X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מהמיתולוגיה ועד היום ובכלל, על האדם לעבור מסע בו הוא אמור לבנות את עצמו כגיבור במסע חייו. כשנשמטת תשתית הקיום שלו, בעיקר כשזה לא בצדק, נגזלת זכותו להיות גיבור בחייו
▪  ▪  ▪
חיים בכבוד? [צילום אילוסטרציה: יח"צ]
יש במדינה צעירים מוכשרים רבים, הנכונים למאמץ כדי לבנות ולהיבנות. אך האופק של תשתית הקיום הבסיסית - כגון דיור או חינוך לילדיהם - הולכת ומתרחקת

   רשימות קודמות
  "לא תעשה לך פסל ותמונה"
  והיכן התלמיד וההורים בסיפור הזה?

"האמנו", אמרה אמי, "כל-כך האמנו", כך הייתה עונה לי אמי, ניצולת שואה, כששאלתי אותה איך היא וחבריה לקיבוץ החזיקו מעמד במלחמת השחרור, שם על הגבעה על גבול עזה, כשהתגוררו באוהלים, חסרי אמצעים ובסכנת נפשות. "האמנו", חזרה ואמרה, "כל-כך האמנו".
השבוע החלטתי לברר שוב במה האמינו. נסעתי לפגוש את חברתה בת התשעים ושאלתי: במה האמנתם? "בממשלה, במנהיגים, הרגשנו שכולנו בונים משהו חשוב יחד, שיש שותפות מוחלטת בינינו", ענתה לי.
אכן, המדינה הזו קמה על-ידי אנשים צעירים שיצאו לדרך, תרתי משמע, והיו לגיבורים, לא רק כי הם בנו מדינה, אלא כי הם לקחו את חייהם בידיהם והיו הגיבורים של חייהם. גיבור צריך להתמודד, גם להיכשל, גם להיאבק, אך הוא ימשיך את הדרך כי יש לו כלים להתגבר. כי האופק נשאר פתוח.
בשנות השמונים עזבנו אני ואישי את הקיבוץ עם שני ילדים קטנים. היינו חסרי כל. ולמרות שיצאנו לדרך ללא תמיכת הורים, וללא בית משלנו - הרגשנו שהכל פתוח. התגלגלנו רבות בעיר ובכפר, במרכז ובפריפריה, בארץ וקצת בחו"ל - שני שכירים "החיים בכבוד" (כך קראו לזה פעם - זוכרים?), חסכנו פרוטה לפרוטה ובנינו את ביתנו ואת חיינו.
היום זוג צעיר ללא אמצעים מרגיש כי הכל סגור ונסגר. גם אם בני הזוג הם משכילים וחרוצים; גם אם הם מאמינים כי מקומם רק כאן, גם אם הם, רחמנא לצלן, בעלי ערכים ציוניים והומניים.
מדובר בערך העצמי של אדם צעיר הבונה את חייו במו ידיו. כך הוא הופך להיות הגיבור במסע חייו - אין בכך כדי לומר שאתה עושה מעשים חריגים ונשגבים דווקא, אין זה אומר שאתה מוגדר כ"מצליחן", שאתה ברשימה הנכונה, או שאתה מפורסם ל-15 דקות/שניות.
גיבור הוא אדם המצליח לנהל את חייו - "להתפרנס בכבוד" כבסיס לחיים שיש בהם ביטוי ליכולות, לחוויות חיים שונות וחשובות מאין כמותן כדי לחתור לחיים משמעותיים.
היכולת להרגיש עצמאי מבחינה כלכלית, התחושה כי אני מצליח להשיג את מטרותי (הצנועות), היא חווית חיים מכוננת. וזה מה שנגזל מעבר לביזה הכלכלית המדוברת. יש במדינה צעירים מוכשרים רבים, הנכונים למאמץ כדי לבנות ולהיבנות. אך האופק של תשתית הקיום הבסיסית - כגון דיור או חינוך לילדיהם - הולכת ומתרחקת. השבר הזה הוא לא רק כלכלי.
"אתה יוצא מן היער ובידיך זהב והוא הופך לאפר", כתב חוקר התרבות ג'. קמפבל. נכון, הייתה גם תמימות יתר ב"האמנו, כל-כך האמנו" של אמי וחבריה, אך היה אז מרקם חברתי של שייכות ועשייה משותפת, שהניבה תוצאות פנומנליות. והייתה הנהגה שיצרה אמון, והציגה חזון, והוליכה מתוך דוגמה אישית. אלה היו ההדים שעוד זכיתי לשמוע בימי הצעירים. איתם יצאתי לדרך.
צריך להשיב את הגזילה. מדברים רבות, ובצדק, על גזילת אוצרות המדינה. אך גם את האמון בחברה, בהנהגה גזלו; את הזכות הנפלאה שמעניקה לצעיר לבנות את חייו גזלו. גם את הזכות לתרום לחברה גזלו - כי אין לו זמן. כי הוא בתוכנית ריאליטי של הישרדות. אם משפחה צעירה עם שלושה ילדים פעוטים צריכה לשלם 8,000 שקל (!!!) לגני ילדים, ו-5,000 שקל לשכר-דירה, אז הכמות (החשבון בבנק) מוחצת את האיכות.
"זו לא רק הכלכלה, טמבל" - זה ערך החיים שלנו.

הכותבת היא משוררת, מרצה בנושאי תרבות רב-תחומיים. ילידת קיבוץ ניר-עם, מתגוררת באורנית.
תאריך:  15/09/2011   |   עודכן:  15/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זו לא רק הכלכלה, טמבל! זהו ערך החיים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
קיבוץ=קולניה כוזרית צלבנית .
יהודי אותנטי  |  17/09/11 00:31
2
אכן כן
אורי... .  |  17/09/11 02:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמיר סגל
כיצד הפכה ההליכה הביתה ברחוב סמוך לבית ראש הממשלה לאירוע בו עוכב אזרח תמים רק משום שסירב להיות מלווה לביתו בידי מאבטחים
נרי אבנרי
"ישראל עשתה את השגיאה הגדולה ביותר בתולדותיה כאשר חתמה על הסכם אוסלו. באוסלו לקחנו אדמה בלא תמורה, וסוגיות השלב הסופי נשארו פתוחות" (אפריל 2003, אהוד יערי מתרגם לעברית את מה שאמר אבו-מאזן בערבית). הלכתי לארכיון...
יובל לובנשטיין
בסופי שבוע אנו מוצפים במודעות ענק של רשתות החשמל, בעלות פרסום של 250,000 שקל לעמוד למפרסם גדול "עם קבלות", ומנגד מחירי המוצרים כלל אינם זולים ומתאימים לשערי דולר של 4.4 שקל ולא של 3.7!
עו"ד משה גולדבלט
לא דעותיה של שלי יחימוביץ' יעמדו למבחן ואף לא פועלה החקיקתי שלטעמי התמקד בדרך כלל בזוטות ולא ברפורמות חברתיות אמיתיות. מה שיעמוד להכרעה בבחירות הקרובות הוא צבעו של המועמד, הרקע הסוציואקונומי שלו וכן הרקע העדתי. הנה הוצאתי את השד מהבקבוק - יסלח לי הרב הראשי
חניאל פרבר
העולם נברא בחודש תשרי, ולכן ראש השנה מציין לא רק את תחילת השנה, אלא גם את תחילת האנושות. על-כן מזכירים בתפילות ראש השנה גם את תחילת ההיסטוריה האנושית, לדוגמה סיפור נח והמבול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il