X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
התדרדרות היחסים עם טורקיה לא התחילה בעקבות אירועי ספינת המרמרה. למה שלא נזכור כיצד התנהג ארדואן בוועידת דאבוס מול הנשיא פרס? האם נשכחה מאתנו מורת רוחו כאשר ויתרנו על המשך התיווך שלו בינינו לבין סוריה? ארדואן הוא מוסלמי אדוק בחליפה מערבית, המנהיג את מדינתו החברה בנאט"ו שעדיין לא ויתרה לחלוטין על הצטרפות לקהילה האירופית. מעין זאב בכסות של כבש
▪  ▪  ▪
ארדואן. זאב בכסות של כבש [צילום: AP]

יש שמצטערים עכשיו שלא התנצלנו בפני הטורקים, יש שמבכים את ההתדרדרות ביחסים עם טורקיה ויש החוששים מההשלכות לעתיד. איש כבר לא שואל כיצד בכלל נקלענו למצב הזה כי זה חלב שנשפך. צריך לקוות כי צה"ל למד את הלקחים. אבל כל המקוננים היום על המצב שהשתרר בעקבות הורדת דרג הקשרים בין שתי המדינות מוטב שיכירו בעובדת יסוד אחת: ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לא מחבב אותנו.
זה לא התחיל בעקבות אירועי ספינת המרמרה. למה שלא נזכור כיצד התנהג בוועידת דאבוס מול הנשיא פרס? האם נשכחה מאתנו מורת רוחו כאשר ויתרנו על המשך התיווך שלו בינינו לבין סוריה? ארדואן הוא מוסלמי אדוק בחליפה מערבית, המנהיג את מדינתו החברה בנאט"ו שעדיין לא ויתרה לחלוטין על הצטרפות לקהילה האירופית. מעין זאב בכסות של כבש.
כל זמן שארדואן ינהיג את טורקיה הסיכויים לקשרים טובים בינינו נמוכים עד קלושים אלא אם כן: נתנצל, נשלם פיצויים, נסיר את המצור על עזה ונבטיח כי בעתיד נתנהג לפי הציפיות שלו. אם לא במילים מפורשות כאלו לבטח בהבנות שקטות. אילו זה קרה, צפוי היה כי בכל עימות עתידי בינינו לבין הפלשתינים או מדינה ערבית ארדואן "היה מחפש אותנו". להשארת הדרג הדיפלומטי בדרג הנמוך ביותר יש מבחינתו של ארדואן רק מסר אחד: ראו ישראלים, הוזהרתם! מדיניות שלא תתאים לתפיסותיי וגם השריד האחרון לקשרים בינינו ינותק.
לאותם אנשי עסקים והקשרים הביטחוניים עם טורקיה החרדים להמשך עסקיהם יש להזכיר מקרה הדומה בעיקריו למקרה הנוכחי: קשרינו עם אירן. במשך למעלה מעשרים שנה קיימה ישראל מערכת יחסים ביטחוניים וכלכליים ענפה והדוקה מאד עם משטרו של השאה בלא שניתן לכך פרסום. מעולם לא נודע ברבים כי היו לנו בטהרן שגרירות, נספחות צה"ל ונציגות כלכלית. במובן זה חשיבות הקשרים עם אירן הייתה גדולה יותר מאשר עם טורקיה כיום; אירן סיפקה בחשאי למעלה ממחצית כמות הנפט שלנו ומקורות אחרים היו יקרי מציאות, תרתי משמע.
ואז יום אחד, בראשית 1979, השאה סולק וחומייני תפס את השלטון. כל מבנה הקשרים בינינו קרס באחת כולל הפסקת הנפט הכה חיוני לקיומינו. האם זוכר מי מבין תושבי ישראל מאותם ימים אם המשק שלנו חדל מלתפקד עקב המחסור בנפט? לא יימצא אחד כזה כיוון שלא היה משבר. אומנם מחירי הנפט הרקיעו שחקים אבל מי שצריכים היו להפשיל שרוולים עשו זאת ורצו ברחבי העולם למצוא מקורות נפט אלטרנטיביים. והצליחו בכך. כי לא הייתה ברירה אחרת.
גם היום הברירה לא בידינו. אם אפשר לעוץ עצה לבעלי הקשרים עם הטורקים הייתי אומר להם פקחו עיניים ובדקו אלטרנטיבות כדי לא להימצא בפני שוקת שבורה. וטובה שעה אחת קודם. המחשבה שאולי לא יהיה יותר גרוע בעתיד הקרוב והיחסים ישתפרו בעתיד היותר רחוק היא מובנת במישור של משאלת לב. במישור המעשי - מה שמצופה מאנשי עסקים - זה שרצוי לחשב סיכונים מול סיכויים. המזרח-תיכון כולו לא צועד בנתיב של התפייסות והפשרה בכל האמור למצבה הגיאופוליטי של ישראל עם ההכרה במדינה פלשתינית באו"ם.
ארדואן רואה עצמו כמנהיג אזורי ומזכיר לא מעט את גמאל עבדול נאצר שהנהיג את מצרים בשנות ה-50 וה-60 במאה הקודמת. שניהם לאומנים, כריזמטיים, שחקנים שמוטות כנפי השפעתם חורגות הרבה מעבר לגבולות מדינתם. בתור שכזה יכול היה נאצר לשחק תפקיד מרכזי במה שכונה בזמנו העולם השלישי של המדינות הבלתי מזדהות ואילו ארדואן כבר הראה את מעורבותו בענייני לוב, מצרים, סוריה, ישראל ובימים האחרונים שוב קפריסין. הידוק הקשרים של טורקיה עם חמאס היא כבר לא שאלה של זמן.
אם הוא יממש את תוכניתו לבקר בעזה ויהפוך בכך למנהיג הראשון המבקר שם לאחר השתלטות החמאס - לשים לב, שום מנהיג ערבי לא עשה זאת עד היום - יהיה זה האות לתחילת סוף הקשרים הנוכחיים בינינו לבין טורקיה. מה שקרה באירן בים אחד - למרות שהסימנים לכך היו כתובים על הקיר שבועות קודם לכן - מתרחש עם טורקיה לאורך חודשים רבים. אבל גם בשיטת הסלאמי מגיעים לבסוף לקצה.
בנסיבות כאלה נותר רק לקוות שהביטחון העצמי הבלתי נדלה לא יגרור את ארדואן לפינות דומות שנגרר אליהם נאצר: המלחמה בתימן (כולל שימוש בגזים), מלחמת ששת הימים ומלחמת ההתשה מולנו. אולי כאן תבוא לנו העזרה מצידה של ארה"ב שלאורך התקופה ניסתה לפייס אבל כשלה. כי מכל התיזות שהצגתי כאן עימות מזויין בין שתי המדינות הוא הדבר הגרוע ביותר ובעל ההשלכות החמורות ביותר. את זה צריך לנסות למנוע בכל דרך אפשרית למעט אחת: לא לכופף את הראש ולא לכרוע ברך. ולא רק מפני שאנו חיים במזרח-התיכון.

תאריך:  06/09/2011   |   עודכן:  06/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טורקיה, יוק!
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
השמאלנים מתים לכרוע ברך
מקס פאואר  |  6/09/11 20:19
2
גיהאדיסט עם שפם בחליפה
זו אסטרטגיה  |  7/09/11 02:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פסח רויטמן
בנאום של דפני ליף בככיכר המדינה אין כל אמירה שמשקפת באמת את המציאות, אלא הוא מציג את המצב כסוג של דיכוי כלכלי שמשרת רק את העשירים, הבנקים, החברות הגדולות והממשלה. בקיצור - תעמולה קומוניסטית משומשת שכבר מזמן חשבנו שהלכה לעולמה
ליאור מעיין
בארץ קיימים מספר גופים המכשירים את דור העתיד של התעשיה בישראל, זה שיאייש בעתיד מגוון רחב של תפקידים באזורי התעשיה הפועלים בשטחה. עם זאת, שיתוף הפעולה ביניהם כמעט ואינו קיים. אינני תולה את האשמה באף אחד מן הצדדים, אלא בחסרונה של יד מכוונת מצד המדינה
יובל לובנשטיין
מדוע צריכים אנו לעבור כל פעם את משוכת ההתרמה הזאת? מדוע להעמיד אותנו כל פעם באי-נעימות?    האם אנו לא תורמים מספיק?
מיכאל פנחס
חוק "ניתוק זיקה" נועד לאפשר למנוי לקבל הטבות (החזר על הרכישה) למכשירי סלולר שלא נרכשו אצל ספק הסלולר בו הוא מנוי    האם חוק זה יכול לסייע לחסוך בהוצאות ולצמצם את קנסות היציאה במעבר מספק סלולרי א' לספק סלולרי ב'?
שרית מיכאלי
הטענה ששיעור גבוה של הרוגי "לא ידוע" או של הרוגי התנקשויות משמש את בצלם במלחמת הסברה נגד ישראל, מניחה שקטגוריות אלה הומצאו על-ידי בצלם כדי לשרת מטרות זדון. הנחה זו מעידה בעיקר על ראיית העולם הצינית של מנסחה, המחויבת לא לאמת אלא רק למלחמת הסברה שבה חיי אדם אינם נחשבים אלא כאמצעי לתקוף את היריב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il