X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זוג נכים בכיסאות גלגלים מבקש, כי גם הרב העורך את החופה יישב בטקס כדי שלא יסתכל עליהם מלמעלה. אילם מבקש לעלות לתורה כשהוא מניף שלט ועליו הברכות. נכים מבקשים להנמיך את המזוזה כדי שגם הם יוכלו לנשק לה. אוסף הבקשות הללו מעיד על שינוי חברתי המבקש עיגון בעמדה תורנית מוצקה
▪  ▪  ▪
האם הכהנים בבית המקדש צריכים להיות דומים לשומרי המלכה?
"כלים שבורים"
הרב רונן לוביץ'
התורה אסרה על כהנים בעלי מום לעבוד בבית המקדש, משום ששם יש חשיבות רבה להדר החיצוני. אך בכל שאר התחומים, לא זו בלבד שבעלי מומים הם בעלי זכויות שוות - קיימים איסורים מפורשים לפגוע בהם
לרשימה המלאה

קריאת פרשת השבוע מעמידה אותי בפני התמודדות קשה: האמנם ממעמדם של כהנים בעלי מום ניתן ללמוד על מעמדם של אנשים עם מוגבלות בחברה? עמדה זו מנוגדת לשיח הזכויות ההולך ומתפתח בחברה מודרנית. האם אנשים עם מוגבלות הם "פחות" אנשים מאחרים? תוך כדי חיפוש אחר מענה לשאלותיי, מצאתי באתר אחת התנועות להפצת יהדות את הדברים הבאים:
"אמנם נכון, כהנים בעלי מום אינם משרתים בבית המקדש, אולם הדבר אינו קשור כלל להפגנת יחס זלזול כלפיהם או לקיפוח זכויותיהם. הסיבה להלכה זו נובעת מתחום שונה לחלוטין: בבית המקדש שורה שכינתו של מלך מלכי המלכים, הקדוש ברוך הוא. אנו מתייחסים למקום זה כאילו הוא ארמון של מלך רם ונישא. עבודת הקרבנות נעשית במקום זה בכבוד, בהדר וביחס של יראת רוממות. מאז ימי קדם הקפידו תמיד, שהעובדים והמשרתים בארמונותיהם של מלכים 'ישדרו' מכובדות וחשיבות במראה גופם בביגוד המיוחד שלהם ובהליכותיהם. למשמר המלכה באנגליה מתקבלים רק אנשים גבוהים, חסונים ויפים". האמנם, מלך מלכי המלכים מבקש לעצמו כהנים הדומים למראה השומרים בארמון המלוכה?
המחקר מצביע על שתי תפישות שונות ביחס לאנשים עם מוגבלות. האחת רואה בנכות בעיה רפואית. לשיטתה, מה שמגדיר את עוצמת הנכות וההדרה החברתית הוא הלקות, המום, הפגם שמקשה על תפקוד נורמטיבי של אדם עם מוגבלות. תפקיד החברה הוא לרפא, לתקן, לסייע.
אלא שבשנים האחרונות התפתחה גישה חדשה: "הנכות התרבותית", לפיה מה שמגדיר את עוצמת הנכות הוא לא המצב הרפואי, אלא היחס של החברה לנכה. אם נראה בנגישות חלק מהתרבות שלנו ונדאג שכל מקום בישראל יהיה נגיש, כולל בתי כנסת, בתי מדרש ומקוואות, מרכזי קניות, בתי ספר ואתרי נופש - הרי אז יוכלו אנשים עם מוגבלות לנהל אורח חיים קרוב לנורמלי. במילים אחרות: מי שמגדיר את עוצמת הנכות היא החברה. הקצאת המשאבים והיחס הערכי לאדם עם מוגבלות היא שמגדירה את מידת השתלבותו. מכאן שנכות היא עניין סובייקטיבי לחלוטין.
המקור הוא כבר במסורת ישראל
אין לי אלא להציע - על-פי דברי התלמוד בהתייחסו לעלייה לדוכן של אנשים עם מוגבלות - כי ההדרה של כהן בעל מום מעבודת המקדש איננה נובעת ממצבו האישי, אלא ממצבה של החברה. זו עלולה לחשוב, כי הימצאותו פוגעת בקדושת המקום. כשאותה חברה תתחיל להסתכל על כל אדם כמי שנברא בצלם, ואנו נלמד להביט פנימה ולראות את סגולותיו של כל אדם, נוכל - אולי - לאפשר לכהן בעל מום לא רק לעלות לדוכן אלא גם להשתלב בעבודת המקדש.
בתקופה האחרונה התקבלה באו"ם "האמנה בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות". הנחת היסוד של האמנה גורסת, כי אנשים בעלי מוגבלויות זכאים לכל הזכויות להן זכאים בני אדם. אנו מבקשים להדגיש שהיסוד לאמנה זו כבר הונח בדברי התורה והנביאים ובמסורת דברי חז"ל המלווים אותנו בכל צעד מצעדינו.
שורה ארוכה של שאלות הלכתיות המופנות אלי מצביעות על כמיהה של אנשים עם מוגבלות להרגיש חלק מהחברה. לאחרונה נשאלתי אם אוכל לקדש זוג היושב על כיסאות גלגלים, כאשר גם אני עצמי ישוב על כיסא, שכן לדבריהם הם אינם "רוצים שהרב יסתכל עלינו מלמעלה". אחרים ביקשו ממני להוריד את גובה המזוזה במשקוף כדי שגם הם יוכלו לנשק לה. אילם ביקש לעלות לתורה תוך שהוא מציג שלט עליו כתוב: "ברכו את ה'", ועוד.
כולנו מיוחדים, כולנו חריגים
כל אלה מצביעים על שינוי עמוק בחברה. אנשים מבקשים שיחסם לאנשים עם מוגבלות יהיה מעוגן על בסיס עמדה תורנית מוצקה. הם רוצים לדעת שמקורות ההשראה שלהם בעניינים אלה הם כתבי הקודש ולא רק שיח זכויות אדם מערבי.
חברה משלבת תורמת לעצמה, ביכולת ההכלה שלה כל אדם. היא חברה בריאה יותר לא רק ביחס לנכים אלא גם ביחסה לעולים, לעניים, לחילוניים, לחרדים, לשמאלנים ולימניים. נגישות היא לא רמפה. אפילו לא מעלית משוכללת. נגישות היא תרבות שלמה. לפי מיטב הבנתי - המעיין בכתבי חז"ל יגלה את התשתית הבראשיתית לתפישת השוויון של כל אדם שנברא בצלם.
כל אחד שונה, כל אחד חריג, לכל אחת מוגבלות. הברכה "ברוך משנה הבריות" היא לא רק על המשונה. זוהי ברכה המאפשרת לנו להבין שכולנו שונים, כולנו מיוחדים, כולנו חריגים.

המאמר מוגש באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מנכ"ל תנועת "הכל חינוך" ומרבני צהר.
תאריך:  01/05/2012   |   עודכן:  02/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן אלון
עברו בקושי שבועיים ימים מאז עמדנו כולנו דום, מחינו דמעות כמבקשים להסתיר את הרגישות הפנימית, וזכרנו את ששת המיליונים שמחתה מעל פני האדמה השנאה הגזענית של הגרמנאצים. בקושי שבועיים. זרעי השנאה כלפי זרים, שלטון הפחד והאימה שמעבדת ממשלת האש הזרה הזו, נגד ערבים, מוסלמים, שמאלנים, דורשי זכויות אדם, עובדי אלילי הצדק והחופש - הזרעים הללו נובטים עכשיו
ציפי לידר
בשולי הכותרות: די לפטפטת!    ומי צריך בחירות עכשיו?    ועל ד"ר נתן בירנבוים שמעתם?    וגם: האם ציפי לבני מתכננת קמבק פוליטי?    מיהו הצלם הצורר    והאם אלדד יניב חוזר בתשובה?    על כל אלה ועוד ברשימה שלפניכם
אריה יצחקי
דוד רגב, נציב פניות הציבור של הרשות השנייה לרדיו ולטלוויזיה, מודה בחצי פה בכשל המקצועי של העצמת התקרית מעבר לכל פרופורציה
הרב אליהו קאופמן
הקרב "על צביונה של מדינת ישראל" כאי מערבי וקולוניאליסטי במזרח התיכון מביא לאיחוד מעשי בין הימין הציוני וה"כיפות הסרוגות" למרכז ולשמאל הציוני בנושא ה"גרות". רבנים לאומנים - ובראשם "חתן פרס ישראל החדש", הרב חיים דרוקמן - הופכים ליקירי השמאל הציוני כאשר הם "מגיירים" כל הולך על שניים מדרום אמריקה ועד לפיליפינים
צבי גיל
הכנסת הזאת היא דוגמה ל"רודנות הרוב"    יש להחליפה בבחירות הקרובות בחברים אחרים בעיקר מקרב הליכוד
רשימות נוספות
מגורל לייעוד  /  הרב שלמה ריסקין
מדברים פחות, חיים יותר  /  הרב יובל שרלו
החיפזון מהשטן?  /  הרב חגי גרוס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il