X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המוסר האנושי מוגבל ברמת הצדק שלו, ולעתים הוא יכול להניב תוצאות בלתי מוסריות בעליל. בנוסף, הוא גם משתנה עם רוחות התקופות. התורה, מאידך-גיסא, עומדת בצדק הנצחי שלה לעולם
▪  ▪  ▪
מופת אנושי [צילום: פלאש 90]

האומר שלי שלך ושלך שלך - חסיד. שלי שלי ושלך שלך - זו מידה בינונית; ויש אומרים: זו מידת סדום" [משנה אבות].
איזו "סדומיות" יש בשמירת מרחק ובשמירת נכסים כל אחד לעצמו? איש זה אינו מבקש פרוטה ואינו מבקש לשאול דבר מחברו, ועל כן הוא אינו רוצה לתת דבר וחצי דבר משלו לאחרים. אכן, מזווית הראייה הפרטית של האדם, אין בזה כל עוול ואין כאן כל ניצול, וזו היא מידה בינונית. אבל ברמה חברתית, זו אכן מידת סדום לכל דבר. מקום שבו אף דלת אינה נפתחת לסייע ואין בו כל עניין חברתי לשלומו ולגורלו של האחר, מיישם את מידת סדום. כל אחד לנפשו. אני את נפשי הצלתי. האומרים כך וכך מתנהלת אותה חברה - זו מידת סדום.
מדוע סדום דווקא?
בחירתם של חכמינו בעיר סדום לא הייתה מקרית. סדום, העיר העשירה, הפורה והמשגשגת, הייתה בירת ה"שלי שלי - שלך שלך". עיר שבה גדר ההפרדה בין אדם לאדם הוקמה בכוח החוק; עיר שבה נאסרה הצדקה ועל מעשה של גמילות חסדים הוטל עונש מוות.
פרשתנו, כפי ששמה רומז, עוסקת בעיקר בחוקים ובמשפטים הנוגעים לסדר החברתי ולצדק שבין אדם לאדם. היא המערך הגדול של המשפט האזרחי והפלילי, אולם גם בדברים שבין אדם למקום, פרשה זו היא הבסיס לחוקים שקובעים את אופיו של עם ישראל.
המשפטים בפרשה מבססים את המוסר היהודי, שהערך העליון הזה הוא "עבודת ה'", כלומר לקיים את מצוות התורה, שניתנו על-ידי ה' ובכך מקיים האדם את תכליתו, שלשמה הוא נברא.
מחקים את היהדות
ריה"ל, בספרו הכוזרי, טוען כי המוסר האנושי מוגבל ברמת הצדק שלו, ולעתים הוא יכול להניב תוצאות לא מוסריות בעליל. בנוסף, הוא גם משתנה עם רוחות התקופות. התורה, מאידך-גיסא, עומדת בצדק הנצחי שלה לעולם.
המוסר היהודי, השזור בקיום מצוות התורה, הוא הבסיס לכל האמונות המונותיאיסטיות, מהיהדות צמחו הנצרות והאיסלאם, אך הן כשלו, מאחר שאין הן עומדות ברמתן המוסרית, הערכית, מול ערכי המוסר של עם ישראל, משום שהמוסר היהודי נובע מהאמונה בה' וקיום מצוותיו, ומכאן הבסיס להתפתח ולעלות. ועל-רקע כישלונם, לא חדלים מחקי הדת היהודית לנסות להשמיד, לפגוע ולאבד ביהודים.
יהי רצון שנזכה לחיות בארצנו בשלווה ובבטח ולקיים את משפטינו בבטחה ובצדק. שבת שלום.

תאריך:  17/02/2012   |   עודכן:  17/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היהדות - מופת לכלל האנושות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
al tishtachtzen
Monotheist  |  18/02/12 22:11
2
מה מוסרי בעין תחת עין? ל"ת
hguy  |  19/02/12 22:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
תורת אהבה, צדק, שוויון, שלום וחסד. התורה על רגל אחת. על כך בפרשתנו - משפטים
נסים ישעיהו
הגדי הרך הוא המחונך שלנו ועלינו מוטל לבחור בדרך חינוכית שתוביל אותו לחיים לאומיים שלמים. הנטייה הטבעית שלנו היא להעניק לו חינוך חלבי, להתמקד בטוב וביפה ולא לעמת אותו עם המציאות האמיתית, הבשרית. ויש גם אפשרות שנעניק לו חינוך פרווה, לא בשר ולא חלב
יצחק מאיר
אמת מוחלטת יש רק בשמיים. מי שינסה להשליט אותה על הארץ, מתוך צדקנות יתר, ויפסול אמת שבני אדם הגונים השתדלו בכל כוחם להשיג, רק מפני שלא הגיעה לדרגה של אמת מוחלטת, גם אמת יחסית לא תיוותר בעולמו    וינייטה לפרשת משפטים התשע"ב
גיל נתן
תעודת ההערכה על תרומה חברתית תלויה בגאווה במקום בולט בביתנו    דור הוותיקים עומד בפני גירוש    שפת הכסף    תדאג לעצמך
נסים גבאי
מי שדירדרו אותנו לשאול תחתיות מפחדים כעת מהאמת של יאיר לפיד. חשבו אותנו לעבדים? לא. הם ידעו שאנחנו עבדים, כי נראינו ונשמענו כעבדים    אבל לא עוד, הגיע הזמן לשנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il