X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אריה אבישור חוקר עצמאי בכלכלה ומדעי החברה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
שר התחבורה ערך מסיבת עיתונאים והכריז כי הוא מעביר את תחזוקת הקרונות למיקור חוץ באופן חד-צדדי, מבלי שמסביר מדוע הוא נוהג כך. לדעתי, העניין נגוע בשחיתות מכיוון שלא כך מכריזים על מהלך כזה. אם ידיו של שר התחבורה נקיות, מדוע הוא אינו נוהג בשקיפות?
▪  ▪  ▪
ישראל כ''ץ, שר התחבורה. באמת פועל לטובת הציבור? [צילום: פלאש 90]
סיפור מסריח
אם היה כאן חסכון אמיתי בעלויות לציבור בישראל, חזקה על שר התחבורה שהיה מתפאר בכך. אלא שלעניות דעתי הסיפור מסריח. שר התחבורה והנהלת הרכבת לא מתכוונים לחסוך לנו שום דבר, הם מתכוונים להתחלק עם זכייני מיקור החוץ בהפרש בין עלויות האחזקה על-ידי עובדי הרכבת לבין שכרם של עובדי הקבלן

שר התחבורה, ישראל כ"ץ, כינה את שביתת עובדי הרכבת "שביתה פראית וחמורה", ובית הדין לעבודה בתל אביב הוציא צו מניעה נגד השבתת הרכבת. ואני שואל: האם כצעקתה???. לדעתי יש מקום לברר את נושא הסכסוך ברכבת ישראל סביב הנושא של מיקור החוץ של תחזוקת הקרונות בגישה כלכלית פשוטה. צריך לשאול כמה שאלות לגבי התנהלותו של שר התחבורה בעניין הרכבת!.
היכן השקיפות?
שר התחבורה ערך מסיבת עיתונאים והכריז כי הוא מעביר את תחזוקת הקרונות למיקור חוץ באופן חד-צדדי, מבלי שהוא מסביר מדוע הוא נוהג כך. לדעתי, העניין נגוע בשחיתות מכיוון שלא כך מכריזים על מהלך כזה.
אם ידיו של שר התחבורה נקיות, וכל שהוא דואג זה לרווחת הציבור הישראלי, אז מה הבעיה להגיד לציבור שמשרד התחבורה ערך בדיקה כלכלית של נושא תחזוקת הקרונות של רכבת ישראל, והעלויות של תחזוקה ע"י עובדי רכבת ישראל הם X שקלים בשנה, לעומת זאת העלויות של תחזוקה באמצעות מיקור חוץ הם Y שקלים לשנה, והחסכון לציבור הישראלי כתוצאה ממיקור החוץ הוא (Y-X) שקלים לשנה?, מדוע לא לנהוג בשקיפות??? מי שלא עושה זאת, מעיד על עצמו שהוא מושחת והוא פועל ממניעים זרים.
מדוע שר התחבורה אינו מציג נתונים על מבנה העלויות של תחזוקת הקרונות בשני האופנים או על שיקולי יעילות או בטיחות בהפעלה?. יו"ר ההסתדרות אומר שהמשמעות של מיקור החוץ היא אחת: החלפת עובדי הרכבת בעובדי קבלן. כאמור, אם היה כאן חסכון אמיתי בעלויות לציבור בישראל, חזקה על שר התחבורה שהיה מתפאר בכך. אלא שלעניות דעתי סיפור זה מסריח באמת, והכוונה שלי היא לגבי שר התחבורה והנהלת הרכבת. הם לא מתכוונים לחסוך לנו שום דבר, הם מתכוונים להתחלק עם זכייני מיקור החוץ בהפרש בין עלויות האחזקה על-ידי עובדי הרכבת לבין שכרם של עובדי הקבלן.
מיקור החוץ - הפרטה שאינה תורמת למשק
מעבר לכך, כל היתרונות הנובעים מהעסקת עובדי קבלן אינם מתקיימים כאן. לא דרושה גמישות ניהולית, מכיוון שלא מדובר בעבודה זמנית של עובדים לא מקצועיים. זוהי עבודה קבועה של עובדים מקצועיים המתמחים באחזקת קרונות רכבת. אין כאן גמר פרויקט, שאחריו צריך לפטר את העובדים, ואף אחד לא הוכיח שמיקור חוץ יותר יעיל מתחזוקת קרונות באמצעות עובדי הרכבת. מה שעולה מדיון זה הוא שהשאלה הרלוונטית היא שאלת התחלקות ההכנסות במשק.
במילים אחרות, מה יותר טוב למשק שרבים יעבדו בשכר מינימלי ומעטים יקטפו את הקצפת או שתהיה התחלקות הכנסות יותר שיוויונית? ידוע הוא שבעלי שכר נמוך יותר צורכים שיעור גבוה יותר מהכנסתם לעומת בעלי הכנסות גבוהות וזה מביא לביקושים גדולים יותר במשק ולצמיחה גבוהה יותר.
במונחים כלכליים, הנטייה השולית לצרוך יורדת עם הגידול בהכנסה. לכן, כאשר כל יתר הדברים שווים, התחלקות הכנסה יותר שיוויונית מביאה למשק שצומח בשיעורים גבוהים יותר. כמובן שהתחלקות הכנסת שיוויונית יותר היא גם צודקת יותר, ויש לה השלכות על נושאים אחרים כגון רמת הפשיעה בחברה.
לסיכום, צריך לעצור את המגמה של הפרטת המשק באופן גורף וחולני. מיקור החוץ של תחזוקת הקרונות אינה הפרטה שתורמת למשק אלא הפרטה שמזיקה למשק. כאשר באים להחליט על הפרטה, בכל נושא יש לשקול שיקול עינייני, לבצע בדיקה כלכלית, ולהביא את התוצאות לידיעת הציבור. מי שעובד בחוסר שקיפות מחשיד את עצמו שאינו פועל לטובת הציבור.

הכותב הוא חוקר עצמאי בכלכלה ומדעי החברה
תאריך:  18/02/2012   |   עודכן:  18/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה מסתיר ישראל כ"ץ בעניין הרכבת?
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
פעולת השר חסרת הגיון לכן מוזרה
תוהה ובוהה  |  18/02/12 15:23
2
ד"ר אבישר השר מיליונר לא מושחת
יוסף המגיד וצולף  |  18/02/12 17:23
3
למה להמציא סיבות כשנאמר בפרוש:
פועה  |  18/02/12 19:20
4
הנחות מצוצות מהבוהן של הרגל
שומר הפסים  |  18/02/12 19:21
5
מי "נגוע בשחיתות" ,אבישור ?
ראול איזנברג  |  18/02/12 19:59
 
- האם "החוקר" אבישור מקבל שכרו
מהסתדרות העובדים?  |  19/02/12 03:19
6
מיקור חוץ
חיים ו.  |  18/02/12 22:04
7
יפוטר השר לאלתר
ש.ק.  |  18/02/12 23:51
8
מאמר משעשע
עזרא מועלם  |  18/02/12 23:57
 
- התואר הוענק במסלול של יאיר
בני בנקר  |  19/02/12 09:55
 
- התואר של הד"ר חובב ועד הרכבת
tomerto  |  19/02/12 10:19
 
- כן את מה שרשום כאן ראיתי
עזרא מועלם  |  19/02/12 11:00
9
עדיף מיקור מוועד מאפיונרי ל"ת
שרון.  |  19/02/12 09:28
10
השר כץ מהשרים הטובים שידעה....
עטרה שגב קלימי  |  19/02/12 09:35
11
מכובדי מתוך המאמר יש שאלות??? ל"ת
בר דרור דוד  |  19/02/12 09:59
12
שביתה למה ? די.. עם ההפקרות.  ל"ת
אורי עמר   |  19/02/12 11:53
13
עסקן עלוב-שצריך לכלוא
אליפז+מטה המחאה  |  19/02/12 13:40
14
הכותב היה במדינה בשבוע האחרון?
עומרררר  |  19/02/12 15:13
15
תגובה
צנחן  |  19/02/12 20:45
16
קשר האליטה הלבנה לגזול רכבת
פרעוש  |  21/02/12 21:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' רפאל ישראלי
על המערב להפיק לקחים מרפיסותו והתרפסותו כלפי רודנים עריצים
ד"ר יובל ברנדשטטר
על-מנת למנוע שוב את השבתת המשק יש להטיל דיאטה חמורה על האיש השמן הרוכב על גבו של האיש הרזה. הדיאטה הזו תבוא, במוקדם או במאוחר, בצורה של מס מיוחד, או צמצום הכנסה מיוחד על המגזר הציבורי בלבד. כבר היינו בסרט הזה, ומאחר שלא למדנו שום דבר, בקרוב מאוד נהיה בו שוב
דן אלון
אחריות תאגידית הוא מונח משעמם הלקוח ממעבדות העבר של בתי מדרש למנהל עסקים, ומשמעו דיאלוג שחוק על שער החליפין שבין המוצר התאגידי וערכו הממשי. אבל מהפכת הטכנולוגיה והרישות החברתי שינתה את כללי המשחק. אחריות תאגידית נקבעת עתה על-ידי הצרכנים, באופן ישיר, והרשת החברתית מעלה עסקים המבוססים על כלכלכה ירוקה ומתגמלת אותם ביד נדיבה. ברוכים הבאים לאחריות התאגידית החדשה
חיליק בר
המודל הנורבגי מטיל קנסות על קניית שירותי מין בתשלום ומעביר את ההכנסות מקנסות האלה לקרן ייעודית המשמשת אך ורק לאכיפת החוק בנושא ולסיוע אמיתי ועמוק לנשים שנמצאות במעגל הזנות. יישום מודל זה יאפשר פגיעה במוטיבציה של אנשים לפנות לשירותי מין, וגם יאפשר טיפול שיקומי לנשים שנמצאות במעגל הזנות
אדוה שרון אילן
אנחנו נעשה את מיטבנו על-מנת לחנך, להשריש בילדנו ערכים, ללמד ולהעיר כשצריך, ועם זאת כמו כל הורה (שרכש לו את התואר הנכסף) גם נתמוך, נגן, נכיל, נקבל ובעיקר ניתן מקום לרגשות טובים או רעים כאחד, הרי גם אנחנו היינו פעם ילדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il