X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדיגיטציה הולכת וכובשת חלקים נרחבים מחיינו כבני אדם, מקדמת ומשפרת את יכולות התקשורת, המידע והרישות, אך גם גובה מאיתנו מחיר נכבד כאנושות. אנחנו מקושרים, מיודעים ומרושתים, אבל פחות "תקשורתיים". מהפכות הטכנולוגיה הלכו רחוק מאוד עם מודל connectivity, וכעת כבר ניתן לראות את הכשל שיצרה התשתית מתבטא במיקוד מוגבר בעולם של "תכנים" ובחלק ה"רך" של האינטראקציה האנושית
▪  ▪  ▪
איזו אנושות תהיה כאן בעוד 20 שנים? [צילום: AP]

20 שנים לאחור

כילד בשנות ה-70, לא הייתה לנו טלוויזיה בבית, וזו לא הייתה אמירה חברתית אלא עובדה שחלקנו עם כל יתר המשפחות. כי פשוט לא הייתה טלוויזיה. את הפעם הראשונה שראיתי טלוויזיה אני זוכר היטב. ואח"כ הגיעו הטלוויזיות שהיה בהן גם צבע, ואת שידור הצבע הראשון ראינו (אם אני לא טועה) בשידור האירוויזיון, ואח"כ פעם בשבוע בימי א' אחה"צ עם "בית קטן בערבה".
טלוויזיות הפכו למכשיר נפוץ ואז הגיעו הטלפונים האלחוטיים. אחריהם הגיעו משחקי המחשב הראשונים (מי בכלל זוכר או יודע היום מה זה "אטארי"?), ואח"כ מחשבים עם מסך שחור ואותיות ירוקות, ומחשבים של ממש, ואז הטלפון הנייד שהגיע במזוודה עם ציוד היקפי ששקל כמו ארגז קולה.
הדיגיטציה כובשת את האנושות בקצב מתגבר וחודרת לכל תחומי החיים, משנה את המציאות החיצונית שלנו לבלי הכר. אבל היא משנה גם את המציאות הפנימית, את הלך המחשבה, את דפוסי הפעולה, את המרקם החברתי, ומעל לכל המימדים האישיים – היא משנה את ההתנהגות האנושית.
חבר שלי, שהוא כבר סבא, יודע לספר שהנכדים שלו משחקים עם מכשיר Iphone מגיל שנה, והוא לא היה מופתע כאשר אחד הנכדים הללו ניגש למסך הטלוויזיה וניסה להחליף ערוץ על-ידי החלקת האצבע על המסך כאילו היה זה "מסך מגע".

חזרה להווה

את השורות הללו אני כותב בבית הקפה השכונתי. אני מוקף באנשים שיושבים ועובדים, לבדם, או בפגישה עם עוד כמה אנשים סביב לשולחן. תמונה סוריאליסטית לגמרי. על כל שולחן מאויש יש כמה מכשירים דיגיטליים, והם משמשים את האנשים בו זמנית. הממוצע המספרי של מכשירים דיגיטליים, עולה על ממוצע האנשים סביב השולחן, עם יתרון ברור לטובת המכשירים.
"אנחנו" הוא ביטוי יחסי מאוד, המעוות במידה לא מבוטלת את השוני בינינו. אבל אם "אנחנו" היה ניתן להגדרה כוללנית, אז "אנחנו" ניצבים, לראשונה בהיסטוריה האנושית, בפני קצב מתגבר מאוד של שינויים, קצב העולה בהרבה על קצב המעבר בין דורות. ההורים שלי נולדו בעולם שבו לא הייתה דיגיטציה, והנכדים שלהם לא מכירים עולם ללא דיגיטציה.
מבלי להיכנס יותר מדי לעומקו של השינוי הדיגיטלי ולהיקף המשמעויות שלו על ההוויה האנושית, הדיגיטציה - מקרבת אותנו אחד אל השני, ומרחיקה אותנו מעצמנו. הקירבה הדיגיטלית הנוצרת באמצעות ביטוי רגשות דרך מכשיר מותירה את עיקר הרגש מחוץ לעולם הרגשי הדיגיטלי.
כדי להבין את משמעות הריחוק הפיזי-אנושי באמצעות הקירבה הדיגיטלית, ניתן לחשוב על הסיפורים על האנשים שנכלאו לאחר לידתם במרתף ומעולם לא באו במגע אנושי מלבד עם מי שנכלאו על ידו. עם כל הכבוד ל"סמיילי", הוא אינו חיוך

10 שנים לעתיד

התבוננות על קצב השינויים הטכנולוגיים בעשורים האחרונים, מצביעה באופן ברור על כך שהקצב מתגבר, עומקם של השינויים ומשמעותם הולכים ומתעצמים, השילוב בין הטכנולוגיות מייצר תלות הדדית. התלות ההדדית הזו אינה רק בין טכנולוגיות וביטויים "חפציים" שלהן, אלא גם, ואולי בעיקר, שלנו כצרכנים של טכנולוגיות המגולמות בחפצים.
בשיחה מרתקת על השילוב בין טכנולוגיה ואנושות, הצביע בן שיחי על העובדה שאדם יכול לקום מן השולחן על-מנת לגשת לחדר השירותים, והוא ישאיר על השולחן את המפתחות, את הארנק, אבל לעולם לא ישאיר מאחוריו את הטלפון הסלולרי.
איש אינו יודע לחזות את העתיד, ובוודאי שלא בנושא הטכנולוגי. אולם ניתן לומר בבטחה כי השימוש בטכנולוגיה יגבר, בכל המובנים ובכל ההיבטים של הקיום האנושי. הטכנולוגיה כבר ממלאה תפקיד גם כתחליף לידיים עובדות, גם כהרחבה ליכולות אנושיות, אבל גם כגורם המרחיק את האדם מעצמו, מעולמו הרגשי, ומכישוריו החברתיים והבינאישיים.

מבט-על

כבר ראיתי משפחות ישובות מול הטלוויזיה בערב, כאשר כל בן משפחה עסוק במכשיר הסלולרי של עצמו, חלק מבני המשפחה מנהלים אינטראקציות סימולטניות על יותר ממכשיר דיגיטלי אחד, וכבר ראיתי מקרים שמשפחה שלמה משחקת במשחק אינטראקטיבי ומנהלת שיחה בתוך עולם המשחק באמצעות מסרים דיגיטליים.
הטכנולוגיה מביאה עמה תבניות חדשות של התייחסות האדם אל המציאות שסביבו, ואל המציאות שבתוכו. אנחנו מתָקשרים יותר עם אחרים (facebook, twitter, sms, mms, IM וכו'), ומפתחים יכולות לתָקשר גם עם אנשים שאיננו חולקים עמם שפה, תרבות, מנהגים, סביבה, זהות, הזדהות...
התקשורת המאסיבית, חוצת גבולות גיאוגרפיים ותרבותיים, היא ללא ספק סימן ההיכר של הדור הדיגיטלי. ובעת שהדיגיטציה מקרבת בין אנשים, עמים ותרבויות, היא משמשת גם ליצירת ריחוק בינאישי, מודל חדש של התייחסות, המותיר מאחור מידה לא מבוטלת של רגשות ומגע בינאישי.
אין זה מקרי שחברות התקשורת מכרו את מרכולתן תחת אמירות כמו "Connecting people". אבל connectivity היא תשתית, ולא תוכן. כיום אנו עדים יותר לאמירות מעולם התקשורת של Google, המציעות את מוצר ה- connectivity של תוכנת Android במודל "חינם", ומפתחות סביב התקשורת את שוק התכנים (אפליקציות).
Connectivity תמשיך להוות את התשתית לאנושות מרושתת ומקושרת, אבל מבחן התכנים הוא שיקבע. מבחן התוכן יקבע לא רק אילו תאגידים יוותרו בתחרות, אלא גם, ובעיקר, איזו אנושות תהיה כאן בעוד 20 שנים.
הלו?!

תאריך:  12/03/2012   |   עודכן:  12/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיחה מהעתיד
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
צדקת. העתיד מי ישורנו?  ל"ת
ויקטור הוגו  |  13/03/12 12:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
משום מה נותנת האקדמיה ללשון העברית דרור להפכא מסתברא. היא מפלה בין נשים לבין גברים ומאשרת מילים שהופכות ללא פחות מיציר-כלאיים לשוני
גורי גרוסמן
כיפת הברזל משמשת לא יותר מכילה זמנית להגנה מפני עקיצות היתושים נושאי המלריה השורצים בביצה העזתית, שיש למהר ולייבשה באופן יסודי
עו"ד זיו שרון, עו"ד אורית קוך, עו"ד ניר הורנשטיין
קווי התפר שבין משטר המס שלפי חוק מיסוי מקרקעין לבין משטר המס של פקודת מס הכנסה אינם הדוקים דיים ופסק הדין שניתן לאחרונה יוכיח כמה קל ליפול בין הכסאות.
איתמר לוין
אמירותיה של ורדה אלשיך על התנהגות המשקיעים המוסדיים נכונות - אך פסולות כאשר הן יוצאות מפיה. תפקידה הוא לפסוק לפי החוק, הראיות והצדק, לא לחנך את שוק ההון ובוודאי שלא להתנהג כאילו היא רגולטור-על
איתן קלינסקי
מול הדורסנות של הנהלת רכבת ישראל חייבת הסתדרות העובדים לעמוד לימינה של יושבת-ראש וועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, שלוחמת כלביאה, שרכבת ישראל תנוע אך ורק על מסילות של עבודה מאורגנת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il