X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
עם העלייה בתוחלת חיים והשאיפה לאיכות חיים נאותה ולמימוש עצמי, מסתמנת בשנים האחרונות תופעה הולכת ומתפתחת של גירושים בגיל הזהב, שאינם עוד בגדר נחלת הצעירים בלבד להלן כמה מן הסוגיות המשפטיות עליהן יש לתת את הדעת
▪  ▪  ▪
כיצד להיפרד נכון - גם בגיל מבוגר [צילום: פלאש 90]

עם העלייה בתוחלת חיים והשאיפה לאיכות חיים נאותה ולמימוש עצמי, מסתמנת בשנים האחרונות תופעה הולכת ומתפתחת של גירושין בגיל הזהב, שאינם עוד בגדר נחלת הצעירים בלבד.
הסיבות לגירושין מאוחרים בגיל הזהב הינן מגוונות:
1. "הגוזלים פרשו כנפיים ועפו" - הילדים גדלו ובנו לעצמם חיים עצמאיים. במקרים רבים הם היו בבחינת הדבק שמחבר בין ההורים, וכאשר הם עוזבים את הבית - התפקיד הטיפולי של ההורים בהם, אינו קיים.
בנוסף, בני הזוג נוטים לחשוב כי פרידה בשלב זה לא תפגע בילדים הבוגרים - מה שאינו בהכרח נכון, ותלוי רבות באופן בו מנהלים בני הזוג את ההליכים המשפטיים.
2. "גברים ממאדים ונשים מנגה" - היא הולכת לחוגי העשרה ולמפגש עם חברות, לאחר היציאה לפנסיה, בעוד שהוא מבלה זמן רב בבית, מרגיש בודד, ורואה סיכוי להזדמנות שנייה אחרי שביסס עצמו כלכלית, לרבות רצון לאישה צעירה, אחרי שנים של שחיקה במערכת הנישואין והתנהלות שמביאה לחוסר תיאום בציפיות בשלב זה של החיים בין בני הזוג.
ההשלכות הנפשיות של גירושין מאוחרים:
1. חברויות שנוצרו במשך שנים רבות מתפרקות עם פרידת בני הזוג, כאשר כל אחד מהחברים נוטה לנקוט צד, דבר שעלול להוביל לבדידות ולדיכאון ולתשלום כבד גם בהיבט החברתי.
2. קיים צורך מוגבר לערוך צוואה, על-מנת להוריש את רכושך לאדם שהינך חפץ כי יקבלו, שכן בן הזוג כבר אינו עונה עוד להגדרה זו.
3. עזיבת הבית - הפרדת מגורים בפועל, הפרדת מיטלטלין ורכוש שנצבר במהלך השנים, מעבר למקום מגורים חדש. לעיתים, רואים אנו מקרים של בני זוג, שאינם צעירים, הממשיכים לגור יחד ולאמלל אחד את השני - במקום להשכיל ולפרק הנישואין בצורה יעילה.
ההשלכות המשפטיות של גירושין מאוחרים:
1. הגשת תביעת גירושין- בני זוג יהודים מתגרשים בביה"ד הרבני בלבד.
כשהגירושין הינם פרי הסכמה של הצדדים- אין בד"כ בעיה לבצעם בפועל. כאשר מי מהצדדים אינו מסכים להתגרש- יש להוכיח סיבה מוצדקת, הנקראת "עילת גירושין".
2. רכוש - במקרה של גירושין בגיל מבוגר, בד"כ צברו הצדדים רכוש, לרבות דירה שכבר שולמה בגינה משכנתא, חסכונות, פנסיה, קופות גמל, וקרנות השתלמות.
במידה ובני הזוג נישאו לפני 1974, חלה חזקת השיתוף הקובעת שכל הרכוש שנרכש במהלך הנישואין - משותף, ואמור להיות מחולק שווה בשווה, לרבות הבית, הפנסיה, החסכונות וכו'.
במידה ובני הזוג נשאו לאחר 1.1.1974 - הרי שחל עליהם חוק יחסי ממון הקובע כי בעיקרון כל הרכוש שנצבר במהלך שנות הנישואין הינו משותף, לרבות פנסיה, זכויות סוציאליות וכו', למעט חריגים מסוימים המצוינים בחוק.
מבחינת סוגית הפנסיה, שהינה מהותית בגיל מתקדם - הרי שבן הזוג זכאי לקבל מחצית מהפנסיה שצבר בן הזוג השני במהלך הנישואין. כאשר מדובר בגירושין בגיל מבוגר, ובמיוחד לאחר היציאה פנסיה- מדובר בצבירת זכויות משמעותית.
נניח ובני הזוג נשאו בשנת 1970, החלו לצבור פנסיה בשנת 1975, פרשו בשנת 2005, והתגרשו בשנת 2010. מאחר שכל הפנסיה נצברה במהלך החיים המשותפים, בן הזוג האחד זכאי למחצית מכלל הפנסיה של השני. לדוגמה, באם הבעל מקבל פנסיה של 5,000 שקל והאישה - 4000 שקל, אזי הבעל יקבל כל חודש 2000 שקל, ויעביר לאישה כל חודש - 2500 שקל.
3. מזונות אישה- ע"פ הדין היהודי, על הבעל החובה לשלם מזונות לאשתו ולכלכלה.
החובה חלה עד לגירושין, ובמידה והאישה לא עשתה דבר אשר יכול להצדיק ביטול חובה זו, כגון בגידה, עזיבת הבית ללא סיבה, או סירוב לקיים יחסי אישות ללא סיבה. גובה החיוב הוא בהתאם לרמת חיי הצדדים.
כאשר האישה עובדת, או זכאית לפנסיה וקצבאות המאפשרות קיום בכבוד - יכול הבעל לטעון כי החובה מקוזזת מהכנסתה, ואין היא צריכה לקבל מזונות. באם השתכרותה אינה גבוהה - ניתן לטעון כי היא זכאית רק למזונות מופחתים.
אולם, במידה ומדובר באישה שאין לה מקורות הכנסה ראויים, בעוד לבעל יש - ניתן לומר כי היא ראויה למזונות אישה, שתשולם מהפנסיה / משכורת / קצבות שונות של הבעל - ועד לגט.
עם מתן הגט - תיפסק הזכאות למזונות, אולם היא תוכל לכלכל עצמה מהכספים שתקבל בגירושין, כגון חלקה בחסכונות, ובפנסיית הבעל שנצברה במהלך הנישואין.
כיצד לנהוג במקרה בו החלטתם להתגרש?
ההחלטה על גירושין הינה משמעותית ביותר, בעלת השלכות משפטיות ואישיות רבות, ועל כן רצוי להיעזר בעו"ד מומחה בתחום, אשר מבין את השוני בין גירושין צעירים למאוחרים, ויכול לתת ליווי אישי, ייעוץ משפטי לצורך מיצוי הזכויות, תמיכה- לרבות נפשית, וכן מענה סובלני לשאלות.
טרם פניה לעו"ד יש לאסוף מסמכים, לרבות תדפיסי בנק, מידע על רכוש והוצאות, ותנאים סוציאליים.
כן יש לבחון התנהלות חשודה של בן הזוג השני, כגון: הברחת כספים, או התנהגות כללית שונה המעידה על רצון להגיש תביעה ולהקדימך.

עו"ד אריאל דרור הינו מומחה לדיני משפחה וירושה, בעל משרד עורכי דין דרור
תאריך:  13/01/2012   |   עודכן:  13/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גירושים בגיל הזהב - כל מה שחשוב לדעת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
איך להימנע מהסתבכות אצל עו"ד
ירון זכאי 1  |  15/01/12 00:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טובה ספרא
בשלוש השנים הקרובות יאתגרו מחירי הנפט את העולם; אירועים גיאופוליטיים יהיו הזרז למחירים גבוהים במיוחד    הבנק הפדראלי מכין הפתעות    זהב וכסף - השקעה בטוחה    תחזית אסטרולוגית לשבוע 20.1.12-13.1.12
פזית רבינא
שאלת ההכרה ברצח העם הארמני לא מושפעת רק מההשלכות הדיפלומטיות על היחסים עם טורקיה ועם ארמניה, אלא גם משיקולים כלכליים ומאינטרסים אישיים לגמרי של הנוגעים בדבר. המוסר והסולידריות נדחקים לשוליים
אריה גלוזמן
ארה"ב מושפעת מהכלכלה הסעודית הרבה יותר ממה שמקובל לחשוב. התמורות בשוק הנפט ובמזרח התיכון מעמידות את הקשר בין המדינות במבחן
אורן פרסיקו
הבקשה שהגישה צגה מלקו למניעת הפסקת עבודתה כמנהלת רשת א' של קול-ישראל חושפת את האופן שבו הנהלת רשות השידור הנוכחית מוציאה לפועל מכרזים. התכונה הנדרשת: צייתנות עיוורת
דוד חרמץ
אמיר זערורה, ערבי תושב רמת-אשכול בלוד, לא חשש לומר גלויות שהערבים בשכונה מתנכלים דרך קבע למיעוט היהודי שבה. "פשוט לא רוצים כאן יהודים בשכונה", הוא אומר באדישות. כעת מנסה הגרעין התורני בעיר לסובב את הגלגל לאחור, ולהחזיר את היהודים לרחובות השכונה שבשנות ה-70 נחשבה לשכונה מבוקשת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il