X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט כנותן שירות לציבור, צריך למנות מומחים שלא יוליכוהו שולל ולא יגרמו לשגיאות שיפוטיות. בכל מקרה, מתפקידו ובאחריותו של בית המשפט, לבחון את הטענות מבלי להצטמצם לחוות דעתו של מומחה בית המשפט
▪  ▪  ▪
בית משפט השלום חיפה [צילום: איתמר לוין]

קבוצת דיירים 1 חברה במשותף כדי לבצע בדק בית בדירותיהם, בעקבות חשש לליקויי בניה ואי התאמות, ולשם כך שכרה את שירותיו של מומחה 2. המומחה בדק את הדירות ומצא כי נזקם של הדיירים גדול מהערכותיהם הראשוניות, וכי יש בדירותיהם אי-התאמות רבות לתקנים, לתקנות, למפרט.
לאור זאת, המליץ המומחה כי יפנו ביחד עם חוות הדעת לקבלת ייעוץ משפטי, אצל עו"ד העוסק בתחום, והדיירים אכן פנו למשרד עורכי דין 3. תוך זמן קצר מעת המינוי, הבין עורך הדין של הדיירים כי הדרך למיצוי זכויותיהם של הדיירים היא אחת - הגשת תביעה נגד החברה הקבלנית, עמה חתומים הדיירים על חוזי-מכר 4.
הוגשה תביעה אשר התנהלה בבית משפט השלום בחיפה; התיקים אוחדו לתיק תביעה, וכך נוצר מצב שלמרות שההיקף הכולל של התביעה עבר את הרף הנתון לבית משפט שלום, התנהלו הדיונים בבית משפט השלום בחיפה אצל שופט שלום 5. מול בית המשפט ניצבו שתי חוות דעת: האחת של מומחה התובעים, והשניה - חוות דעת נגדית - של החברה הקבלנית 6.
הפער בין חוות הדעת היה רב, כי מומחה החברה שלל קיומם של הליקויים הנטענים אחד לאחד, ואת אלו שלא שלל - העריך בסכומים סמליים. במצב דברים זה, מינה בית המשפט את המהנדס י"ד 7 כמומחה מטעם בית המשפט כדי שישמש זרועו הארוכה ויבדוק את דירות התובעים לאורן של חוות הדעת המקצועיות של הצדדים, וכך היה.
אלא שמומחה בית המשפט, מטעמים שעמו, הלך בדרכו של מומחה החברה הקבלנית וביטל אחד לאחד את כל הליקויים הנטענים ע"י מומחה התובעים, וכאשר נאלץ לאשר קיומו של ליקוי - נקט בפתרונות חלקיים לפתרונו; בעניין ליקויי הריצוף, הודה מומחה בית המשפט כי הריצוף רווי חורים וכתמים ואינו ראוי, אך במקום לקבוע מהי העלות להחליפו - נקט בפתרון נחות וזול, והוא, כיסויו בלינולאום... והמחיר - בהתאם. לא סייעו לדיירים פעולות שננקטו ע"י בא-כוחם - הגשת שאלות הבהרה וחקירת המומחה, אשר דבק בגרסתו השגויה כנאחז בקרנות המזבח.
בית המשפט הנכבד, לא ניסה כלל לברר בפסק דינו מי מהמומחים צודק בגרסתו, אלא קיבל את מסקנותיו של מומחה בית המשפט כאילו היו בגדר הלכה מסיני ואימצן בפסקי דינו מבלי לסטות מהן. הדיירים הופתעו לקבל פסקי דין הכוללים שלילת עיקר טענותיהם וקבלת הגרסה של החברה הקבלנית הנתבעת.
והשאלה היא - מי כאן כשל?
הדיירים - שהגישו תביעה מוצדקת, ובכך גם תרמו מעט לאכיפת חוקי הבניה מקום בו כשלו רשויות התכנון?!. עורך הדין מטעם הדיירים - שניהל את התביעה לכל אורכה, גם בתנאים קשים, ולא רפו ידיו למרות גישת בית המשפט והמומחה מטעמו?!. מומחה התובעים, אשר הגיש חוות דעת "מנופחות", "שגויות", "כדי לאפשר לתובעים לעשות עושר ולא במשפט", כטענת הנתבעים?!
לא. מי שהתרשל במקרה זה, שלמרבה הצער הוא אירוע שכיח - זהו כבודו של בית המשפט.
על אשר היה חייב למנות מומחים ראויים מטעמו. על אשר היה חייב להיות קשוב גם לטענות מומחה התביעה - דבר שלא קרה. על אשר היה חייב להתייחס לחוות הדעת של המומחה מטעם ביהמ"ש בביקורתיות, ולא לקבלן כזה ראה וקדש. על אשר היה עליו להתעמק בסוגיות שהועלו בפניו ולפסוק לאור בחינתן המדוקדקת - דבר שלא קרה.
כך היה מסתיים האירוע, לו לא היה מוגש ערעור על פסק הדין, אך בפועל ולמעשה, תוך התייעצות מקצועית בין מומחה התובעים ובא כוחם, הוחלט על הגשת ערעור.
בפסק הדין של הערעור 8 - נפסק כי חוות דעתו של מומחה התובעים עדיפה על חוות דעתו של מומחה בית המשפט, וזאת למרות שמומחה התובעים לא העיד אלא רק כתב את חוות דעתו. התובעים באו אל שלהם וזכו בפיצויים כספיים ראויים, ופסק דין זה מהווה אבן יסוד בתביעות ליקויי בניה.

הערות:

1. אברהם אלברט ואח' משכונת הסיגליות בישוב הצפוני מעלות.
2. ד"ר אברהם בן עזרא.
3. עו"ד אלי הכהן.
4. שיכון ופיתוח לישראל בע"מ.
5. השופט אורי קיטאי.
6. ד"ר עמי גלזמן.
7. המהנדס ישראל דימנט.
8. ע"א 90/ 25-38 אברהם אלברט ואח' נ' שיכון ופיתוח לישראל בע"מ ואח', בית המשפט המחוזי בחיפה, שופטים: י' מרגלית, ח' אריאל, מ' סלוצקי. [הוגש ערעור על פסק דין זה לבית המשפט העליון – והערעור נדחה; פסק הדין והערעור לא פורסמו, והם מובאים בספר "תכנון דירה כחוק" מאת א' בן עזרא בהוצאת "בורסי" 2002).

תאריך:  01/11/2011   |   עודכן:  01/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אורי קיטאי
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית המשפט כנותן שירות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לא הבנתי מה בית המשפט
סתם_1  |  1/11/11 12:31
 
- למה שיתעלם?
אב"ע  |  1/11/11 15:58
2
מומחי בימ"ש שמאים,מהנדסים וכו'
יטו כף תמיד לטובת  |  1/11/11 14:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס דאי
במקום להראות לחלאות העזתיים את נחת זרועו של צה"ל ולמוטט אותם, אתה, שר הביטחון, עוסק בדיבורי סרק    בינתיים, אתה יודע (או שלא...?), ה"ברווזים" במטווח בדרום סובלים    אם אתה לא מסוגל לקבל החלטות נחושות להפסקת מטר הטילים והחזרת החיים לתושבי הדרום למסלולם, אני קורא לך: תתפטר ולך הביתה!
עו"ד יוסי דר
סקר אירופי שכלל 1,700 נבדקים מישראל מגלה כי 78% מאמינים שהשופטים נוטלים שוחד. ייתכן שהם לא מעורים מספיק בהוויה הישראלית, כי בעניין השוחד אפשר לישון בשקט
רפאל בוכניק
נראה כי יש לקשר את שיגורי הרקטות, לפחות את אירוע הירי המפתיע מה-26 באוקטובר, שהפעיל את צופרי האזעקה עד לפרברי ערי המרכז, להקשר החורג מהקונטקסט הפנים-פלשתיני ו/או הישראלי הישיר    במילים אחרות, ניתן לזהות תשתית ראייתית הגיונית היוצרת זיקה בין האירוע לבין ההקשר האזורי, ובדגש ממוקד למישור הישראלי-אירני
חגי שור
איך קורה ששתי תרופות עם אותן מרכיבים גורמות להשפעות שונות    מה אפשר לקחת במקום האלטרוקסין
גורי גרוסמן
למרות "המלצות" (מילה מכובסת לכסת"ח) של פיקוד העורף, שניתן לחדש את הלימודים בערים המופצצות, החליטו ראשי הערים לצפצף על ה"המלצות" של אלה החיים הרחק מטווח הרקטות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il