X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בת-שבע מרקוס מנהלת המרכז לאסתטיקה המרכז הרפואי תל אביב
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
שינויים במראה העור ובמבנה הפנים, המעידים על גיל או הזדקנות, הינם בעלי חשיבות גדולה תעשיית התרופות והקוסמטיקה פועלת כל העת לטפל בסימני ההזדקנות ולהשיב את מחוגי השעון לאחור או לפחות להאט את הקצב
▪  ▪  ▪
השינויים משפיעים על הדימוי העצמי
[צילום: AP]

הזדקנות העור היא תוצאה של גורמים פנימיים והשפעות חיצוניות של הסביבה. גנטיקה, במשולב עם הגיל הכרונולוגי, תורמים להזדקנות הפנימית המתבטאת באובדן מסת עצם, הידלדלות השרירים והעור שמעליהם ופיזור מחדש של רקמת השומן. גם העור הופך דק ויבש, עם הדגשה של קמטי הבעה. הגורמים החיצוניים להזדקנות העור, כוללים חשיפה לקרינת השמש, עישון, חומרים כימיים והשפעת כוח המשיכה.
הגורם המשמעותי ביותר הוא החשיפה לשמש והנזק הנגרם עקב כך למראה העור. כתוצאה מהשפעת קרינת השמש, נוצרת שרשרת של תהליכים, אשר בסופם מתרחשים הרס ושבירת הקולגן והסיבים האלסטיים בשכבת הדרמיס, והתמעטות החומצה ההיאלורינית (חומר השוכן בין התאים ומעניק לעור את המראה התפוח והצעיר. אובדנם של כל אלה מתבטא בעור בעל מרקם גס ולא אחיד, דק ומצומק כשזיף מיובש, בעל קמטים וקמטוטים למיניהם, נושא גוון צהבהב ומכוסה כתמים וגידולי עור.

לעצור את הזמן

חלק מהגורמים התורמים להזדקנות הפנים הם ברי מניעה, והחשיפה לשמש בראשם. גורמים אחרים כמו: כוח המשיכה, השפעות סביבתיות (מלבד שמש) או דפוס ההזדקנות התורשתי, אינם ניתנים לשינוי. עם זאת, אורח חיים בריא והימנעות מעישון, בהחלט משמעותיים במניעת הזדקנות העור.
ניתן לשמור על מראה העור ולהאט את תהליך ההזדקנות בדרכים הבאות:
הכל על רטינול
ידוע כי רטינול וחומצה רטינוית (LOCACID ,RETIN-A ,RETAVIT) משפרים מרקם של עור מחוספס, מפחיתים גידולי עור הנובעים מנזקי השמש ואף מבהירים כתמים מסוימים. הרטינול מופיע בצורתו הטבעית בירקות ובפירות אדומים, כתומים וצהובים. הרטינול מגביר את ייצור הקולגן והאלסטין, מעודד את ייצור כלי הדם בעור, מאט את הרס הקולגן הקיים, ומפחית את ההפרשה השומנית מבלוטות בעור.
מוכח כי מדובר בחומרים בעלי השפעה מובהקת, נוגדת הזדקנות כאשר מורחים אותם על העור. חשוב להדגיש, שההשפעות מושגות בשימוש בקרם בריכוז הרפואי (אשר ניתן לקנות רק עם מרשם רופא). בתכשירים קוסמטיים הוא נמצא בריכוז נמוך יותר ולכן ההשפעות פחותות.
אלפא ופולי
כבר בשנות ה-70 של המאה הקודמת, הבחינו שחומצות אלפא הידרוכסיות ופולי הידרוכסיות, יעילות בטיפול בעור יבש, בהחלקת מרקם העור ובעלות השפעות מצעירות. יעילותן של חומצות אלו, גבוהה בהענקת לחות לעור, כמו גם השפעות נוגדות חמצון (אנטיאוקסידנטיות). תכונות אלו, בשילוב עם התאמתן לסוגי עור רגישים במיוחד, הופכות אותן לפופולריות בשימוש קוסמטי.
מילוי
רופאים שהזריקו חומרי מילוי לקמטים, הבחינו כי השפעתם נשמרה גם לאחר שהחומר נספג והתפוגג לכאורה. בשנים האחרונות איששו זאת מחקרית. הזרקת חומצה היאלורונית לתוך העור מעודדת את התאים שבדרמיס - הפיברובלסטים, לייצר קולגן חדש. כיום מזריקים את החומצה ההיאלורונית לא רק לקמטים, לשקעים ולהחזרת נפח, אלא גם לשטחי עור נרחבים בפנים, כדי לעודד את ייצור הקולגן ולהחזיר את החומצה ההיאלורונית שאבדה.
דקירה מתקנת
MICRONEEDLING - פעולה המתארת כיצד באמצעות יצירת מאות דקירות זעירות על-פני העור, מעודדים תגובה לתיקון הנזק בתוך הדרמיס, תגובה אשר בסופה נוצר קולגן חדש וצעיר. פעולה זו מעוררת את ייצור הקולגן בפנים, ויש לה השפעות נוספות כמו שיפור מרקם וקמטים והטבת מראה צלקות וסימני מתיחה. הפעולה ניתנת לביצוע אצל הרופא, וגם באמצעות מכשיר לשימוש ביתי.
לייזר
בשנים האחרונות, החלו להופיע מכשירים המשתמשים באנרגיות אור ואחרות (טיפולי לייזר IPL ו-RF), לשיפור מרקם העור ומיצוקו. העיקרון דומה לזה של ה-MICRONEEDLING. יצירת פגיעות מזעריות (מיקרו-טראומה) בעור, מבלי להסיר את כל שכבת האפידרמיס, גורמת לתגובת ריפוי אשר בסופה נוצר קולגן חדש בדרמיס.
שכבת האפידרמיס השטחית מחלימה תוך שעות עד ימים, והטיפול כולו אינו דורש זמן התאוששות ממושך או הפסד ימי עבודה. הספקנות לגבי יכולתם של מכשירים אלה, מתפוגגת בהדרגה ככל שמופיעות עבודות המוכיחות כי ניתן ליצור שינוי נראה לעין (ולתחזק אותו לאחר-מכן בטיפולים חוזרים), לא רק במה שנוגע למרקם (חלק יותר) או לגוון (אחיד יותר), אלא גם במיצוק ובהרמה של עור נפול ומדולדל.
קילוף ושיוף
הסרת שכבות העור השטחיות, הבינוניות או העמוקות יותר, מביאה להתחלפות התאים הזקנים בתאים צעירים יותר. עומק הקילוף משפיע על עוצמת ההשפעה והתוצאה. קילוף קל ישפר עור שניזוק משמש באופן קל, נמשים ומלזמה (מסיכת הריון); קילוף בינוני ישפר עור שניזוק משמש המתבטא בכתמים למיניהם וגידולי עור שטחיים, יעדן מעט את מראה צלקות האקנה (פצעי בגרות), וייטיב גם מראה של קמטוטים; הקילוף העמוק מטפל בקמטים בינוניים ועמוקים, ובנזקים קשים של שמש, עישון וגיל.
ומה בעתיד?
תאי הגזע מעסיקים רבות את המדע והמחקר. נחקרת ההשפעה של החדרת תאי גזע לדרמיס. המחשבה היא, שתאים אלה יעוררו מסלולים מולקולריים ותאיים, שבסופם יתבצע ייצור של קולגן ואלסטין על-ידי התאים האחראים לכך.

הכותבת היא מומחית למחלות עור, מנהלת המרכז לרפואה אסתטית במלר"ם המרכז הרפואי תל אביב
תאריך:  29/08/2011   |   עודכן:  29/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
מחקר של חיל האוויר האמריקני קובע כי בידי ישראל יש מספר פצצות "תרמו נוקליאריות" שבשפת הדיבור קרויות "פצצות מימן". פצצות אלה הן הנשק הנורא ביותר בתולדות האדם שגם המעצמות הגדולות כבר אינן משתמשות בו, מרוב פחד שהפעלתו עלולה להביא לכך שהגזע האנושי ייכחד מעל פני האדמה    מומחים ישראלים משתתפים בכינוסי "ועידת פאגווטש" הבינלאומית הבודקת את השאלה: "כיצד ניתן לשכנע את ישראל לצמצם את מאגר הנשק הגרעיני שברשותה"
אתי קגן
פחד נטישה, בריחת שתן, חרדות, אגרסיביות, שינה לא סדירה, חוסר תיאבון ופחד להישאר לבד בחדר הם רק חלק מהטראומות שחווים הילדים כתוצאה ממצב של מלחמה    כיצד הדבר משפיע על התנהגות הילדים? ואיך ניתן לטפל בבעיות הללו?
אדוארד אטלר
המוח היהודי שוב טיפס גבוה. הוא פיתח מחשב המפנק את הנהג בשירותי תקשורת, מידע ופנאי, אך האפליקציה הכי חשובה - איננה בו
חגית כהן
המאהל הכי אומלל במדינה מחכה לאיזו לטיפה מהתקשורת
גלית שירי
חשוב לנהוג באחריות ולא להגיע בשעות שיא החום לים    כדי להכין ארטיק לכלבים, יש להכין בבית מרק עוף, לקררו, להקפיא בתבנית של קוביות קרח ולקחת איתנו בצידנית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il