X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הצגה עם מוסר השכל. מימין לשמאל: דרור דהן, ליז רביאן ומתי סרי [צילום: דניאל קמינסקי]
"מימונה" - מחזה עם משקל סגולי רב
חנה אזולאי הספרי, מחברת המחזה "מימונה" העולה כעת בתיאטרון בית לסין, תיחשב בבוא היום לאחת הנשים הישראליות החשובות שבזכות עשייתן חוללו שינוי בפני החברה הישראלית. כישרונה של אזולאי-הספרי להצביע על חולשות אנוש, כשהיא כמו מעמידה מראה לפני קהל הצופים, מבטיח שהמחזה יעשה תיקון לנפשות החוטאות

התופעות עליהן מצביע המחזה, שמצליחות לטלטל את הצופים, אין לנכס אותן אך ורק לתפוצה המרוקאית (בגלל התרחשותן לקראת חגיגת המימונה המסורתית). תופעות אלו של התייחסות פגומה של בעל לאשתו כמו הייתה חפץ ושפחה, חוסר הכבוד של האב לאשה ולילדים, תוך כדי צרחות והתעללות מילולית שמותירה צלקות בלב כולם - תופעות כואבות אלו פושות בקרב כל העדות. כשרונה של אזולאי הספרי להצביע על חולשות אנוש אלו, כשהיא כמו מעמידה מראה לפני קהל הצופים, מבטיח שהמחזה יעשה תיקון לנפשות החוטאות, ומאידך - ינסוך אומץ בלב הנפשות המעונות, כמו שעשתה בהצגה מרים, אשתו של מקסים.
כפיר אזולאי, בימאי צעיר ומצליח ("קן הקוקיה" המוצלח של ת' באר שבע), העמיד בצורה קולעת את המחזה, שקרם עור וגידים עם צוות שחקנים נפלא. הכל ארוג כהלכתו, והדרמה, שמתחילה כסיפור משפחתי עם הבעיות הרגילות ואחרות, מסתבך והולך ככל שהוא מתפתח, ככל שהרבדים הרבים שלו נחשפים לעומק. מתי סרי, שחקן שהפליא וכבש במשחקו כסאדאם חוסיין במלחמת המפרץ ה-1, בתוכנית הטלוויזיה "העולם הערב", הוא המניע לכל המתרחש. יחסו הגס, הנוקשה והבוטה לאשתו וילדיו, והכינויים המעליבים שהוא מדביק לכל אחד, יוצרים כלפיו דחיה מצד הצופים. אך כשתיבת פנדורה נפתחת, ופצעי הלב מהעבר שותתים לעיני כל - הוא זוכה להבנה ולאמפטיה מצד הקהל. גם שרה פון שוורצה כמרים, אשתו, מטלטלת את הקהל בסצינה הגדולה שלה לקראת הסוף, כשהיא מעיזה בפעם הראשונה בכל שנות נישואיה, לומר את מה שהיא באמת חושבת. לזה ייקרא שחרור האשה.
הסצינה הזו שלה, היא אבן פינה לשחרור האשה ממש, בדיוק כמו התפקיד שמבצעת ליז ראביאן (שהייתה מועמדת לפרס התיאטרון בשנה האחרונה). היא ממלאה את תפקיד חופית, הבת הלסבית של הזוג. העזתה לספר לאביה השמרן על כוונתה להינשא לחברתה ולבנות בית וללדת ילדים - עושה שירות נפלא למיגדר הלסבי, ופותחת צוהר לתקווה שכלל הציבור יחל להבין ולהתייחס אל נשים אלו כאל בני אדם שווים.
הבת הצעירה עלמה, שאביה קורא לה "זונה", (הדס מורנו המתוקה, המקסימה והנוגעת ללב במשחק הכנה והישיר, וכן הארוסה של הבן - מור (גלי בן גיאת מ"תפוחים מן המדבר") מעשירות את המחזה בשובבות והילדותיות של מורנו, ובשקט הנפשי והעמידה האמיצה בפני משברים של בן גיאת. עמנואל חנון, זוכה פרס השחקן הראשי בהצגות לילדים ולנוער בשבוע שעבר, עושה נפלא את תפקיד רוחו של האב המת של מקסים, הפייטן שיש לו חלק חשוב בעיצוב האופי הקשה של בנו, מה שמשליך על עיצוב אישותם של שלושת ילדיו.
הבן החנון של מקסים, דור (דרור דהן שהתפרסם ב”מי מכיר את עמוס חפר”), שאביו מכנה אותו "סיסי", פגוע אף הוא ע"י אביו, בגלל נוטלו חלק בתנועת הירוקים. מאבקו לחשוף סוד איום שמתרחש בעיירה, מעמיד את המשפחה בפני הצורך להחליט אם להיות כנים ולהפסיד את הכל, או להתבטל בפני הטייקונים ולשמור על הקיום. הדילמה המוסרית היא העוגן של המחזה. והסיום המפתיע שרווי בהחצנת רגשות וחשיפת כל הקלפים עד תום - שונה מכל מה שהקהל מצפה שיתרחש. לי נקוו דמעות בעיניים בסיום.
חנה אזולאי הספרי לוקחת אותנו לתוככי משפחה בת ימינו, וחושפת בפנינו מבלי להסתיר אף פרט מכאיב או פוגע, את סיפור המשפחה והתדרדרותה. צריך הרבה אומץ כדי להרים את המסך בחשיפה כה נוקבת. מה שעושה את המחזה הזה לבעל משקל סגולי רב, ונקווה שרבים יצפו בו ויפנימו את מוסר ההשכל ובכך יצא שכרם. שאפו לבית לסין שמעלה הצגה שמעבר להצלחתה יש בה גם ערך מוסף לצופים..

מתי סרי ושרה פון שוורצה. אבן פינה לשחרור האישה [צילום: דניאל קמינסקי]
תאריך:  30/08/2011   |   עודכן:  30/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
אחרי כ-130 שנה נתגלו כתבים ספרותיים של מייסד פתח תקוה ונחלת-שבעה בירושלים, ר' יואל משה סלומון    המשפחה הענקית לדורותיה מתכנסת בירושלים   במוזמנים גם הצאצאים: אלי הורביץ, מאיר חת, רות חשין, שמעון שמיר, יהודית קציר
ד"ר בת-שבע מרקוס
שינויים במראה העור ובמבנה הפנים, המעידים על גיל או הזדקנות, הינם בעלי חשיבות גדולה    תעשיית התרופות והקוסמטיקה פועלת כל העת לטפל בסימני ההזדקנות ולהשיב את מחוגי השעון לאחור או לפחות להאט את הקצב
עמי דור-און
מחקר של חיל האוויר האמריקני קובע כי בידי ישראל יש מספר פצצות "תרמו נוקליאריות" שבשפת הדיבור קרויות "פצצות מימן". פצצות אלה הן הנשק הנורא ביותר בתולדות האדם שגם המעצמות הגדולות כבר אינן משתמשות בו, מרוב פחד שהפעלתו עלולה להביא לכך שהגזע האנושי ייכחד מעל פני האדמה    מומחים ישראלים משתתפים בכינוסי "ועידת פאגווטש" הבינלאומית הבודקת את השאלה: "כיצד ניתן לשכנע את ישראל לצמצם את מאגר הנשק הגרעיני שברשותה"
אתי קגן
פחד נטישה, בריחת שתן, חרדות, אגרסיביות, שינה לא סדירה, חוסר תיאבון ופחד להישאר לבד בחדר הם רק חלק מהטראומות שחווים הילדים כתוצאה ממצב של מלחמה    כיצד הדבר משפיע על התנהגות הילדים? ואיך ניתן לטפל בבעיות הללו?
אדוארד אטלר
המוח היהודי שוב טיפס גבוה. הוא פיתח מחשב המפנק את הנהג בשירותי תקשורת, מידע ופנאי, אך האפליקציה הכי חשובה - איננה בו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il