חלק א'
המסחר הקמעונאי בישראל אכן התפתח רבות במרוצת השנים האחרונות, אולם סוחב על גבו מספר כשלים, אשר משפיעים רבות על אופיו ועל רמות המחירים הגבוהות בו. לצד המותגים, החנויות היפות, המוצרים והתצוגות, קיים עולם "אחר" של נוהלים, דרכי פעולה והסכמים בין הרשתות לספקים, אשר דומה שלא התעדכן בעשרות השנים האחרונות ומזכיר בהתנהלותו ימים ומשטרים אפלים.
להלן מספר נקודות, אשר התערבות הרגולטור, קרי המדינה, יכולה וחייבת לנקוט על-מנת להסדיר את התהליך ואת "השוק החופשי":
פישוט תהליך ההתקשרות בין הרשת לבין הספק - לספק/יצרן אשר מספק לרשת סחורה נכונה מערכת דרישות וחוזים עם הרשת, אשר גם לטובי עורכי הדין ורואי החשבון קשה לא אחת להסתדר עם "ים החיובים והדרישות", אשר בהם מחויב הספק, לעיתים גם עבור חיובים בגין שנה ושנתיים אחרונות.
במילים אחרות, הספק נדרש לשלם לרשת תשלומים רבים ומשונים אשר מסתכמים באחוזים רבים, לעיתים חיובים המגיעים גם לכ-15% (תשלומים בגין היקף פעילות, חיובי פרסום, מדף, ברקוד, תצוגות, מועדוני לקוחות, חיובי חג ועוד ועוד). במצב אי-בהירות זה, נוטה הספק "לשריין לעצמו קופה" על-מנת לא למצוא את עצמו בהפסד.
בנוסף, קיים בישראל נוהג מוזר שמאפשר לרשת להחזיר את סחורת הספק מתי שהיא רוצה, מבלי להתחייב למכור את הסחורה וללא כל צורך בהסבר או קנס. תהליך זה מכונה בקמעונאות "זכות החזרה" - זכות זו "ניתנה לרשתות" במעמד הר סיני ונדמה שאין רשת בישראל אשר לא מנצלת אותה עד תום.
להבדיל מחו"ל, הן באמריקה והן באירופה נוהג זה לא קיים כלל, כלומר ספק מספק את סחורתו לרשת ואם אין מצב קיצון של פגם ביצור, המכונה בסלנג "אפידמיה", אזי הרשת אחראית למכור את הסחורה, אשר מרגע שקיבלה אותה היא שלה ובאחריותה המלאה. בישראל, לעומת זאת, הספק נמצא בכל רגע נתון, בחשש להחזרת הסחורה ולטיפול בה לאחר "מכירתה" לרשת. במילים אחרות, בישראל הרשתות לא לוקחות על עצמן את הסיכון, אלא משאירות אותו לספק, אשר דואג לייקר את הסחורה בטרם סיפק אותה לרשת.
הוראת שעה ברורה ופשוטה יכולה להוריד את מחירי הקנייה באחוזים רבים, שכן הכל היה פשוט וללא סיכון על הספק, אשר היה מפחית את מחירי הקנייה באופן משמעותי. מחיר קנייה, הנחה ממחירון וללא זכות החזרה - זו כל התורה. אולם בישראל הקטנה והתחמנית, דרושה התערבות רגולטור אשר נדרש לו רק לאמץ את הנהוג בעולם בתחום זה. בהצלחה!