X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
התמודדות קלה באמצעות הרחקה, דחיקה או סילוק מערכת החינוך אינה מחנכת אירית, דורית וצוות בית הספר אוסישקין בכפר סבא וטוב שחוק טל בא לקיצו
▪  ▪  ▪
אסור שהציונים יהיו העיקר [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

ערכים או ציונים

הישגים חשובים מערכים
הבה נודה - מערכת החינוך אינה מחנכת, אינה תורמת לערכים החברתיים. מערכת החינוך שמה את יהבה על הישגים. וצודק השר גדעון סער שבמדדים הבינלאומיים מדינתנו צריכה להיות בין הראשונות בהישגי תלמידיה. זה חשוב! אבל האם זה חשוב יותר מחינוך לערכים?

אחד מכל עשרה ילדים חווה אלימות בבית הספר - מילולית או פיזית. ומה עושה משרד החינוך? מקים ועדה. כאילו לא ידעו, כאילו לא שמעו, כאילו מסקנות הוועדה והמלצותיה תיושמנה חיש-קל, הלא בסופו של יום יגידו לנו שנערי האוצר לא מוצאים מהיכן להביא את התקציב. הכתבה של צופית גרנט בערוץ 2, שדיברה בגוף ראשון אלינו, הייתה עדות מזעזעת. מזעזעת ומטרידה בעיקר לנוכח תגובתו של מנהל בית הספר מדרום הארץ, אותו בית ספר שתלמידו בן ה-15, דור-אל מזרחי ז"ל, התאבד בעקבות מסע אלימות שלא יכול היה לסבול עוד.
מה אני יכול לעשות? איך אני יכול לשלוט בכל-כך הרבה תלמידים? - הצהיר המנהל בפני האם השכולה. אז ככה, מנהל יקר, תירוצים תציג במקומות אחרים. אולי היית רוצה להחליף את התלמידים בכאלה שקל לך לשלוט בהם (וזה קורה במקומות רבים) - התמודדות קלה באמצעות הרחקה, דחיקה או סילוק. נכשלת! הכשלת! ומדבריך אני מסיק שטוב יהיה אם תתפטר. מה לעשות שכמנהל רובצת עליך אחריות כבדה, זו אינה שונה מהאחריות של מפקד בצבא, הורה כלפי ילדיו, מנהל כלפי כפיפיו.
ואולי זו בעצם הסיבה העיקרית להפיכתנו מחברה לזאבים בודדים, וכפי שציינה אימה של אחת הנערות בכתבה - בטבע מתנהלת מלחמת הישרדות, לא בין בני אדם. כי הבה נודה - מערכת החינוך אינה מחנכת, אינה תורמת לערכים החברתיים. מערכת החינוך שמה את יהבה על הישגים. וצודק השר גדעון סער שבמדדים הבינלאומיים מדינתנו צריכה להיות בין הראשונות בהישגי תלמידיה. זה חשוב! אבל האם זה חשוב יותר מחינוך לערכים? מחינוך לאזרחות טובה? מחינוך, כבוד השר ואנשי משרד החינוך.
לשמחתי הרבה, בניי לומדים בבית ספר יסודי בו ערכים עודם בסיס. אך אתמול ערך בית הספר לתלמידי כיתתו של אביב, בכורי, מפגש לכבוד יום המשפחה. המפגש התקיים בשעות הערב, ההורים כולם אחרי יום עבודה, וכל הכיתה הגיעה. נציגת עמותה העבירה לנו, ההורים, ולילדינו שעה של הידוק הקשר, ערכים של הקשבה, הזדהות, סובלנות, מעט היסטוריה (הנרייטה סולד ופועלה) והרבה חום וגאוות יחידה.
אירית, מנהלת בית הספר, ודורית, מחנכת הכיתה, היו קורנות מאושר. וכך גם אני ורבים מההורים. אירית, דורית וצוות בית הספר אוסישקין בכפר סבא - אני גאה להיות חלק מהמשפחה. אני גאה בכן, מוקיר את הערכים שאתן מנחילות, גאה שיש עדיין מקום בו מסתכלים על הילד-התלמיד לא רק דרך הציונים, בעיקר באמצעות הערכות. לא מספר כי אם מילים. מעורבות חברתית, איכות סביבה, זהירות בדרכים, דרך-ארץ, עזרה לזולת, תרבות וגם חשבון, שפה, מדעים. יש מקום לכל, אם רק רוצים.
נכון שהחינוך מתחיל מהבית, אבל ילדינו נחשפים לעולם מגיל צעיר. אנו מוליכים אותם באותן הדרכים בהן הלכנו, אותן דרכים שהן סלולות טוב יותר מבעבר, אותן דרכים עם אמצעים מתקדמים יותר. ולא הכל נגמר בחינוך מהבית. לפני מספר חודשים ערך חיים הכט השוואה בין מערכות החינוך בסקנדינביה ובמזרח הרחוק לבין מערכת החינוך הישראלית. שם, הגויים, מנחילים חינוך ערכי, חינוך לחיי חברה. שיעורי-בית ומבחנים הם לא מהות החינוך. שם, לא פה.
מי מאיתנו אינו זוכר שאותו תלמיד גרוע (בפי מוריו = ציונים נמוכים, משמעת רופפת) הוא היום עורך דין מצליח או רואה חשבון. אותו תלמיד (גרוע בפי מוריו) היה מסומן אז כפרחח, לא יוצלח. כי במקום להתמודד, מעדיפה מערכת החינוך לקטלג. זה הפתרון הקל והנוח. וכשמערכת החינוך מתמהמהת צצים להם בתי-הספר הפרטיים, יוזמות מבורכות של הורים אמידים. ואם זו אינה דוגמה לכישלונו של משרד החינוך, מהו כישלון?

וטוב שחוק טל בא לקיצו

גם אני רוצה לשבת בתלמוד תורה או בישיבה ולקבל שכר. כי בזמן שאתם עובדים, בזמן שאתם יוצאים למילואים, בזמן שאתם מתנדבים, תורמים, מפרישים מעשר (מס הכנסה) - אני אגרד באפי, אתנדנד ואביט בכם מזיעים. ובזמן שאתם מזיעים ממאמץ, אני ארבה את זרעי למען ירבו כמותי בישראל.
לא, חס וחלילה, איני נגד הבטלנות. אני נגד הבטלנות שמשולמת מכיסי. וטוב שחוק טל בא לקיצו. וטוב שהשיח הציבורי יוסט לדיון בשוויון חברתי בו כל אזרחי מדינת ישראל נושאים בנטל - חינוך, צבא, עבודה, מיסים.
ההכנות לבג"ץ על חוק טל ארכו ונשאו פרי. תקוות מגיני החוק להחיותו בפורמט מודרני בתמיכתו של נשיא בית המשפט העליון הנכנס, כבוד השופט סולברג, תעמוד למבחן בקרוב. היכונו למצעי המפלגות בבחירות הקרובות. במדינת ישראל קם העם לתחייה, פקח עיניים ואינו מוכן לממן ולחלוק עם אלה שאינם נושאים בנטל, אלא מהווים נטל.

תאריך:  24/02/2012   |   עודכן:  24/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חינוך טל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חוק טל -היום שאחרי ביטולו
דודי30  |  25/02/12 10:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
מסר חד-משמעי בפרשת השבוע: תכלית קיומנו בארץ הזאת היא: וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם    זאת ועוד - כאשר האגו מצומצם, מתפנה בלבנו מקום להכיל את האור האלוקי, כך שיתקיים וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם, בתוך הלבבות של היהודים
ד"ר אורנה מרקוס בן-צבי
כעם שחווה שואה בעצמו, אל לנו להחריש אל מול הזוועות המתרחשות בסוריה, גם אם זוהי מדינת אויב    דברים על השתיקה הישראלית לנוכח הטבח בסוריה
עקיבה לם
ביום חמישי נפטרה שרה יחיאל. השרידה האחרונה של בלוק 10 - בית הזוועות של מנגלה    לא צריך לומר כמה כאב נגרם, כמה סבל עברנו, כמה רוע ראינו. הכל ידוע, הכל ברור. שרה יחיאל הייתה, כנראה, דוגמה חיה לכך
איתמר לוין
דורית ביניש מפתיעה בפסק דין שיכול היה להיכתב בידי טובי דובריו של גוש הימין, בעוד סלים ג'ובראן אינו מפתיע בפסק דין הנראה כמושפע ממוצאו    אחרי חיסול הכסא הדתי והכסא הנשי בבית המשפט העליון, הגיע העת להפסיק את נוהג הכסא המזרחי והכסא הערבי
אהוד פרלסמן
בעוד שהגרעון הממוצע של משק המים הוא 150 מיליון קוב לשנה, החליטה הממשלה להתפיל כמות גבוהה פי ארבעה: 600 מיליון קוב לשנה. הציבור ישלם את המחיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il