X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נתניהו לא צפוי ליפול מהכיסא מרוב תדהמה. סביר שמסקנות 'הצוות לשינוי כלכלי-חברתי' ייראו כמו ניירות העבודה של פורום הרצליה
▪  ▪  ▪
טרכטנברג עם שטייניץ [צילום: פלאש 90]
לפרופ' טרכטנברג יש רקורד משוכלל של יחסי אנוש, אולם התרגיל האידיאולוגי שעליו להתמודד עמו מורכב ביותר: גישור בין הניאו-ליברליזם לגישה החברתית

ביום שני שעבר פרסם משרד רה"מ את הרכבו של 'הצוות לשינוי כלכלי-חברתי' בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג. על פניו מדובר בנבחרת חלומות: 20 איש, כל אחד מומחה בתחומו, שהמשימה המוטלת עליהם היא לגשר בין דרישות המפגינים לצדק חברתי ומדינת רווחה לאידיאולוגיה הניאו-ליברלית הקשיחה של ממשלת נתניהו. מדובר באתגר לא פשוט; כזה הדורש חשיבה חדשנית לצד - בואו נודה - מידה לא מבוטלת של להטוטנות אידיאולוגית ומעשית. אולם הזמן דוחק, ועל כן במשרדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מבטיחים שכבר בחודש הבא יגיש הצוות את מסקנותיו לקבינט החברתי-כלכלי.
בגדול, מסקנות הצוות אמורות לכלול הצעות לשינוי סדר העדיפויות הממשלתי. האלמנטים המסתמנים הם: הרחבת הנגישות לשירותים חברתיים, הגברת התחרותיות, שינוי תמהיל תשלומי המס בין מסים ישירים לעקיפים ויישום חוק הווד"לים. אולם כל אלו כותרות בלבד. המבחן יהיה בתרגום העקרונות להמלצות מעשיות.
מי שקצרה רוחו לא ממש חייב להמתין. על-פי הרכב הצוות, אפשר כבר עתה לומר במידה גבוהה של ודאות שבממשלת נתניהו איש לא צפוי ליפול מהכיסא מרוב תדהמה. המסקנות שיוגשו ייראו, קרוב לוודאי, כמו וריאציה כלשהי של ניירות העבודה של פורום הרצליה, הפועל כthinh tank- מהזן האמריקני המזוהה עם האידיאולוגיה והמדיניות של בנימין נתניהו.
בשנים האחרונות פעל הפורום במתכונת שמטרתה לייצר מחקרים, מאמרים ומדדים בתחומי ביטחון, חברה, כלכלה וחינוך, במגמה ברורה שאלו ישמשו כניירות עבודה בעבור הממשלה. מגמה זו הגיעה לשיאה עם מינויו של עוזי ארד כראש המועצה לביטחון לאומי. ארד ניסה ליישם את המודל של הרצליה על המועצה; זה כידוע נגמר לא טוב.
כעת מגיעה תורה של ועדת טרכטנברג. לטרכטנברג יש רקורד משוכלל של יחסי אנוש, אולם התרגיל האידיאולוגי שעליו להתמודד עמו מורכב ביותר. בין המדיניות הכלכלית הניאו-ליברלית של נתניהו וניירות העמדה שהציג פורום הרצליה, לבין דרישות המפגינים לשינוי השיטה והחזרת מדינת הרווחה - כרויה תהום של ממש.
כאמור, מרבית חברי הצוות שבראשו יעמוד פרופ' טרכטנברג הם אנשים שבשנים האחרונות היו הדמויות המובילות של פורום הרצליה או התארחו בו כמרצים בכירים. שלוש הדמויות הבולטות לצורך העניין הן טרכטנברג עצמו, שאף כיהן כראש צוות 'הסכמת הרצליה', החתום על מסמך שכותרתו "גישה חדשה לתעדוף תוכניות לחיזוק החברה בישראל"; פרופסור רפי מלניק, המשנה לנשיא המרכז הבינתחומי הרצליה, המציג מדי שנה בפורום הרצליה את מדדי החוסן הכלכלי של מדינת ישראל; וראש המועצה הלאומית לכלכלה, הפרופסור יוג'ין קנדל.
שאר חברי הצוות הם גל הרשקוביץ, ראש אגף תקציבים במשרד האוצר; אבי שמחון, יו"ר הוועדה המייעצת של שר האוצר; מיכל עבאדי-בויאנג'ו, החשבת הכללית במשרד האוצר; שחר כהן, יזם חברתי, חבר ועד ומנהל אקדמי בעמותת נוב"ה לייעוץ עסקי ואסטרטגי לארגונים חברתיים המשמש גם מנהל תכנון אסטרטגי בחברת אינדיגו; אסתר דומיניסיני, מנכ"לית הביטוח הלאומי; קרנית פלוג, כלכלנית המשנה לנגיד בנק ישראל; שלומי פריזט, כלכלן ראשי ברשות להגבלים עסקיים; יורם גבאי, יו"ר פעילים שוקי הון, פרופ' פנינה קליין מבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר-אילן וכלת פרס ישראל לחקר החינוך 2011; וטלי רגב, כלכלנית ממרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל.
האתגר שמוצב לפני הוועדה הנכבדת הזאת הוא להוכיח שמסקנות העבודה החשובה והמאומצת שהם אמורים להגיש בחודש הבא אינן מִחזור, ברמה זו או אחרת, של ניירות העמדה היומרניים של פורום הרצליה - אלא מסקנות שמתמודדות אחת לאחת עם הדרישות והמגמות שעלו מתוך המחאה החברתית של ישראל בקיץ 2011.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  17/08/2011   |   עודכן:  18/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טרכטנברג, לא טראח-טנברג
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אני בדעה שלך.
efis  |  18/08/11 23:30
2
חושב בדיוק כמוך
גם אני  |  19/08/11 12:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
אני שייך לעם קטן שהנחיל לילדיו בארצות רחוקות וקרובות את אהבת התורה ויראת השמיים בשכר פיסוק טעמים עלוב למדי וזכה להישגים לא מדידים אך מרשימים. האם אחרי שחתמת אתה ושר החינוך על השכר הדיפרנציאלי, לא הוצאת באקראי חוליה גדולה מדי מתוך השלשלת?
יובל לובנשטיין
החוליה החזקה, הן רשתות השיווק, שכן רק הן יכולות להוריד את היצרנים על ברכיהם ולקבוע סדרי עבודה חדשים. אולם במערכות העבודה הקיימות, לא קל לקרטל הרשתות לנהוג כך מול קרטל המחלבות. לתהליך זה חייבת להיכנס הממשלה אשר צריכה לקבוע מחיר מפוקח
הרב ישראל רוזן
"לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיוהכ"פ שבהן בנות ירושלים יוצאות... וחולות בכרמים ומה היו אומרות? בחור שא נא עיניך וראה מה אתה בורר לך    תתן עיניך בנוי תן עיניך במשפחה" (משנה סוף מסכת תענית)
אברהם הללי
הרוצה לעשות דבר ולהביאו לידיעת הרבים, אל יעשה זאת עֶקֶב דבר אחר, כי אז יחשב הדבר כתפל לעיקר, בעוד הוא עיקר שצורף לתפל. וכאשר מגבבים דברים על דברים, לא נתן לדעת מה עיקר ומה תפל
דניאל גיגי
האבסורד הוא שדווקא עכשיו שהקפיטליזם הקיצוני מתמוטט אז מנסים להטיל את האשמה על מדינת הרווחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il