X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מירי מאיר מחברת אותנו לדרמה [צילום: משה לוי]
בעלת הארמון - מבט ויזואלי לנתח תרבות שלא ידענו
אחת מפניני המחזות הישראלים שהפכו לקלאסיקה - "בעלת הארמון" מאת לאה גולדברג, עולה על בימת היידישפיל בשלמה חדשה - כשהיא מתורגמת ליידיש הצגה שהיא מהקלאסיקה של היצירה העברית במאה העשרים, מקבלת מימד ריאלי נוסף, כשהשפה היידית מחברת בין הישראלים שהגיעו לאירופה לאחר המלחמה, לבין רוזן ודמות מסתורית החבויה בארמונו

לאה גולדברג הוודתה פעם, שהכתיבה לתיאטרון הפכה לאש בוערת בעצמותיה. עצם כתיבתה הנוגעת לכל לב, מבלי להתפלסף ולמהול את הכתוב בהזיות ובאלמנטים רחוקים מהצופה, יוצרת זיקה עמוקה בין הקהל למתרחש על הבמה. הבמה של תיאטרון הידישפיל עוצבה להפליא בידי יוסי בן ארי כחדר הספריה בארמון אירופאי עתיק, אליו מגיעים בערב גשום וסוער זאנד - ספרן ומלקט ספרים ממה שהנאצים לא הספיקו לכלות, כדי להביאם לספריה הלאומית בירושלים. ואיתו מגיעה דורה, פעילה בעלית הנוער במציאת והחזרת ילדים שניצלו מהשואה אל ארץ אבותיהם, ארץ ישראל.
הארמון שימש את הנאצים כמפקדה בימי המלחמה, ולאחר המלחמה הפך למוזיאון, והרוזן, בעליו, הפך לשומר המוזיאון. השניים שהגיעו לביקור קצרצר, שנתקעים בארמון בגלל הסופה שמתרחשת בחוץ, חושפים תוך כדי ביקורם סוד אפל שמסתיר השומר-הרוזן (אנדה קשקר, בתפקיד מרגש ביותר, במיוחד לקראת סוף ההצגה בה נפרם סודו). ההצגה לא מטפלת בשואה באופן ישיר, אלא במה שהתרחש לאחריה ובתוצאותיה.
כמו בכל סיפור מתח טוב, בו הספרן (דורי אנגל המצוין, שמשחקו כה מושלם ומשכנע) שבסך-הכל צירף אליו לביקור בארמון / המוזיאון העתיק את המכרה שלו מילדות דורה (ענת עצמון כדמות שלמה ושקולה, גם כשנחשף הסוד), הסיפור מתגלה כבעל רבדים סמויים, ואינו סיפור פשוט כלל וכלל. השוני בין התרבות הצברית הנתקלת באצולה אירופאית עם מושגים כה שונים יותר, מהווה את מרכז הכובד בדרמה.
הדמות שהם חושבים לרוח, לנה, כמו בכל סיפורי הטירות העתיקות, מתגלה להם במקרה, וכך נפתחת תיבת פנדורה. את לנה מגלמת במשחק מהמעלה הראשונה מירי מאיר, שמקבלת כאן את הנפח המתאים לתפקיד הראוי לה. במסגרתו היא מחברת אותנו לדרמה ומכניסה אותנו עמוק לתוכה תוך הזדהות מלאה.
מפעלו של שמוליק עצמון, שהקים את תיאטרון היידישפיל עם שחקנים שכולם על טהרת הידיש, אותה חיו באירופה, מקבל כעת תנופה וסיכוי נהדר להמשך של מפעלו, עם הדור החדש של התיאטרון אותו גידל וטיפח. אלה קבוצת שחקנים מעולים בוגרי בתי הספר למשחק הטובים ביותר בארץ, שאת שפת היידיש למדו בשנות הסטאז' שעשו בידישפיל. כעת הם מתקדמים למרכז הבמה, כשהם מקבלים את התפקידים הראשיים, לאחר שהשתפשפו בתפקידי הקורוס בהצגות במשך שנתיים בתיאטרון זה.
להצגה זו שותפים המתרגם מעברית לידיש (שזה לא כה פשוט כלל וכלל) מיכאל פלזנבאום, מעצב התאורה הנפלאה מישה צ'רניאבסקי, שאצלו אין אפס - כל דמות נראית מוארת כהלכה, וכל האכספרסיה מגיעה לקהל; הבימוי המהוקצע והמוקפד של יצחק שאולי המנוסה, המוזיקה של שאול בסר, התלבושות האותנטיות של יוסי בן ארי, והעיקר - צוות השחקנים שמצליח להרטיט בהעלותו נתח חיים שלא ידענו, אנו הצברים, ושהתרחש ממש לפני הקמת המדינה.
לכל אלה מגיע שאפו, על מינוף תיאטרון היידישפיל מתיאטרון המוקדש אך ורק למחזות זמר וקומדיות, לתיאטרון רציני ובעל כובד משקל, שנקווה שיעניק חיים לתרבות הידיש, שהנאצים כמעט וחיסלוה בשואה. תרבות שינקה מהחיים של היהודים במזרח אירופה במאה ה-19 והעשרים, ולנו היא מעניקה מבט ויזואלי חי ותוסס לנתח תרבות והיסטוריה שלא ידענו, אלא רק מקריאה. מומלץ בחום.

צוות שחקנים שמצליח להרטיט [צילום: ז´ראר אלון]
תאריך:  21/08/2011   |   עודכן:  21/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 לאה גולדברג
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בעלת הארמון - מבט ויזואלי לנתח תרבות שלא ידענו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליאון אלי
בארץ מוסלמית ששמה לא מוזכר, פרופסורית נשואה מתאהבת בסטודנט נשוי. כאשר הדבר נודע לשלטונות הופעל החוק הדרקוני - מות האישה בסקילה    מחזה הבנוי ממונולוגים של האישה ודו-שיח עם הגבר, כאשר שלושת רבעי גופה בתוך בור. במצב זה היא מגוללת את מה שקרה ביניהם, מי היה היוזם והרגעים היפים שעברה איתו    משחק מעולה. מומלץ!
אלישע פורת
הגעתי לגלריה של ורטהיים ברחוב הרברט סמואל בחדרה, וקצר נשימה דחקתי בורטהיים לשלוף את ההדפס, להכינו, לארזו ולמכרו לי. גם לא התמקחתי איתו, וכל כך הייתי להוט, שכמעט שכחתי לשלם
חגית כהן
הפופ התפגר בסוף שנות ה-80, חשבתי. ואז גיליתי את איימי ויינהאוס, נצנוץ בעלטה מהונדסת-השחץ שירדה על המוזיקה הפופולרית
אלחנן צווכר
מספר לא מועט של מינויים חדשים במערכת התקשורת והמשפט העומדים כעת ושיעמדו בקרוב על הפרק, הולכים שוב להעמיד במבחן את הברית הלא כתובה בין שתי המערכות החזקות במדינה. נתניהו, למוד ניסיון מהקדנציה הקודמת, יודע שאין לו סיכוי במלחמה ישירה עם בכירים במערכות הללו, ולכן פועל מאחורי הקלעים לקידום הרפורמות שלו. השאלה היא האם יהיה לו גם כוח לצאת לעימות פומבי איתם ברגע האמת
ניב שטנדל
"הצינור" בהגשת גיא לרר הפכה לקו מידע אמין, המציע צחוקים שמשלבים בין "פספוסים" ל"רק בישראל"    בסופו של יום, מדובר בתוכנית שמביאה לצופה את הקטעים הכי מגניבים שיש לרשת להציע    לפעמים מדובר בחתול שמנגן על פסנתר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il