X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ייתכן שגורלו של העם הלבנוני אינו נתון עוד בידיו וכי האינטרסים הלאומיים שלו הופקעו לטובת אינטרסים של מדינות זרות, שידי ארגון השליח שלהן עושות בלבנון כבתוך שלהן
▪  ▪  ▪
חיזבאללה בלבנון. קבלן משנה של אינטרסים זרים [צילום: AP]

דברי האיום שהשמיע השבוע עלי לארג'יאני, יושב-ראש הפרלמנט האירני ואחד האנשים המקורבים ביותר למנהיג אירן, כי התקפה של המערב בראשות ארצות הברית על בת-בריתה סוריה, תביא לתקיפת ישראל, מהווה שלב נוסף בניסיונותיה של אירן להרתיע את המערב ואת ישראל מפני תקיפה צבאית נגדה. למרות שלא ניתן להעריך את מידת נכונותה של אירן להירתם בפועל לעזרת שותפיה ובני חסותה, נראה כי הכלים העיקריים העומדים לרשותה הם בעיקר באמצעות שלוחיה השונים, ובראשם חיזבאללה הלבנוני.
חיזבאללה, המקיים, בתיאום עם אירן, שיתוף פעולה אסטרטגי הדוק עם הנשיא בשאר אסד, המצוי תחת ביקורת בין ערבית ובינלאומית נוקבת בשל דיכויו הברוטאלי את בני עמו, כבר הצהיר בפומבי על תמיכתו בפעולותיו של המשטר הסורי ובמשתמע גם במעשי הדיכוי שלו. לפיכך, במידה שאירן פטרוניתו תחליט לממש את הצהרת לארג'יאני יתכן שהארגון יונחה לפעול - לצד אירן וסוריה - נגד אויביה ובכלל זה גם נגד ישראל.
חיזוק להערכה זו התקבל בימים האחרונים מדברי האיום שהשמיע נסראללה כלפי גורמי אופוזיציה בסוריה בעקבות חטיפת אזרחים שיעים בדמשק. עוד קודם לכן, בנאומים שנשא נסראללה במהלך מאי 2012 לציון שיקום שכונת דאחייה ולציון 12 שנים לנסיגת צה"ל מלבנון, הוא התרברב במאגר הרקטות של הארגון וכן ביכולותיו של ארגונו לפגוע בכל נקודה בישראל, כולל בתל אביב.
על-פי הערכת גורמי ביטחון בישראל, עומד כיום לרשות חיזבאללה מערך צבאי מסודר המונה מעל עשרת אלפים לוחמים וכ-60 אלף רקטות לטווחים שונים, בעלות כושר נזק רחב יותר וטווח פגיעה מדויק יותר מאלה שעמדו לרשות הארגון במלחמת לבנון השנייה. יתר על כן, הארגון פרש את כוחותיו על פני עיירות ובכ-160 הכפרים השיעים בדרום לבנון, בצפון הליטני וב-בקאע, תוך שימוש בבתי התושבים כמעוזי לחימה. הדבר נעשה כך שרקטות מאוחסנות בקומת המרתף, מעליה - מגורי משפחה, קומה שלישית נוספת משמשת כמפקדה ובקומה העליונה משכנים משפחה נוספת.
רוב אזרחי לבנון מסתייגים מסבב אלימות נוסף
על-אף הצהרותיו הלוחמניות של חיזבאללה והיערכותו הנמשכת לקראת עימות צבאי עם ישראל, רוב אזרחי לבנון מסתייגים מסבב אלימות נוסף נגדה, זאת בעקבות נסיגתה המלאה של ישראל מלבנון וההכרה הבינלאומית בעובדה זו וכן בשל המחירים הכלכליים והפיסיים אותם נאלצו לספוג אזרחי לבנון כתוצאה ממלחמת לבנון השנייה, אליה נגררו בעל כורחם בידי חיזבאללה. ברור, כי עימות חדש בין ישראל לחיזבאללה, בו יפעיל הארגון את מערך הטילים הרחב שברשותו, צפוי לגרום לפגיעה גם בצד הישראלי.
אולם, התגובה הישראלית תביא לפגיעה קשה ביותר במדינה הלבנונית תוך גרימת הרס ניכר לתשתיותיה ולא רק ביעדים הקשורים ישירות בארגון. הדבר הובהר היטב ובפומבי מפי בכירים ישראלים לתשומת ליבה של ממשלת לבנון, שחיזבאללה הינו הציר המרכזי בה.
לתושבי לבנון ברור, כי סבב לוחמה נוסף יגרום גם לפגיעה חמורה בכלכלתה, המבוססת על מערכת בנקאית מפותחת, השקעות זרות ותיירות, ותערער את המצב הפוליטי הבלתי יציב ממילא, השורר במדינה. כך, בנוסף לחילוקי דעות הקיימים בין המחנות הפוליטיים השונים ובכלל זה בתוך הקואליציה הבלתי יציבה שמרכיבה את ממשלת לבנון הנוכחית, גורמת המלחמה הפנימית בסוריה למתחים בין העדה הסונית, המזדהה עם המורדים, אל מול חיזבאללה והעדה השיעית התומכת במשטרו של אסד.
ביטוי למתח הזה ניתן למצוא במהומות שאירעו לאחרונה בטריפולי לאחר הריגתם של שני אנשי דת סונים על-ידי כוחות צבא לבנון. אלה גררו האשמות קשות מצד נציגים מהעדה הסונית כלפי צבא לבנון על חדירת אנשי חיזבאללה לשורותיו.
חיזבאללה - קבלן משנה של אינטרסים זרים
בנוסף, ארגון חיזבאללה, על-אף התעצמותו הפוליטית והצבאית, סובל מבעיה תדמיתית קשה במדינה: קביעתו הנחרצת של הטריבונל המשפטי הבינלאומי המיוחד באשר לאחריות אנשי חיזבאללה בכירים לרצח ראש ממשלת לבנון לשעבר, חרירי, וניסיונות חיסול נוספים של הארגון נגד יריבים פוליטים נוספים בלבנון, מהווים אות קלון עבורו. יתר על כן, תמיכתו ושיתוף הפעולה שלו עם שלטון אסד מהווים בקרב הרחוב הערבי הוכחה לצביעות הארגון, אשר תמך במאורעות "האביב הערבי" ועודד אותם, וחושפת בפומבי את היותו קבלן משנה של אינטרסים זרים המנוגדים לאינטרס הלבנוניים והערביים כאחד.
כל אלו ועוד, מהווים נדבך מרכזי בחששותיהם של אזרחי לבנון מפני סבב אלימות נוסף, שעלול לגרור אותם למלחמת חורבן בשל האינטרסים של המשטר השיעי-אירני ושל המשטר ה-עלאווי הסורי, אשר טובח באזרחיו. ברור להם, כי במקרה של עימות צבאי, הם עצמם יספגו את מרב האש והפגיעה מצד ישראל, כפי ששב והבהיר השבוע מפקד פיקוד הצפון בהרצאה שנשא בכנס אקדמי לציון יום השנה השישי למלחמת לבנון השנייה.
למרות הסתייגות אזרחי לבנון ועל-אף ההערכה הרווחת בישראל, כי חיזבאללה אינו שש להעמיד את כוחו הצבאי בפני מבחן מעשי בשל המחיר הכבד הצפוי בנפגעים, בתשתיות ובנכסים, אותו ישלם, יתכן כי התלות הרבה שלו באירן, ומעורבותם הישירה של גורמי משמרות המהפכה, השוהים בלבנון בפעילותו לא יותירו לנסראללה מרחב תמרון רב במידה שיקבל הנחיה מטהרן לפעול נגד ישראל עבור האינטרסים שלה או של סוריה.
כך, למרות שנסראללה כבר הודה לאחר מלחמת לבנון השנייה שלא צפה כראוי את תגובתה הקשה של ישראל, הוא עלול לגרור שוב את האזור לעימות צבאי שתוצאותיו הפעם צפויות להיות קשות ביותר ללבנון וללבנונים כפי שעולה בברור מפי דוברים ישראלים בכירים ביותר. נותרה, אם כן, השאלה - האם נסראללה, שכבר כשל בהערכתו בעבר, גורר הפעם ביודעין את לבנון ואת ארגונו להתאבדות פוליטית וכלכלית. יתכן שהמענה לכך הוא שגורלו של העם הלבנוני אינו נתון עוד בידיו וכי האינטרסים הלאומיים שלו הופקעו לטובת אינטרסים של מדינות זרות, שידי ארגון השליח שלהן עושות בלבנון כבתוך שלהן.

עוז גרטנר מתמחה בתוכנית ללוחמה בטרור ולחימה בעצימות נמוכה.
תאריך:  05/06/2012   |   עודכן:  05/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם לבנון תיגרר לעימות בשם אינטרסים זרים?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור אידר
חוק ההסדרה הוא הרע במיעוטו, אבל הוא עשוי לפתור את הבעיה, לספק מטרייה חוקית להתיישבות וגם לפצות את בעלי הקרקע, שגם אם אינם יכולים לומר זאת בגלוי, ישמחו לקבל פיצויים נדיבים במקום אדמה שלא ייעשה בה שימוש
נרי אבנרי
הזכות של מאיר דגן לבוז לי, זהה לזכות שלי לבוז לו. וכשמדובר בבוז הדדי - אני שולף ראשון. הלכתי לארכיון...
עו"ד ראובן דינור
סביח חלבי הלך לעולמו בעטיה של מחלה חשוכת מרפא ואני סבור שיש מקום להומאז' לאדם שהפך לאייקון קולינרי בשם סביח
אברהם שרון
ענת קם העשירה את האורניום ששימש להכנת הפצצה שהטיל זה מכבר עיתונאי הארץ אורי בלאו. למרבה המזל, לא נגרם נזק ישיר (עד כה טרם הוכחה גרימת נזק כלשהו) או עקיף מעצם העובדה כי מספר עצום של מסמכים מסווגים נגנב ממחשב הלשכה. בלאו ייענש אבל אנא - במידה ובחמלה
רפאל בוכניק
הערכות מודיעין בנתוני אי-ודאות הן מתכון בדוק לטעות, לעיתים קוטבית. בנסיבות כאלה ממליצים מומחי מודיעין לנקוט בגישה זהירה ואחראית, ולא להירתע מהבעת ספק או מקביעה כי לא ניתן להצביע על מגמה נחרצת שתתממש כגזירת גורל. מוטב שהמעריך יפרוס בפני הקברניט את המגמות האפשריות ולדרג אותן על-פי מידת הסבירות להתממשותן. עם זאת, הניסיון המצטבר במזרח התיכון מוביל כמו בהכרח לדבקות בתרחיש הקיצון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il