוות לשעת שידור ראויה יותר
עליס בליטנטל
מאז ששבנו בביקור ראשון בברלין, היינו כמוכי הלם. זה לא כמו שום דבר שדימיינו. חרף העכבות שהיו לנו לביקור בגרמניה - הכל נמס והתפוגג למראה מה שראינו וחווינו. העיר הכי קוסמופוליטית, שבה ועלתה מהריסותיה ובנתה, וממשיכה לבנות את פאר התרבות שהייתה בה, ויש מה להסיק מכך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il