X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אתי קגן מומחית לטיפול ברפואה אלטרנטיבית   |  אתי קגן
פחד נטישה, בריחת שתן, חרדות, אגרסיביות, שינה לא סדירה, חוסר תיאבון ופחד להישאר לבד בחדר הם רק חלק מהטראומות שחווים הילדים כתוצאה ממצב של מלחמה כיצד הדבר משפיע על התנהגות הילדים? ואיך ניתן לטפל בבעיות הללו?
▪  ▪  ▪
היפכו את המרחב המוגן לחדר משחקים [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

המצב הביטחוני בימים האחרונים במיוחד באזור הדרום ובעירנו אשדוד, משפיע על המבוגרים והילדים כאחד. בדיווחים השונים בכלי התקשורת, מייד לאחר נפילתו של טיל גראד או קסאם, אנו עדים למקרים של נפגעי חרדה. ומי נפגע יותר מכל המצבים אלו? התשובה היא ילדים. הילדים נבהלים מרעש האזעקות, קולות הנפץ והריצות הבלתי פוסקות אל עבר חדרי הביטחון.
מצבים אלו מכניסים לא אחת את הילדים למצב של טראומה, חרדות ודיכאון, בלי שאף אחד שמע על-כך ויכולים להשפיע אף לטווח ארוך. התוצאה - אלימות, הרטבה בלילה, פחד נטישה, אגרסיביות וכיו"ב.
הטראומות הנפוצות ביותר בקרב ילדים כתוצאה ממצב של מלחמה הם בין היתר: פחד נטישה, בריחת שתן, דיכאון, חרדות, אגרסיביות - הילדים הופכים לאלימים, שינה לא סדירה, חוסר תיאבון ופחד להישאר לבד בחדר.
לרוב, תינוקות פחות רגישים למצב זה, מפאת גילם הצעיר, גילאים 1-0, בו הם עדיין לא מבינים בדיוק את המתרחש סביבם גם אם מסבירים להם. הורים לילדים בגילאים הללו חרדים יותר מילדיהם, באופן טבעי, כיוון שמפחדים עליהם ויותר מכל מפחדים שהילדים ייבהלו. בהתייחס לגילאים אזי פעוטות (3-2 שנים) רגישים יותר מכולם למצבים של מלחמה. תופעות הלוואי הם בעיקר פחד מנטישה ובכי. לא נעים לומר, אבל הילדים הופכים ל"דבק".
תופעה נוספת הינה שינה לא סדירה כתוצאה מאזעקות בשעות הלילה המאוחרות ומחסור בשעות שינה רצופות. מומלץ להקפיד להשלים שעות שינה ולשמור עד כמה שניתן על שעות המנוחה בצהריים.
ש' (32), תושבת אזור הדרום, אמא לילדה בת שנתיים וחצי מספרת, כי בתה נורא מפחדת מהאזעקות. "ברגע שנשמעת אזעקת אמת, הילדה ישר רצה אליי ומחבקת אותי חזק. היא ממש מפחדת ולא עוזבת אותי במשך זמן מה. לרוב, גם אחרי כמה שבועות או אפילו חודשים, אם היא תשמע סירנה של אמבולנס או משטרה, היא תרוץ אליי ותפחד. לדעתי זה בגלל שזה מזכיר לה את האזעקות. היא אומנם לא באמת מבינה מה קורה, אבל אני מנסה להסביר לה שצריך ללכת לחדר השני איפה שהמחשב ולשבת קצת שם".
באשר לגילאים מבוגרים יותר - 5+, אזי כתוצאה ממצב של מלחמה, יכולות להופיע תופעות לוואי של אלימות. למעשה, החרדה יכולה להפוך למצב של אגרסיות, הילד נהיה אלים יותר, הוא ישן פחות טוב ומנסה להתרחק מכולם ותוקפני כלפי הסביבה. נוסף, גם מצב של הרטבה בלילה. כתוצאה מהחרדה והפחד, הילד לא שולט על צרכיו.

טיפולים מומלצים

במצבים של טראומה וחרדה, אני ממליצה על מספר טיפולים, חלקם אף משולבים, כלומר נועדו גם עבור הילדים וגם עבור ההורים שברבים מן המקרים חווים יחדיו פחדים וחרדות, לרבות דיקור סיני, טיפולי רפלקסולוגיה בשילוב עם פסיכותרפיה (ריפוי באמצעות משחק) - טיפולי הרפלקסולוגיה הינם טיפולים בכפות הרגליים כאשר על-ידי לחיצות, חימומים והנעות של אזורים מסויימים בכף הרגל, ניתן לטפל במצבים של חרדה, פחד ודיכאון. ניתן לטפל בכל שכבות הגילאים, החל מתינוקות שפתאום בוכים ללא סיבה ברורה, ילדי גן שכתוצאה מטראומה סובלים מבעיה של הרטבה בלילה.
שיטת טיפול נוספת הינה ארומתרפיה - ריפוי באמצעות ריח. השמנים מעבירים לגוף את התכונות המרפאות של הצמחים באמצעות חוש הריח דרך הריאות, אוסמוזה באמבט מים, מריחה על העור, וחדירה למחזור הדם ולכן מומלצת הן לילדים באמבט או במבער והן למבוגרים בשילוב עיסוי. גם דיקור סיני יכול לעזור להפגת מתחים, אולם טיפול זה מומלץ למבוגרים ופחות לילדים, עקב חשש שילדים יירתעו ממראה המחטים.
להורים ולילדים שעוברים יחדיו ימים לא קלים עם רעש אזעקות וריצות לחדרי הביטחון מומלץ:
  • להפוך את המרחב המוגן לחדר משחקים;
  • להשתמש באזעקה כאות לתחילת משחק "הצופרים קוראים";
  • לשמור על קור רוח מול הילדים כדי שלא ילחצו מתגובת ההורים;
  • לשים במבער שמן לוונדר מרגיע, בפינת החדר.

הכותבת היא מומחית לטיפול ברפואה אלטרנטיבית והבעלים של אתי קגן - מרכזים לרפואה משלימה גדרה וראשון-לציון
תאריך:  29/08/2011   |   עודכן:  29/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדוארד אטלר
המוח היהודי שוב טיפס גבוה. הוא פיתח מחשב המפנק את הנהג בשירותי תקשורת, מידע ופנאי, אך האפליקציה הכי חשובה - איננה בו
חגית כהן
המאהל הכי אומלל במדינה מחכה לאיזו לטיפה מהתקשורת
גלית שירי
חשוב לנהוג באחריות ולא להגיע בשעות שיא החום לים    כדי להכין ארטיק לכלבים, יש להכין בבית מרק עוף, לקררו, להקפיא בתבנית של קוביות קרח ולקחת איתנו בצידנית
סיגל פרישמן
כדאי לשלב בארוחת הבוקר ובארוחת 10 פחמימות מורכבות ומלאות    בהפסקות כדאי לשלב ירקות, פירות ויוגורטים דלי שומן    רצוי מאוד שבחזרה הביתה תחכה לכם צלחת אוכל מוכנה
ד"ר נמרוד פרידמן
שאיבת שומן אינה מתאימה לאנשים שמנים ועליהם להגיע למשקל גוף תקין ורק לאחר-מכן, לשקול את האופציה של שאיבת השומן מאותם אזורים עיקשים מהם לא הצליחו להשיל את השומן באמצעות דיאטה וספורט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il