ברוב המקצועות ככל שאדם לומד ומתמקצע יותר בתחומו, הוא יותר מבין בו. אם תלמד הנדסת תוכנה, תדע להנדס תוכנות; אם תלמד רפואה תהיה רופא טוב; אם תלמד כלכלה תהיה יועץ השקעות מוצלח. ואכן ככה אמור להיות, אחרת לשם מה לומדים?!
באופן פרדוקסאלי, במדעי הרוח והחברה הידע אינו ערובה להבנה, ואולי להפך. מסיבות שונות בתחומים אלו אם תלמד יותר תבין פחות. מה שמאפיין את התחומים הנ"ל הוא תיאוריות שונות ומשונות שהמציאו חוקרים בדבר התנהלותה של חברה - במדעי החברה, ובהגדרות המוסר והאתיקה - במדעי הרוח. תיאוריות אלו לעיתים מנתקות את הלומד אותן מהמציאות, ומסבירות אותה בצורה מורכבת, בעזרת תיאוריות מעניינות אך לא תמיד נכונות. קיצורו של דבר, כיוון שמדובר בפרשנות סובייקטיבית, נפתח פתח להשערות פסבדו-מדעיות ולסברות כרס.
יתר על כן: פעם אחר פעם תחזיות ה"מומחים" מתבררות כמופרכות ותלושות מהמציאות. פעם אחר פעם מתגלה כי הבאסטיונר בשוק ומכונאי הרכב מבין יותר מהמומחה בענייני ביטחון, מדינאות ומזרחנות. מה ההסבר לתופעה אבסורדית זו?
האדם נברא עם שכל ישר, עם הבנת מושגי הטוב והרע באופן פשוט ובריא. על-פי רוב אין האדם מתבקש להוכיח מפני מה חושב הוא דבר-מה כטוב או כרע; גם קשה להוכיח זאת. אם תבקש מאדם להוכיח זאת, תסרס לו את החשיבה הבריאה, הפשוטה, הלא-מתוסבכת, החדה והלא-מטושטשת. וכאן הכשל האקדמי, שם התלמיד מתבקש להוכיח כל דבר, גם במחיר סירוס החשיבה והאינסטינקטים הטבעיים. מבחינת האיש הסביר במערב חיסול בן-לאדן, לדוגמה, הוא דבר מבורך שיש לשמוח עליו. הישראלי הממוצע - אם לא נדפק לו המוח - לא שואל את עצמו האם מוסרית ישיבתנו בארץ? האם הנראטיב הפלשתיני צודק ואנו כובשים? הוא לא שואל, כי אדם רוצה להשתייך לעם. משהשתייך לעם, אין לו שאלות רבות מדי בדבר "זכותנו המוסרית" וכדומה. כמובן שאדם לא יצדיק כל פשע שמישהו מעמו מבצע, אבל הוא גם לא יתייסר בדבר על בסיס קבוע.
למה הדבר דומה? לחתול. חתול אינו לומד באקדמיה לסכנות. הוא מזהה סכנות היטב. זה בא לו בטבעי. אם ילמד את מדעי החתולוגיה הוא לא ידע לברוח בזמן. כי האינסטינקטים שלו עובדים, והוא לא צריך בלבולי שכל מבחוץ שמסרסים את הדריכות הבריאה. גם אדם נורמלי ועם נורמלי חפצי-חיים הם, ולא נזקקים ל"מומחים" שימתנו וירגיעו. כי כשצריך להילחם נלחמים, בלי הצטדקויות והתנצלויות מיותרות. איך אמר ראש-ממשלת בריטניה קמרון אחרי המהומות האחרונות בלונדון? "לא ניתן לטענות מזויפות על זכויות אדם למנוע את פרסום התמונות האלה" (של הקטינים המתפרעים). בגלל שדיבורים גבוהים לחוד ומציאות לחוד.