X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חובתו של כל אדם ישר להתחיל את הדיון בסוגיית הגיוס לחרדים, בשאלת מקומו של עולם התורה בחברה הישראלית בכלל. אפשר להניח שדיון המתחיל מנקודת מוצא כזאת, ימצא אוזן קשבת בחברה החרדית גם ביחס לסוגיית שירות לכול
▪  ▪  ▪
גיוס חרדים. השאלה המרכזית היא האם החברה הישראלית זקוקה ללימודי תורה? [צילום: פלאש 90]

כל דיון בסוגית "שירות לכל" המבקש להחיל על הציבור החרדי את הנורמה הצודקת של גיוס כללי לצבא או לשירות אזרחי (שם קוד לשירות לאומי. רק שהערבים לא ישמעו...) הוא דיון חסר - ולטעמי אפילו מופקר - אם אינו מתייחס אל שאלת השאלות: האם החברה הישראלית זקוקה ללימוד תורה?
אני מעריך את המאבק הציבורי - כל זמן שאינו גולש להסתה נגד החרדים - אבל אני דוחק בראשי המאבק לשאול את עצמם באמת: האם העם היהודי - וביתר שאת: האם ישראל כמדינה, כחברה - זקוקה ללימוד תורה, זקוקה לעולם הישיבות כחלק אינטגרלי מחוסנה? היו דברים מעניינים בנאומו של יאיר לפיד בשבוע שעבר, אבל אני ממש לא מסכים לכינוי של עולם הישיבות "בית כלא", שיש לעזור לחרדים להיחלץ ממנו. אני מאמין שגם לפיד לא חושב כך ושגגה יצאה מתחת עטו.
לא ניתן להתייחס למוסד הישיבה כאל טפיל
הישיבה הייתה מאז ומעולם "בית היוצר לנשמת האומה" כהגדרת ביאליק. אפשר לבקר את עולם הישיבות. זה חשוב. אבל החברה הישראלית לא יכול להתייחס אל מוסד הישיבה כאל כורח פוליטי או קיום טפילי. עולם התורה לגווניו הרבים הוא חלק מהותי, מכריע, בלתי נפרד מהפסיפס הישראלי. כעם, אין לנו קיום בלעדיו. זה לא סותר את עולם הרוח הישראלי, את האקדמיה והאמנות והתרבות והספרות ושלל המוסדות הנפלאים שפיתחנו בעת החדשה. זה הולך ביחד.
אי-אפשר לדון בסוגיה הזאת משל הייתה עניין טכני: נייצר רעש תקשורתי וציבורי, נלחץ על קובעי המדיניות, והם יכריחו את החרדים להתגייס. יש פה קוצר רוח וחוסר סבלנות כלפי תהליכים עמוקים המתחוללים בחברה החרדית שעוברת תהליך עמוק של ישראליזציה. בלי הצהרות אידיאולוגיות, הציבור החרדי הופך להיות לאומי יותר. אני מתכוון - בגלוי, לעין כול; משום שבסמוי - הציבור הזה היה לאומי מזמן.
באומרי לאומי, אינני מתכוון לשלל ההגדרות המדעיות, אלא לתחושה הפשוטה של ההשתייכות והאמפתיה וההזדהות והנכונות לתרומה - עם מדינת ישראל. הם יקראו לזה "ארץ הקודש" (ולא מדינה) או ימנו סגן שר במקום שר ושאר התחכמויות, אבל כל מי שעיניו בראשו רואה את השינוי המדהים הזה. לעתים נדמה, שזה שורש החרון על החרדים - לא אי השרות הצבאי, אלא האבחנה שהציבור הזה נמצא בצד ה"לא נכון" מבחינת התקשורת הישראלית.
מבחינה גיאוגרפית, החברה החרדים מפוזרת היום במקומות רבים בישראל, כך שמוקדי הכוח המסורתיים אינם מצליחים עוד לפרוש את חסותם; אלפים רבים - בזרם הולך ומתגבר - רוכשים תארים אקדמיים; אלפים התגייסו לצבא במסגרות כאלו ואחרות. זה לא מספיק, אבל כפי שאמר פעם מתי כספי, אי-אפשר לומר לצ'יפס על האש: נו! הרצון להכריח ולשסות חלקים בחברה הישראלית זה בזה הוא טעות ולמעשה חוסר אחריות, משום שאנחנו זקוקים לחרדים. בים הדה-לגיטימציה העולמית, החברה החרדית היא צוק איתן של נאמנות לעם היהודי וגם - בלי הצהרות גלויות - למדינת העם היהודי.
לא להיגרר לשיח הפופוליסטי ביחס לחרדים
החרדים מבחינתם, צריכים להפסיק להתגונן ולזעוק "זעקה גדולה ומרה". הם לא נמצאים בשושן הבירה וגם לא תחת שלטונו של המן. הם חיים פה בארץ חמדת אבות, במדינת היהודים, בין אחיהם. בכל משפחה יש מריבות, לעתים קשות עד כדי איום לפרק את המשפחה. חרדי המבין זאת, לא יתרגש מהמהומה התקשורתית. הוא יודע שהסיפור מורכב הרבה יותר וממש לא מדובר באיום קיומי על אורח חייו.
משום כך, אסור לליכוד להיגרר אחר השיח הפופוליסטי ביחס לחרדים. אל לו ללכת שבי אחר הנורמות האידיאולוגיות של השמאל הישראלי. הליכוד הוא תנועה ליברלית אבל מדובר בשמרנות ליברלית. אומנם זו לא תנועה דתית, אבל היא מעולם לא כתבה גט כריתות למסורת הדתית ובטח שלא לעולם הרוח הישיבתי.
הסכמה רחבה באשר לחשיבות המסורת היהודית הדתית
בניגוד לציניקנים או לפרשנים מסוימים, מנחם בגין לא ביקש לקנות את לבם של בני עדות המזרח בהתבטאויותיו הדתיות: הוא באמת האמין בזה. ממש כפי ששרית חדד מאמינה בתכני שיריה: "שמע ישראל אלוהי, אתה הכול יכול". אין כאן מטאפורה חלולה בנוסח "אלוהים אדירים" אלא אמונה פשוטה. אני לא מפסיק להתפעל מהשליטה של השר סילבן שלום במסורת היהודית, בהלכה, בלימוד התורה. זה לא במקרה.
בשבוע שעבר סיפר משה פייגלין בעמוד הפייסבוק שלו על המעמד החשוב - אומר גם: הסמלי - שבו, בזמן ניחום אבלים, עמדו הוא ובנימין נתניהו יחד ואמרו קדיש. זה לא משחק. באמת, אין לליכוד ריב עם הצדדים הדתיים שבזהות היהודית. אפשר להתווכח על המינון, אפשר להתווכח על רעיונות מסוימים, אפשר לחלוק על אורח חיים כזה או אחר - אבל קיימת הסכמה רחבה באשר לחשיבותה המכרעת של המסורת היהודית הדתית ולרלוונטיות שלה לחיים בישראל כאן ועכשיו.
אשר על כן, חובתו של כל אדם ישר להתחיל את הדיון בסוגיית הגיוס לחרדים, בשאלת מקומו של עולם התורה בחברה הישראלית בכלל. אפשר להניח שדיון המתחיל מנקודת מוצא כזאת, ימצא אוזן קשבת בחברה החרדית גם ביחס לסוגיית שירות לכול.

פורסם בעיתון 'ישראל היום' (8.5.2012)
תאריך:  08/05/2012   |   עודכן:  08/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השאלה החסרה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תענוג לקרוא אותך  ל"ת
עמוס דאי  |  11/05/12 08:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
התדהמה היא השלמה עם מגפה שאין לה מחולל בקטריאלי, ולא ויראלי, ולא נגיפי או פטרייתי אלא כולה הזנחה של אחריות הורית, או מורית, או שלטונית, או זדון נורא של מי שמתפרנס מהדחת הנוער לשתייה כביטוי לחירותו המוקדמת, כמרד במוסכמות, כבילוי מודע על מדרונות המוות המרגשים עד כלות
אליהו קאופמן
במקום לרדוף את החרדים על כל צפירה נוכרית שבה הם אינם עומדים כדאי לערוך בדק בית מי באמת מחלל את השואה, מיהי התנועה הנאצית החדשה ובמיוחד למי מצביעים רוב חבריה בבחירות לפרלמנט הציוני
צ'לו רוזנברג
קיומו של ערוץ ממלכתי הוא הכרח. מי שרוצה בהרס הערוץ הראשון בז לעיקר. אין לי טענות כלפי אלה אשר נהנים מתוכניות ריאליטי או כל תוכנית אחרת. כל אחד וטעמיו, כל אחד וסקרנותו. ואם כך, אז גם לאנשים כמוני הנראים אולי דקדנטים, "עתיקים" או מיני כינויים בלתי מודרניים בעליל, גם לנו מגיעה פינה קטנה, אפילו בת חצי שעה בלבד, כדי ליהנות מצפייה בטלוויזיה
אליקים העצני
ראוי שעוד מישהו "האוהב את האדמה הזאת", אבל שייך לקוטב הנגדי בחברה הישראלית, יקום ויאמר בקול גדול: ליבנו אתכם, בני משפחת רבין, כי הנרצח היה ראש הממשלה של כולנו. ונוכח ההתבטאות הפוגענית שצוטטה מפי האסיר המשתחרר, שומה דווקא על הימין להוקיע את עזות המצח של מי שמשמיע דברי תמיכה
יאיר דקל
בתאגיד אל"ה לא אוהבים לקבל הודעות מאזרחים שאכפת להם ממיחזור. בסופרמרקט שלי יש שתי מכונות איסוף אוטומטית, שעושות תורנות - פעם זאת מקולקת ופעם זאת נעולה. בתאגיד סירבו לקבל את הודעתי על הבעיה והודיעו שרק הסניף יכול להתריע עליה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il