X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הפגנה למען שחרורו של אמיר מח'ול [צילום: פלאש 90]
שגרירי חמאס בחיפה
בניגוד לרבים מחבריהם, בוגרי 'מצפן' של שנות ה-70, בני הזוג איריס ויואב בר לא נטשו את הדרך הרדיקלית. לפני כמה חודשים הם נעצרו עם בנם אדם סמוך לכלא השרון, לאחר שקיימו הפגנת תמיכה במחבלות חמאס שלא שוחררו בעסקת שליט, ולפי כמה דיווחים קראו לחטיפות חיילים נוספות
אין לך אייטם
כשטלפנתי למשרדי 'עדאלה' לשוחח עם כהן בעניין מעצר בני משפחת בר באוקטובר האחרון, היא זיהתה מיד את השם שלי. שנינו פעלנו, אי-שם בסוף שנות ה-90 ובתחילת שנות ה-2000, בשמאל הרדיקלי החיפני. השמאל קטן, וכולם מכירים את כולם, ומשהבינה מיהו בן-שיחה ניסתה לשכנע אותי ש"אין לך אייטם"

אורנה כהן היא אולי פליציה לנגר המודרנית. לקורא הממוצע אין מושג מי השתיים, אולם כהן בוודאי תראה בהשוואה מחמאה. לנגר, עורכת דין ישראלית ממוצא פולני, כיכבה בשנות ה-70 וה-80 בעיתונים כמגִנת זכויות הפלשתינים. בשנת 1990 ירדה מהארץ לטובת מגורים בגרמניה, בטענה שאינה יכולה לשמש "עלה התאנה" של מערכת המשפט בישראל. לנגר ייצגה פלשתינים רבים שהוגשו נגדם כתבי אישום בגין עבירות ביטחוניות. השבוע בברלין העניק לה אבו-מאזן אות כבוד רשמי של הרשות הפלשתינית לציון "הגנה ארוכת שנים על זכויות הפלשתינים ככלל וכפרטים בפני מערכת המשפט הישראלית".
כהן היא עורכת הדין היהודייה של ארגון 'עדאלה'. בדרך כלל היא עוסקת בהגנה על זכויות הפלשתינים, אולם בשלהי חודש אוקטובר האחרון ייצגה כהן שלושה קליינטים מיוחדים שעמם היא גם מיודדת: בני הזוג החיפאים איריס ויואב בר, ובנם אדם בן ה-20.
כשטלפנתי למשרדי 'עדאלה' לשוחח עם כהן בעניין מעצר בני משפחת בר באוקטובר האחרון, היא זיהתה מיד את השם שלי. שנינו פעלנו, אי-שם בסוף שנות ה-90 ובתחילת שנות ה-2000, בשמאל הרדיקלי החיפני. השמאל קטן, וכולם מכירים את כולם, ומשהבינה מיהו בן-שיחה ניסתה לשכנע אותי ש"אין לך אייטם". דבר המעצר, כך אמרה, פורסם בכלי התקשורת כשנעצרו השלושה, יחד עם עוד 13 עצורים ערבים, בהפגנה מול כלא השרון. חיפשתי ככל יכולתי בכלי התקשורת, ומצאתי פרטים על מעצרם של המפגינים הערבים, אך לא על מעצר שלושת היהודים. למרות הניסיון לשכנע אותי לרדת מהכתבה, ביקשתי להציל מפיה של כהן מדוע נעצרו השלושה. היא הפנתה אותי להודעה ששלחה לעיתונות. כאשר התעקשתי להבין אם לדעתה נעשה לשלושה עוול, הסבירה כהן שהוגשו תלונות למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). את תוכן התלונות סירבה לפרט.
לפי 'עדאלה', בית משפט השלום בכפר-סבא האריך ביום שני, 24.10.11, את מעצרם של 14 מפגינים שנעצרו ב"הפגנה להבעת סולידריות עם האסירות הביטחוניות שלא שוחררו בעסקת שליט". לפי הודעת הארגון, "העצורים השתתפו במשמרת מחאה לצד כביש השירות המוביל לכלא השרון מהכביש הראשי... זמן קצר לאחר שהחלה משמרת המחאה, הכריזו כוחות המשטרה על אי-חוקיות ההפגנה". ב'עדאלה' טוענים שלפי החוק אין צורך לבקש רישיון לפעולת מחאה מסוג זה. "המפגינים נענו להוראה הלא-חוקית של המשטרה והחלו לעזוב את המקום ולצעוד לעבר האוטובוס וכלי הרכב הפרטיים שבהם הגיעו למקום. חלק מהמפגינים הספיקו לעלות לאוטובוס ולמכוניות הפרטיות, בעוד אחרים היו בדרכם אליהם. מפגינים אחרים המתינו בצד הכביש, עד שהתור שנוצר ליד דלת הכניסה לאוטובוס יסתיים. לפתע התנפלו עליהם שוטרים והחלו לעצור אותם תוך שימוש בכוח". העילה למעצר הייתה הטענה שהמפגינים קראו לכאורה לחמאס לחטוף חיילים נוספים. העצורים הכחישו.
עד כאן הגרסה של העצורים ושל 'עדאלה'. בחודשיים האחרונים החלו להסתובב ברשימות תפוצה באינטרנט פרסומים הגורסים אחרת. טענות על כך שהמפגינים, ובהם שלושת היהודים, קראו לחמאס לחטוף חיילים וכך לשחרר את האסירים הפלשתינים שלא השתחררו בעסקת שליט, פורסמו בפייסבוק ובמגוון אתרים כגון 'רוטר'. למיטב ידיעתי, עד כה לא נתבע איש בגין פרסום האשמות הכזב לכאורה.

בשליחות חיזבאללה

לא היהודים היחידים
בראשית שנות ה-80 החלו בתנועת 'בני הכפר' לקבל לשורותיהם גם יהודים, ואיריס ויואב בר הצטרפו אל שורותיה. השניים לא היו היחידים שהצטרפו לארגונים ערביים: ד"ר אורי דיוויס, כיום חבר המועצה המהפכנית של פתח, הצטרף לשורות פתח ב-1984, גלה מישראל, וזכה למינוי אישי של אבו-ג'יהאד וערפאת לתפקיד חבר-משקיף במועצה הלאומית הפלשתינית

סיפורם של בני הזוג איריס ויואב בר הוא אולי סיפור על שוליו של השמאל הרדיקלי ביותר בישראל. הזוג בר, פעילי ארגון 'בני הכפר', מתגוררים בשכונת חליסה בחיפה, שרוב תושביה ערבים. את דרכם החלו בשורות ארגון השמאל הקיצוני 'מצפן', ולאחר פילוג 'מצפן' בקבוצה טרוצקיסטית קטנה בשם 'אוונגרד'. 'אוונגרד' התפרסמה בשנות ה-70 בעקבות אחד ממעשי הרצח המפורסמים ביותר שלא פוענחו: רצח החיילת רחל הלר. ב-24 באוקטובר 1974 נמצאה גופתה של הלר, חיילת בת 19 מבת-ים, בצד הכביש המחבר את קיסריה ואור-עקיבא. החשוד המידי היה יורם ביכונסקי, ידידה הקרוב של הלר וחבר ב'אוונגרד', שבדיעבד הועלו הערכות שלפיהן היה שתול מטעם השב"כ. בהמשך הורשע ברצח עמוס ברנס המנוח, ונידון למאסר עולם. בעקבות חקירת ניצב-משנה בדימוס עזרא גולדברג, והתערבות השופט המנוח חיים כהן, נקצב עונשו של ברנס והוא שוחרר בתום שמונה שנים וחצי. הוא נאבק על חפותו עד שלבסוף זוכה.
בראשית שנות ה-80 החלו בתנועת 'בני הכפר' לקבל לשורותיהם גם יהודים, ואיריס ויואב בר הצטרפו אל שורותיה. השניים לא היו היחידים שהצטרפו לארגונים ערביים: ד"ר אורי דיוויס, כיום חבר המועצה המהפכנית של פתח, הצטרף לשורות פתח ב-1984, גלה מישראל, וזכה למינוי אישי של אבו-ג'יהאד וערפאת לתפקיד חבר-משקיף במועצה הלאומית הפלשתינית. לפני שלוש שנים המיר את דתו לאיסלאם בעקבות נישואיו לפלשתינית. והיו גם אילן הלוי, המשמש נציג אש"ף באינטרנציונל הסוציאליסטי, ופעילי קבוצת 'דרך הניצוץ', ובהם אחיו של אודי אדיב, אסף. השניים הועמדו לדין ב-1988 באשמת חברות בחזית הדמוקרטית לשחרור פלשתין של נאיף חוואתמה, ובינואר 1989 נידונו בעסקת טיעון לעונשי מאסר קצרים.
במהלך השנים פעלו בני הזוג בר במחיצת רבים מהמילייה הרדיקלי בחיפה, ובהם ד"ר אודי אדיב, שהורשע בריגול לטובת סוריה והיום עובד באוניברסיטה הפתוחה. ההסתבכות האחרונה שלהם עם שלטון החוק לא הייתה היחידה. שמו של יואב בר עלה לפני כשמונה שנים, אז הוציאה תנועת 'בני הכפר' הודעה שלפיה ב-7.2.2004, בשעה ארבע לפנות בוקר, פלש כוח משטרתי גדול לבית מזכ"ל התנועה בכפר עראבה, והחרים מחשב ומסמכים אישיים. דובר התנועה טען כי בר, המשמש חבר הוועד המרכזי של התנועה, הוצא מביתו, וכי נערך חיפוש במועדון 'בני הכפר'. לפי אנשי התנועה, השוטרים "גרמו למקום נזק רב, שברו רהיטים, השליכו ספרים, כתבי עת ומסמכים על הארץ ודרכו עליהם. הם קילפו כרזות מן הקירות ודרכו וקפצו על תמונות של קורבנות פלשתינים של הכיבוש הישראלי. הם אף שפכו זבל, נפט ונוזלי ניקוי על ערמות הספרים וכתבי העת המוטלים על הרצפה. כל אותה עת איימו על יואב בר במעצר אדמיניסטרטיבי והביעו את תשוקתם העזה לירות בו למוות בו-במקום. אחרי יותר משעה הלכו הפורעים לדרכם, לאחר שהחרימו את המחשבים, את הארכיון ומסמכים רבים".
החיפושים, כך נראה, הניבו תוצאות: כעבור פחות מחודש הודיע השב"כ שנעצרו שני פעילי 'בני הכפר' - מזכ"ל התנועה מוחמד כנאענה ואחיו. לפי השב"כ, השניים גויסו בידי קבוצת אבו-מוסא שהתפלגה מפתח בירדן והעבירו לפעילי טרור מג'נין חומרי חיזבאללה המכילים הנחיות להכנת אמצעי לחימה שונים, ובהם רקטות. בשב"כ טענו: "בחקירות עלתה הפעלה של אברהים עג'ווה, שפעל בשירות חיזבאללה. בין היתר קיבלו הפעילים כספים וחומר הדרכה רב להכנת אמל"ח, הכולל מטענים מורכבים ורקטות. חומרי ההדרכה הועברו לתשתית בג'נין, אשר ממומנת ומופעלת על-ידי חיזבאללה... מניתוח החשיפות האחרונות ניכר כי גורמי חיזבאללה רואים בגורמים הבדלניים כר נוח לגיוס בשל תפישותיהם האידיאולוגיות, כמו גם בשל נגישותם למאגר רחב של ערבים ישראלים בעלי עמדות קיצוניות". מוחמד כנאענה נידון לשנתיים וחצי מאסר בפועל בגין יצירת קשר עם סוכן זר, ועל אחיו, חוסאם כנאענה, חבר הוועד המרכזי של 'בני הכפר', נגזרו עשר שנות מאסר וחצי בגין סיוע לאויב.

זה לא עובר לך

לא שש להתראיין
כל ניסיון לדלות מידע מפיו של ד"ר כרמי עלה בתוהו. את השמות הוא מכיר היטב, אך ב-20 השנים האחרונות ניתק עצמו לחלוטין מהרדיקלים. ניכר בו כי אינו רוצה ששמו ייקשר שוב בקבוצת השמאל ההיא. לאחרונה התראיין לתוכנית מיוחדת בהנחיית בן כספית על רצח רחל הלר, אך על חבריו לשעבר אינו שש לדבר

הזוג בר חָבַר בשעתו לגרעין המייסד של בל"ד, אז בראשות ד"ר עזמי בשארה, המקבלת לשורותיה גם יהודים, ובהם בעלת ההוצאה לאור 'אנדלוס' יעל לרר, ואמנון רז-קרקוצקין, פרופסור להיסטוריה יהודית באוניברסיטת בן-גוריון. ב-2006 השתתפו במשמרת מחאה בוטה במיוחד בחיפה נגד מלחמת לבנון השנייה. כתב 'מעריב' דיווח כי במהלך העצרת נשאו המפגינים שלטים שעליהם נכתב "פרץ רוצח", "הסירו ידיכם מהעם הפלשתיני והנהגתו" ו"לצאת מעזה עכשיו", קראו סיסמאות בגנות הממשלה ונופפו גם בדגלי פלשתין.
את בנה הבכור אדם שלחה בר לגן ערבי, ובהמשך התחנך אדם בבית ספר ערבי בחיפה. ד"ר מנחם כרמי, כיום פסיכולוג, הנהיג את קבוצת 'אוונגרד' והכיר את השניים עוד בשנים שבהן פעלו כטרוצקיסטים מהפכנים בשירות האינטרנציונל הפלשתיני. 'אוונגרד' היה על הכוונת של השב"כ מהרגע הראשון לקיומו. בגילוי-דעת של הארגון מינואר 1973, שנכתב יחד עם קבוצה נוספת ספק מאואיסטית ספק טרוצקיסטית בשם 'הברית הקומוניסטית המהפכנית – מאבק', נכתב כי "הממשלה שואפת לחסל את ארגוני השמאל, תוך שימוש בפרובוקציות. לאחר גילוי מה שכונה 'רשת הריגול והחבלה' (רשת הריגול בראשות אודי אדיב ודאוד טורקי, ד"מ), הלם המשטר על-ידי מעצרם של מלי לרמן ורמי ליבנה ב'ברית הקומוניסטית המהפכנית – מאבק'. ההמשך ברור, בשיטת הדומינו. אחרי 'מאבק' יבואו אחרים. נגד 'הפנתרים השחורים' הומצאו עלילות של 'טרור פנימי' ובקבוקי מולוטוב; נגד ארגוני השמאל מפעילים את הפרובוקציה הגלויה של 'ריגול וחבלה'". בסוף אותה שנה קראו הטרוצקיסטים ל"תבוסה מהפכנית של ישראל" במלחמת יום הכיפורים.
כל ניסיון לדלות מידע מפיו של ד"ר כרמי עלה בתוהו. את השמות הוא מכיר היטב, אך ב-20 השנים האחרונות ניתק עצמו לחלוטין מהרדיקלים. ניכר בו כי אינו רוצה ששמו ייקשר שוב בקבוצת השמאל ההיא. לאחרונה התראיין לתוכנית מיוחדת בהנחיית בן כספית על רצח רחל הלר, אך על חבריו לשעבר אינו שש לדבר.
אפשר אולי להבין את פעילות בני הזוג בר דרך הפריזמה של פעילה נוספת ב'אוונגרד', שפרשה מהארגון בשלהי שנות ה-70. בראיון שנתנה לדליה קרפל בעיתון 'הארץ', אמרה גרושתו של כרמי, הסופרת והמחזאית דניאלה כרמי (שהייתה פעילה בשמאל הרדיקלי בשנים 1969–1978), כי "להיות בעלת השקפת עולם שמאלית עם רקע אקטיבי של מעורבות בארגונים כמו 'מצפן' ו'אוונגרד', זה הרי לא עובר לך. את נשארת חיה פוליטית, גם אם זה מקבל ביטוי אחר. זה משאיר אותך במצב נפשי מסוים, את ודאי מחנכת אחרת את ילדייך, את מודעת לדברים אחרים".
דומה שחידת בני הזוג בר היא חידת השמאל הרדיקלי הישראלי כולו. העובדה שאפילו בנו של שר הביטחון לשעבר משה ארנס, יגאל, היה פעיל בשורות 'מצפן', מלמדת על מידת ההשפעה שהייתה לארגון - ולסביבתו. שאלת ירושת השמאל הזה לדור הבא תיוותר, ככל הנראה, פתוחה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  23/01/2012   |   עודכן:  23/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שגרירי חמאס בחיפה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ברור, מחלות נפש לא נרפאות
פסיכיאטר1  |  24/01/12 21:04
2
המדינה, לא לטעמם? שיעזבו!! ל"ת
הניה  |  24/01/12 21:15
3
בוגדים
חיפאית  |  25/01/12 08:34
4
תלחצו על הקישור
רונן גולדשטיין  |  26/01/12 00:15
 
- רונן חושף- "אני חולה נפש וסקס" ל"ת
רונן גולדשטיין  |  11/02/12 09:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
התרנגול הכחול, שהתגלה בחלומו של מסעדן הצמרת התל אביבי, שאול בן אדרת, הפך מחלום למציאות של ממש בדמותה של מסעדה גסטרונומית מעולה הנושאת את שמו והמציעה לסועדיה תפריט מגוון ומפנק במחירים השווים לכל נפש
אורן פרסיקו
מאות הגיעו לכנס היסוד של ארגון העיתונאים החדש. בסופו, לאחר דברים שנשאו עיתונאים ותיקים וצעירים ממגוון כלי תקשורת, הגיע מספר המצטרפים לארגון ללמעלה מ-600
עליס בליטנטל
מכל ההפקות הרבות שראיתי של "מחכים לגודו" מאת סמואל בקט, האחרונה, שראינו בבצ"א, של תיאטרון פסיק הירושלמי - עולה על כולן
ראובן לייב
תיירות הסקי שמעבר לים מצויה עכשיו ממש בעיצומה. זו הזדמנות גם לגולש הישראלי להפגין את יכולת-ביצועיו בשטח, גם אם הוא, עדיין, חסר-ניסיון
שולמית קיסרי
המלחמה שפרצה בחודש אוגוסט 1939, עם כניסת הצבא הגרמני לפולין, הפכה ב-7 בדצמבר 1941 למלחמה כלל-עולמית לאחר שספינות אמריקניות הופצצו בנמל פרל הרבור באוקיינוס השקט על-ידי טייסי יפן, בת בריתה של גרמניה
רשימות נוספות
"דברי השר כ"ץ אינם על דעתנו"   /  זאב קם
מייקל ג'ורדן יאכל כשר  /  צביקה קליין
הבית היהודי מאיימת בפרישה מהממשלה  /  זאב קם
קוסטה קונקורדייה כמשל  /  מיכאל טוכפלד, רומא
מגרון נגד זמביש  /  יהודה יפרח
את מי נושכות הסנקציות על אירן?  /  אריה גלוזמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il