X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פסיקת בג"ץ בעניין מגרון היא פגיעה חמורה בעיקרון הפרדת הרשויות. בטווח הארוך, ייתכן שהוא ישלם על כך מחיר כבד
▪  ▪  ▪
ג'ובראן, גרוניס ונאור. אקטיביזם שיפוטי [צילום: פלאש 90]
האקטיביסטים נזהרו
גם הכהן הגדול של האקטיביזם אהרן ברק וגם יורשתו דורית ביניש הקפידו שלא להיכנס ראש בראש ברשות המבצעת ונזהרו שלא לתקוף חזיתית מדיניות מוצהרת של ממשלה נבחרת

אין להקל ראש בחומרת ההחלטה של שופטי בג"ץ. זה לא היה מופע נוסף של אקטיביזם שיפוטי, אלא כיפוף ידיים כוחני של בית המשפט מול החלטה מדינית של ממשלה נבחרת. בפרספקטיבה רחבה יותר בג"ץ מגרון ייזכר כנראה כנקודת שיא של פגיעה בהפרדת הרשויות - אחת מאושיות היסוד של הדמוקרטיה.
לא תמיד זה היה כך. בית המשפט הגבוה לצדק הקפיד תמיד לפחות על מראית עין של ממלכתיות ושמר על כבוד מינימלי לרשות המבצעת. גם בימי תור הזהב של האקטיביזם השיפוטי היה ברור לשופטים שיש קווים אדומים שבית המשפט לא חוצה. ביטול החלטות מנהליות פוגעניות, כן; מתן סעד עם השלכות תקציב נרחבות, כן (מיגון עוטף עזה); ביטול חוק גוסס של הכנסת שהממשלה ממילא לא התכוונה להאריך (חוק טל); ואפילו ביטול של חוק שלם שלא עמד בתנאי "פסקת ההגבלה" (הפרטת בתי הסוהר).
אבל גם הכהן הגדול של האקטיביזם אהרן ברק וגם יורשתו דורית ביניש הקפידו שלא להיכנס ראש בראש ברשות המבצעת ונזהרו שלא לתקוף חזיתית מדיניות מוצהרת של ממשלה נבחרת. הפעם הסכר הזה נפרץ: ממשלת ישראל החליטה שהביזיון וההזנחה של עקורי גוש קטיף לא יחזרו על עצמם בבנימין, ותושבי מגרון יפונו מבתיהם רק אחרי יצירת פתרון הומניטרי חלופי, אבל שופטי בג"ץ אמרו לא. הרשות המבצעת לא ביקשה לסתור את פסק הדין אלא לדחות את ביצועו, וזוהי החלטה מדינית מובהקת שבה לבג"ץ אסור להתערב.
יש לשים לב לנימוקים שציינו השופטים: "שלטון החוק", "סופיות הדיון", "שלא להצטייר כפורעי חוק". הטיעונים העמומים הללו לא נבחרו סתם. כזכור, עו"ד מיכאל ספרד מ'יש דין', המייצג בבג"ץ את מי שטוענים לבעלות על הקרקע, הגיש גם לבית המשפט המחוזי תביעת פיצויים מן המדינה בשם מרשיו הפלשתינים, אך משך את תביעתו ברגע שנציג המדינה דרש ממנו להוכיח את בעלותם על הקרקע. הדבר לא נעלם מעיניהם של שופטי בג"ץ, והם יודעים היטב שהעניין איננו זכות הקניין. הסיפור האמתי פה הוא מאבק אידאולוגי עקרוני של ארגוני השמאל ופקידי הפרקליטות מול ממשלת ישראל והמתיישבים.
במאבק הזה בחר בג"ץ לנקוט צד, ובכך סימן את עצמו כשחקן בזירה הפוליטית. יכול להיות שהשופט גרוניס עשה זאת כדי להוכיח ש"אין לו אחות", לאחר שנבחר לנשיאות מכוחו של "חוק כצל'ה", ואולי לא. כרגע זה לא משנה. תגובות הזעם שנשמעו בזירה הפוליטית מבהירות שלתחושתם של המחוקקים נחצה פה קו אדום. בטווח הארוך, על הפרת האיזון הזו בג"ץ עשוי לשלם מחיר כבד.
עד היום, בתוך גוש הימין בכנסת גבר כוחם של הדוגלים בהבנות ופשרות מול בית המשפט, מתוך רצון שלא לשבור את הכלים. לכן הקואליציה דחתה הצעות רדיקליות כמו שינוי מבנה הוועדה לבחירת שופטים וחוק השימוע לשופטים בוועדת חוקה. היום, כשבית המשפט הוא ששבר את הכלים, הכף בהחלט עשויה לנטות אל הצד השני. החלטת בג"ץ עשויה לשכנע גם את המהססים והמתונים שהדרך היחידה להציל את בית המשפט מעצמו היא רפורמה מעמיקה בתהליך בחירת השופטים, הגדרה מחודשת של הפרדת הרשויות, והגבלת כוחה של הרשות השופטת.

איפה ואיפה

תשתית משפטית חדשה
המסקנה האופרטיבית המשמעותית ביותר של סאגת מגרון היא הצורך הדחוף לביסוסה של תשתית משפטית חדשה להתיישבות היהודית ביו"ש. חוק ההסדרה של אורלב צריך להיות המאמץ הראשון בדרך להפיכתה של לב הארץ למקום של דין וסדר. אחרת הכאוס ימשיך לחגוג

בנוגע למגרון, המדינה מעולם לא סיפקה הסבר משכנע למדיניות האיפה והאיפה שהיא מנהלת ביו"ש. מדיניות המנהל האזרחי בנוגע למאחזים בדווים בלתי חוקיים היא שלא לפנות מאחז קיים לפני "קיבוע", דהיינו בניית שכונת קבע חלופית במקום מאושר. כך הצהיר במפורש ראש מחלקת הפיקוח מרקו בן שבת במספר הזדמנויות. אבל קאסטת המתנחלים נחותה כנראה בעיניה מקאסטת הבדווים.
דברים מפורשים מצינו בפסק דינה של השופטת דליה דורנר בבג"ץ ג'הלין (2966/95): "רשות מנהלית הפועלת בהגינות ובסבירות אינה רשאית לפנות בני אדם המתגוררים שנים בקרקע שתפסה מבלי להציע להם מקום חלופי הולם ואף פיצויים. אין המדובר במעשה חסד הנעשה לפנים משורת הדין, אלא בחובה משפטית המקנה זכות משפטית בת אכיפה. כך נהגה הרשות בטיפולה בבדואים בישראל. היא דאגה להקמת יישובי קבע עבורם, ואף נתנה מענק כספי לכל בדואי שהרס מבנה בלתי חוקי שהקים על אדמות מנהל המקרקעין".
אבל זהו עניין שבשוליים. המסקנה האופרטיבית המשמעותית ביותר של סאגת מגרון היא הצורך הדחוף לביסוסה של תשתית משפטית חדשה להתיישבות היהודית ביו"ש. חוק ההסדרה של אורלב צריך להיות המאמץ הראשון בדרך להפיכתה של לב הארץ למקום של דין וסדר. אחרת הכאוס ימשיך לחגוג. ככה זה: כשאין מלך בישראל ואין חוק ביו"ש, כל פרקליט הישר בעיניו יעשה.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  10/04/2012   |   עודכן:  10/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עבר את הגבול
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
עוד אחד שלא מבין מה הוא אומר
ע.ג.  |  10/04/12 23:37
 
- תגובה
צנחן  |  11/04/12 00:59
 
- אני "אחכים" אותך , צנחן ?
שאול העברי  |  11/04/12 09:59
 
- אתה מתייחס לטענה לא מוכחת
מיכאל ב  |  14/04/12 22:22
 
- קשקשן מדופלם
המבקר  |  11/04/12 00:59
 
- זבלנות כמקצוע היית מיליונר !
ישמעאל  |  11/04/12 06:54
2
סוף סוף אחד שמבין.
אהוד פרלסמן  |  10/04/12 23:39
3
לפזר את כנופיית החוק ל"ת
נחום שחף  |  11/04/12 01:56
4
גרוניס מעולם לא עבר את הגבול..
פילסוצקי  |  11/04/12 04:50
5
צודק הכותב לגמרי! ל"ת
דודו ביתן  |  11/04/12 09:10
6
בגצ צודק
אני רק הערה  |  11/04/12 09:17
 
- אתה רק כותב לא לענין.
אהוד פרלסמן  |  11/04/12 14:50
7
"החלטה מדינית" , יפרח ?
שאול העברי  |  11/04/12 09:41
8
הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון
גדעון אמיר  |  11/04/12 14:13
9
הכהן הגדול ברק ויורשתו בייניש
אנה מירושלים  |  11/04/12 20:37
10
אתם עדין לא מנהלים את המדינה
כרמיאלי   |  11/04/12 23:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
רגע האמת הוא הסיוט של כל שקרן. ציפי לבני השקרנית, הייתה בטוחה שהרגע הזה לא יעז להתקרב אליה. הוא העז. המפגש הקשה ביניהם, הפך אותה לבלתי רלוונטית. כמה שורות הצדעה לרגע האמת. הלכתי לארכיון...
יהודה דרורי
במאבק הבינלאומי על תדמיתנו חייבים אנו לעצור את הכלבים השוטים לפני שידביקו בכלבת אזרחים תמימים בכל העולם. ניתן לפגוע בלגיטימיות שלהם על-ידי שלילת הזכות להחזיק בדרכון ישראלי
גיא חזן
הגעה להסדר בין הצדדים יכולה להקפיץ את מחירי ניירות הערך, במיוחד אגרות החוב שניתן יהיה לחשב את ערכן. מנגד, אי-הגעה להסדר פשרה עלולה לפרק את החברה כך ששווי ניירות הערך יהיה קרוב לאפס
גרשון אקשטיין
מה הבהילות בהגשת הצעת חוק יסוד השפיטה להתייחסות תוך 30 יום, כאשר בתוך זמן זה כלולים חגים, ימי זיכרון, אבל ופגרת כנסת? מה קרה? מה החיפזון?
הרב אליהו קאופמן
קרוב לשישים וארבע שנים, עם שלושה פצעים עונתיים שלא הגלידו, חיים ערביי ישראל והפלשתינים את "האביב השחור" כתקופת אסונם בזמן שזו היא בדיוק תקופת שמחתם של אלה הדורשים מהם "נאמנות למדינה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il