X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אמת מוחלטת יש רק בשמיים. מי שינסה להשליט אותה על הארץ, מתוך צדקנות יתר, ויפסול אמת שבני אדם הגונים השתדלו בכל כוחם להשיג, רק מפני שלא הגיעה לדרגה של אמת מוחלטת, גם אמת יחסית לא תיוותר בעולמו וינייטה לפרשת משפטים התשע"ב
▪  ▪  ▪
קבר אברהם אבינו. לוחות אמונה וצדק [צילום: פלאש 90]
פלאי בראשית
תבונת האל הבורא המתגלית בפלא של מעשי בראשית היא תבונת האל המשגיח על כל מעשי האדם הנברא. היא הערובה לאמיתו. היא "יסוד היסודות ועמוד החכמות... וכל הנמצאים משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמתת המצאו" [הרמב"ם, שם, הלכה א', שם]

לֹא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת וְלֹא תַעֲנֶה עַל רִב לִנְטֹת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת [שמות כ', ב'].
שניים יצאו מן המערה, אברהם ואפלטון. אברהם אביו תרח החביאו שם לבל יבוא נמרוד ויטול את נשמתו. במערה בה הוסתר לא היה איש זולתו. אפלטון היה במערה עם כל בני האדם מפני שכל בני האדם נולדים לתוכה. היא "משל לתכונתנו טבעית" (פוליטאה, ספר המדינה, הקדמה לפרק השביעי בתרגום י.ג. ליבס) "תאר לך בני אדם השוכנים מתחת לפני האדמה במעין מערה, בתוכה הם אסורים בילדותם, כבולים... ואינם רואים אלא לפניהם... ולמעלה מהם, דולק אור של אש, ולמעלה, בין האש ובין האסירים, ישנה דרך שלאורכה - צייר לך - נבנתה חומה, כאותן המחיצות המפרידות בין עושי הלהטים וקהל-הצופים, שמעליהן הם מראים את להטיהם" (שם).
אפלטון, או הפילוסוף, הוא היחיד המשתחרר מן הכבלים הקושרים את שאר בני התמותה למקומם כשגבם אל פתח המערה ואין הם שומעים אלא הדים החוזרים אליהם מן הקיר ואינם רואים אלא צל דברים עד שיבוא בן החורין, ימלא את שליחותו עלי אדמות וישחרר את האנושות לראות אמת ולא צל אמת, לשמוע אמת ולא בת קולה של אמת.
אברהם, הוא לבדו, נמצא במערה שכולה בועה אישית. אין בה הדים ואין בה צללים ואין בה שאלות. "כשהיה בן שלש שנים יצא מן המערה, הרהר בלבו, מי ברא שמים וארץ ואותו" [אוצר המדרשים, אברהם אבינו עמוד 7]. בתוך מערת הבועה לא ראה אלא את עצמו, לא היה בעולם נברא זולתו. "בתוך עצמו הוא גר", שר שלום חנוך. יציאתו מן הבועה היא השתחררות אישית, גילוי עולמות, בשמיים ובארץ, יכולת להתפעל ולהתפעם ולשאול, "מִי בָרָא אֵלֶּה" [ישעיהו מ', כ"ו], מי אדון לבירה.
עם ההתפעלות באה ההתעלות מעל לחרדה הקיומית שמא כל העולם כולו נברא בחוכמה, הכוכבים במסילותם נעים ברקיע "בכח שאין לו הפסק... ואי-אפשר שיסוב בלא מסבב" [רמב"ם, יסודי התורה פרק א', הלכה ה'] ו"קַיִץ וָחֹרֶף אַתָּה יְצַרְתָּם" [תהלים ע"ד, י"ז] ולעולם לא ישבותו, ורק האדם לבדו לא נברא, הוא בא מן התוהו ואל התוהו הוא שב וימיו כצל עובר. "מי ברא שמים וארץ ואותי"! חידת הבריאה האברהמית, של היקום ושל האדם, היא אחת.
בבועה האטומה, לא שייך האדם המבודד אלא לגורלו וגורלו הוא כל קיומו. קשוב לחרדת הקיום של המודר מכל העולמות, אומר הנביא: "...לָמָּה תֹאמַר יַעֲקֹב וּתְדַבֵּר יִשְׂרָאֵל נִסְתְּרָה דַרְכִּי מה' וּמֵאֱלֹהַי מִשְׁפָּטִי יַעֲבוֹר? הֲלוֹא יָדַעְתָּ, אִם לֹא שָׁמַעְתָּ, אֱלֹהֵי עוֹלָם ה' בּוֹרֵא קְצוֹת הָאָרֶץ לֹא יִיעַף וְלֹא יִיגָע אֵין חֵקֶר לִתְבוּנָתוֹ" [ישעיה, שם, כ"ז-כ"ח]. תבונת האל הבורא המתגלית בפלא של מעשי בראשית היא תבונת האל המשגיח על כל מעשי האדם הנברא. היא הערובה לאמיתו. היא "יסוד היסודות ועמוד החכמות... וכל הנמצאים משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמתת המצאו" [הרמב"ם, שם, הלכה א', שם]. מן המערה של אפלטון יוצא הפילוסוף. מן המערה של אברהם יוצא המאמין.
"אשר אנוכי מצווך היום"
אך הדברים אינם פשוטים כל-כך. בנשגבה בתפילות האמונה היהודית, "שמע ישראל", לא מבסס המקרא את האמונה באלוהים בעובדה שהוא בורא שמיים וארץ. "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל, ה' אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָד. וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ... וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, עַל לְבָבֶךָ, וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בם... וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ" [דברים ו', ד'-ט']. אהבת ה' באה לכלל ביטוי ב-אָנֹכִי וב-מְצַוְּךָ. אף לא מילה אחת על בריאת תבל ומלואו.
לקראת ההתייצבות בתחתית הר סיני אומר הכתוב: "וַיִּקְרָא מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי דֹּבֵר בְּאָזְנֵיכֶם... וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם" [שם פרק ה', א']. אָנֹכִי זה החוקים והמשפטים שיש לשמוע ובעיקר לעשות. אותו אָנֹכִי פותח את עשרת הדיברות, כולן מצוות עשה ולא תעשה, ולא נאמר "אנכי ה' אלוהיך שברא שמים וארץ". אָנֹכִי היא כל הסוד כולו, "וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם" - פתרונו.
אמת, אמונה וצדק
התלמוד במסכת מכות דף כ"ד עמוד א' אומר, כי הנביא מיכה העמיד את עיקרי התורה כולה על שלוש מצוות, "הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה יה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ" [מיכה ו', ח']. האמונה באלוהים מעוגנת בהכרה בהימצאו בתוך מערכות הצדק, והמוסר, במשפט, כאן, על הארץ, לא על-פי אמת שבשמיים. הוא מבוסס על עדים שעל הארץ, על מה שראו והבינו שראו, על הדיינים, שאין להם אלא מה שעיניהם רואות. הכל תלוי ראיות ארציות.
אלוהי האמת המוחלטת מטיל על בני האדם לנהל את המדינה ולהבטיח את זכויות כל אזרחיה באמצעות האמת שלהם, עד גבול יכולת השגתם. אמון גדול נותן אלוהי האמת המוחלטת בבני אדם, בכל בני האדם, שכולם שווים ואין בהם כבולים לעולם מול גואל ומשחרר יחיד היודע את האמת המוחלטת. יכולת השגת האמת שלהם היא יחסית, אבל הוא סומך עליהם שלא יטו משפט, אם מרשעה וזדון, אם מרשלנות וחובבנות. הוא דורש מהם לקבל הכרעות על שלום ועל מלחמה על-פי הרוב. הרוב הזה איננו ממונה לקבוע מה היא אמת ומה הוא שקר. קביעה זאת היא בשמיים. שם יש אמת אחת וכל שאיננה אותה אמת היא שקר. אך מי שינסה להשליט את המציאות הזאת על הארץ, מתוך צדקנות יתר, ויפסול אמת שבני אדם הגונים השתדלו בכל כוחם להשיג רק מפני שלא הגיעה לדרגה של אמת מוחלטת, גם אמת יחסית לא תיוותר בעולמו.
אפלטון יוצא מן המערה כדי להעניק לאדם את האמת המוחלטת. לא את הצדק. האמת היא האידיאל. אברהם, יוצא ממנה כדי להעניק לו את האמונה בבורא העולם שתובע שיעבדו אותו בהדברת הרשע ובעשיית המשפט והצדק. שני לוחות יש לברית אברהם, על האחד חרותה האמונה. על השני הצדק.

תאריך:  17/02/2012   |   עודכן:  17/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רשלנות  שמים וארץ / Shamaim
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המלך הפילוסוף ונביא המשפט
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שלום לך אחי מורי אסתפק בחצי אמ
יש מיש  |  18/02/12 19:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיל נתן
תעודת ההערכה על תרומה חברתית תלויה בגאווה במקום בולט בביתנו    דור הוותיקים עומד בפני גירוש    שפת הכסף    תדאג לעצמך
נסים גבאי
מי שדירדרו אותנו לשאול תחתיות מפחדים כעת מהאמת של יאיר לפיד. חשבו אותנו לעבדים? לא. הם ידעו שאנחנו עבדים, כי נראינו ונשמענו כעבדים    אבל לא עוד, הגיע הזמן לשנות
אפרים הלפרין
כולנו זוכרים את נהג המונית, ד"ר אילן הדיין, אשר פיצץ לדוגמנית קרן ריש את הברך כאשר נסע במהירות מופרזת עם נוסע לשדה התעופה. במחוזי הוא חויב לשלם לקרן פיצויים, ובעליון הכל התהפך. מסתבר שיש מהירות אחת לאספסוף ומהירות אחרת לנהגי מוניות, מהירות לשעטה
משה כהן
לפגיעה בעיקרון רציפות הדיון, כתופעה, יש השלכות מהותיות ושליליות רבות. בעל הדין מתענה, הראיות נפגעות, הסעד הופך פלסתר, ואמון הציבור נפגע קשות    המלצות לשיפור העומס בבתי המשפט
איתמר לוין
עופר עיני נלחם למען עובדי הקבלן - על גבם של תושבי הפריפריה    בנק הפועלים נוקט בבריונות כלפי הספקים הקטנים    התאחדויות הספורט נאלמות דום אל מול עבירות המס של שופטיהן    הפרקליטות יודעת להילחם בהלבנות הון רק מול סוחרי מטבע קטנים    דואר ישראל לקח כסף מאיתנו והעביר אותו למדינה    נהגי משאיות מעדיפים לחסום את המדרכה מאשר להתעמת עם עמיתיהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il