X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המשבר במערכת הבריאות מלמד על היעדר מנהיגות ומשילות בממשלות ישראל חובה - ומיד - ללמוד לעומק את כל תחלואי המערכת, וליתן מענה הולם בתוכנית-אב רב-שנתית והכי חשוב - להציב לוח זמנים בן מספר חודשים, וגם לעמוד בו
▪  ▪  ▪
נתניהו. ריטלין לעצמו, ריטלין למערכת הבריאות [צילום: AP]

הרופאים, הן המתמחים והן הבכירים, אינם הרעים חסרי המוסר בסיפור הזה. גם סגן השר יעקב ליצמן, שמשום מה "שוכב על הגדר" עבור ראש הממשלה, אינו איש רע. מדובר באדם עם יכולות ויצירתיות.
המשבר הנוכחי במערכת הבריאות, אינו נובע רק משכר הרופאים ומתנאי עבודתם הבלתי אנושיים, אלא ממצבה הירוד של המערכת בכללותה. מערכת שיש בה רופאים מהטובים בעולם, אחיות שעושות מלאכתן על הצד הטוב ביותר ואף הסגל השירותי, איכותי.
בכל זאת, יש במערכת הבריאות הישראלית תחלואים עד כדי מחלה ממארת. לא הכל הוא עניין של שכר ותנאי הרופאים, למרות חשיבות העניין כפי שיובהר בהמשך.

אחריות מוחלטת של הממשלה

קצרה היריעה מלתאר את כל תחלואי מערכת הבריאות. הם לא החלו בעת כהונתה של ממשלה זו. ממשלות ליכוד, קדימה, עבודה, חרדים לדורותיהן, לא טיפלו נכון במערכת הבריאות ולא הביאו אותה לרמת השירות הראויה לאזרחי ישראל. זאת, למרות שהמשאב האנושי, במערכת, הוא איכותי מן המעלה הראשונה.
לא יעלה על הדעת שכל מנהל בית חולים, הופך לשנורר מקצועי, כזה שחלק ניכר מזמנו מקדיש למציאת מקורות מימון לפעילות בית החולים עליו הוא מופקד. מתן שירותי בריאות איכותיים לאזרחי המדינה, זו אחריות מוחלטת של ממשלת ישראל.

בשכל, ברגישות במנהיגות

הלכה למעשה
המשבר הזה, ששובר שיאים, יכול להיות נקודת-מפנה, לו רק ראש הממשלה "דמגוגיהו", יגלה מנהיגות, לא בדקלרציה, אלא, הלכה למעשה

במקום להתייחס לרופאים כאל אויבי הציבור, במקום לדבר אליהם ועליהם בארוגנטיות כמו שר האוצר, ראוי להיות קשובים למצוקותיהם האמיתיות, להיות פתוחים ויצירתיים. את המשבר הזה ניתן לפתור, בשכל, ברגישות במנהיגות.
המשבר הזה, ששובר שיאים, יכול להיות נקודת-מפנה, לו רק ראש הממשלה "דמגוגיהו", יגלה מנהיגות, לא בדקלרציה, אלא, הלכה למעשה. אגב, מר נתניהו, אולי אינך יודע, אבל בשבועיים (אותם ביקשת ללימוד סוגיית תנאי הרופאים) יש רק 14 יום.
ראשית דבר. לימוד. יש ללמוד לעומק את כל תחלואי מערכת הבריאות, לפרוט אותם לפרוטות וליתן מענה הולם בתוכנית-אב רב-שנתית, לכל אחד מהם. זה ניתן ואפשרי.
אלא, שעד אז, עד שיסתיים שלב הלימוד, הרופאים שראויים לשינוי גישה מהותי ומעמיק ביחסי העבודה שלהם, לא יכולים להמתין. לכן, יש לפעול בשלבים. בשלב ראשון, להוסיף נספח להסכם, שנחתם בין הממשלה עם הר"י, ובו ייקבע שתקופתו ותנאיו ייבחנו, במסגרת בחינת הרפורמה הדרושה במערכת הבריאות, ובהתאם למסקנות הם ישתנו במידת הצורך. כן, ייעשה תיקון משמעותי מיידי, גם אם לא מלא, בשכר הרופאים ובתנאי עבודתם. גם תיקון חלקי זמני עם אופק לשינוי אמיתי, יוכל לספק את הרופאים.
כל זאת, יש לתחום בלוח זמנים. תקופת לימוד קצרה ככל הניתן שתיקבע בחודשים, ביצוע רפורמה במערכת הבריאות, שתיקח בחשבון את צרכי החולים והמטופלים, את צרכי המערכת ואת צרכי המשאב האנושי.
יש להקים מיידית ועדה שישולבו בה מומחים לרפואה, מערכות בריאות, כלכלה ומשפט, פקידי ממשל רלוונטיים, אנשי מערכת הבריאות ונציגי הסגל הרפואי והשירותי. ועדה כזו, צריכה תקופת חקירה ולימוד, לא של חודש כמו ועדת טרכטנברג, אלא של מספר חודשים, אינטנסיביים, ואזי להכין תוכנית עבודה רב-שנתית שתגדיר את הבעיות, את המטרות, את המשאבים האנושיים והכספיים הנדרשים ואת לוח הזמנים לביצוע. על הממשלה להתחייב לקבל את המלצות הוועדה ולפעול ליישומן בלוח הזמנים שנקבע. אגב, גם אם במהלך הביצוע תהיינה בחירות ותתחלף ממשלה. הגיעה העת לרציפות שלטונית.
אני מאמין כי במתווה כזה ניתן להשיב את הרופאים למערכת, מיידית, ולהיטיב עם הציבור בטווח הארוך.
מר נתניהו, אם תתחיל להיות מנהיג ולא דמגוג, ייטב לכולנו. בינתיים, הממשלה בראשותך, נראית, לי בכל אופן, כמו תלמיד הסובל מהפרעות קשב וריכוז. זו לא הממשלה הראשונה או היחידה שמתנהלת כך, אבל היא זו שכעת עליה לנהל את המדינה.

חולים נופלים בין הכיסאות
חולה מאושפז במסדרון [צילום: פלאש 90]

מחסור בתקנים
מי שביקר בחדר המיון בבית החולים, יודע כמה שעות המתין לבדיקת אורטופד, או כירורג, שכן בשל חוסר בתקנים, אותו רופא שצריך לבדוק אותו במיון, עשוי לעבוד באותה עת במחלקה או בחדר הניתוח

"הזקנה במסדרון" כפי שקרא לה שר הביטחון ברק בהיותו ראש ממשלה, כבר מזמן נפטרה. את מקומה במסדרונות בתי החולים תפסו אחרים. כמי שגדל למן גיל 13 כבן לאב חולה ותלותי, במסדרונות בתי חולים, אני מכיר את מערכת הבריאות היטב, על יתרונותיה האנושיים ועל חסרונותיה המערכתיים.
מי שביקר בחדר המיון בבית החולים, יודע כמה שעות המתין לבדיקת אורטופד, או כירורג, שכן בשל חוסר בתקנים, אותו רופא שצריך לבדוק אותו במיון, עשוי לעבוד באותה עת במחלקה או בחדר הניתוח.
אתם יכולים לתאר לעצמכם, אלו תעצומות נפש נדרשות כדי לקבל טיפול רפואי הולם, כבר בשלב האבחון, עת הנך נזקק לבדיקה יקרה. לא פעם במצב כזה מתחיל מאבק בין קופת החולים, לה אתה משלם דמי חבר, לבית החולים, שנהנה מכספי מס הבריאות, שאתה משלם, איך הגורם השני יערוך את הבדיקה ויישא בעלותה. ואתה, או את, החולים, "נופלים בין הכיסאות". חוסר במכשירי אבחון כמו MRI, חוסר במיטות אשפוז, חוסר ברופאים - פוגעים קשות בחולים. אנשים, שגם כך סובלים.
"סל התרופות" השערורייתי, אף הוא אינו, מחדל של הרופאים. לא די, שאינו כולל את כל התרופות והטיפולים שהוא צריך ויכול תקציבית, להכיל, המדינה אף גובה מהציבור מע"מ, על רכישת תרופות. כן, ממש כך.

תאריך:  17/11/2011   |   עודכן:  17/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ממשלת ישראל זקוקה לריטלין
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
עוד זבלן שאין לו מה לומר אז  ל"ת
הוא כותב את זה   |  17/11/11 18:34
2
אז זהו ש
סתם_1  |  17/11/11 19:47
 
- האמת על חלאד משעל
א.ל. רמת-גן  |  18/11/11 12:25
3
מבקר המדינה יבדוק את בעית המתמ
ששושפרי  |  18/11/11 12:13
4
נתניהו התמחה בכיבוי, לא במניעה
פועה  |  18/11/11 13:02
5
המתמחים חוליגנים שביה"שפט זרק
ירדנה  |  18/11/11 14:39
6
ביבי רוצה לייבא רופאים מהודו.
פישלזון  |  18/11/11 15:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס עמירן
מדוע מוציא משרד התעשיה, המסחר והתעסוקה סכומי עתק על העברת מסר לאוכלוסיה מוגדרת באמצעות פרסום בטלוויזיה?    מדוע שלא יבחר בדרך חליפית - יכין מכתב מנוסח היטב ויעבירו באמצעות הדואר האלקטרוני או דואר ישראל לכל הקבלנים בישראל?
אליקים העצני
כל נכסי המדינה - מערת המכפלה שעלתה 400 שקל כסף וגורן ארוונה היבוסי שבעבורו שילם המלך דוד "שקלים חמישים" ועליו נבנה בית המקדש - אלה אוצרותיה הגדולים, זה עושרה האמיתי. עסקת הנדל"ן המדווחת בפרשת חיי שרה הייתה ללא ספק הכי כדאית בהיסטוריה
יובל לובנשטיין
נדרש אומץ לב לא קטן, לעמוד מול כוחות הרשע אותם מייצג סגן השר ליצמן. האם קיים דמיון בין אומץ ליבם של המתמחים ולאחרונה גם של המומחים, לזה שהופעל במחוזותינו לפני כ-2000 שנה, כנגד היוונים?
אביב בר נוי
השינוי בהרכב הוועדה למינוי שופטים מגיע דווקא עכשיו על-רקע של בחירת שופט ספציפי, וחוק לשון הרע מגיע על-רקע ההרגשה של חברי הקואליציה שכלי התקשורת בארץ ביקורתיים מדי כלפיהם, אך לכל היותר מדובר פה ברוח קלילה שיכולה לשנות את כיוונה
עמיחי שאולי
ה"ייחוד" של א' ממשרד התיירות הוא, לפי עו"ד נעמי גרנות, זה ש"היא לא זוכרת"    נשאלת השאלה: על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מהימנות?    הספק במשפט הזה אינו רק סביר, אלא צועק ומשמעותי    מה שכן, בדבר אחד אין ספק: נדרש דיון נוסף בשאלת האונס בהרכב מורחב ביותר בבית המשפט העליון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il