X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עינת ברזילי עיתונאית   |  מקור ראשון
מחאת משוררים נגד לימור לבנת

אני לא אשיר לך שיר

עצם הענקת הפרס לשם עידוד היצירה הציונית הוא הכרזה על כך שציונות היא חיה נכחדת, שהיא כבר איבדה את צבע הנוצות והתאבקה עד כדי כך שלא מזהים אותה, ובוודאי שלא צורכים את הוולדות האמנותיים שלה
▪  ▪  ▪
לימור לבנת בנאום ציוני [צילום: פלאש 90]

'גרילה תרבות' היא קבוצה של משוררים ויוצרים אקטיביסטים במיוחד. בשנים האחרונות אפשר היה למצוא אותם מצטרפים למאבק העובדות הסוציאליות, למאבק עובדי הקבלן ולמחאה החברתית, בדרכם היצירתית והבלתי אלימה.
לאחרונה הפגינו כמה חברים בקבוצה מול טקס הענקת פרס הציונות מטעם משרד התרבות שיזמה שרת התרבות והספורט לימור לבנת. היוצרים הקריאו שירים שכתבו נגד הפרס, ואחד מהם, מתי שמואלוף, טען שהפרס "לא מייצג את מכלול הזהויות".
כחברה בעידכוני הקבוצה, נקראתי גם אני להקריא משיריי באירוע המדובר. לו החליטה השרה לבנת למנוע פרס מכל מה שאין בו מסר ציוני, הייתי נוטלת מגפון, מתייצבת תחת חלונה ומקריאה לה שיר שבו אני מתארת כמה תל אביב מפחידה אותי. אבל היא לא עשתה כן. היא גם לא ביקשה להפחית תקציבים או למנוע את העלתן של יצירות בלתי ציוניות.
עצם הענקת הפרס לשם עידוד היצירה הציונית הוא הכרזה על כך שציונות היא חיה נכחדת, שהיא כבר איבדה את צבע הנוצות והתאבקה עד כדי כך שלא מזהים אותה, ובוודאי שלא צורכים את הוולדות האמנותיים שלה. הציונות היא בסך הכול עוד זרם במרחב אמנותי פוסט-מודרני שאין בו היררכיה, אין אסור לומר ומותר לומר, זרם אמנותי נעול סנדלים ולעתים אף לבוש מעיל פליז.
האם לזרם הזה אסור שיהיה פרס? תחרות ראויה לעמול לקראתה?
לו הייתה השרה מכריזה על פרס ליצירה ההומו-לסבית, כדי לעודד את המשכיותה, האם היו קמים אנשי גרילה וטוענים לאפליה ומקריאים שירה חוצבת להבות נגד היוזמה?
האם הציונות - מושג שאם מפשיטים אותו מפוליטיקה מדבר על שאיפה לעצמיות ישראלית, בלתי נשלטת - היא מושג שיש לקעקע בהפגנות נגדו?
אפשר להבין את החשש מהסבטקסט, כביכול המדינה מעודדת יצירות שיתמכו במדיניותה ומונעת משאבים מיצירות ביקורתיות, אבל זה לא מה שמתרחש כאן.
מי שיעבור על התוכנייה של מפעלי התרבות בארץ, לפחות על התוכנייה שלי כמנוייה לחאן הירושלמי, יוכל בקלות למצוא שם תיאטרון מתריס וביקורתי כמו המחזות 'אוכלים' ו'מלחמה על הבית'. לאחרונה הייתי גם ב'מעגל הגיר הקווקזי' הרפרטוארי והמצוין, ושמעתי את שלמה בראבא יורד על הממשלה כאילו אין מחר, להנאת הקהל. איש לא מיחה בידו.
אז יש גם פרס לזרם אמנותי אחד, ציוני, לאומי, שכותב על עצי שקמה וזית. בשם חופש הביטוי וחופש היצירה, אני לא אלך להקריא שירה נגדו.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  10/06/2012   |   עודכן:  10/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נבון
בעיית הזרים היא תולדה עקיפה של הסכמי אוסלו. עד לשנות ה-90 עבדו בישראל רבבות פועלים פלשתינים, שלא שאפו להתערות בחברה היהודית-ישראלית. לאחר עבודתם היו חוזרים לכפריהם ביש"ע. בשנות הפיגועים הרצחניים של הסכמי אוסלו נאלצה הממשלה לאסור את כניסת העובדים הפלשתינים לישראל. במקומם התחלנו לייבא עובדים זרים
אפרים הלפרין
הטעות הנוראית של אהוד ברק הייתה שלא הביא להפסקה המיידית של מינוי גבי אשכנזי כרמטכ"ל ברגע שאשכנזי איים עליו במלחמה. רמטכ"ל שמאיים על שר הביטחון, חייב לעזוב מיד את תפקידו ולתת את הדין על איומיו
עמוס דאי
במקום להגיד תודה שהפכנו אותו למיליונר ושבזכותנו הוא יכול לאכול טוב במסעדות ולשמור לעצמו את הטיפ, סותם אדון צוקרברג פיות לאנשים. חופש ביטוי - רק לשמאלנים בממלכת הפייס כחולת המטריקס    מדוע החלטתי לסגור את דף הפייסבוק שלי לצמיתות
אפרים הלפרין
מחאת הסופרים נגד הצפת השוק בספרים זולים תוך נישולם לכאורה מההכנסה לה הם ראויים היא לכאורה צודקת, אך בראותנו מי עומד בראש המחאה אנו מוצאים שם סופרי כסף גרמני, ולכן אנחנו לא עמם, אפילו בשקל לא היינו קונים
מנשה שאול
המנהיג העליון עלי חמינאי הצהיר ביולי 1991: "האם אנו שואפים לשמור על שלמות אדמתנו, או האם אנו שואפים להתפשט? אין ספק כי פנינו להתפשטות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il