X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יוזמת שר המשפטים להפרטת המערכת המשפטית היא צעד נוסף לשחיקת המערכת כולה במקביל, העברת הגנים הלאומיים לידיים פרטיות תהפוך אתרים אלו לקידום מטרות פוליטיות ולעשיית רווח לטובת היזמים. אם ימשיכו הממשלה והכנסת בקידום הצעות אלה, יהיה שוב בית המשפט העליון המעוז האחרון לשמירה על זכויותינו
▪  ▪  ▪
בית המשפט העליון. המעוז האחרון להגנה על הזכויות [צילום: פלאש 90]

הפרטת מערכת המשפט - פגיעה בזכות היסוד למשפט הוגן
הניסיון הממשלתי להפרטת בתי הסוהר נבלם בפסק דין אמיץ של בית המשפט העליון, בו נקבע כי לא הכול ניתן להפרטה משום שבכך מתנערת הממשלה מחובותיה ונוצר פוטנציאל לפגיעה בזכויות הפרט. למרבה הצער נראה כי הממשלה והכנסת לא הפנימו את התובנה שיש שירותים ויש חובות של השלטון שאין להפריטם. למרות שהייתה נושא מרכזי בהפגנות האוהלים, לא קיבלה ההפרטה ביטוי הולם בוועדת הריכוזיות ובוועדת טרכטנברג.
בימים אלה ממשיך שר המשפטים, יעקב נאמן, לקדם את הפרטת המערכת השיפוטית ולהעבירה לידיים פרטיות. היוזמה מהווה צעד נוסף במסעו לשחיקת מערכת המשפט, ביחד עם יוזמתו לפיצול מוסד היועץ המשפטי, הקטנת סמכויותיו של היועץ, שינוי הליכי בחירת נשיא ביהמ"ש העליון, פיטורי היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה והכול לאור הצהרתו שהיה מעדיף כי דין התורה יחליף את משפט המדינה. כל המהלכים מתאימים לדוקטרינה של ראש הממשלה ושל נאמן לפיה השוק הפרטי יעשה הכול טוב יותר מן המדינה, גם בנושאים שהמדינה אחראית עליהם ולשמם בעצם היא קיימת, כמו בריאות, רווחה, אכיפה ומשפט.
שרי משפטים קודמים פעלו לשיפור המערכת השיפוטית בהוספת תקנים ותקציבים ובייעול המערכת. בישראל בה עומס התיקים לשופט הינו בלתי סביר, מציע שר המשפטים, במקום להוסיף 50 תקנים לשנה במשך חמש השנים הבאות, לאכוף בוררות חובה אצל עורכי דין פרטיים במקום דיון בבית המשפט. הדבר כמובן לא יזיק למשרד עוה"ד ממנו בא ואליו אולי יחזור, כמו בקדנציות הקודמות.
מדובר בהצעה הנותנת בידי השר, שאינו משולל ניגודי עניינים, סמכויות למינוי הבוררים ללא כל גוף שיפקח על בחירתם או על התנהלותם. מעורכי הדין שיהפכו זמנית לשופטים אין דרישה ממשית להעדר ניגודי עניינים, וכבר אמר עו"ד בכיר:" גם אם אמצא מחובק עם הצד שכנגד, לא אפסול את עצמי". נאמן יודע לאיזו אוכלוסיה הוא שייך, ולכן ההצעה פוסלת מראש אנשי אקדמיה, עובדי מדינה או שופטים לשעבר; רק עו"ד פרטיים יזכו במתנה.
והאזרחים? הם ישלמו את מחיר ההפרטה שעל-פי נשיא ביהמ"ש העליון לשעבר מאיר שמגר: " תפגע פגיעה חמורה במושגי יסוד ערכיים במדינה", ועל-פי בכירי משפט אחרים היא "ניסיון ממשלתי לקנות שירותי שיפוט בזול", "מדובר בהפרטת מערכת השיפוט בישראל", ו"בוררות חובה איננה בוררות ואיננה משפט".
חשוב לציין כי מעבר לפגיעה בזכות הייסוד למשפט הוגן,הליכי הערעור על פסקי הבוררים והקמת מערכות תמיכה ופיקוח יעלו בסופו של דבר לאוצר המדינה יותר מתוספת התקנים הנדרשת, וללא פיקוח הולם מדובר בהונאה רבתי, אך אליבא דשר נאמן, אין כנראה מחיר יקר מדי לקידוש ההפרטה.
הפרטת הגנים הלאומיים - הפיכת המורשת לפעילות פוליטית
הפרטה נוספת, שלא זכתה למקומה הראוי בתקשורת ועברה בקריאה טרומית בכנסת בהיעלם מן העין הציבורית, עוסקת בהעברת הגנים הלאומיים לידיים פרטיות, תוך פגיעה ממשית באינטרס הציבורי. ההצעה הועלתה כבר בעבר בכנסת ה-16, ה-17 וה-18 , אך בעלי העניין אינם מתייאשים וממשיכים לקדמה. מדובר בתיקון לחוק, לפיו יוכל השר להגנת הסביבה להעביר למשך עשרים שנה גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה לא רק לידי רשויות מקומיות, אלא גם לידי תאגידים פרטיים.
עמותות מסוג זה קיימות כבר בארץ, ורבות מהן ממומנות על-ידי בעלי הון זרים, חלקם בעלי בתי הימורים, חלקם אוליגרכים אחרים ולכולם אג'נדה משלהם. סביר כי בעקבות החוק החדש, אם יאושר, ינוהלו חלק מן האתרים הלאומיים לשם קידום מטרות פוליטיות, כמו עמותת אלעד הפועלת לייהוד מזרח ירושלים וקיבלה ללא פיקוח ועוד לפני החוק המוצע את ניהול הגן הלאומי בעיר דוד. אתרים אחרים ינוהלו להשאת הרווח של היזמים על חשבון אזרחי המדינה (גם תאגידים שלא למטרות רווח יכולים להרוויח, והרבה). ברור כי אפשרויות הכניסה של אזרחי המדינה לאתרי הלאום תצטמצמנה או תהיינה יקרות יותר וההשקעות בשימור ובפיתוח תפחתנה.
חמור מכך; כל נושא הכרת הארץ, בילוי בטבע, לימוד המורשת יתנוון או יהפוך לפעילות פוליטית מוכוונת על-ידי מפעילי האתר. חובה על אוהבי הטבע, אוהבי המורשת, מי שקשור לאתרי הנצחה וכל החושב שיש גבול להפרטת הרכוש הציבורי, להתנגד להצעה.
אם ימשיכו הממשלה והכנסת בקידום הצעות אלה, יהיה שוב בית המשפט העליון המעוז האחרון לשמירה על זכויותינו, ואז תהיה עילה נוספת לנאמן, ולשאר המעוניינים בהחלשת מערכת המשפט, ליזום חקיקה שתגביל את סמכויותיו. אולי זו מטרתם.

תאריך:  09/10/2011   |   עודכן:  10/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש, הטבע והמורשת - אין מחיר לקידוש ההפרטה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
משה אין לך עבודה? נמאסת עם הפר
רחב  |  9/10/11 16:17
2
במילה אחת: צודק ל"ת
אחד העם  |  9/10/11 18:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמיר סגל
גם בפעולות תג מחיר וגם בעת המחאה החברתית פעלו אנשים שלמען עמדתם הפוליטית היו מוכנים להשתמש באלו שגורלם לא שפר עליהם. מימין - מנוצלים נערים מנותקים ומשמאל - מוכי גורל, נרקומנים ומחוסרי דיור. יש לומר, הניצול מימין אכזרי ומכוער יותר מזה שמשמאל, אשר בו בתוך הניצול המחאתי יש גם דאגה ואכפתיות. אך בשניהם יש ניצול ציני שחייב להיפסק
אברהם בן-עזרא
להבדיל מנוח שידע מראש לאטום את התיבה עוד לפני שנרטבה, רובם של מומחי בתי המשפט קובעים ליקויי איטום רק כאשר הם רואים רטיבות, ומתעלמים ממפרטי ביצוע ומהוראות חקיקת המשנה ומפרטי ביצוע מקובלים בתחום. המומחים, להבדיל מנוח, יודעים בוודאות כי ירד גשם...
אלישע פורת
במהלך השנים האחרונות אני עוקב אחר חייו ועבודתו של משורר היידיש הנשכח משה ליפשיץ. 1894 אוקראינה - 1940 תל אביב ארץ ישראל. בין השאר מתגלגלות לידי פנינים של הומור עליו, וברצוני לבחון שתיים מהן
נסים גבאי
אם למקבלי ההחלטות ולנבחרי העם אין פתרון לבעיית השתייה, שיעשו אחת משתיים: ילכו לביתם ויגיעו מחליפיהם עם בשורות טובות, או שימצאו פתרון    רוצים טיפה מרה אחת פחות בחיינו
רועי אורן
באירופה נלחמים במגיפת ההשמנה באמצעות הטלת מיסים על בעלי שומן רווי גבוה    ממשלות הונגריה ודנמרק מצפות להכנסות של מיליונים    בארה"ב מתפשט גל המחאה הציבורית ומאות נעצרו על-ידי המשטרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il