X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ד"ר יואל פומרנץ מנצל את כוח הכבידה על-מנת לברוח ולהבריח אנשים מחייהם התרשמותי הראשונית מהסרט החדש של אסי דיין - "דוקטור פומרנץ"
▪  ▪  ▪
אסי דיין. סרטו החדש - מומלץ [צילום: מתוך עכבר העיר]

בהסתייגויות המועטות שלהלן אני בעיקר ממליץ על צפייה בסרט זה. הערותיי מיועדות למנוע הפתעה או אכזבה מצופים שמחכים או מייחלים למשהו קונבנציונלי אחר – שכן זהו סרט אישי מיוחד, במיטב המסורת המתמשכת של יצירותיו הקודרות, העגומות, ה"לא-שטותיות" והבועטות במתכוון ובמלוא ה"שפיץ" של יוצרו.
זהו סרט אפלולי, נוגע, קשה וחסר נחמה – אבל חסרה בו מערכה שלמה על-מנת להפוך אותו ליצירה מהותית יותר העומדת בזכות עצמה ולא נזקקת לאִיזכורים וזיכרונות מסרטים קודמים או אמירות קודמות של הבמאי, התסריטאי, והשחקן הראשי שבו – אסי דיין.
כבר בסרטו המוקדם "חגיגה לעיניים" (1975) נסע המשורר (יוסף שילוח) עד למטולה על-מנת לנסות להתאבד, כבר ב"החיים על-פי אגפא" (1992) קפצה אחת הגיבורות (אביטל דיקר) אל מותה מהמרפסת הגבוהה שבבניין שמאחורי תחנת המשטרה. כבר ב"מר באום" וב"שמיכה חשמלית ושמה משה" הסביר לנו דיין ש"לחיים אין תוכנית. נקודה" והכל אקראי, זמני, סתמי וטיפשי.
ללא שמחה וללא תקווה
בסרט זה, בו הדיאלוגים מדויקים ונוקבים – כל מילה נמצאת במקומה (בקומה ה-12) וניכר שבעצם כולם מדקלמים טקסטים ההולמים את התזה הקודרנית של היוצר הראשי: "החיים הם מחלה עם 100% תמותה". יש בסרט משפחה מרוסקת ומהודקת שמורכבת מאבא ובן בוגר שחי עימו, ועוד אי-אלו אנשים בודדים שמאסו בחייהם בגלל צרותיהם ומצוקותיהם הפנימיות והחיצוניות הבלתי-נמנעות. אין שמחה, אין תקווה למשהו אחר.
אסי דיין כותב סרט חד-סטרי עם כיוון הידרדרותי אחד והוא אפילו לא טורח להשלימו ממש. כשהוא יושב על הכורסה, שוב אנחנו נזכרים בגינוניו ה'טיפוליים' מהסדרה "בטיפול", שוב אנחנו מתענגים על הברקותיו המילוליות, ושוב אנחנו זוכים למספר מעמדים על גבול הסוריאליסטי והמקאברי המצחיק.
הסרט מצולם במספר מצומצם של מקומות: סלון הבית, שולחן העבודה שלו כפסיכולוג ב"אגודת ענ"א" (עזרה נפשית אקספרס) שמספקת סיוע נפשי לחפצים לשים קץ לחייהם, ותחתית הבניין ברמת אביב ג' – שמסומן עליה בריצוף הקראמי משהו כמו 'מטרה' – ואליה שואפים גיבורי הסרט כולם.
כאמור, הסרט לא רק אפל בנושאו אלא גם אפלולי במראהו, בצורתו ובצבעיו. הוא בעצם סוקר פחות מיממה אחת בחייו של ד"ר פומרנץ, בנו יואב (מיכאל הנגבי) ואחדים ממטופליו המייללים ומשחרים אל מותם. אין לאיש מהם תקווה, ואיך תהיה להם?! - הרי ליוצרם וכותבם אין "לא תקווה", "לא תוחלת" ו"לא שמחה" כלשהן.
חשק לעוד סרט של דיין
אסי דיין, שכבר כתב בימי סרטיו דיאלוגים משובחים ומצחיקים (הידועים שבהם בעיקר ל"גששים") - גם ב"גבעת חלפון אינה עונה" (1976), גם ב"שלאגר" (1979) אותם הוא ביים, ול"הקרב על הועד" (1986) (שאבי כהן ביים) – עושה זאת גם כאן, אלא שהפעם אין כאן בדל של "שעשוע", אין קריצה כלשהי, וכאמור והכי-קובע – אין כיוון של תקווה. יש רק את כוח הכבידה שבשלוש שניות ובתשלום מוקדם של אלפיים שקלים מוריד אנשים ממצוקתם הנפשית אל מותם הסתמי.
אישית, נהניתי מן הסרט הלא-מושלם הזה. חלק מהקהל איתו ישבתי הגיב בתדהמה מסוימת ובדיאגנוזות לא אחראיות ולא מוסמכות מבחינה רפואית על היוצר (האכזר) ועל המתרחש על המסך. צחוקים גדולים לא היו, אבל הייתה הקשבה, הייתה התבוננות, והייתה גם לא מעט ת-ד-ה-מ-ה.
מבחינתי אפשר בעצם לומר, שעד שהסרט מתחיל לתפוס תאוצה – הוא נגמר. אתה נשאר על הכיסא מאזין לשיר הסיום "סוף" – שנכתב על-ידי היוצר עצמו "כביכול מעומקן של ארבע אמות באדמה" – ויש לך בעצם חשק לעוד, ואם לא הפעם בסרט הזה, אז לפחות בסרט הבא שלו; כן, צריך לקוות שהוא יעשה עוד.

הכותב הוא משורר, צלם, תסריטאי, מרצה לקולנוע, במאי ומפיק של סרטים תיעודיים(!) ועלילתיים(!!)
תאריך:  26/02/2012   |   עודכן:  26/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סרט ישראלי חדש של אסי דיין
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שאול, קול מילה בסלע !  ל"ת
מעריץ של דישי  |  26/02/12 12:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
צריך לדבר על הדמות הראשית, האחראית לכישלון הקטסטרופלי של אוסלו, מעולם לא נקראה לשאת באחריות ציבורית. מעולם לא הושמעה כלפי פרס מילת ביקורת אחת, למרות שהאיש לא רק שלא חזר בו מדרכו הרת האסון ולא ביקש סליחה על אלפי קורבנות השלום, אלא להפך - הוא מנצל את משרתו הרמה כדי לפטם ולגדל את המפלצת האוסלואידית שהקים ברמאללה
נורית גרינגר
אין זמן כמו ההווה כדי למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני. כל עיכוב שיגרום לא לעצור את אירן מחזק ומחכים את הממשל התת-אנושי הזה, ובכך מעמיד את העולם כולו בסכנה גדולה
אברהם בן-עזרא
הניסיונות של מומחים להצר את מה שהחוק הרחיב - נובע מרצון לשרת את האדונים, בעלי המאה, המספקים עבודה רבתי לאנשי מקצוע במגוון מקצועות ההנדסה, האדריכלות, המומחיות, השמאות ועוד כהנה וכהנה
שלמה ברום
חמאס לא יתנער מהסכם דוחא, וזאת בעיקר בשל המחירים של התנערות כזאת - פיצול פנימי, פגיעה בקטר ופגיעה במנהיגות הארגון. ואכן במהלך פברואר התקיים בקהיר מפגש של הנהגת חמאס בו אושר הסכם דוחא. אבל חילוקי הדעות החריפים בתנועה והוצאתם החוצה מצביעה על כך שחמאס עובר תהליך קשה של הסתגלות לשינויים באזור בעקבות "האביב הערבי"
עקיבה לם
על חמישה דברים המדינה עומדת: על החינוך, על רווחת תושביה, על מצב הדירות שבה, על יהדותה ועל שיטת המשטר    טור ראשון בנושא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il