X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רכבת ישראל ומשרד התחבורה פועלים בצורה מחושבת וקרה על-מנת להפריט את רכבת ישראל. בציניות מקוממת הם פוגעים בנוסעים ופועלים על-פי "מתכון הפרטה" מסודר ומתוכנן היטב. ממש כמו בספר מתכונים. המתכון שעל פיו הם פועלים כולל מספר שלבים אשר בסופו של דבר אמורים להוביל לחיסול העבודה המאורגנת ברכבת ולהפרטה מוחלטת שלה
▪  ▪  ▪
רכבת ישראל. שיטת השלבים לשבירת ארגוני עובדים [צילום: רכבת ישראל]

שיטת ההפרטה הרב שלבית קיימת עשרות שנים בעולם והיא מוכרת היטב לפקידי האוצר שעשו בה שימוש בעבר על-מנת לפרק מערכות ציבוריות ולשבור ארגוני עובדים שאמורים להגן על המערכות הללו. סוד ההצלחה של "המתכון" החריף במיוחד הזה, הוא שאסור שהציבור ידע עליו. בהנהלת הרכבת מבינים שאם הציבור ידע שהמטרה הסופית היא הפרטת הרכבת ויצירת גוף מנצל שמעסיק עובדי קבלן, הרי שהוא לא ייתן להפרטה לעבור בשתיקה.
שלב "הייבוש"
הרכיב הראשון במתכון ההפרטה הוא ייבוש של המשאבים. בדיוק כמו שנחשף בנוגע לאסון הכרמל, גם כאן ישנו ניסיון של המדינה לכפות רפורמות באמצעות "ייבוש" של מערכות ציבוריות. במקרה של מערך הכיבוי נחשף כי האוצר לא העביר תקציבים למערך הכיבוי, בגלל שהעובדים סירבו לרפורמה שאותה דרש לעשות. האוצר פועל בכוחניות הזאת במגוון משרדי ממשלה, כאשר הוא מתנה ברפורמה את העברת התקציבים למשרדים. רפורמה היא מילה יפה להפרטה. באותה בריונות נהגו גם בכירי האוצר לשעבר בהנהלת הרכבת, כאשר לא הוקצו מספיק משאבים שיאפשרו תחזוקה ורמת בטיחות מספקת, כזו שתאפשר פעולה תקינה של מערכת הרכבות. "הייבוש" נועד כדי ליצור חוסר נחת בקרב הציבור ותחושה שהרכבת לא מתפקדת בגלל חוסר יעילות של העובדים, בעוד הסיבה האמתית היא המחסור במשאבים.
סדק בעבודה המאורגנת
השלב השני בתפריט ההפרטה של הרכבת הוא הכנסת עובדים לא מאורגנים למערך הרכבת, כדי לפגוע בכוח של התאגדות העובדים. הנהלת הרכבת נאבקה כדי להכניס סדרנים וקופאיות שהם עובדי קבלן למערך העבודה. המטרה הייתה ליצור קבוצה של עובדים לא מאורגנים, שבזמן שביתה יהיו חייבים לתפעל את הרכבת, שכן אם לאו, חרב הפיטורים תונח מעל ראשם.
צעד זה החליש את העובדים של הרכבת. עופר עיני הזכיר את הבעיה הזאת, כאשר אמר שאפשר לעשות שביתה שפוגעת בציבור והציע לעלות את כל הנוסעים בחינם לרכבת. האפשרות נפסלה רק מכיוון שהנהלת הרכבת הכניסה קופאים עובדי קבלן שלא יכולים טכנית לשתף פעולה עם מהלך כזה.
דמוניזציה של העובדים
"הייבוש" והסדק בארגוני העובדים אפשר מעבר לשלב הבא במתכון, הוא הדה-לגיטימציה והדמוניזציה שעושים הנהלת הרכבת ומשרד התחבורה לעובדים. הנהלת הרכבת מנסה להשחיר את פניה של העבודה המאורגנת ומטילה את האחריות לכשלים והבעיות על העובדים, כאשר ברור שרוב הסיבות לחוסר התפקוד של הרכבת הן בעיות ניהוליות ותקציביות. ההנהלה לא מסתפקת בהאשמות האלה וכדי לפגוע בתדמית הציבורית של העובדים היא אף משתמשת בהתקפות אישיות נגד וועד העובדים, ומציגה אותם בתקשורת כ"מאפיה", לא פחות.
גם אם הייתה התנהלות לא מקובלת של העובדים, זו הרי לא עילה לפגוע בעובדים כולם ולבקש להפריט את שירות הרכבות במסווה של דאגה לציבור. שלא יעבדו עליכם, המאבק של הנהלת הרכבת הוא לא על שיפור השירות, אלא על הפקת רווחים גדולים יותר על חשבון הציבור ועל גבם של עובדי קבלן.
הפרטה של רכבת ישראל
הפרטת השירותים של הקרונות שנחתמה בניגוד להסכמות היא תחילתו של מהלך שלא יכול היה להתקיים ללא כל השלבים שקדמו לו. פגיעה בארגון עובדי הרכבת, הייבוש הכלכלי של רכבת ישראל והשחרת פני העובדים סללו את הדרך להפרטת רכבת ישראל, שהייתה מלכתחילה המטרה של מנהלי הרכבת. חלקם אף הצהירו על כוונתם זו עוד טרם הגיעו לתפקידם. מי שמבין את ההשלכות הקשות של השילוש הקדוש בכלכלה הישראלית - הפרטה, העסקה קבלנית, ושבירת היכולת של העובדים להתאגד, צריך לתמוך היום בעובדי הרכבת, שכן מאבקם הוא תשקיף של מאבקים ושיטות דומות רבות שהיו בעבר ושעוד נכונות לנו בעתיד.

תאריך:  23/02/2012   |   עודכן:  23/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"המתכון" להפרטת רכבת ישראל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הפרטת הרכבת
yosseff  |  23/02/12 18:12
 
- כנסו כולם
גמל  |  24/02/12 19:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
אור ירוק לעקירת אלפי יהודים מביתם הוא כישלון מחפיר במבחן הסבירות. זה לא סביר ולא דמוקרטי לתמוך בחורבן בלתי הפיך, כשהאלטרנטיבה מאפשרת את פינוי היישובים - אחרי מבחן קלפי    אהרן ברק נכשל במבחן הסבירות    הלכתי לארכיון...
ד"ר חיים שיין
במקום לשאת על כפיים את אותם אנשים ונשים שמוכנים לחיות חיים של עוני ומחסור גשמי כדי להגשים את הערך העליון של לימוד התורה, הם זוכים לקיתונות של בוז. ההתנכלות לחרדים הפכה להיות סוג של ספורט לאומי, בייחוד בחודשים האחרונים כשריח של בחירות עלה באפם של פוליטיקאים שנוני לשון
יוסף עברון
אדוני ראש הממשלה, לא אלי שטרית הוא הזקוק להגנה אלא אלה שהוא הדיח והחרים - הלוחמים האמיתיים, אלה שאינם עוד וזכרם הולך ונמחק ואלה המעטים שעוד שרדו ונשכחו
גורי גרוסמן
שונאיו של נתניהו בתקשורת, שלא לדבר על יריביו הפוליטיים המייחלים לנפילתו, קפצו על פרשת אשל כמוצאי שלל רב, כשהם שוללים מנתניהו את הזכות שיש לכל בוס אחר בעולם - לדווח על החשד ראשית כל לבוס
אירית רוזנבלום
הרעיון של מתן רישיונות להורות מופרך בעיניי, כמעט כמו הרעיון של מתן רישיון לשמש לזרוח. שניהם כמתן רישיון לטבע להתקיים, יומרה שהיא על-טבעית ומיהו זה שייתן רישיון לטבע להתקיים. לעיתים נדמה שתחת הרצון ליצור עולם מושלם יותר, ממציאים בני אדם רעיונות מוזרים, כמו חלוקת רישיונות לדברים שהם הטבע עצמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il