X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
על המערב להפיק לקחים מרפיסותו והתרפסותו כלפי רודנים עריצים
▪  ▪  ▪
בשאר אסד. לכוחות המערב קל להתערב רק במדינות חלשות [צילום: AP]
חופשי לפעול כרצונו
מדיניות ה"ההתקרבות" של ברק אובמה אותתה לאסד כי הוא לגיטימי וחופשי לפעול כרצונו, גם אם הוא טובח את עמו שלו. מדיניות זו גם אותתה לאסד כי הכללים שהביאו לנפילתו של מובארק עם תחילת המרידה במצרים, אינם חלים עליו

המערב המשותק, אחוז הדמורליזציה, חסר האונים וחסר התועלת, מתיימר לייצג את "הקהילה הבינלאומית" שהתפרקה לגושים הישנים של המלחמה הקרה, במחלוקות באירן, בלוב ועתה גם בסוריה. לשם כך הוא ייפה את כוחה של הליגה הערבית לפעול במקומו, על-מנת להצדיק את אי-מסוגלותו לעשות דבר כלשהו בנוגע לטבח המתחולל בסוריה.
מן ההתחלה, התייחס המערב אל סוריה ולוב באותה מידה של ביקורת, כשהטענה הייתה כי בשני המקרים יש לסיים את שלטונם של הרודנים ולסלקם מן השלטון. אלא שזו הייתה טעות. כי בהבדל מלוב, שלא היה לה צבא משמעותי (על-אף שנערמו בה מצבורי נשק ענקיים), אלא רק מיליציה פרטית של שכירי חרב הנאמנים לקדאפי ולבני שבטו בלבד, הרי שבמשך 42 שנות שלטונה של שושלת אסד, הצבא הסורי, בפיקודו של מיעוט עלאווי, גם הבטיח את אחיזתו בכל מנגנוני הביטחון.
השלטון, כמו הקולוניאליסטים הצרפתיים, ביסס את כוחות הביטחון על עלאווים, שהיו נאמנים לו אישית. הזיקה בין נאמנות לבין קידום בדרגות היא אכן תנאי הכרחי לשרידותו של המשטר, היות שהיה ברור לכל כי אם העלאווים המהווים מיעוט של 10 אחוזים, יפסיקו לרכוב על גבו של הנמר הסוני ולאחוז ברסן בחוזקה, הם ייבלעו על ידו מיד, כפי שמצביעים האירועים הנוכחיים.
בהבדל מקדאפי, הסורים בנו צבא מעורר אימה - חזק יותר ביכולתו הקרבית מכל "כוח" או חיל אוויר של מדינה אירופית - אשר שימש עוגן לחאפז אלאסד, מייסד השושלת וטובח "האחים המוסלמים" בחמה ב-1982. כלומר, לו החליטה אירופה להתערב בנעשה בסוריה כפי שעשתה בלוב, היא הייתה נתקלת בלחימה קשה, שהייתה מאחדת את הסורים ומחזקת את אסד. כמו-כן שום מדינה אירופית לא הייתה מסוגלת לספוג את האבידות שהייתה סוריה ממיטה עליה במלחמה שאינה מוכנה לקראתה, במיוחד אם כוחות קרקע היו אמורים לקבוע את גורלה של סוריה. במילים אחרות, קל לכוחות המערב להתערב רק במדינות חלשות כמו לוב ומערב אפריקה, או ככוחות מסייעים לאמריקנים בעירק ובאפגניסטן, אבל לא נגד כוחות משמעותיים כמו סוריה.
משקיף מטעם הליגה הערבית הוא פושע בינלאומי
האמריקנים, תחת ממשלו של ג'ורג' בוש, הפחידו את הסורים ואילצו אותם לסגת מלבנון, אכפו עליהם מצור מדיני ודיפלומטי, ומנעו מהם לסייע לטרור העירקי נגד האמריקנים. אך מדיניות ה"ההתקרבות" של ברק אובמה שינתה מגמה זו, הביאה לחידוש היחסים עם אסד ואותתה לו כי הוא הפך לגיטימי, והוא חופשי לפעול כרצונו, גם אם הוא טובח את עמו שלו. מדיניות זו גם אותתה לאסד כי הכללים שהביאו לנפילתו של מובארק עם תחילת המרידה במצרים, אינם חלים עליו. גם הרוסים הבינו כי העדר המדיניות של אובמה מתיר להם לבנות מחדש את בסיסיהם בסוריה, במיוחד את הבסיס הימי בטרטוס, המחזיר את מעמדה של רוסיה לזה שהיה לה בימי המלחמה הקרה, ולספק סביב סוריה מגן נוסף.
על מישהו היה למלא את החלל שהותירה "הקהילה הבינלאומית" הגוועת/דועכת, שהפך תירוץ לאי-נקיטת אמצעים בינלאומיים נועזים. הליגה הערבית מילאה תפקיד זה באי-רצון, בדִרבונה של אירופה שחשה חסרת יכולת לפעול, בעוד שהיה ברור כי יש לשים קץ לשפיכות הדמים. האבסורד טמון בכך שהליגה הערבית עצמה מורכבת מרודנים. מי אמור לאכוף הגינות, מתינות, חוק וסדר ומראית עין של ליברליזציה - ערב הסעודית ושאר המלכים המתעבים את ה"אביב" המאיים על עצם משטרם, או אותן מדינות שכבר חוו אותו, כמו מצרים, לוב, תימן, שעליהם עוד לצאת ממנו בשלום?
המשקיפים הערביים, שנשלחו להשגיח על הנעשה, להשליט חוק או להציל חיים, באו כולם ממדינות כמו סודן, ירדן ופלשתין שבהן עצמן אין חוק, סדר ויציבות. בראשם עומד הגנרל הסודני אלדבי, הכוכב הידוע לשמצה של הפושע הבינלאומי הנמלט עומר אלבשיר, שהוא עצמו היה מעורב בפשעים המחרידים של הג'נג'וויד בדרפור. האם מי שגדל בתוך מעשי טבח ושלטון עריץ יכול לסייע לערבים אחרים לחלץ את עצמם מאותם תסמינים של כאוס וחוסר אנושיות? זה היה יכול להיות בדיחה עולמית, אם זה לא היה כל כך עצוב. אין פלא אפוא שבתחילת משימתם הכושלת הצדיקו אותם משקיפים ערביים את אסד, היות שזיהו במשטרו את אותן התכונות המוכרות להם ממדינותיהם.
אם העולם אינו יכול לסייע לאותם קורבנות חסרי מזל, שלפחות יציע מקלט לפליטים הנמלטים על נפשם, מה שטורקיה, לבנון ומדינות אחרות כבר עושות. אבל גם על אלה שמסייעים, או אלה שהיו רוצים לעזור אך אינם מסוגלים, כמו חלק מהאירופים ואמריקנים, להכיר בכך שהם טעו ושגו בשיקוליהם כשהם קירבו את אסד, קיבלו את זוועות משטרו והעמידו פנים שהוא קדוש. במשך עשרות בשנים הם גם קיבלו את מובארק, קדאפי, סאלח בן עלי ועשו עמם עסקים, בהעמידם פנים שהכל כשורה עם מנהיגים אלה, עד שמרידות עממיות אילצו אותם להכיר בטעותם הגדולה.
הגיע הזמן שהמערב יתתפכח ויפיק כמה לקחים מן התוצאות שנגרמו מחנופתו ומהתרפסותו כלפי הרודנים הסעודיים והתנהלותם עם העריצים האירניים. גם זמנם של אלה יגיע, ומוקדם יותר ממה שניתן אולי לשער.

פורסם במקור: מגזין 'מראה'
הכותב הוא מורה לאיסלאם, למזרח תיכון ולסין באוניברסיטה העברית
תאריך:  18/02/2012   |   עודכן:  18/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חזקים על החלשים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד,דבר דבור על אופניו ל"ת
אברהם מערב השומרו  |  19/02/12 07:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יובל ברנדשטטר
על-מנת למנוע שוב את השבתת המשק יש להטיל דיאטה חמורה על האיש השמן הרוכב על גבו של האיש הרזה. הדיאטה הזו תבוא, במוקדם או במאוחר, בצורה של מס מיוחד, או צמצום הכנסה מיוחד על המגזר הציבורי בלבד. כבר היינו בסרט הזה, ומאחר שלא למדנו שום דבר, בקרוב מאוד נהיה בו שוב
דן אלון
אחריות תאגידית הוא מונח משעמם הלקוח ממעבדות העבר של בתי מדרש למנהל עסקים, ומשמעו דיאלוג שחוק על שער החליפין שבין המוצר התאגידי וערכו הממשי. אבל מהפכת הטכנולוגיה והרישות החברתי שינתה את כללי המשחק. אחריות תאגידית נקבעת עתה על-ידי הצרכנים, באופן ישיר, והרשת החברתית מעלה עסקים המבוססים על כלכלכה ירוקה ומתגמלת אותם ביד נדיבה. ברוכים הבאים לאחריות התאגידית החדשה
חיליק בר
המודל הנורבגי מטיל קנסות על קניית שירותי מין בתשלום ומעביר את ההכנסות מקנסות האלה לקרן ייעודית המשמשת אך ורק לאכיפת החוק בנושא ולסיוע אמיתי ועמוק לנשים שנמצאות במעגל הזנות. יישום מודל זה יאפשר פגיעה במוטיבציה של אנשים לפנות לשירותי מין, וגם יאפשר טיפול שיקומי לנשים שנמצאות במעגל הזנות
אדוה שרון אילן
אנחנו נעשה את מיטבנו על-מנת לחנך, להשריש בילדנו ערכים, ללמד ולהעיר כשצריך, ועם זאת כמו כל הורה (שרכש לו את התואר הנכסף) גם נתמוך, נגן, נכיל, נקבל ובעיקר ניתן מקום לרגשות טובים או רעים כאחד, הרי גם אנחנו היינו פעם ילדים
דמיטרי רייזמן
יאיר שטרן נרצח. הכוכב בגדול נפל. האם אפשר לרצוח אדם פעמיים? מסתבר שכן. השכנים "הטובים" שלנו נוהגים להתעלל בגופו של הנרצח. אך ישנה דרך אחרת - מתוחכמת ואפקטיבית הרבה יותר - השכחה. מוזיאון הלח"י שוכן בבניין מתפורר ומוזנח בקצה הנידח של דרום תל אביב
רשימות נוספות
איך קרה שהאיסלאמיסטים ניצחו  /  מנשה שאול
חלוקה מחוזית  /  מרדכי קידר
ותודה לרוסיה ולסין  /  יובל ברנדשטטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il