X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסודות מאחורי המדפים

האם רגולציה זו מילת גנאי?

הוראת שעה ברורה ופשוטה יכולה להוריד את מחירי הקנייה באחוזים רבים מחיר קנייה, הנחה ממחירון וללא זכות החזרה - זו כל התורה
▪  ▪  ▪
מחירים גבוהים [צילום אילוסטרציה: AP]

חלק א'
המסחר הקמעונאי בישראל אכן התפתח רבות במרוצת השנים האחרונות, אולם סוחב על גבו מספר כשלים, אשר משפיעים רבות על אופיו ועל רמות המחירים הגבוהות בו. לצד המותגים, החנויות היפות, המוצרים והתצוגות, קיים עולם "אחר" של נוהלים, דרכי פעולה והסכמים בין הרשתות לספקים, אשר דומה שלא התעדכן בעשרות השנים האחרונות ומזכיר בהתנהלותו ימים ומשטרים אפלים.
להלן מספר נקודות, אשר התערבות הרגולטור, קרי המדינה, יכולה וחייבת לנקוט על-מנת להסדיר את התהליך ואת "השוק החופשי":
פישוט תהליך ההתקשרות בין הרשת לבין הספק - לספק/יצרן אשר מספק לרשת סחורה נכונה מערכת דרישות וחוזים עם הרשת, אשר גם לטובי עורכי הדין ורואי החשבון קשה לא אחת להסתדר עם "ים החיובים והדרישות", אשר בהם מחויב הספק, לעיתים גם עבור חיובים בגין שנה ושנתיים אחרונות.
במילים אחרות, הספק נדרש לשלם לרשת תשלומים רבים ומשונים אשר מסתכמים באחוזים רבים, לעיתים חיובים המגיעים גם לכ-15% (תשלומים בגין היקף פעילות, חיובי פרסום, מדף, ברקוד, תצוגות, מועדוני לקוחות, חיובי חג ועוד ועוד). במצב אי-בהירות זה, נוטה הספק "לשריין לעצמו קופה" על-מנת לא למצוא את עצמו בהפסד.
בנוסף, קיים בישראל נוהג מוזר שמאפשר לרשת להחזיר את סחורת הספק מתי שהיא רוצה, מבלי להתחייב למכור את הסחורה וללא כל צורך בהסבר או קנס. תהליך זה מכונה בקמעונאות "זכות החזרה" - זכות זו "ניתנה לרשתות" במעמד הר סיני ונדמה שאין רשת בישראל אשר לא מנצלת אותה עד תום.
להבדיל מחו"ל, הן באמריקה והן באירופה נוהג זה לא קיים כלל, כלומר ספק מספק את סחורתו לרשת ואם אין מצב קיצון של פגם ביצור, המכונה בסלנג "אפידמיה", אזי הרשת אחראית למכור את הסחורה, אשר מרגע שקיבלה אותה היא שלה ובאחריותה המלאה. בישראל, לעומת זאת, הספק נמצא בכל רגע נתון, בחשש להחזרת הסחורה ולטיפול בה לאחר "מכירתה" לרשת. במילים אחרות, בישראל הרשתות לא לוקחות על עצמן את הסיכון, אלא משאירות אותו לספק, אשר דואג לייקר את הסחורה בטרם סיפק אותה לרשת.
הוראת שעה ברורה ופשוטה יכולה להוריד את מחירי הקנייה באחוזים רבים, שכן הכל היה פשוט וללא סיכון על הספק, אשר היה מפחית את מחירי הקנייה באופן משמעותי. מחיר קנייה, הנחה ממחירון וללא זכות החזרה - זו כל התורה. אולם בישראל הקטנה והתחמנית, דרושה התערבות רגולטור אשר נדרש לו רק לאמץ את הנהוג בעולם בתחום זה. בהצלחה!

חלק ב'

הרגולטור נתפש לא אחת כגורם אשר פוגם בשוק החופשי, אולם במצב הנוצר בישראל, נדרשת לא אחת התערבותו, על-מנת להסדיר "מנהגים משונים".
אחת התופעות המקוממות ביותר בתחום המסחר היא תופעת עליית מחירים עוקבת ומיידית של היצרניות/היבואניות של מוצרים דומים. לדוגמה: תנובה מודיעה על העלאת מחיר הקוטג' מ-5 שקל ל-6 שקל; לא עוברות מספר שעות וגם שתי המתחרות הצמודות מודיעות על ייקור מקביל של הקוטג' שלהן. או יבואניות הטונה מייקרות את מוצרי הטונה ביום אחד וכדומה.
האם זו גזירת גורל, או שניתן לעשות משהו? תופעת עליות מחירי הצרכן העוקבות של מוצרים דומים בטווח של שעות או ימים, מעוררת את השאלה - האם מדובר כאן על קרטל או על הכוונת שוק ותיאום מחירים? האם ניתן למנוע תופעה מקוממת זו? התשובה היא כן, ובעזרתו של הרגולטור.
אם יוציאו תקנה שבמידה שספק/יצרן מעלה את מחירי הצרכן של מוצריו, מתחריו אשק מייצרים מוצרים דומים יוכלו להעלות את מחירי המוצרים שלהם רק בהפרש של 45 יום לדוגמה. במצב זה יינזק הספק אשר מעלה את מחירי מוצריו, שכן הוא עשוי למצוא את עצמו מחוץ לתחרות, שכן מחירי מוצריו יהיו יקרים משמעותית בהשוואה למתחריו, או במילים אחרות יקנו את מוצריו פחות.
תקנה פשוטה זו יכולה לרסן ולמתן משמעותית את עליות המחירים של מוצרי המזון ותכניס דילמה רצינית בפני כל ספק או יצרן, במידה שירצה לייקר את מוצריו.

חלק ג'

המסחר הקמעונאי בישראל מתנהל ביצירתיות ראויה להערכה, אולם בסופו של דבר, לא אחת הוא פוגע, גם אם זו לא הייתה כוונתו הראשונית, בחלשים ובנזקקים.
רשתות המזון אימצו לעצמן פורמטים שונים להפעלה, כמו שופרסל דיל ושופרסל שלי או מגה בעיר ומגה בול. לכל פורמט או תת-רשת כללי התנהלות משלהם, כאשר לכל תת-רשת מספר מחירונים שונים, בהתאם לתחרות באזור החנות. במילים אחרות, גם לשופרסל וגם למגה יש מספר רב של מחירונים, משהו כמו עשרה מחירונים שונים והכל על-מנת להגיב לתחרות ו/או לפעילות מבצעית של המתחרים.
עד כאן לכאורה הכל בסדר, שכן זה בא לתת תשובה ותגובה שיווקית. אולם מבלי לשים לב מי שמשלמות את מחיר התחרות בחנויות הזולות של הרשתות, הן דווקא החנויות העירוניות ו/או החנויות אשר אין להן תחרות. בתרגום חופשי לשפת אנשים ובני אדם - מי שמשלמות את המחיר הן דווקא האוכלוסיות היותר חלשות בחברה. כן, זו עובדה, והיא מאוד מצערת.
השכבות העניות מסבסדות את השכבות החזקות, שכן חלקם של המבוגרים והקשישים ו/או צרכנים ללא רכב ו/או צרכנים אשר גרים במקומות מרוחקים, שם התחרות אינה בשיאה – הוא גבוה ביחס לאזורים המבוססים. הרשתות ימהרו לטעון ששכר הדירה בעיר יקר יותר וזה אומנם נכון, אך הפרש השכירות בין האזורים עדיין אינו מצדיק רמת מחירים כל-כך יקרה בחנויות השכונתיות, אשר "תופסות טרמפ על טיעון זה" ומייקרות את המוצרים באופן קיצוני.
בפועל, החנויות השכונתיות מנצלות את העובדה שהלקוחות לא ניידים ו/או את העובדה שלא קיימת תחרות באזור ולמעשה הצרכנים שלהם במידה מסוימת הם "לקוחות שבויים". האם זו גזירת גורל? הניתן לשנות מצב זה וסוף-סוף לתקן את המעוות? תשובה: כן, ובגדול.
על-מנת להסדיר המעוות, יש להכניס את הרגולטור/ממשלה, אשר יוציא תקנה הקובעת שכ-500 עד 750 מוצרי בסיס הנמכרים ביותר ברשת, מחירם יהיה זהה בכל סוגי הרשתות של אותה רשת. באופן כזה, מחיר הסוכר, החלב, העגבניה, העוף וכול שאר מוצרי הבסיס, יהיה אחיד בכל סוגי החנויות של הרשת. תקנה פשוטה זו, תגרום להסטת כספים רבים ומשמעותיים מהאוכלוסיה החלשה לנזקקים ותביא להסדרת הסבסוד הנוכחי. גם ישום תקנה זו הוא פשוט מאוד, שכן כל רשת תידרש להכניס את רשימת ה-500 או ה-750 לאתר האינטרנט שלה, כפוף לקנס כספי גבוה של 1 מיליון שקל לסטייה ברמת הפריט הבודד.
רבותיי, כמה פשוט וכמה קל, לפעמים כל מה שנדרש הוא רק לעשות!

תאריך:  15/08/2011   |   עודכן:  17/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם רגולציה זו מילת גנאי?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
רגולציה זה לא מילת גנאי אם
זקן  |  16/08/11 14:09
2
רגולציה בשקיפות וביושר לעם.
עין החמור  |  17/08/11 21:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
לאור הפרשיות, החקירות ופסקי הדין התמוהים של מקצת מהשופטים, המיתוס של אנשי מופת ואמת מתפוגג למרות כל התכונות החיוביות המושלמות שכיבכול שמייחסים להם
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
בתיקון לחוק מיסוי מקרקעין קיימת הוראה המאריכה את תקופת ההמתנה לפי סעיף 49ב(1) לחוק ל-8 שנים. העיכוב לא יחול על מי שהינו בעל דירה יחידה. לעומת זאת מי שמכר דירה או את כל מכסת דירות במסגרת חוק הגדלת ההיצע, ואשר ירצה למכור דירה מ-2013 ואילך, ייאלץ להמתין 8 שנים מן המכירה האחרונה שלו בפטור
ג'ני ריינדוביץ
האשדודים נשארים מאחור כי יותר 42% מבניה העובדים של העיר משתכרים פחות משכר המינימום. הם נזנחים כי יותר מ-35 אלף תושבים חיים מקצבאות: הבטחת הכנסה, דמי אבטלה, קצבאות זקנה, ועוד. אחוז המובטלים באשדוד הוא מעל 8%, כ-1.5% מעל הממוצע הארצי. לכל אלו אין פתרון דיור
אברהם בן-עזרא
הנחישות של צה"ל במבצע ההינתקות, מוכיחה כי במדינת ישראל זה לא יקרה. אותו צבא העם שהרס בניינים, רמס בסוסיו מתפרעים, היכה גברים ונשים כולל תלמידות תיכון ודיכא בגבורה עילאית מתפרעים ומפירי חוק שרצו לשמור על ביתם בניגוד לדין בג"ץ - הוא גם ישכיל לדכא ככל שיהיה דרוש התפרעויות בתל אביב ולא יאפשר לתסיסה לגלוש מעבר לסף אותו תקבע הממשלה
גדי מינץ
חיי רוכבי הכביש אינם הפקר ובדרך כלל מדובר ברוכבים אחראיים שלא לוקחים סיכונים מיותרים, אבל הנהגים בכבישי הארץ אינם מתחשבים בהם ולא פעם מתייחסים אליהם כאוויר. תוסיפו לזה את התשתיות הגרועות, את הכבישים האדומים ואת היעדר האכיפה ותקבלו סכנה יום יומית לחיי רוכבי האופניים בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il