X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מחקר של חיל האוויר האמריקני קובע כי בידי ישראל יש מספר פצצות "תרמו נוקליאריות" שבשפת הדיבור קרויות "פצצות מימן". פצצות אלה הן הנשק הנורא ביותר בתולדות האדם שגם המעצמות הגדולות כבר אינן משתמשות בו, מרוב פחד שהפעלתו עלולה להביא לכך שהגזע האנושי ייכחד מעל פני האדמה מומחים ישראלים משתתפים בכינוסי "ועידת פאגווטש" הבינלאומית הבודקת את השאלה: "כיצד ניתן לשכנע את ישראל לצמצם את מאגר הנשק הגרעיני שברשותה"
▪  ▪  ▪
כור גרעיני באירן [צילום: AP]

השאלה כיצד תוכל ישראל להגן על עצמה בפני מתקפה גרעינית מצד אירן של אחמדינג'אד מעסיקה את העולם המערבי לא רק בגלל החשש שגל הרג רצחני יונחת על לב המדינה, אלא גם בגלל אי-הידיעה כיצד תגיב ישראל - האם תבחר במהלומת מנע מקדימה - אווירית, יבשתית או ימית - או אולי תבחר באופציית "המהלומה השנייה" שאת השפעתה המשמעותית על יחסי הכוחות הגלובליים, כולל העולם המוסלמי, קשה מאוד להעריך.
יחד עם זאת, מי שיודע להבדיל בין המוץ לתבן בכל קטעי המידע הגרעיני הפזורים על פני רשת האינטרנט, יכול להעריך אל נכון כי במשוואת מאזן האימה הגרעיני ההדדי בין ישראל לאירן, ידה של ישראל על העליונה. וכל זאת בעקבות המידע הכלול במחקר של המרכז למניעת הפצת נשק גרעיני של חיל האוויר האמריקני, שבו נכתב במפורש כי בידי ישראל יש, פרט לארסנל גדול של פצצות אטום, גם פצצות "תרמו נוקליאריות" שבשפת הדיבור קרויות "פצצות מימן"1. פצצות אלה הן הנשק הנורא ביותר בתולדות האדם שגם המעצמות הגדולות כבר אינן משתמשות בו, מרוב פחד שהפעלתו עלולה להביא לכך שהגזע האנושי ייכחד מעל פני האדמה.
כל מי שנחשף לסרטים המציגים את מתקפת האטום האמריקנית על הירושימה ונאגאסאקי שהביאה לסיום מלחמת העולם השנייה, גיבש לעצמו, כך סביר להניח, תמונה לגבי אימתו של הנשק הגרעיני. אך כל ניסיון לקיים אנלוגיה ריאלית בין פצצת האטום לפצצת המימן בנוי על כרעי תרנגולת רופפות.
כדי להמחיש את ממדי אי-ההבנה הטמונה בהשוואה מן הסוג הזה ראוי לדעת כי פצצת האטום דוגמת זו שהוטלה על נאגאסאקי הייתה בעלת כוח נפץ של כ-15 קילוטון ט.נ.ט. (קילוטון אחד שווה לאלף טונות ט.נ.ט). ערכי כוח ההשמדה של פצצת המימן נמדדים במגה-טון (מגה-טון אחד שווה למיליון טונות ט.נ.ט). עד כאן בשפת המספרים. אך כדי להמחיש את האימה האמיתית שנושאת בקרבה פצצת המימן ראוי להציג את העובדות מניסוי פצצת המימן הגדולה בתולדות האנושות - "צאר בומבה" הסובייטית שהייתה בעלת כוח הרס של 50 מגה-טון ונוסתה מעל ארכיפלג האיים "נובייה זמלייה"2 ב-30 באוקטובר 1961.
כדי שהמוח האנושי יוכל לקלוט את מלוא כוח ההרס השטני שהיה טמון ב"פצצת הצאר" יש צורך להחליף את המספרים הגדולים בדוגמאות מעשיות. בתחשיב שהכינו מומחי הגרעין הסובייטים הם הגיעו לנתונים הבאים: 50 מגה-טון שווים בעצמתם לפי עשרה יותר מכל כמות חומרי הנפץ שהופעלו במלחמת העולם השנייה. לנתון מדהים זה נוסף אלמנט קטלני שלא בא לידי ביטוי במלחמת העולם - הקרינה הרדיואקטיבית, הישירה והעקיפה. הישירה: זו הנובעת מהפיצוץ עצמו. העקיפה: זו העולה עם להבת הפיצוץ הענקית עד אל מרומי האטמוספירה ומשם גולשת, עם הרוח, לכל רוחות העולם, שוקעת ונספגת בצמחיה ובמקורות המים, מגיעה באמצעות שרשרת המזון אל גוף האדם וגורמת למותו בעינויים או למחלות סרטניות ולפגמים גנטיים חמורים העוברים בתורשה מדור לדור.
ה"בומבה" שעוצמתה הייתה גדולה פי 3,300 (זו לא טעות, המספר הוא שלושת אלפים ושלוש מאות) מכוח ההרס של הפצצה שהוטלה על הירושימה, התפוצצה בגובה 4,000 מ' מעל פני הים ב"נובייה זמלייה". כדור האש שטיפס אל השחקים בעקבות הפיצוץ הגיע עד לגובה של 60 ק"מ. רדיוס הפיצוץ היה 40-30 ק"מ. להבת הפיצוץ נראתה בבירור עד לטווח של 1,000 ק"מ מן המוקד; חום האימים של הפיצוץ הגיע לדרגה כזו שהיה מסוגל לגרום כוויות בדרגה שלישית לכל נפגע עד טווח של 100 ק"מ; הרעשים הסיסמיים שגרם הפיצוץ נרשמו בכל תחנות המעקב בעולם והגיעו לדרגה של 5.25 בסולם רעידות האדמה של ריכטר. כאשר אתר הפיצוץ צולם מן האוויר ניתן היה לראות בבירור, כפי שסיפר אחד הצלמים, כי "כל ההרים באתר נמחקו והקרקע יושרה כאלו דאג מישהו להכשיר על האי משטח החלקה. כל מה שהיה בטווח של 25 ק"מ ממרכז הפיצוץ נעלם מעל פני האדמה כאילו התאדה".

"עימות צבאי שעלול להיות שואתי"

אימתה של פצצת המימן והסכנות הקיומיות לאנושות הטמונות בה הפחידה כבר לפני כ-60 שנה שני אישים נודעים לתהילה - אלברט איינשטיין שהוביל את ארה"ב למימוש רעיון פצצת האטום והפילוסוף הבריטי ברטראנד ראסל. בגילוי דעת ציבורי שפרסמו ב-1955 והופץ לכל אומות העולם כתבו השניים, בין השאר, את דברי הנבואה הבאים: "בסיטואציה הטראגית האורבת לאנושות נוכח הסכנות שצצו כתוצאה מפיתוחו של הנשק להשמדה המונית, אנו פונים אליכם לא כנציגי אומותינו (ארה"ב ובריטניה) אלא כבני אנוש החוששים מהסכנה להמשך קיומו של המין האנושי... במצב זה אנו חייבים לשאול את עצמנו אלו צעדים אפשר לנקוט למניעת עימות צבאי שעלול להיות שואתי... הציבור הרחב אינו מודע באמת מה עשויות להיות התוצאות הרות האסון של מלחמה גרעינית. בשעה שפצצת אטום כדוגמת זו שהוטלה על עיר קטנה כדוגמת הירושימה גורמת להרס נורא, השימוש בפצצת מימן עלול לחסל ערים ענקיות כדוגמת לונדון, ניו-יורק או מוסקבה. ויותר מכך: מלחמת עולם שבה ישתמשו הצדדים הניצים בפצצות מימן עלולה להביא לחיסול קיומו של הגזע האנושי.
שני האישים יוצאי הדופן האלה סיימו את גילוי הדעת הציבורי שלהם במעין תחינה לכל הגזע האנושי: בהתחשב בהערכה כי במלחמת עולם עתידית עלולים הנלחמים להשתמש בנשק גרעיני, אנו מפצירים בממשלות של כל עמי העולם להודיע בפומבי שאין בכוונתן לפתוח במלחמת עולם ואנו מפצירים גם שיעשו כל מאמץ למצוא אמצעי שלום לפתרון עימותים וסכסוכים עתירי סכנה.

המפגשים של ועידת פאגווטש

גילוי הדעת הזה עורר הדים עזים בעולם ולא נפל על אוזניים ערלות. את המשימה להקים גוף שייטול על עצמו את האחריות לשמור על הלהבה הרעיונית שהציתו איינשטיין וראסל לקח על עצמו הפילנתרופ האמריקני סיירוס איטון (Cyrus Eaton) שמימן ודאג לארגן את הכינוס הראשון של החבורה בעיירת הולדתו פאגווטש (Pugwatch) שבנובה סקוטיה, קנדה. על שמה של העיירה נקרא גם הגוף הכמו-סודי הזה.
הכוונה הראשונית של המייסדים הייתה להפגיש מדי שנה הוגי דעות, אישים בעלי מעמד ציבורי, אקדמאים, ובעלי השפעה ציבורית, ולקיים דיונים בנושא מרכזי אחד: מה הסכנות הנובעות מפיתוח נשק מימני וכיצד ניתן להתמודד איתן. ברבות השנים התרבו המשימות שנטלו המשתתפים על עצמם. כך למשל בסיכומים של הדיונים באסיפה המרכזית ובדיוני ועדות המשנה נקבע כי יועלו לדיון גם שאלות כגון: מציאת פתרונות להפחתת הסכנות של עימותים מזוינים ולמציאת פתרונות לבעיות עולמיות בדרכי שלום והידברות. אחר-כך נוסף גם נושא הגישות השונות האפשריות לפיקוח על תפוצת הנשק הגרעיני בעולם ולהפגת מתיחויות בין מדינות, בדרכים של "התנהגות גמישה שלא תמיד היא מנת חלקם של פוליטיקאים". במפגש הראשון של ועידת פאגווטש השתתפו 22 אישים - 7 מארה"ב, 3 מבריה"מ ו-3 מיפן, 2 מבריטניה ו-2 מקנדה, ואחד מכל אחת מהמדינות הבאות: אוסטרליה, אוסטריה, סין, צרפת ופולין. במהלך השנים הצטרפו למפגש חברים ממדינות נוספות.
אחת מהנחיות היסוד של המפגשים שברבות השנים הפכו ליוקרתיים ביותר ובעלי מעמד בינלאומי מכובד, הייתה כי לכינוס השנתי לא יוזמנו עיתונאים וזאת כדי לאפשר למשתתפים להתבטא בחופשיות וללא חשש שדבריהם יודלפו או יסולפו. כלל ברזל זה נשמר מאז ועד היום, למעט מספר הזדמנויות יוצאות דופן שבהן הותר לצלם את המשתתפים אך לא להקליטם. עד 2011 התקיימו יותר מ-300 מפגשים של "פאגווטש" בפורומים שונים. במפגשים השנתיים - המתקיימים מדי שנה במקום אחר בעולם - משתתפים 150 עד 250 אישים כאשר במפגשי ועדות המשנה ובפאנלים השונים משתתפים 50-30 איש.
עד כמה ערים מתווי הדרך של פעילות "פאגווטש" למתרחש בעולם בתחום הגרעיני ניתן להסיק משתי עובדות. האחת - בכינוס של 2011 השתתפו ארבעה ישראלים. פרופ' יאיר עברון, הסובייטולוגית פרופ' גליה גולן-גילד, פרופ' דוד מנשרי המומחה לענייני אירן וד"ר ארנון זוהר. השנייה - ציטוט מתוך נייר עמדה שהכין "פאגווטש" לקראת הכינוס של הוועידה השנתית ל-2012.
פרופ' ארנון הוא מומחה למחקרי ביטחון לאומי ומחבר הספר "הדילמה הגרעינית של ישראל" העוסק בנושא מדיניות הגרעין הישראלית. התיאוריה המרכזית בספרו היא שאסור לישראל לוותר על מדיניות העמימות הגרעינית. טענתו זו, כפי שבאה לידי ביטוי בספר, קובעת כי מאחורי הקריאה הבינלאומית לביטול העמימות עומדת התביעה שישראל תוותר על יכולתה הגרעינית; פרופ' גליה גולן היא מומחית לענייני בריה"מ ומזרח אסיה. בשנות החמישים שירתה ב-CIA בתפקיד ראש המחלקה הסובייטית בארגון. פרופ' דוד מנשרי הוא אחד המומחים המובילים בעולם לכל נושאי אירן, כולל מה שמתרחש בה בימים אלה.
הציטוט המוזכר לעיל מובא במסגרת העיסוק המתוכנן בנושא המוגדר תחת הכותרת "המזרח התיכון - תפוצת הנשק הגרעיני והנשק להשמדה המונית" והוא שואל שאלה פשוטה: "כיצד ניתן לשכנע את ישראל לצמצם את מאגר הנשק הגרעיני שברשותה". מילים פשוטות וחד-משמעיות שכל אחד יכול להסיק מהן את המסקנות הרצויות לו.

הערות

1. המחקר, תחת הכותרת “Holy of Holies” (קודש הקודשים), הוכן על-ידי חוקר המודיעין של חיל האוויר האמריקני .Warner d. Farr. בסיומו של המחקר נמסרים פרטים על התפתחות ארסנל פצצות האטום והטילים הבליסטיים של ישראל משנת 1967 עד 1997 שלפיהם יש בידי ישראל 400 פצצות אטומיות ו"תרמו-נוקליאריות" הניתנות לשיגור.
2. נובייה זמלייה – הארץ החדשה. ארכיפלג הררי שפסגותיו מתנשאות לגובה של יותר מ-1,000 מ'. הארכיפלג מורכב משני איים גדולים באוקיינוס הקרח הצפוני.

תאריך:  29/08/2011   |   עודכן:  29/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מאזן האימה הגרעיני מול אירן נוטה לטובת ישראל
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
עלינו לתקוף ראשונים ולא להמתין
שהאיראנים יתקפו  |  29/08/11 15:58
 
- כשיש1.5מליון יהודים חרדים וש"ס ל"ת
אויב לא צריך אטום  |  30/08/11 00:47
 
- שנאת חינם!
Yenta  |  30/08/11 05:42
 
- המוסלמים אויב החרדים סרטן. ל"ת
מי יותר מסוכן?!  |  30/08/11 15:01
 
- צריך להחזיר אותך לתנורים שם לא ל"ת
היו ספרדים  |  30/08/11 14:54
 
- צודק - אני חוזר ואומר....
אבי גיא  |  30/08/11 16:02
2
אופציית המכה השניה
האזרח א  |  29/08/11 16:41
3
הבעיה היא לא הפצצה..
ריאלי  |  29/08/11 17:57
4
הכל ורק שמועות,שוכאיזה שמועות?
עוד סתם אזרח  |  29/08/11 18:11
5
אם ת"א תלך כפרה על עם ישראל
ג'ו  |  29/08/11 18:28
 
- שנאת חינם!
Yenta  |  30/08/11 05:57
6
בשנות ה50 בריה"מ קרקסה את ארהב
בכל דבר וענין  |  29/08/11 20:24
 
- אתה קנאי חסר תקנה! ל"ת
תאכל ת'לב  |  29/08/11 21:54
7
שונאי ישראל מנסים לקצץ כנפיה
אוהב ישראל3  |  29/08/11 20:52
8
לישראל יש צעצוע כזה ולא מחקו א
רחב מיריחו  |  29/08/11 21:09
9
לא הנשק קובע, הנכונות להשתמש
בו קובעת!  |  29/08/11 21:57
10
צודק בפרשנות טועה בעובדות
אוהב ישראל שלוש  |  30/08/11 00:44
 
- המסקנה כבר פורסמה; לינק מצורף
ירון זכאי 1  |  30/08/11 14:58
11
פגווטש, פגווטש, פגווטש, פגווטש
סתם_1  |  30/08/11 09:12
12
עם ראש ממשלה הססן לא יעזור
yoni207  |  30/08/11 09:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אתי קגן
פחד נטישה, בריחת שתן, חרדות, אגרסיביות, שינה לא סדירה, חוסר תיאבון ופחד להישאר לבד בחדר הם רק חלק מהטראומות שחווים הילדים כתוצאה ממצב של מלחמה    כיצד הדבר משפיע על התנהגות הילדים? ואיך ניתן לטפל בבעיות הללו?
אדוארד אטלר
המוח היהודי שוב טיפס גבוה. הוא פיתח מחשב המפנק את הנהג בשירותי תקשורת, מידע ופנאי, אך האפליקציה הכי חשובה - איננה בו
חגית כהן
המאהל הכי אומלל במדינה מחכה לאיזו לטיפה מהתקשורת
גלית שירי
חשוב לנהוג באחריות ולא להגיע בשעות שיא החום לים    כדי להכין ארטיק לכלבים, יש להכין בבית מרק עוף, לקררו, להקפיא בתבנית של קוביות קרח ולקחת איתנו בצידנית
סיגל פרישמן
כדאי לשלב בארוחת הבוקר ובארוחת 10 פחמימות מורכבות ומלאות    בהפסקות כדאי לשלב ירקות, פירות ויוגורטים דלי שומן    רצוי מאוד שבחזרה הביתה תחכה לכם צלחת אוכל מוכנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il