X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שידורים חיים מהאולימפיאדה הפרעת השתתפות התקשורת הפוליטית אשליית המחאה שמנפיקים פוליטיקאים מפריעה המפלגות שתפרענה למחאה (מרצ, קדימה, העבודה) הצלחת ממשלת נתניהו מנטרלת הרבה מהסיבות למחאה
▪  ▪  ▪
נתניהו. אין לו מה לחשוש מהקיץ הקרוב [צילום: פלאש 90]

יש הטוענים שבקיץ הקרוב תחזור המחאה החברתית לאותה עוצמה של הקיץ האחרון, ובחלקה, חו"ח, תהיה גם אלימה. אולם, מהתבוננות נוספת מתברר כי עצם קיומה של המחאה מוטל בספק כי קיימים הרבה גורמים "שמפריעים" לחידושה. להלן כמה מהם:
שידורים חיים מהאולימפיאדה
הגורם הראשון שיפריע לקיום המחאה יהיו השידורים הישירים של אולימפיאדת לונדון. הללו ישודרו בחינם, באיכות HD. בנוסף, העובדה ששעון לונדון, מפגר בשעתיים משעון ישראל, יסייע גם הוא לצפייה. את האולימפיאדה תקדים פעילות כלכלית ענפה של רכישת מכשירי טלוויזיה עם מסכי "ענק". פעילות זו תתרחש במסגרת האווירה של "המצוקה הכלכלית".
השידורים מאנגליה יעניינו את האזרח המצוי, לרבות את זה שלא מפסיד אף משחק כדורגל של מסי, או משחק כדורסל של מכבי או של רמלה נשים. שידורי האולימפיאדה יעניינו אותו ביום קיץ מהביל מלחות, בחדר ממוזג, עם אבטיח קר או פיצה. זו האמת. מציאות זו איננה מעודדת השתתפות במחאה חברתית. אפילו הופעה של שלמה ארצי במחאה לא תפתה לצאת לרחוב למחאה החברתית. בקיצור, צפוי לנו קיץ אולימפי מעניין.
הפרעת השתתפות התקשורת הפוליטית
אחד מהגורמים המרכזיים שגרמו להצלחת המחאה בקיץ דאשתקד הוא התגייסות התקשורת בשידורים ותוכניות עם כתבות אין ספור, לסייע למחאה להיכנס לתודעת הציבור. עקב הפקת לקחים עצמית, של התקשורת, יש להניח כי "התעמולה" הזו לא תחזור על עצמה הפעם באותם הממדים.
נתבשרנו לאחרונה, כי פוליטיקאים הודיעו במפורש כי הם "יובילו" את המחאה בקיץ זה. עבורם העניין "החברתי" זה סוג של IN"". בכך תהפך המחאה החברתית לפוליטית מפלגתית ותהיה בעוכריה. הפוליטיקאים ינצלו את "הרקידה על הדם" של הנצרכים והמוחים, רק כדי להשיג לעצמם מקום ברשימה לכנסת הבאה. אשר על כן, האמינות שלהם תהיה מהם והלאה.
יודגש שהצלחת המחאה בקיץ דאשתקד נבע מכך שהיא מנעה שיתוף גורמים פוליטיים בה. וזה היה ראוי. אפילו יו"ר ההסתדרות עופר עייני נדחק נזרק החוצה כדמות לא רצויה בה. כמוהו כל חבר כנסת, ללא הבדל שייכות מפלגתית. מאידך, החיבור של מחאה חברתית לפוליטיקה, דרך מפלגות וחברי כנסת, כמוה כמערכת בחירות, והיא לא תזכה בתקשורת לכיסוי ולתהודה כמו המחאה, זו נטולת הפוליטיקה. כלומר, הפוליטיקאים שינסו לעשות רווח פוליטי מהמחאה, יניסו ממנה משתתפים. הם יקלקלו את המחאה.
אשליית המחאה שמנפיקים פוליטיקאים מפריעה
גורמים מהאופוזיציה הם אשר מנסים להתסיס להלהיב ולהחיות את המחאה לצרכיהם הפוליטיים בלבד. זה נובע בעיקר מחוסר יכולתה של האופוזיציה לייצר תשובות ותוכניות אסטרטגיות חברתיות כלכליות. הציבור מבין היטב שאין אלטרנטיבה פוליטית ראויה. כי אז היא הייתה גם חזקה.
הציבור מבין שזו אשליה גמורה להאמין שקיימת מפלגת שלטון אחרת, או שקיימת מערכת "סוציאל דמוקרטית" שבעזרתה יהיה "צדק חברתי" ומייד, בעזרתה לא יהיו יותר עניים, לא יהיו זקנים נזקקים, תהיינה דירות לכל דיכפין, וכולן בת"א, הנסיעה באוטובוסים וברכבות תהיה חצי חינם, הרכבות תהיינה נקיות, בטוחות ובזמן, מחיר הדלק לעולם לא יעלה, ובזכותה לא יהיו יותר עובדי קבלן, ולא תהיה אבטלה, ויהיה הסכם שלום עם הפלשתינים, תוך שבועיים, ולא תהיה שחיתות בארץ, ולא תהיה פרוטקציה, ולא ייעלמו קרנות פנסיה בהסתדרות, ואלה ללא הפנסיה, דרך תשלומי מס הכנסה, לא יממנו יותר את הפנסיה של אלה עם הפנסיה... של אלה מהוועדים "הגדולים".. ובחברת חשמל תתבצע מייד רפורמה והעובדים שלה יתחילו לשלם עבור שימוש בחשמל, ובתי החולים יהיו מלאים רופאים, אחיות, ויחוסל סדר מיטות במסדרונות בתי החולים, וכל מורה במערכת החינוך יהיה "אחלה פרופסור" במקצועו ועוד ועוד.. הכול אשליה בגדר "עורבא פרח", כמו משחקם של ילדים בציפורים ועורבים העפים להם באוויר .לזה לא צריך מחאה חברתית פוליטית.
המפלגות שתפרענה למחאה
מרצ: היו"ר שלה ח"כ זהבה גלאון טענה ש- "הקונספציה של מרצ ללכת עם הזרם, כמו דגים מתים, שנסחפים, הקונספציה הזו קרסה" (מוסף הארץ 3/4/09 עמוד 17). האם היא שוב הפעם הולכת עם הזרם? ברם, היא צודקת בקביעתה שמרצ פוליטית היא דג מת. אז מה יש לה ולמפלגתה להציע במחאה? תחבורה ציבורית בשבת בת"א? הרי כל בר דעת יודע שקו 5 פעיל בת"א מאז ומתמיד, גם בשבת. אז עוד גימיק תקשורתי על גב המחאה? הנזקקים? שוב פעם לרקוד על הדם בדרך לקנות מקום בכנסת הבאה ולקלקל את המחאה?
קדימה: בהתבוננות בפעילות מפלגת קדימה מתברר שתוך תקופה קצרה יחסית, בהתנהלות כושלת של כספי ציבור יצרה אוברדראפט חובות של כ-40 מיליון ש"ח. אז האם המפלגה דרך המחאה רוצה לזכות לנהל את האוצר בעזרת הירשזון? בעזרת צחי הנגבי? רמון? עומרי שרון? הגזבר שלה?
מבין אנשיה, אחת מהם, רוצה להיות נשיא המדינה, זו שלא הלכה לצבא, הסתבכה עם מבקר המדינה בענייני התקנת מרצפות לביתה מכספי ציבור. היא מקבלת משכורת מהכנסת של כ-30,000 ש"ח ומשכורת נוספת ממפלגתה, בגובה דומה, עם נהג צמוד, בתוקף תפקידה כיו"ר הסיעה. אז מה יש לאחת כזו לומר על צדק חברתי? על עני? על חלוקת העומס בשרות הצבאי? איזו דוגמה ציבורית היא? או קחו למשל עוד אחד מהם, שמקבל פנסיה כראש עיר לשעבר, פנסיה כיו"ר הסוכנות לשעבר, ומשכורת של חבר כנסת. והוא כמובן רגיל לנהג צמוד. האם זה עובר את ה- 100,000 ש"ח לחודש? איני צרה בו אבל מה יש לו להגיד על צדק חברתי? האין כאן צביעות? לכאורה המוטיבציה שלהם במחאה החברתית היא אחת: להבטיח לעצמם מקום ריאלי ברשימה מתדלדלת לכנסת. אנשי המחאה והציבור מבינים שהם מפריעים למחאה. קצרה היריעה להביא דוגמאות נוספות ורבות.
מפלגת העבודה: התזה שבה "אם אני לא אבחר, אזי גם את/ה לא" עדין מפעמת בה. תמיד מלחמה של הכול בכול. ולאחרונה ראינו זאת, אין צורך להרחיב, בעניין המועמדים שלה בבחירות למזכ"ל ההסתדרות. זו היא דאגה אישית לג'ובים. זו היא מפלגה שמזמן כבר איננה רלוונטית כשהיא ללא נוכחות מעשית בהסתדרות, איננה רלוונטית וללא נוכחות בעיריות וגם לא רלוונטית בכנסת. השתתפותה הפוליטית במחאה החברתית רק תזיק למחאה.
מאידך, מעבר לתרבות של "מפקד ארגזים", חבריה טוענים שהם "המפלגה שבנתה את המדינה". כלומר לא הם, אבל כאילו הם, סוג של "ישראבלוף". האם זה מועיל למחאה? לא. כלומר, האם למשל העולה החדש, ח"כ בן סימון הוא זה שבנה את המדינה? מה עשה? יותר מכך, האם רק העבודה בנתה את המדינה? לכן הטיעון "מפלגה שבנתה את המדינה" מצחיק. זה כמו שמפלגות החרדים יאמרו "תצביעו לנו ותנו לנו קצבאות, מגיע לנו שלא נלך לעבוד, שלא נלך לצבא, כי אנחנו הבאנו לעולם את עשרת הדיברות". למפלגות החרדים ולמפלגת העבודה אין כל זיקה מעשית ממשית למחאה החברתית. הופעתם בה רק תפריע.
הרבה מן המוחים הם אנשי הי-טק. יוזכר כי מפלגת העבודה התנגדה בתקופת רבין -שוחט לתת לתעשיית ההי-טק, עדיפות ותמריצים ביצוא. היו"ר הנוכחית שלה, שבעבר הייתה מחוברת למפלגת בל"ד, ח"כ יחימוביץ, התפרנסה בשעתו מטייקונים בתקשורת, טרם כניסתה לפוליטיקה. אז לא "בכתה" על עובדי הקבלן. האין גבול לצביעות? אז מה לה ולמחאה? היא טוענת "לסוציאל דמוקרטיה". יצוין כי מדינות הנחשבות נכשלות כלכלית באירופה, כמו אירלנד (החביבה גם על ח"כ עמיר פרץ), ספרד, יוון מתאפיינות בארגוני עובדים בעלי כוח פוליטי מופרז, והן המדינות שבהן יש "סוציאל דמוקרטיה". המחאה החברתית דורשת פתרונות אחרים. לכן נוכחות פוליטית של אנשי העבודה רק תזיק למחאה.
הצלחת ממשלת נתניהו מנטרלת הרבה מהסיבות למחאה
רה"מ בנימין נתניהו ניווט בהצלחה את כלכלת ישראל ככלכלת שוק חופשי באוקיאנוס בינלאומי כלכלי סוער. כמובן שיש המבקרים אותו על דרכו ביניהם אנשי המחאה. מאידך, האוזן הקשבת שהפנה למחאה, גם דרך ועדת טרכטנברג, מנטרלת הרבה סיבות למחאה כדי שזו תתחדש. כידוע, כלכלת השוק החופשי, בגלל התסיסות הטבעית שבה, גורמת בהכרח לחידושים, חדשות לבקרים, ומחייבת כל הזמן גמישות לשינויים ותיקונים גם חוקתיים, בנושאים כלכליים וחברתיים. וזה מה שנתניהו עושה.
במסגרת הטענה של "קשה לחיות פה", ראוי לציין שלמעלה מחצי מיליון מתושבי המדינה ייצאו לחו"ל לחופשה בעת הפסח. זהו נתון מדהים של מציאות בתקופה שבה מחירי הדלק מרקיעים, שבה גם מרכזי הקניות והחנייה שלהם צפופים למדי, כשהמסעדות מלאות בסופי השבוע. איך זה קורה?
מבלי להיכנס לפרטיהם, הקורלציה של שלושת נתוני כלכלה בסיסיים מעידים באופן ברור על הצלחה והם: הראשון נתוני האבטלה הנמוכה יחסית 6.5%, עם למעלה מ-200 אלף עובדים זרים, השני האינפלציה הנמוכה, והשלישי נתוני הצמיחה הטובים. כולם ביחד מהווים פסיפס של כלכלה יציבה חזקה ופעילה. כלכלה שיש בה מקום לשפר את התפלגות העושר. סיבות אלו מנטרלות הרבה מהסיבות הנחוצות להזין מחאה מתחדשת.
בתוך הנתונים האלה, מתרחש המאמץ המעשי להכנסת חרדים וערבים למעגל העבודה, קיימת פעילות לחיבור הפריפריה למרכז בכבישים וברכבות, ישנה פעילות להעברת מחנות צה"ל לנגב, ופעילות סביב שיקום ים המלח, הקמת בי"ס לרפואה בצפת, חינוך חינם לילדים מגיל 3, טיפולי שיניים חינם לילדים עד גיל 10, שנת לימודים חינם בפריפריה ובירושלים, הטבות במס להורים עובדים, הוזלת השימוש בטלפון סלולארי, טלוויזיית רבת ערוצים בתשלום חד פעמי, הטבות בדיור, גידול בקצבת זקנה. אלו הן רק דוגמאות על קצה המזלג, שיש להן השלכות כלכליות חברתיות לעשרות שנים (כמו קו המים כנרת נגב בשנות ה-50) המנטרלות הרבה מהמוטיבציה לחידוש המחאה החברתית.

תאריך:  06/04/2012   |   עודכן:  06/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההפרעות למחאה והצלחת ממשלת נתניהו
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
גם שקר שמצליח נשאר שקר!
עזרא מנצור  |  6/04/12 16:27
 
- עזרא יש לך הרבה טעויות
בן צבי  |  7/04/12 17:09
 
- עזרא מנצור אני רואה שאתה
פנינית  |  9/04/12 14:58
2
השמצות חסרות שחר על יחימוביץ'.
אהוד פרלסמן  |  7/04/12 23:36
 
- פרלסמן: יחימוביץ הצביעה לבשארה
יעקב איציקוביץ  |  8/04/12 03:54
 
- היא הצביעה לחד"ש - לא לבל"ד.
אהוד פרלסמן  |  8/04/12 15:03
 
- היא הצביעה לשתיהן פרלסמן!
יעקב איציקוביץ  |  8/04/12 18:06
 
- אני גאה באהדתי ליחימוביץ'.
אהוד פרלסמן  |  9/04/12 04:37
 
- למרות הכל ! זה פרסום ממומן ?
ישמעאל  |  9/04/12 08:53
 
- ברוך בואך לגאים ביחימוביץ
יעקב איציקוביץ  |  9/04/12 10:33
3
מחאה חברתית או חמאה חברתית?
ישמעאל  |  9/04/12 05:46
4
תגובה לכתבה
פנינית  |  9/04/12 11:14
5
יואב יצחק היקר, כתבה כזאת צריכ
כרמית  |  9/04/12 11:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הללי
כל דכפין ייתי ויפסח    הֲיֵשׁ כִּסּוִי להזמנה, או זו פסיחה על שְׁתֵי הַסְּעִפִּים
ציפי לידר
חג הפסח בפתח    ההכנות האחרונות לסדר כבר בעיצומן    אך השאלה היא, אֵלו מטענים אישיים, לאומיים ורוחניים ניקח איתנו מליל הסדר? מההגדה? מהחג כולו?    מה מסמל רבי עקיבא שהֵסֵב עם החכמים - ומה רבי אלעזר?    מה מסמלים ארבעת הבנים? החכם והרשע ומה שביניהם? ארבעה דורות או ארבע רמות?    שיעור מאלף בטקטיקה האנטישמית    מעמד האישה    על שירים ושערים    על כל אלה במאמר שלפנינו
צבי גיל
סקר ההוצאות ליחסי ציבור של חברי הכנסת מלמד שהכנסת היא "על הפנים" וכי ראוי שתתחלף
אברהם (פריצי) פריד
שני גדיי עיזים סיימו את חייהם באופן טראגי כגושי פחם מבחוץ וכבשר נא מבפנים במהלך תרגול של הקרבת קרבן פסח    זו ירושלים של שנת 2012
דניאל גיגי
מפלגת העבודה מתעוררת ומפריחה את ה"שממה האידיאולוגית". הוועידה האידיאולוגית בנגב מסמלת התחלת עידן חדש בעבודה, בו המנהיגות מנהלת שיח עם בוחרי ותומכי המפלגה    בן-גוריון ראה בישוב הנגב משימה לאומית חשובה, וזה מרגש מאוד שהיום המנהיגות מגיעה אלינו מפעילי הנגב, שהצליחו לייצר דיאלוג חלוצי שהיה חסר בעבודה בפרט ובישראל בכלל כבר שנים ארוכות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il