X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאז עלה לכותרות המושג "בנייה ירוקה" גובר הביקוש בעולם לתכנון מבנים ירוקים. מטרת הבנייה הירוקה היא יצירת סביבת מגורים בריאה תוך הימנעות מפגיעה בטבע. האם הרוויזיה החדשה של תקן 5281 תשנה משהו והאם ישראל הופכת לירוקה יותר?
▪  ▪  ▪
חיוב לבנות על-פי התקן החדש יחסוך למשק כסף רב [צילום: איתמר לוין]

בנייה ירוקה היא בנייה חכמה המקנה למשתמשים איכות חיים בריאה יותר, תוך צמצום ההשפעות הסביבתיות. מטרת הבנייה הירוקה היא יצירת סביבת מגורים בריאה ונוחה, תוך הימנעות מפגיעה במשאבים טבעיים מתכלים. מטרה זו מושגת על-ידי שימוש בחומרים ממוחזרים ותכנון המאפשר חיסכון מרבי באנרגיה.
העקרונות המנחים בבנייה ירוקה הם חשיבה לטווח ארוך, תכנון ההיבטים הסביבתיים והתייחסות למיקומם הגיאוגראפי של המבנים. כך למשל, ניתן להשתמש בבנייה ירוקה לטובת הקמת בית מגורים כפרי, מבני תעשיה ירוקים, קמפוסים או מבני ציבור. במילים אחרות: בנייה ירוקה היא תפיסה מהותית, לא צורה אדריכלית.
פקקים בירוק? הרוויזיה של תקן 5281 הינה שיפור עצום לעומת התקן הקודם
בעוד שהתקן הקודם התייחס לשלושה פרמטרים בלבד, התקן החדש מתייחס לפרמטרים רבים יותר של בניה והשלכות סביבתיות ובהם: אנרגיה, מים, חומרים, קרקע, בריאות, פסולת, תחבורה, חדשנות וכד'.
התקן החדש מספק הנחיות מוגדרות לשיפור החתימה הסביבתית של מבנים קיימים (רטרופיטRETROFIT ) וכאלה ישנם מאות אלפים בארץ וזו עיקר העבודה. בנוסף, הוא מתייחס ספציפית לסוגי רבים ומגוונים של מבנים ובהם: בריאות, מגורים, משרדים, מבני ציבור, תעשיה ועוד. התקן הקודם התייחס למגורים ומשרדים בלבד.
התקן החדש מציע שיטת הסמכה וניקוד שניתן ליישם אותה ביתר קלות והיא תואמת סטנדרטים בינלאומיים קיימים (דוגמת LEED האמריקני). התקן החדש אומנם מהווה שיפור עצום לעומת התקן הקודם, אבל נכון לעכשיו, אין מה שידחוף את העוסקים בתחום לכיוון הזה. ברוב הבנייה בארץ למגורים ולמשרדים, היזם מוכר או משכיר את השטח, ומכיוון שהוא לא משלם את החשבונות - אין לו שום תמריץ להיכנס לנושא.
חיוב לבנות על-פי התקן החדש לא רק ישפר את איכות החיים של דיירי המבנים, אלא גם יחסוך למשק כסף רב. הניסיון בחו"ל מלמד, שאם מתכננים בנייה ירוקה מהיסוד, היא מייקרת את העלויות ב-2% לכל היותר. אם התקן יעוגן כדרישה, נוכל להגיע בפרק זמן מהיר ביותר לעלויות בנייה זהות לבנייה רגילה, כשהתוצאה תהיה בניינים שצורכים פחות חשמל ופחות מים, סביבה יותר ידידותית, צבעים לא רעילים, יותר מחזור ופחות פסולת. משום כך יש להפוך את התקן למחייב כבר עכשיו.
באם התקן החדש יאומץ ע"י הרשויות המקומיות כתנאי לקבלת היתר בניה של מבנים חדשים ואולי יאפשר קבלת הנחה בארנונה כנגד התאמת מבנים קיימים - אזי נראה מהפכה סביבתית אמיתית בענף הבניה בארץ ובתנאי המגורים. הרוויזיה החדשה הינה צעד משמעותי אמיתי להשרשת תפישה מקצוענית ואחראית של בניה ירוקה בישראל.
הבנייה הירוקה יקרה בטווח הקצר
התקן הישראלי לבנייה ירוקה ת"י 5281 הושק בכינוס מקצועי שנערך במאי 2006. ברחבי העולם הגדול כבר מכירים בחשיבותה של בנייה ירוקה וניתן למצוא דוגמאות רבות, ביניהן השכונה הירוקה BedZED שבאנגליה. ואצלנו? אומנם בנייה ירוקה מייקרת את הפרויקט כולו ב-7-10 אחוז, אך לטווח הארוך היא מוזילה את עלות השימוש במבנה.

הכותב הוא אדריכל והשותף האחראי על תחום העיצוב והתכנון האדריכלי במשרד אורבך הלוי אדריכלים מהנדסים בע"מ.
תאריך:  30/08/2011   |   עודכן:  30/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
מה יתרחש ב"ספטמבר האיום" המתדפק בשער?    השבתת הלימודים בבתי הספר? לא. הפגנת מיליון? לא נראית באופק. הכרזה על הקמת "מדינה פלשתינית"? נראה שכן, אבל זה לא סוף העולם. יש לנו צה"ל חזק. אתם יכולים להירגע
אברהם אלטלף
כמו בהרבה תחומים בחיים, ככל שנבצע עבודת הכנה מקדימה טובה יותר, כך נדע לדעת מה לדרוש מבעלי המקצוע הרלוונטיים. כדאי מאוד להתקשר עם בעלי מקצוע על-פי המלצות קודמות, ולא תמיד להסתפק בממליצים אליהם מפנים אותנו בעלי המקצוע עצמם. יש לקחת בחשבון שבעלי מקצוע שונים עובדים ביחד על פרויקטים שונים, ומפנים לקוחות אחד אל השני
יצחק דבירה
ההצעה הנוכחית עוסקת בשינוי השיטה הכלכלית במדינת ישראל באמצעות אימוץ עקרונות ממשטר היובל המקראי. בכל שנת יובל, כל אדם שקנה קרקע ורוצה להמשיך ולהחזיק בה, יהיה חייב לשלם את מחירה המלא לקופה ציבורית מיוחדת שתוקם לצורך העניין. הכסף שייאסף יחולק באופן שווה בין כל האזרחים. על-מנת לייעל את התהליך, לא יהיה צורך לשלם את מלוא סכום הרכישה, אלא רק את ההפרש בין ערך הקרקע הנרכשת לבין הערך של קרקע ממוצעת
צ'לו רוזנברג
ככול שהחברה הישראלית התפכחה, כך הבינו רבים שמה שמוכרים המנהיגים לעם אלה הם שקרים לבנים, במקרה הטוב, או שקרים גסים, במקרה הרע. ההזנחה של תחומי החיים השונים קרי כלכלה, חינוך, בריאות, שסעים וכולי, היא שגרמה למה שאנו חווים כיום בישראל
רותם פלגי-סופר
הצעירים שראיתי בשדרות רוטשילד נאמנים לעצמם    הישיבה באוהלים, הצוותא, חיפוש הצדק החברתי - כולם נובעים מהרגשה שעוול חמור נעשה לנו    מחשבות על המחאה החברתית אוגוסט 2011
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il