X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המעסיקים והעובדים חייבים לקחת בחשבון לצד שיקולים פרטניים וסקטוריאליים שלהם את האינטרס הרחב של כלל הציבור, שאינו צד למאבק אבל בהחלט צד לנזקים שהוא מחולל. מסיבה זו הדברות בתום לב ביחסי העבודה במשק אינה אופציה או פריבילגיה - היא חובה
▪  ▪  ▪
גילה אדרעי וראשי ועד עובדי הרכבת. טרור של יחסי עבודה [צילום: פלאש 90]

חלק א' – קצת היסטוריה ומחשבה עיונית

"השתוללות" ההסתדרות הכללית ואירוגני עובדים חזקים במשק הגיעה בתקופה האחרונה לשיאים חדשים של אופורטוניזם פוליטי וסקטוריאלי, התעללות בציבור האזרחים, בזבוז כספים אדיר וחריגה מכל נורמה של אחריות המעוגנת בהתנהלות סבירה של יחסי העבודה במשק. אם לא תושג הבנה כזו בהקדם ולא יוגדר היטב ובברור רב מה נכלל ביחסי עבודה ומה שייך לתחומי הניהול והשליטה העיסקית באגונים כלכליים ציבוריים ואחרים, אנו צפויים לכאוס מוחלט, לנזקים אדירים ולהרעה חמורה באיכות החיים של כלל הציבור.
אין בכוונתי להכנס כאן לכל הדילמות של העסקת עובדים אצל מעסיק פרטי או ציבורי. דיון כזה הוא רחב ממדים. מטרת מאמר זה היא להציג עמדה בדיון הציבורי המתנהל בימים אלה בשאלת העסקתם של עובדי קבלן ושכירי עבודה במגזר הציבורי והפרטי. זאת על-רקע חריגתו של הדיון בפועל מהתחומים שאני רואה אותם כרלוונטיים ליחסי העבודה במשק. הסוגיה מתמקדת בשתי שאלות: א. מהם הגבולות הטבעיים והלגיטימיים שבהם צריכים לעסוק יחסי העבודה במשק – מעסיקים מכאן ועובדים ונציגיהם מכאן, ומתי מתרחשת חריגה מגבולות אלה; ב. היחס הנכון והראוי בין מספקי השירות – מעסיקים ועובדים, לבין מקבלי השירות – כלל ציבור האזרחים.
תחושת ה"אתה בחרתנו" של ההסתדרות, רכבה תמיד על גל הדרישות לצדק חברתי בניסוח פרטני כזה או אחר. גל זה שאב את עוצמתו מהדימויים של הימים הקשים של ראשית המהפכה התעשייתית באירופה ובארה"ב, בהם נוצלו עובדים ניצול מחפיר על-ידי מעסיקים בהעדר נורמות מוסכמות. אלא שמרבית ההתפתחות התעשייתית בישראל התרחשה, גם בימי המדינה שבדרך וגם בשנים הראשונות לעצמאותה של מדינת ישראל, לאחר התמסדות המהפכה התעשייתית ולמעשה עם תחילתה של המהפכה הפוסט-תעשייתית; עידן התעשיות עתירות הידע וההון. בדימיון הפורה של פועלי ישראל, הם היו תמיד חלק מ"הנידכאים עלי אדמות" של הימים השחורים ההם, כאשר מעולם לא חוו באמת את הימים השחורים ממש.
רוסיה הסובייטית, והשמאל האירופי היו המדגרות העיקריות בהן נבטו וגדלו זרעי ההשתייכות האידאית לסוציאליזם הרדיקלי ולקומוניזם הארץ-ישראלי והבינלאומי; לא המציאות המקומית. אין ספק שגם בארץ ישראל היו קשיים פיסיים, קיפוחים של עובדים ואיים של תעשיה מנוֶֶולת, אולם לא הם שהצדיקו אימוץ פונדמנטליסטי של העקרונות שנולדו במקום אחר, בזמן אחר ובנסיבות אחרות.
עם ישראל ביסס את את ראשית גאולתו בארץ – הצינות המגשימה - על האחזות בקרקע: רכישת אדמות, התישבות עליהן ועיבוד חקלאי עצמאי שלהן. תעשיות היו בד"כ חזון לעתיד, ועד אשר התממש החזון בדרך כלל, נע כבר המשק העולמי והמקומי די מהר מדפוסי התנהלות ישנים של תעשיות העבר לעבר טכנולוגיות ותהליכי-ידע חדשים, בעלי מאפיינים אחרים, צרכים אחרים ודרכי מימוש אחרות. כיבוש הקרקע השתרע על פני כ-50 שנות פעילות מקומית, ברובה ייחודית. לצורך ביצועו נדרשו "אנשים חדשים" (עובדי כפיים), קונספטים חברתיים חדשים ("הכשרת לבבות") – ואידיאות חדשות המאדירות את האדם עובד הכפיים ומעמידות אותו במוקד העשייה החברתית-כלכלית-לאומית (הקיבוץ כדגם-אב וכפרשנות אולטימטיבית).
באין אידיאה מקומית רלוונטית מלבד הקיבוץ כצורת חיים שיתופית שנסתה לענות על כל הצרכים גם יחד, אומצה כתחליף אידיאולוגיית "עמלי כל העולם התאחדו". אלא שהקיבוץ לא התאים לרוב הציבור היהודי (ובוודאי שלא לציבור הערבי), לא על-פי תפיסתו החברתית, לא על-פי דפוסי החיים שהציע ולא על-פי הויתורים שתבע מיהודים ומהיהדות (הגלותית) שעל ברכיה גדלו והתחנכו במיחוד במזרח אירופה וברוסיה. לימים הסתבר שגם ההסתופפות בצל אידיאולוגיית "עמלי כל העולם התאחדו", מציגה בפני הציבור היהודי תביעות דומות, וככל שתביעות אלה הפכו תנאי להיטהרות אידיאולוגית נורמטיבית, כך הלך וקטן מספר הנוהים אחריהם בתוך הישוב היהודי המקומי. מול חידלון לאומי כמעט מלא במשך דורות, יכלה גם תנועת מיעוט הנשענת על האופנות הלאומיות והחברתיות המקובלות באירופה בשלהי המאה ה-19 לחולל שינוי אדיר.
בימי האופוריה של הציונות – סוף המאה ה- 19 ותחילת המאה ה- 20 - די היה במיעוט בעם, שרובו היה מרוכז במזרח אירופה, כדי ליצור מהפכה אפקטיבית. הפוגרומים של שלהי המאה ה- 19, ולקחי שתי מלחמות העולם, העצימו כוחה של ההתעוררות זו והעמידו סימן קריאה מודגש אחרי הקריאה להתעוררות והגשמה לאומית. אילמלא שואת אירופה, היה כוח זה, גדול, משמעותי ואפקטיבי הרבה יותר.
למרות האנרגיה העצומה האצורה בתנועת התחיה היהודית באירופה, הייתה ההגשמה המדינית בא"י איטית בהרבה מהרצוי. איטיות זו נבעה מהתנגדות מדינית מצד שליטי א"י, העותמנים והערבים לפני מלחמת העולם השניה, והמנדט הבריטי על א"י, המלחמה הקרה ושואת אירופה לאחריה. קצב ההתפתחות השתנה לאחר קום המדינה, אולם העיכוב הזמני במחצית הראשונה של המאה ה- 20 הביא לכך שהמשק המקומי "דילג" במידה רבה על העידן התעשייתי הקלסי, והחלק שבא לידי ביטוי מקומי בכל זאת, מוגבל וקצר תוחלת. למעשה, קפץ המשק הישראלי תוך פרק זמן של עשרות בודדות של שנים ממשק חקלאי בעיקרו למשק פוסט-תעשייתי.
ההסתדרות הייתה אחד המנגנונים שנולדו בישוב המקומי בהשראת אותה תנופה מגשימה לצד האופנות האידיאולוגיות – סוציאליזם, ליברליזם, קומוניזם וכו' - של התקופה. בהעדר מדינה, מילאה ההסתדרות את תפקידיה של המדינה בנושאים חברתיים רבים; שרותי בריאות וחברת העובדים, כדוגמה. בכך חרגה במכוון מהתחום האמיתי שיועד לה בראשית דרכה – איגוד מקצועי או פדרציה של איגודים מקצועיים של העובדים בישראל.
החריגה נשענה על טיעוני סולידריות, על צורך בעזרה הדדית באין מנגנונים מדינתיים אחרים ועל העדר מכשירים ממלכתיים שיספקו את פתרונות נחוצים בתחומי רווחה, בריאות, תעסוקה ועוד. בפועל עמדה מאחורי התנהלות זו מחשבה נוספת של קברניטי "הישוב המאורגן" – צורך להערך לשליטה פוליטית-כלכלית במדינה לאחר הקמתה ובניית הכלים, האמצעים והמנגנונים ליצירת ההגמוניה למימוש יעד זה.
לאחר שקמה המדינה, הפכה ההסתדרות הכללית לאירגון תת-מדינתי דומיננטי בתוך המדינה, כשהיא ממשיכה לממש את מכלול התפקידים "שנכסה" לעצמה בתקופת טרום המדינה, לעיתים במקום המדינה, לעיתים לידה ולעיתים תוך דחיקת המדינה במודע לשוליים. לאחר קום המדינה, הפך תפקידה הפוליטי של ההסתדרות כמכשיר לשמירת ההגמוניה של הזרם הסוציאליסטי והפאן-קומוניסטי בישוב, לחשוב ומרכזי הרבה יותר, בין היתר בשל השינויים הדמוגרפיים המהירים שהביאה העליה של ניצולי השואה ויהדות המזרח גם יחד.
בדור הראשון לקוממיות, ובמידה לא מבוטלת גם בדור השני, נמשכה מגמה זו. למרות שינויים רבים בדפוסי ההתנהגות של ההסתדרות בעקבות התחזקות מעמדן הפוליטי של קבוצות בישוב שלא צמחו על ברכי הסוציאל-דמוקטיה האוטופית של המערב, הד.נ.א. של ההתנהלות ההסתדרותית דומיננטי בגנים החברתיים, הניהוליים והמישקיים שאיפיינו את ימי טרום המדינה ואת השנים הראשונות לעצמאות.
ההסתדרות, כארגונים גדולים אחרים, פיתחה לעצמה עם השנים כושר חיות ואינטרס קיומי אוטונומי לצד דפוסי התנהגות המבקשים לשמר את מכלול נכסי העבר שלה, ללא קשר לשאלה אם אלה עונים על תפקידה היסודי המוצהר במדינה דמוקרטית עצמאית. רצון זה מממשת ההסתדרות כאורגן הנלחם על קיומו גם כאשר מלחמה זו אינה משרתת את שולחיה וחבריה אפילו כיום.
תפקידה הטבעי והנכון של ההסתדרות הוא פדרציה של איגודים מקצועיים, שמספקת לחבריה מסגרת תומכת לשמירת האינטרסים החיוניים שלהם כעובדים במשק הציבורי ובמשק הפרטי. התארגנות זו היא משקל-נגד לעוצמתם הכלכלית, הפוליטית והארגונית של המעסיקים הפרטיים מזה ושל הממשלה ומעסיקים ציבוריים אחרים מזה. כפדרציה של איגודים מקצועיים, היא אינה תנועה פוליטית ואינה תחליף-מדינה. כפדרציה של איגודים מקצועיים היא אמרוה לטפל בתנאי העבודה של חבריה, בתשלום שכר הוגן לעובדים, בשמירה על זכויות העובדים במקומות עבודתם כעובדים וכבני אדם, בקיומם של הסכמי עבודה ובמניעת תהליכים שרירותיים או מפלים כלפי יחידים או קבוצות מטעמים שאינם משקיים-כלכליים.
לאחר שנאלצה להתפרק משליטתה בקופת חולים הכללית ובחברת העובדים (כמעסיקה מרכזית במשק) ומאחיזתה במוסדות פיננסיים ומשקיים אחרים, נחלשה ההסתדרות כלכלית ופוליטית והתכנסה לעבר תפקידה האמיתי כאיגוד מקצועי, אותו ביצעה ברמת יכולת טובה יותר או טובה פחות כפונקציה של מנהיגותה ושל מעמדה הפוליטי בישוב. לאחר קרוב ל-20 שנה במציאות זו ועל-רקע התפתחותם של פערים קשים ברמת ההכנסה הפנויה של הציבור, ברמת החיים ובביטחון הסוציאלי של העובדים בפרט ושל הציבור בכלל, מנסה ההסתדרות לחזור ולתפוס מקום מרכזי יותר בחיים הפוליטיים של ישראל.
לאור נטיותיהם הפוליטיות של העומדים בראשה, ניתן להעריך שתהליכים אלה משולבים היטב במגמות השיקום אליו חותרת מפלגת העבודה שהוכתה מכה פוליטית רבה בשבע השנים האחרונות. ניסיונות אלה של ההסתדרות כרוכים בהתערבות לא רואיה בנושאים שאינם נמצאים ואינם צריכים להמצא בתחומי העיסוק של איגודים מקצועיים.
איגוד מקצועי אינו ממשלה חלופית לממשלה נבחרת במדינה דמוקרטית. עניין זה חייב להיות ברור ומעוגן היטב בצ'רטר של האיגודים המקצועיים בין בדרך של הסכמה מרצון או בדרך של חקיקת-יסוד שתבהיר זאת. איגוד מקצועי אינו יכול להכתיב למעסיק באילו אופנים ינהל את העסק שבבעלותו. הוא יכול וצריך לפקח על כך שמעסיק השוכר את שירותיהם של עובדים ינהג בהם כמתחייב מהחוק, מהסכמי העבודה ומזכויותיהם כבני אדם ואזרחים. כל ניסיון כפיה או הכתבה אחר, הוא חריגה מסמכותו של האיגוד המקצועי.
דרך העסקתם של עובדים: עובדים קבועים, זמניים, עובדים במסגרת של חוזה קיבוצי או בחוזים אישיים, עובדי-קבלן או קבלני-משנה שהם עובדים עובדים יחידים, קבוצות או קואופרטיבים מסוג זה או אחר – כל צורה מוסדרת המוכרת ונשלטת ע"י חוק המדינה, היא דרך לגיטימית. רשאי האיגוד המקצועי ואף חייב לסייע לעובדים מכל הסוגים ובכל צורות ההתקשרות לעמוד על זכויותיהם מול המעסיק, אבל לא להכתיב למעסיק את אופן ההתקשרות עם העובדים ולא את תמהיל ההתקשרויות.
האיגוד המקצועי אינו רשאי להכתיב לממשלה ו/או לרשויות המקומיות אילו עובדים יהיו עובדים ישירים שלהם ואילו עובדים יועסקו ולכמה זמן במסגרות אחרות, כל עוד צורת ההעסקה אינה גורמת לאפליית עובדים באותן משרות, באותם תפקידים עם אותם כישורים ולאותן מטלות. בחריגות יש לטפל לגופו של עיניין ולא לגופה של אידיאולוגיה אנטגוניסטית. שימור ויותר מכך הרחבה של התעסוקה במשק חופשי – קפיטליסטי, ליברלי, ניאו-קפיטליסטי ואחר – מחייבת מתן גמישות למעסיקים לנהל את עיסקיהם לפי הבנתם את צרכי השוק והלקוחות. כמה עובדים, אילו עובדים, חלוקה פנימית בין הון לעבודה במבנה הארגון הכלכלי והיכולת להגיב במהירות וביעילות לשינויים פנימיים וחיצוניים - חיוניים לכושר החיות וההשרדות של הפירמה או האירגון הכלכלי.
בעולם של גלובליזציה, עיניין זה אקוטי עוד הרבה יותר.
מבחינה זו אין הבדל עקרוני בין עסק משפחתי לעסק פרטי, ציבורי, בינלאומי או רב-לאומי, לבד מסקלת הפעילות ומורכבותה. כולם זקוקים לגמישות, כושר החלטה ויכולת הוצאה לפועל של החלטותיהם בכדי להבטיח שרידות והתפתחות. משק ציבורי יכול להשען על סיבסוד ציבורי צולב שבו כשלים במגזר אחד או במגזרים אחדים, מתוקצבים מתוך מקורות ציבוריים שלא נועד לכך מראש. אלא שסיבסוד צולב, במיוחד כשהוא סמוי מעין הציבור וביקורתו מהווה הונאה של הציבור, שהתכוון לממן קידום והתפתחות מסוג אחד ומוצא עצמו מסבסד כשלים מיותרים או אינטרסים צרים מצד שני.
רשאים עובדים להתאגד בחברה למתן שירותי עבודה – קואופרטיבית או אחרת – שתתמך על-ידי האיגודים המקצועיים ותסתייע בהם לניהול, הגנה וקידום האינטרסים הפרופסיונליים שלהם מול מעסיקיהם. מאחר שלממשלה כוח רב והמעסיקים גם הם מתאגדים להגנה על האינטרסים המשותפים שלהם, צריכים גם העובדים לנצל יתרונות לגודל, אולם ניצול זה חייב להיות הוגן ועינייני ולהשען על אחריות רבה כלפי כלל הציבור. מתוך אותם שיקולים בדיוק, אין לכפות על המעסיקים את מי להעסיק, בין אם מדובר במשק פרטי ובין אם במעסיק ציבורי.

חלק ב' – עובדי קבלן והרכבת

על השביתה בנושא עובדי קבלן
לשביתה האחרונה של ההסתדרות במשק בשאלת אופן העסקתם של עובדי-קבלן, שתי פנים: א. השאלה מי מעסיק את עובדי הקבלן באופן ישיר; ב. מה צריכים להיות תנאי עבודתם של עובדי קבלן. החיבור בין שתי השאלות הוא טעות או הונאה, משום שאלה שתי שאלות נפרדות לחלוטין. השאלה הראשונה אינה נוגעת כלל לתחום העיסוק של איגודים מקצועיים. על כן, הִדרשות ההסתדרות לנושא זה היא אקט פוליטי – ניסיון להרחיב את מוטת השליטה והמעורבות של ההסתדרות במשק מעבר לתחום הטיבעי והלגיטימי של איגוד מקצועי.
אין סמכות להסתדרות לדרוש מהמעסיקים שלא להעסיק עובדי קבלן, ואין סיבה אוביקטיבית שלא יהיו במשק גם עובדי קבלן. חשוב לזכור שאחת הסיבות המרכזיות להתפתחותה של שיטת העסקת עובדי קבלן במשק, היא הקשיחות והביורוקרטיה הבלתי נסבלת שהכניסה ההסתדרות עצמה למערכת יחסי העבודה בישראל.
חוקי "הכלים השלובים" בדירוג השכר של עובדים, ניתוק הקשר בין תפוקה לתמורה, הפיכת פיטורי עובדים הנובעת מצרכי מקום העבודה למכשול בלתי-עביר, הפיכה סיטונאית של סכסוכי-עבודה מקומיים לסכסוכים ענפיים וארציים, הפיכת הוותק לקריטריון מרכזי בתחום יחסי העבודה וקידום עובדים במקום תרומת העובד למקום העבודה – כל אלה ואחרים דוגמת פוליטיזציה של הטיפול ביחסי עבודה, גרמו למעסיקים לבקש ולמצוא מקלט ומוצא מהמחנק ההסתדרותי בשינוי דפוסי ההעסקה של עובדים.
במיוחד נכון הדבר לגבי עובדים עונתיים או עובדים שאינם חיוניים למקום העבודה. בחלק מהמקרים היה המחנק כה גדול, עד שהביא לסגירת עסקים או להעתקם אל מחוץ לתחום ההשפעה של ההסתדרות (ז"א: חו"ל). הגלובליזציה, שבמציאות הישראלית היא בלתי נמנעת בד"כ, מכניסה למערכת שיקולים זו גורם נוסף, גורם התחרות הבינלאומית. משק שאינו מוגן הגנות מלאכותיות (שעליהן משלם הציבור מחיר יקר בדמות יוקר מחירים, איכות ירודה, מבחר ירוד, פיגור טכנולוגי, קרטליזציה של שירותים ועוד), אינו יכול להתמודד בתחרות העולמית אלא בנושאים שיש לו בהם יתרונות יחסיים. קשיחות ביחסי העבודה מסכנת כמעט באופן מוחלט את כושר התחרות הבינלאומית של העסקים המקומיים.
לגיטימית היא הדרישה להשוות תנאי עבודה של עובדי קבלן לאלה של עובדים קבועים של המעסיק, אם שתי הקבוצות זהות זו לזו בהשכלה, במיומנות, בוותק וניסיון מקצועי, בזמינות, ביכולת להשתלב בצרכים הרחבים של מקום העבודה, בכישורים ניהוליים ומנהיגותיים, בתפוקה, בתפקידים שהן ממלאות ובקריטריונים יחודיים וחשובים נוספים. ניהול עיסקי אינו מתבצע על בסיס של סיסמאות חברתיות, אלא על יסוד מדידות כמותיות של השגת יעדים, שלדעת מנהלי העסק הם הקריטריונים הנכונים לקיומו, שרידותו, התפתחותו, ולא פחות חשוב מכך: המשך צמיחתו. כאשר ריווחיות מוגדרת כאחד מיעדי העסק, אזי גם התרומה לריווחיות הופכת לקריטריון חשוב ואף חיוני. תמיד לגיטימית הדרישה לשמירת זכויותיהם של עובדים על-פי החוק הקיים בישראל, מתוך עצם היותם בני אדם חופשיים ומתוך הצורך לקיים הסכמי עבודה שבינם לבין מעסיקיהם. תמיד לגיטימית הדרישה שיחסי העבודה יהיו משוחררים משרירות לב ומאפליה; כך גם לגבי עובדי קבלן.
לא לגיטימית היא הגישה הקובעת שחופש המאבק המקצועי הוא מוחלט, ומותר לנהל תמיד ובכל קנה מידה מאבק מקצועי על גבו של הציבור הרחב ללא הגבלת זמן, ללא הגבלת היקף, ללא דירוג חומרת המקרה וכלליותו, ללא זיקה לנזק שמאבק זה משית על המשק ומכאן על הציבור, ומתוך חוסר אחריות למשמעויותיו ולהשלכות ארוכות הטווח של דרכי המאבק.
הרכבת
בכדי להדגיש עוד יותר את הדברים, באה ימים ספורים אחרי השביתה הגדולה והיקרה במשק, שביתת עובדי הרכבת. זו לוותה בארוגנטיות כלפי הציבור ואנטגוניזם כלפי בית המשפט, הכל בחסות ההסתדרות –בחלקה חסות פסיבית ובחלקה אקטיבית. עצם העובדה שההסתדרות לא נקטה צעדים משמעתיים נגד וועד עובדי הרכבת על אופן התנהלותו כלפי הציבור ובית המשפט, מעידה שחרף הסתייגויות רפות שהשמיעו ראשיה בחזקת מענה "פוליטיקלי קורקט" להתנהלות הוועד, למעשה מגבה ההסתדרות את מעשיו ובכך חוזרת לסורה ביחסי העבודה במשק.
גם במקרה הרכבת חורג הויכוח מתחום יחסי העבודה בין הוועד להנהלת הרכבת לעבר השאלה העקרונית: מי הבעלים של הרכבת ומי מנהל אותה להלכה וגם למעשה. "השתוללות" וועד הרכבת, ולא בפעם הראשונה בחודשים האחרונים, הביאה לתגובה המתבקשת מצידו של שר התחבורה – מיקור חוץ של עבודות תחזוקה (בומברדייה או אחר, אין זה משנה מבחינה עקרונית) וצימצום ההעסקה הישירה של עובדים בארגון הרכבת עצמו, ואף אזהרה על אפשרות סגירתה של הרכבת. לצערי, אני חייב לומר: טבעי ומובן! חד-צדדיות מוחלטת, הפגנתית, וארוגנטית של ההסתדרות במעשים ומחדלים ושל וועדי העובדים החזקים במשק, המבקשת להכתיב מדיניות כלכלית, עיסקית וניהולית למעסיק הציבורי, היא בלתי נסבלת בעליל.
את אירועי הרכבת חייבת הממשלה למנף על-מנת לווסת מחדש את מערכת יחסי העבודה במשק שמגלים שוב נטייה להתבדר ולהשתבש. ההסתדרות, וועדי העובדים והמועסקים יחזרו כל אחד לעסוק בתפקידם – ההסתדרות: הגנה על זכויות העובדים במסגרת החוק והסכמי העבודה, והמעסיקים: בייזום, הקמה, הפעלה, שימור, ופיתוח של מפעלים וחברות, תוך אספקת מקומות עבודה למשק וניהול העסקים המופקדים בידם. הסכמים מקומיים בעלי מאפיינים שונים מהנ"ל אפשריים כמובן ובלבד שיהיו חלק מההסכמים הקיבוציים שבין המעסיקים לעובדים. בשום מקרה הם אינם יכולים להיות תוצאה חד-צדדית של גחמת עובדים ו/או נציגיהם הפרופסיונליים ללא האחריות הכרוכה בשינוי מעמד העובדים ורמת אחריותם במטריצה הבסיסית של יחסי העבודה במשק.
לסיכום: המסר העיקרי שאני מבקש להביא במאמר זה הוא שהמעסיקים והעובדים כאחד חייבים לקחת בחשבון לצד השיקולים הפרטניים והסקטוריאליים שלהם את האינטרס הציבורי הרחב יותר, זה שנוגע לכלל הציבור שאינו צד למאבק אבל בהחלט צד לנזקים שהוא מחולל. את הפגיעה בציבור חייבים לצמצם ולמזער ככל האפשר. שיקול זה – קדימות המחוייבות לציבור על פני קדימות המחוייבות של הניצים לעצמם, חייב לעמוד בראש סולם העדיפויות בהחלטה על עצם ההליכה למאבק ועל דרכי המאבק הראויות. עם כל ההבנה לצרכיהם של המעסיקים ושל העובדים, המשך המצב הקיים של "אצבע קלה" על הדק השביתות וההשבתות, ושביתות פראיות המכוונות כלפי הציבור, רוכבות על גבו וכמעט אינן משפיעות על המעסיקים, הוא בגדר טרור של יחסי עבודה.
טרור כזה עשוי להביא את הציבור, לכשיתעשת ויבין שהוא "הסָקֶר הלאומי" בכל סכסוכי העבודה, לדרישה להכריע סכסוכי עבודה בשירותים ציבוריים במיוחד, באמצעות בוררויות חובה, ולעגן קביעה זו בחוק. גם טרור של יחסי עבודה מצד המעסיקים אינו בא בחשבון. הדברות בתום לב ביחסי העבודה במשק אינה אופציה או פריבילגיה – היא חובה. לא רק זכויות המאבק של העובדים וזכויות המעסיקים לנהל את עיסקיהם "קדושות", זכויות הציבור לקבל שירות איכותי, אמין, רציף, וזמין בתמורה למיסים לביטוחים ולכספים הרבים שהוא משלם לקופת המשק הציבורי, "קדושות" לא פחות.
בטרם נגיע לנקודת רוויה וחוסר סובלנות מצד הציבור, כדאי לעצור, לחשוב, ולהחליט לנהל את יחסי העבודה מתוך פרספקטיבה שהציבור ולא המעסיקים או עובדי השירותים הוא מושא קיומם של העסקים והשרותים. מידה רבה יותר של אחריות ושיקול דעת הם צורך חיוני וצו השעה.

תאריך:  27/02/2012   |   עודכן:  27/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שידוד מערכות ביחסי העבודה במשק
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיקי פרי
מי שניהל, או לא ניהל, את אסון הכרמל בשעותיו הראשונות - כאן קבור הכלב    מדוע קצף כ"כ נתניהו בפרשת נתן אשל?    אירן קובעת את חוקי המשחק ולא נכנעת לסנקציות    הרוב החילוני בישראל זכאי לתחבורה ציבורית בשבת    מילים אחרונות לגילה אדרעי
שחר וילנסקי
דמו דמו דמוקרטיה, כתבו עליה שירים וכתבו עליה סיפורים, כתבו כתבות וכתבו גם מאמרים. על-מנת לאפשר דמוקרטיה אנו צריכים לאפשר ריבוי דעות
עמוס דאי
חברת הכנסת הערבייה התראיינה לדני קושמרו בערוץ 2 ואמרה כי "לעם כובש אין זכות לחיות בביטחון"    נגד בוגדת שכזו יש לעשות מעשה - להעמידה לדין בעוון הסתה לרצח
יאיר דקל
המסתננים נמצאים כיום בכל מקום באילת. ניתן לראות אותם בחבורות, חסרי מעש, שיכורים ומחכים שמישהו יציע להם עבודה האם הביעה מטרידה גם את שרי הממשלה?
יואל מלצר
האם נתניהו יטעה שוב באותה הטעות, על-ידי נסיונו להפוך כבמטה קסם את אהוד ברק לליכודניק, כאשר בכך הוא ירחיק בוחרים פוטנציאליים רבים? אם כן, ספק אם הפעם הוא יזכה להזדמנות שנייה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il