X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בספרו של הרב יעקב מדן אפשר להתפעל מתעוזה מוסרית של ראש ישיבה בישראל, ישיבה מוערכת כמו ישיבת עציון, השואל שאלות מוסריות, שאנחנו כחברה נמנעים לשאול. ואם יש מי שרק מעז לשאול, מתריסים לעברו טוקבוטיטים - "אויב ישראל" ו"גייס חמישי"
▪  ▪  ▪
הדסה היא אסתר. שואל שאלות מוסריות

אומנם פורים מאחורינו, אך אני עדיין עם הספר "הדסה היא אסתר". אני מוצא עניין רב בספרו של הרב יעקב מדן, ראש ישיבת עציון, בנו של מאיר מדן ממתקיני הנוסח של תנ"ך קורן. בספר "הדסה היא אסתר" פורס בפנינו יעקב מדן את הדעה, שבסיפור המגילה אנו פוגשים ציבור יהודי, שהחליט לא לחזור לירושלים בעקבות הצהרת כורש בשנת 538 לפני הספירה. ציבור שהעדיף חיים בגלות תחת שלטון זר על פני האפשרות לבנות חיים במדינה עצמאית, כפי שאפשרה הצהרת כורש, שהייתה 48 שנים אחרי שנבוכדנאצר, מלך בבל, החריב את ממלכת יהודה והגלה את העם בשנת 586 לפני הספירה.
אני מבדיל בין הרב יעקב מדן, המייצג בקנאות את דעות הימין הקיצוני , שדעתי לא נוחה מדעותיו הפוליטיות, ובין מי שהיה מחלוצי לימוד התנ"ך בישיבות ההסדר. בויכוח בין "רודפי פשט" לבין מפרשי מקרא ההולכים רק בעקבות חז"ל, הרב יעקב מדן מייצג את השילוב בין השניים. לא מעט מבקרים את הרב על דיוניו בשאלות מוסריות כמו היחס לעמלק או היחס לדוד המלך עקב היחסים שכפה על בת שבע. כן דן הרב ארוכות בשאלות מוסריות הנובעות מהיחס שלנו כעם לנושאים אלו. לצערי, גם לא מעט ראשי ישיבות מבקרים אותו על דעותיו ועל האנלוגיות שלו. רבים טוענים, שפתרונותיו לשאלות המוסריות הם מקוריים מדי ואינם נאמנים לפשט של הכתוב.
אני מקבל בזעזוע את התרסתו של הרב מדן כלפי אנשי רוח חילוניים - "...אחרי שראיתי את האליטה החילונית תוקעת לי סכין בגב..." מחליט הרב שהקשר עם האליטות החילוניות היא טעות והוא מעדיף העמקת הקשר עם ציבור חרדי שהוזנח על-ידי הציונות הדתית. אני מבחין בין הסתייגותי מעמדותיו הפוליטיות, ובין היותו מקור השראה לכתיבה בנושאים מקראיים, בעיקר בשאלות מוסריות וערכיות.
תעוזה מוסרית
מסקנותי לרוב אינן עולות בקנה אחד עם מסקנות של הרב. אך כאשר אני קורא בעיון את ספרו "הדסה היא אסתר" אני מתפעל מתעוזה מוסרית של ראש ישיבה בישראל, ישיבה מוערכת כמו ישיבת עציון, השואל שאלות מוסריות, שאנחנו כחברה נמנעים לשאול. ואם יש מי שרק מעז לשאול, מתריסים לעברו טוקבוטיטים - "אויב ישראל", "גייס חמישי", "שמאלן שונא יהודים" ועוד פניני תגובות.
יעקב מדן מקדיש בספרו מקום לשתי שאלות, המובעות גם בדברי חז"ל. דעה אחת גורסת שמרדכי היהודי לא נהג כשורה. הוא פעל מתוך כבוד אישי וסיכן את חיי עם ישראל לשווא. דעה שנייה גורסת, שמרדכי נהג מתוך התנגדות לעבודת אלילים. ביתר נחרצות מובעת הדעה, שהוא פעל מתוך זקיפות קומה לאומית ודתית.
אותי מצער, שדיון אמיץ - כמו שנעשה בספרו של יעקב מדן - לא נעשה בשום מקראה לימודית במערכת החינוך בישראל. מערכת המוכרת לי כתלמיד משנות הארבעים והחמישים של המאה הקודמת. מערכת, בה הייתי עובד הוראה לאחר מכן עוד ארבעים שנה.
באמצעות הרב יעקב מדן התודעתי לדיון הרציני מאוד, שהעסיק את חז"ל כמו בפרקי דר"א פ"נ , אסתר רבה ג' , א' - ממנו עולה, שלהשתחוות בפני אדם חשוב היה מקובל בהרבה תרבויות, לפיו לא הייתה כל סיבה לסכן את העם כולו. מהדיון המקיף של חז"ל ניתן ללמוד שהנוהג המקובל בממלכה, אם נפגשו שני אנשים בני אותו מעמד, הם ברכו זה את זה. אם אחד היה בדרגה קצת גבוהה מהשני, היה על האחרון לנשק על ידו ולקוד לו קידה.
החג משופע בביטויי זקפה לאומנית
כשם שניתן למצוא אמירות רבות בדברי חז"ל בשבחו של מרדכי, ניתן למצוא אמירות רבות בגנותו. מובעת הדעה לפיה הסירוב של מרדכי נבע מסיבות של כבוד אישי. לדעה זו יש סימוכין ברבא , תלמוד בבלי, מגילה יב - סירובו של מרדכי כמעט הביא להשמדת העם , מניעיו היו אישיים ולא רוחניים . מצער אותי, שהליבה של החג אינה מלווה בדיון אמיתי במקורות בין המצדדים במרדכי, שמניעיו היו רוחניים ומולם הסוברים אחרת.
העדר הדיון האמיתי הביא לסחף שאותי מדאיג. על החברה הישראלית משתלטת רוח רעה בחג הזה. אנו עדים לשלל תופעות כאובות כמו שתייה לשוכרה כביטוי כביכול המוביל להתעלות רוחנית. החג משופע בביטויי זקפה לאומנית, השאולים מהדוגמה של מרדכי. נשמעים גם ביטויי אלימות בוטה כלפי הפלשתיני החי בתוכנו. חלקים יותר מדי גדולים בחברה הישראלית מזהים את החובה לעשות לפלשתינים, כשם שאנחנו מצווים לעשות לעמלק - השמדה טוטלית. גם האנלוגיות לאירן של היום צוברות מלל רב בדיון על המגילה.
ואני נשאר כואב ומסתייג מהמסר של השמדה טוטלית של עמלק. כואב ומסתייג מהאנלוגיה הבלתי נתפסת, הבלתי אנושית ובלתי מוסרית, שחובת ההשמדה יש ליישמה לעברו של האחר. אני כואב את הרוחות הרעות, המשתלטות על החברה הישראלית, הרואה בפלשתינים צאצאי עמלק. חלחלה אחזה אותי שאמירה נפשעת זו הושמעה בכנסת ישראל.

תאריך:  13/03/2012   |   עודכן:  13/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הדסה היא אסתר"
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
שבעים פנים לתורה
ידידיה   |  13/03/12 15:02
2
מעדיפה את מגילת רות
עלית  |  13/03/12 15:28
3
קלינסקי ! כתוב על עזה.. רחם על
אורי עמר   |  13/03/12 16:01
4
איזה דיון יש אצלך איתן?
איש עצוב  |  13/03/12 17:31
 
- יש דיון יפה
לטרחן העצוב  |  14/03/12 16:27
 
- זה דיון? זו פסיקת הרב!!!! ל"ת
איש עצוב  |  15/03/12 23:54
5
שמאלנים מכוונים רק לצד אחד
אתה טועה לגמרי  |  13/03/12 18:18
6
כדרכו, קלינסקי מחפש מתחת לאדמה
חשדנית  |  13/03/12 19:10
 
- חושד בחשדנית
חושד  |  15/03/12 23:42
 
- ידידיה ושולה....כרגיל
חשדנית  |  16/03/12 21:37
7
עדיף לחיות בהווה מאשר בעבר
58  |  13/03/12 19:21
8
בדרך הזו הלך בורג והפך לכופר
רינת ברגר  |  13/03/12 20:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי ברנע
ניצחון צריך להיות בכל מחיר - ניצחון חרף כל האימה - ניצחון, לא משנה כמה ארוכה וקשה תהיה הדרך, שכן ללא ניצחון, אין הישרדות
נרי אבנרי
את מאמרו מסיים יוסי שריד בשאלה: מה בסה"כ אנחנו מבקשים? והוא משיב תשובה ארסית. גם אנחנו שואלים: מה בסה"כ אנחנו מבקשים ממך? קצת צניעות, יוסי. היא תשביח אותך. יוסי שריד האמיתי, הוא לא אותו יוסי שאתה מכיר. הלכתי לארכיון...
מתי דוד
סופר, דיפלומט ופוליטיקאי פרסמו לאחרונה מאמרים שבהם העלו רעיונות נאיבים לפתרון כל הסכסוכים שיש לנו עם שכנינו הערבים והמוסלמים. כל אחד מהם ביטא את רעיונותיו הוירטואלים במאמרים נפרדים
יואל צפריר, עו״ד מוטי דנוס
התופעה של הסגת גבול המקצוע מתפשטת בקצב מהיר ומאיימת על פרנסתם ותדמיתם של עורכי הדין    סניפים ברשת תיווך ידועה כוללים את שכר טירחת עורכי הדין בעמלת התיווך וגובים אותה עבורם    רשתות ספרים
מוכרות חוזי שכירות ב-11 שקלים    גורם מקצועי: עורכי הדין מאבדים 300 מיליון שקל בשנה שכר טירחה רק מהסגת גבול המקצוע בתחום המקרקעין    עו"ד אפי נוה: "המלחמה במסיגי הגבול החלה". כתבה ראשונה בסדרה
אפרים הלפרין
תוך שיטוט מקרי בין דיווחי הגראדים והסקאדים (כולנו עם הדרום) צדה עינינו דיווח על עתירה לבג"צ של עורכי הדין יורם ראב"ד ויוסף בנקל לקבל את חומר החקירה בעניינו של דני דנקנר, בשל היותם לטענתם עורכי דין פליליים שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il