X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
העימות בין הנהלת ynet וארגון העיתונאים החדש הוא המבחן הראשון של הארגון הצעיר. וגם המכריע
▪  ▪  ▪
ynet הגיב בפיטורים על מנת לשמר את המצב הקיים
המבחן הראשון
לא רק עובדי ynet מתבוננים מקרוב בתוצאות המאבק של עמיתיהם המפוטרים. כל העיתונאים שהצטרפו לארגון החדש, ואלה ששוקלים להצטרף אליו, עוקבים אחר ההתפתחויות. אם הארגון ייכשל במבחנו הראשון יקשה עליו להתאושש. אם יצליח, יזכה ברוח גבית שעשויה לסחוף אחריה רבים

מיד לאחר שאתר ynet פיטר שלושה מבכירי עיתונאיו, אשר פעלו לצירוף עמיתיהם לארגון העיתונאים החדש, הגיעה התגובה. "אנחנו נצא על זה למלחמת עולם", אמרו גורמים בארגון. אם העולם הוא עולם העיתונות, הרי שלא מדובר בהפרזה ריקה. ארגון העיתונאים בישראל אכן מנסה לשנות סדרי עולם, ואתר ynet הוא כלי התקשורת הראשון שהגיב בפיטורים על-מנת לשמר את המצב הקיים (באתר, יש לציין, טוענים בתוקף כי המניע לפיטורים כלכלי בלבד). אמנם, מדובר בקרב ראשון במערכה, אך כאשר עובדים בענף מסוים מנסים להתאגד, הקרב הראשון הוא פעמים רבות גם המכריע.
בשבועות האחרונים מסתובבים מובילי ארגון העיתונאים ברחבי ישראל ומנסים, קודם כל, לפוגג את הפחד. הם מסבירים ששמותיהם של עיתונאים החותמים על טפסי ההצטרפות לארגון נותרים חסויים עד להקמת ועד בכלי התקשורת שבו הם עובדים, הם מדגישים חזור והדגש עד כמה דיני העבודה בישראל מגנים על עיתונאים שמתארגנים, הם עושים הכל כדי לשכנע את העיתונאים הזוטרים ואלה שעובדים בדרגי הביניים שאין להם ממה לחשוש.
והנה, באתר ynet לא רק שמפטרים שלושה ממובילי ההתארגנות, אלא שמדובר בשלושה עיתונאים בעלי תפקידים מרכזיים - כתב כלכלה ותיק, עורך ערוץ מרכזי באתר והעורכת הראשית של דף הבית, מי שבפירמידה של ynet נמצאת קרוב-קרוב לפסגה. אם אפשר להיפטר מהם בהינף יד, מה יהא על עיתונאים זוטרים יותר או ותיקים פחות?
לא רק עובדי ynet מתבוננים מקרוב בתוצאות המאבק של עמיתיהם המפוטרים. כל העיתונאים שהצטרפו לארגון החדש, ואלה ששוקלים להצטרף אליו, עוקבים אחר ההתפתחויות. אם הארגון ייכשל במבחנו הראשון יקשה עליו להתאושש ולשכנע אחרים להצטרף אליו. אם יצליח, יזכה ברוח גבית שעשויה לסחוף אחריה רבים. לכן, מבחינת הארגון אכן מדובר במאבק מהותי. מנגד, קשה להאמין שהנהלת האתר תתקפל בקלות. גם המו"לים של כלי התקשורת בישראל בוחנים היטב את הנעשה ב-ynet. הסיבות זהות, האינטרס הפוך.
אם לא תתרחש התפתחות בלתי צפויה, תעבור בקרוב זירת ההתגוששות לבית הדין לעבודה. תולדות מאבקי ההתארגנות מלמדות כי בשלב זה מבקשת ההנהלה להדק את השורות (פעולה שלפי דבורית שרגל כבר נמצאת בעיצומה) ובמקביל לאסוף די חומר שלילי על המפוטרים שישמש הוכחה לכאורה לטענה כי הפיטורים נבעו מסיבות שאינן קשורות להתאגדות.
למרבה הצער, נכון לעכשיו המהלך של ynet מהווה מכה לארגון החדש. יש להניח כי המסר המרתיע נקלט לא רק באתר אלא גם מחוצה לו, לפחות בכל קבוצת ידיעות אחרונות. גם אם המצב המשפטי של המפוטרים טוב, כפי שטוענים בארגון, המו"לים השיגו את מבוקשם בעצם הטלת המורא.
אפילו בתסריט האופטימי ביותר מבחינת המפוטרים, כשבית הדין לעבודה מוציא צו זמני המבטל את הפיטורין ובהמשך קובע כי הם נעשו שלא כדין, ההשלכות המיידיות קשות. קשה לראות כיצד עורכת דף הבית הוותיקה, אראלה גניסלב, מצליחה לחזור לתפקידה הקודם גם בחסות בית המשפט. עריכת דף הבית מחייבת קשר ישיר ויומיומי עם העורך הראשי או סגנו, האחראים לפיטוריה. ובאשר לכלל המפוטרים, אפשר שהשלב המשפטי יתמשך לאורך חודשים ארוכים עד להכרעה סופית בעניינם.
ומה יהא בינתיים על ארגון העיתונאים? התשובה אינה חד-משמעית. אמנם, הפיטורים הם צעד דרסטי מצד הנהלת האתר, שהביא את המאבק של הארגון לשלב חדש, אך בסך-הכל מדובר בצעד צפוי. אין בארגון העיתונאים מי שתיאר לעצמו שהנהלות כלי התקשורת יחבקו את עובדיהם המתאגדים. למעשה, עד כה התארגנות העיתונאים וההתנגדות לה פועלים כאילו על-פי תסריט ידוע מראש שבו כל אחת מהדמויות משחקת את התפקיד שנועד לה. הנאומים הסוחפים של המארגנים, עריפת הראשים של ההנהלה, העובד הבכיר שתומך בעמדת מעסיקיו.
הארגון יכול להתנחם בכך שמעשה כל כך בוטה של הפרת זכותם הבסיסית של עובדים להתארגן - לכאורה, כמובן - מעיד על הלחץ שאוחז בהנהלה. עובדה היא שאת הכתב בועז פיילר, שהגיע לשימוע אחרי שדבר הפיטורים פורסם בתקשורת והביקורת התעצמה, הוחלט בסופו של דבר להשאיר בתפקיד.
מקור נוסף לתקווה נובע מעמדת חלק מהעיתונאים ב-ynet שנותרו מחויבים למאבק. ב"גלובס" פורסם כי חברי ועד הפעולה הזמני באתר, מפוטרים ומי שלא פוטרו, קראו לעמיתיהם להצטרף דווקא עכשיו לארגון העיתונאים. יש להניח שבדיוק כפי שהפיטורים הטילו מורא על קבוצה מעיתונאי ynet, אצל קבוצה אחרת הפעולה חידדה את ההבנה בצורך להתארגן. לעתים מעשה קיצון מוביל דווקא לתוצאה הפוכה מהרצוי. מה גם שהפיטורים נעשו בשלב מאוחר יחסית בהתארגנות. אומנם הוועד ב-ynet טרם עומד על רגליו, אך ארגון העיתונאים בישראל מחזיק כבר למעלה מ-800 חברים ונהנה מהגב הרחב של ההסתדרות.
יש לזכור עוד כי לא רק התגובה המשפטית, שעשויה להיגרר זמן ממושך, טרם התממשה. לרשות הארגון עומד גם ערוץ ציבורי שטרם נוצל, למעט מכתב הצהרתי לעורך האתר וקמפיין - כנראה וולונטרי, בחשבון הפייסבוק של האתר. מסע יחסי ציבור בגנות המהלכים ב-ynet עשוי להפעיל את הלחץ הדרוש כדי להבהיר להנהלת האתר שהקמת ועד, מעשה המנוגד כל כך לאידיאולוגיה של הבעלים ואשר עשוי לעלות לו ביוקר, עודנו משתלם יותר מאשר מלחמה עיקשת נגד העבודה המאורגנת של עיתונאי ישראל.
רשימות קשורות:
- האלימות לא מתחילה במגרש
- מבקר אורח
- טס שפלן נ' ידיעות אינטרנט שותפות כללית
- עיתונות ללא כיסוי - תורנות שמירה
- מרפרפים

תאריך:  15/02/2012   |   עודכן:  15/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
ארבעת הכוחות העיקריים והם: אש, מים, אויר ואדמה, כשלכל אלמנט יש מזל המקושר איתו ותפקיד מוגדר משלו. היכולת להכיר את אנרגית הכוכבים, והמזלות, תעזור למצוא את העיתוי המתאים ותיתן את הכלים הדרושים לחיי היום יום, בתהליכי קבלת החלטות ויישומן
בלפור חקק
בספר "החיים כמשל" היחיד עומד מול אלוהיו ומדובב לפניו את חידת קיומו. הסופר רואה את שליחותו להתקרב לאלוהים בכל כתיבתו, וגם להביא גאולה לאחרים. בעיניי, החוויה של קיום מתמיד מול האלוהים היא חוויה רליגיוזית. בחודש שבט זכרנו את יום השנה של פ' שדה, ודבריהם של היוצרים הם זכרונם
עליס בליטנטל
רביעיית שחקנים מבריקים - נאור, טפיארו, טל-יה יהלומי ומרים זוהר, שכל הצלחת ההצגה בבימויו של מיטלפונקט עצמו נשענת על כתפיהם
נועם בדין
בביקור האחרון שלי בקנדה, עמדתי מול הכוח המתגבר והתמיכה הציבורית הגוברת ב"שבוע האפרטהייד הישראלי" וחזרתי לארץ עם חברים חדשים הנוקטים עמדה אמיצה כלפי ישראל - הקהילות האינדיאניות בקנדה
אורן פרסיקו
ידיעות אחרונות מראיין נפגעת פיגוע באמצעות שליח    ועד הרכבת זקוק לחברת יח"צ חדשה    "ישראל היום" מציע עסקה טובה יותר מאיקאה
רשימות נוספות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
האם בלוג הוא חלק מעיתון?  /  אורן פרסיקו
ארגון העיתונאים: זו הכרזת מלחמה   /  אורן פרסיקו
גל"צניק ישן-חדש   /  רפי מן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il