X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם לפיד כופר בעיקר - בשלום, בסוציאליזם וברב-תרבותיות - איך זה שהשמאל מתלהב מהחלטתו לרוץ?
▪  ▪  ▪
יאיר לפיד. לציבור יש זיכרון קצר [צילום: פלאש 90]
בוגרני תל אביבי
בתחום הכלכלי-חברתי לפיד הוא בורגני תל אביבי ו"אקמולי" (אשכנזי קפיטליסט מכור לעבודה). וגרוע מכל: הוא אפילו ציוני. ובכל זאת לשמאל יש סיבה טובה לתמוך בו

האם כוכב הכדורגל לשעבר אריק קנטונה מקנא ביאיר לפיד? למחרת החגיגה התקשורתית שהתחוללה בארץ בעקבות הודעתו של לפיד על התמודדותו בבחירות לכנסת, הכריז הכדורגלן האגדי כיהוא יתמודד בבחירות לנשיאות צרפת. לא שאני משווה את יאיר לפיד לאריק קנטונה.
קנטונה הוא בלתי יציב ואקסצנטרי, התנפל על אוהד באמצע משחק, ומציע למוטט את המערכת הבנקאית על-ידי משיכת כספים על-ידי מיליוני אזרחים ביום אחד. אך אני כן משווה בין ישראל לבין צרפת באשר לסיכויים לזכות בתמיכת הציבור בבחירות בזכות מיתוג ופופולריות ולא בזכות תוכניות אמינות ופתרונות ישימים.
בצרפת, לפיד לא היה נבחר לאסיפה הלאומית בלי להתפקד לאחת המפלגות הגדולות ובלי להתמודד על נציגות המחוז. זאת, כיוון ששיטת הבחירות בצרפת (כמו במרבית הדמוקרטיות בעולם, גם במדינות קטנות כמו דנמרק וגם במדינות רב-תרבותיות כמו ארה"ב) היא שיטה אזורית ורובנית. על-מנת להיבחר לפרלמנט, על המועמד להציע ולתת פתרונות קונקרטיים לבעיות הבוחרים במחוז שבו הוא מתמודד, ולזכות ברוב קולות הבוחרים. לא די להיות פלייבוי, אם כי הדבר עשוי בהחלט לעזור. תופעת יאיר לפיד היא סינדרום של שיטת הבחירות היחסית. מוטב שחברי הכנסת יפעלו לשינוי שיטת הבחירות הכושלת של מדינת ישראל במקום לנסות לחסום, באופן פתטי ופחדן, את כניסתו של יאיר לפיד לפוליטיקה.
צביעות השמאל והזיכרון הקצר של הציבור
תופעת יאיר לפיד לא רק מוכיחה את הצורך לשנות את שיטת הבחירות לכנסת. היא גם מצביעה על שתי עובדות מצערות: הזיכרון הקצר של הציבור, והצביעות של השמאל. על-פי סקר אחד, תקבל מפלגה בראשותו של יאיר לפיד 15 מנדטים. זאת אומרת שכחצי מיליון בעלי זכות בחירה מוכנים להצביע למפלגה היפותטית שעצם המצע שלה הוא בלתי ידוע.
לפתגם "כבר היינו בסרט הזה" אין כנראה כל השפעה על אותם בוחרים פוטנציאליים. מפלגות כמו ד"ש, מפלגת המרכז, שינוי, ואפילו קדימה, מבטאות שאיפה ל"משהו אחר", אך לא גיבוש אלטרנטיבה רעיונית ומעשית למחלוקת האותנטית בין ימין לשמאל הנובעת מהנחות יסוד מנוגדות לגבי טבע האדם ולגבי יכולתו של האדם לשנות את המציאות.
ואילו תמיכת השמאל בלפיד חושפת את העובדה שסיסמאות כמו "שלום," "צדק חברתי" ו"האיום הדמוגרפי" הן רק תירוץ וכלי להשגת המטרה העליונה והמקודשת: להיפטר מן השטחים. הרי לפיד הוא לא איש "מחנה השלום" או "פעיל חברתי." בטורו בידיעות אחרונות מ-13.10.06 הודה לפיד כי תוכנית ההינתקות לא הייתה קשורה לשלום או לבעיה הדמוגרפית, אלא ל"מתנחלים," וזאת במטרה "ללמדם שיעור בצניעות, ואולי גם בדמוקרטיה." בתחום הכלכלי-חברתי, לפיד הוא בורגני תל אביבי ו"אקמולי" (אשכנזי קפיטליסט מכור לעבודה). וגרוע מכל, לפיד הוא אפילו ציוני.
אם לפיד כופר בעיקר - בשלום, בסוציאליזם, וברב-תרבותיות - איך זה שהשמאל מתלהב מהחלטתו? היות שלפיד תומך במה שבאמת חשוב לשמאל הישראלי: להיפטר מן השטחים. לא במקרה כתבה סימה קדמון השבוע: "לפיד צריך להיות האיש שיצליח לקחת מנדטים גם מגוש הימין ובכך לשבור את ההגמוניה רבת השנים שלו" ("צולל לביצה",ידיעות אחרונות, 9.1.12). כפי ש-15 המנדטים של לפיד האב איפשרו לשרון לגרש את "המתנחלים" מעזה, השמאל מקווה ש-15 המנדטים של לפיד הבן יכריחו את ראש הממשלה הבא (או יאפשרו לו) לגרש יהודים מיהודה ושומרון.
אם בסרט הזה כבר היינו, הרי שברור מדוע השמאל רוצה לראות את הסרט פעם נוספת. במובן הזה, יאיר לפיד לא יהפוך לפוליטיקאי אלא לשחקן קולנוע. בדיוק כמו אריק קנטונה, לאחר שהוא פרש ממנצ'סטר יונייטד.

פורסם במקור: אתר מגזין 'מראה'
הכותב הוא מרצה באוניברסיטה ומועמד על משבצת העולים ברשימת הליכוד לכנסת ה-19.
תאריך:  14/01/2012   |   עודכן:  14/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הלפיד והגביע
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הלפיד והגביע
מימי המהממת  |  15/01/12 00:45
2
אני אמרתי לכם:0מולנות זה המקצו
קורןנאוה טבריה  |  15/01/12 09:54
3
מאמר טועה ומטעה
אחד העם  |  15/01/12 14:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי דר
מי שמבין משהו בענייני שחיתות הוא אחד החברים הכי קרובים של טומי לפיד, שישב אצל יאיר לפיד בבית יחד עם שאר המבוגרים והסביר לו איך עושים פוליטיקה. הייתכן שאולמרט לא זרק ללפיד איזה טיפ או שניים איך מחברים דולר ירוק לשקל שחור?
דן אלון
כבר כמה ימים שאני רואה שלצד השמחה העזה מצד כל כך הרבה אזרחים (והנבואה של 15 מנדטים נראית לי צנועה), ישנה גם מדורת הבלים שבה מתחרים בלי טעם, "חיילים מטעם", לצד שכירי חרב טוקבקיסטים, וכל מני פגועים רגשית כי "יאיר לא ענה לי על הפוסט שלי". איש לא חייב לאהוב את יאיר לפיד ואיש לא צריך להרגיש מחוייב להצביע לו. תצביעו ותקדמו את מי שנראה לכם מתאים
שולמית קיסרי
הרעיון להדיר את החיילים מנסיעות ברכבת הוא רעיון מצוין שכן יאפשר למשרד התחבורה לוותר על חלק מהתקציב לטובת חינוך חינם מגיל שלוש. ילדים שילמדו בחינוך חינם לא יורשו לנסוע באוטובוסים וברכבות וכמו-כן שיגיעו לגיל צבא גם אז לא ירשו להם לעלות על רכבות. שיקנו מכונית. מה יש?
גורי גרוסמן
יש לברך את קביעת שופטי הרוב: גם אם ישנה פגיעה בזכויות חוקתיות, ובהן הזכות לשוויון, הפגיעה היא מידתית. ראוי לשנן את קביעתו של השופט גרוניס, להדפיסה ולהפיצה בעיקר במוסדות החינוך ברחבי הארץ: "זכויות אדם אינן מרשם להתאבדות לאומית"
איתן קלינסקי
ממסד פוליטי שהכשיר הדרת אזרח ערבי אוכל היום את באושי הדרת אתיופי. התרת פגיעה בזכויות קניין של אזרח ישראלי ערבי סללה את הדרך לפגיעה בזכויות קניין של אזרח ישראלי שבא אלינו מאתיופיה
רשימות נוספות
אז איפה הם, הניאו-קונסרבטיבים?  /  אד ווסט
מה לסלפים ולדיבורים על שלום  /  מנשה שאול
מפונטיוס לפילטוס   /  עמוס גורן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il