X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חמאס לא יתנער מהסכם דוחא, וזאת בעיקר בשל המחירים של התנערות כזאת - פיצול פנימי, פגיעה בקטר ופגיעה במנהיגות הארגון. ואכן במהלך פברואר התקיים בקהיר מפגש של הנהגת חמאס בו אושר הסכם דוחא. אבל חילוקי הדעות החריפים בתנועה והוצאתם החוצה מצביעה על כך שחמאס עובר תהליך קשה של הסתגלות לשינויים באזור בעקבות "האביב הערבי"
▪  ▪  ▪
חאלד משעל ואבו מאזן בקטאר. ההסכם נחתם למרות הסתייגויות בארגון [צילום: AP]

"הסכם דוחא" מה-6 בפברואר 2012 בין יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, וראש הלשכה המדינית של החמאס, חאלד משעל, גרם לחילוקי דעות חריפים בתוך מנהיגות חמאס. ההסכם הסיר מכשול חשוב בתהליך הפיוס בין שני הארגונים לאחר שהשניים הסכימו שעבאס יעמוד בראש ממשלת ההסכמה הלאומית אשר אמורה לקום כחלק מהתהליך. משעל עשה זאת ללא קבלת הסכמה של מוסדות החמאס בטענה שמדובר בצעד טקטי ולא בצעד אסטרטגי המחייב את אישור הלשכה המדינית ומועצת השורא.
צעדו זה של משעל נתקל באופוזיציה קשה בתוך הארגון, ומאז שהושג ההסכם שורה ארוכה של מנהיגי חמאס הביעו הסתייגותם, גם בפומבי, ומבקשים להתנער ממנו. החריף שבהם היה מחמוד א-זהאר, ממנהיגי חמאס בעזה, שהכריז כי גורלו של הסכם דוחא יהיה כמו של הסכם הפיוס שנחתם בקהיר לפני שלוש שנים, שכן שני ההסכמים נולדו כשהם כבר מתים. הוא גם טען שההסכם מפקיד את כל עמדות הכוח בידי עבאס ושולל לגיטימציה מהנהגת החמאס. כן דרש החלטה ברורה ממוסדות חמאס שכן זוהי החלטה אסטרטגית.
תדמית של גוף מאוחד ומסודר
במשך שנים הקפיד החמאס על יצירת תדמית של גוף מאוחד שמתקיים בו תהליך קבלת החלטות מסודר וענייני, בניגוד לחוסר הסדר וההתנהגות האוטוריטארית והמושחתת של הנהגת הפתח. מאז נחתם במאי 2011 בקהיר ההסכם בין פתח וחמאס, שהחל את תהליך הפיוס הנוכחי, הארגון מתקשה לשמור על חזות זו ומתגלעים בו בקעים וחילוקי דעות חריפים, שבאים לביטוי פומבי. עדיין חלק גדול ממנהיגי חמאס חשים צורך לטשטש את חילוקי הדעות כלפי חוץ, לכן בחרו שלא להפגין התנגדות פומבית.
דוגמאות אופייניות היו סגנו של משעל, מוסא אבו מרזוק, שבחר לא להביע כל עמדה פומבית, לא של דחייה ולא של הסכמה, וראש ממשלת חמאס בעזה, אסמעיל הניה, שכלפי חוץ הביע תמיכה בהסכם דוחא, אך בפועל כל מקורביו ברצועת עזה תקפו קשות את ההסכם. המחלוקת מקיפה הפעם גם את הזרוע הצבאית שבה המפקד הצבאי בפועל, אחמד אל-ג'עברי הביע תמיכה, גם בפומבי, בעמדות של משעל, ואילו המפקד הרשמי, מחמד דיף, תומך בעמדות המנהיגות האזרחית בעזה (זהאר והנייה).
בסופו של דבר נראה, כי חמאס לא יתנער מהסכם דוחא, וזאת בעיקר בשל המחירים של התנערות כזאת - פיצול פנימי, פגיעה בקטר ופגיעה במנהיגות הארגון. ואכן ב-22 בפברואר 2012 התקיים בקהיר מפגש של הנהגת חמאס בו אושר הסכם דוחא. אבל חילוקי הדעות החריפים הללו והוצאתם החוצה מצביעה על כך שחמאס עובר תהליך קשה של הסתגלות לשינויים באזור בעקבות "האביב הערבי". חמאס מצא עצמו בעקבות האירועים בעולם הערבי במצב שהוא לא היה מורגל בו. בעבר הוא היה נושא דגל ה"התנגדות" לישראל שחבר עם שותפיו לציר ה"התנגדות", אירן, סוריה וחיזבאללה ונהנה מתמיכה רחבה ברחוב הערבי.
החמאס עובר מיצוב מחדש
לפתע הוא מצא עצמו לצידם של אלה שנחשבים "הרעים". חמאס עם אירן וסוריה, שמשטריהם מדכאים את עמיהם, והוא לצד השיעים ומקורביהם ונגד אחיו לדעה - האחים המוסלמים בסוריה. מיצוב זה הוא בלתי נסבל מבחינת הארגון, בייחוד כאשר עליית התנועות האסלמיות במדינות הערביות הסוניות טומנת בחובה הזדמנויות כה רבות עבור חמאס. הצורך למצב עצמו מחדש נובע קודם לכול מהבחינה הגיאוגרפית. האלמנטים השונים של הנהלת חמאס עזבו בפועל את דמשק והם חולקים את זמנם בין קהיר ודוחא. הם גם צריכים למצב עצמם מחדש מבחינת העמדות הפוליטיות כלפי פנים וכלפי חוץ.
כלפי פנים גם בצבור הפלשתיני התביעה המרכזית היא לאחדות, יותר דמוקרטיה ובחירות והמשמעות היא הפסקת הפיצול בין עזה לגדה. ממשלת חמאס וממשלת פתח נחשבות לממשלות לא לגיטימיות שכן הן לא נבחרו, וחמאס נאלץ להיכנס לתהליך פיוס עם פתח שהבחירות אמורות לשמש בו שלב מרכזי. כלפי חוץ חמאס צריך להתאים עצמו לאווירה החדשה בעולם הערבי שבמרכזה לא "ההתנגדות" אלא ערכים אחרים כמו דמוקרטיה, זכויות אדם, שקיפות וצדק חברתי.
גם התנועות האסלמיות צריכות להסתגל לסדר היום הזה על-מנת להצליח בבחירות ואחריהן, אם בלב שלם ואם בחצי פה. מסיבה זו היה מוכן משעל, בהסכם שנחתם בקהיר עם עבאס במאי 2011, להסכים על מדיניות שבמרכזה המשך הפסקת האש עם ישראל ושימוש רק ב"התנגדות עממית", דהיינו מחאות לא אלימות. זה מביא גם לרה-אוריינטציה של יחסי חמאס עם גורמי הכוח האזוריים. חמאס מרחיק עצמו מאירן וסוריה ומתקרב למצרים, קטר, סעודיה וטורקיה, כמנהיגות המחנה הסוני במזרח התיכון.
כאשר בוחנים את החלוקה בין מתנגדי הסכם דוחא והתומכים בו, בולטת לעין העובדה כי החלוקה אינה נובעת ממניעים אידיאולוגיים אלא היא תוצאה של אינטרסים מקומיים ואישים. האִמרה הידועה "מה שרואים מכאן לא רואים משם" נכונה גם במקרה הזה. דוגמה אופיינית לכך הם הנייה וזהאר. בהזדמנויות שונות בעבר הם תמכו במדיניות מתונה יותר משל משעל; במקרה זה הם החליפו צדדים.
הם מתנגדים להשהיה של המאבק המזוין ולשינוי האוריינטציה של חמאס ולהתרחקות מאירן וסוריה (ולראייה - ביקור הנייה בטהרן, שזכה לביקורת רבה בתוך חמאס). הסיבה לכך היא ברורה. הם חוששים שהוויתורים של משעל במהלך תהליך הפיוס יפגעו במעמדם כבעלי השליטה ברצועת עזה. דוגמה אחרת היא הוויכוח בתוך הזרוע הצבאית. אל-ג'עברי מקורב למשעל ויחסיו עמו הם אחד מבסיסי הכוח שלו, ואילו דיף מקורב להנהגת החמאס בעזה.
הפטרונים החדשים של החמאס נוחים יותר לישראל
נראה, כי בתהליך השינוי שעובר החמאס, יש מבחינת ישראל יותר הזדמנויות מאשר סיכונים. ראשית, מתחזק האינטרס של חמאס בשמירת השקט בין ישראל ורצועת עזה. שנית, הפטרונים החדשים של החמאס יותר נוחים לישראל מאשר הפטרונים הישנים, וישראל יכולה להיעזר בהם להפעיל השפעה על חמאס בתחומים שונים של מדיניותו. בטווח הארוך יותר נוצר סיכוי להצטרפות של חמאס לקונסנסוס פלשתיני בעניין פתרון בדרכי שלום עם ישראל.
נראה, אפוא, שישראל צריכה לבחון מחדש את מדיניותה ותרומתה האפשרית לעידוד חמאס ללכת בכיוון שמוביל משעל. כך למשל, ספק אם התגובה של ישראל כלפי תהליך הפיוס בין חמאס ופתח, שבמרכזה העברת המסר לעבאס, כי אם יקים ממשלת הסכמה לאומית ישראל לא תראה בו בן שיח ותטיל עליו סנקציות פיננסיות, משרתת את האינטרסים של ישראל, כמוה כפעולות אחרות שעשויות לדחוף את חמאס חזרה לזרועותיהם של אירן וסוריה.

מבט על, גיליון 316, 24 בפברואר 2012
תאריך:  26/02/2012   |   עודכן:  26/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סערה בחמאס
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שוב חוזר הקשקוש
לא נשכח לא נסלח  |  28/02/12 12:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עקיבה לם
על חמישה דברים המדינה עומדת: על החינוך, על רווחת תושביה, על מצב הדירות שבה, על יהדותה ועל שיטת המשטר    טור ראשון בנושא
מרטין בוקסדורף
על היוזמה שמציעה אתרי אינטרנט בעסקת "כביכול חינם", יוזמה שמזכירה מאוד את שיטת חברות הסלולר    ישראבלוף בחסות משרד התמ"ת
יואב שורק
כותרת גיליון יום שישי של 'הארץ' מבטאת איבוד עשתונות עיתונאי, ובחירה נטולת הצדקה לעמוד לצד המעלילים על ישראל ומבקשים לחסלה מוסרית
רועי אורן
למזלנו הרב, ארגון חיזבאללה לא מצליח לייצר פיגוע רב-נפגעים וזאת בעזרת עבודה של ישראל עם גורמי מודיעין נוספים
עו"ד יוסי דר
כל השלושה חייבים ללכת הביתה - לא רק כי הם לא סיפרו לנתניהו בזמן על העניין, אלא גם משום שהפגינו שיקול דעת לקוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il