X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בפועל, מרבית החלטות ועדת טרכטנברג לא יושמו והיום, שנה אחרי, אנחנו מוצאים שוק עם מחירים גבוהים מהמחירים ששלטו בו ביום תחילת המחאה אך אם בכל זאת המחאה לא הצליחה להשיג את מטרתה העיקרית, מה היה צריך לעשות אחרת?
▪  ▪  ▪
מחאת האוהלים נגד יוקר הדיור בקיץ אשתקד [צילום: פלאש 90]

עם פרוץ המחאה לחיינו לפני כשנה עלה לראשונה נושא מצוקת הדיור לראש סדר היום הציבורי. דפני ליף נזרקה מדירתה והקימה אוהל בשדרה הכי מבוקשת בארץ, שדרות רוטשילד.
בתחילת הדרך כל האוזניים היו קשובות והלבבות יצאו אל הצעירים המתקשים לרכוש או לשכור דירות, בשל המחירים הגבוהים והקשיים שמערימים הבנקים למימון הרכישה. המחאה פרצה ממש בשיאה של תקופה שבה המחירים עלו בצורה משמעותית וקשה היה להסביר כלכלית את סיבת העלייה הגדולה.
עם התגבשותה של המחאה, החלו יותר ויותר קולות לטעון שהדור הצעיר הוא דור מפונק, בגלל התמקדות המפגינים בעיר תל אביב. הציבור האוהד התקשה להזדהות עם רצון הצעירים לגור בלב ליבה של העיר היקרה ביותר.
המחאה התקבלה בזרועות פתוחות גם בקרב דור הביניים, בני ה-50 וה-60, שילדיהם מתמודדים עם הקושי לרכוש דירות. אבל, בני הדור נזכרו מהר מאוד כיצד החלו את דרכם ברכישת דירות קטנות וישנות, שרק היוו קרש קפיצה לשיפור המגורים בעתיד, יחד עם שיפור השכר.
מחירים גבוהים יותר מבתחילת המחאה
המחאה דעכה וניתן לומר שאפילו הופסקה, בעקבות ההחלטה למנות ועדה שמסקנותיה היו צפויות וברורות מלכתחילה - יש להפשיר קרקעות ולייצר היצע של יחידות דיור. הבעיה היא שאף ועדה או גורם, כולל הרשויות התומכות, אינו מסוגל לקצר את התהליך שבין קרקע בלתי מתוכננת להיתרי בנייה, שלרוב מסתכם בין ארבע לעשר שנים.
בפועל, מרבית החלטות ועדת טרכטנברג לא יושמו והיום, שנה אחרי, אנחנו מוצאים שוק עם מחירים גבוהים מהמחירים ששלטו בו ביום תחילת המחאה. מנגד, חשוב גם לזכור כי ייתכן שלולא המחאה, מחירי הנדל"ן היו ממשיכים לעלות בקצב המסחרר של השנים 2010 ו-2011.
מכל היבט שנבחן, נראה שהמחאה סייעה במיתון עליית המחירים וחידדה את המודעות בקרב הציבור למצב הביקוש וההיצע בשוק. המחאה גרמה לכך שחלק מהמתעניינים החל לחשוב פעמיים לפני רכישת דירה ולשאול את עצמו יותר מתמיד האם קניית דירה בכל מחיר היא אכן החלטה נכונה. היום אנחנו פוגשים קהל לקוחות ורוכשים מתון יותר, ביקורתי יותר ושקול הרבה יותר. ואולי טוב שכך.
שורת צעדים לשינוי ממשי בדיור
אך אם בכל זאת המחאה לא הצליחה להשיג את מטרתה העיקרית, מה היה צריך לעשות אחרת?
המחאה לא הצליחה לייצר פתרון אמיתי כמו דיור בר-השגה או החלטה לבניית דירות במימון ממשלתי. גם לא נמצאה נוסחה שתשדל יזמים לבנות דירות להשכרה.
במדינה כמו ישראל, בה רוב הקרקעות שבבעלות המדינה מוחזקות באמצעות מנהל מקרקעי ישראל, ניתן היה להחליט לשתף את הרשויות, להיכנס לתוכנית חירום ולהציף בכל עיר מאות יחידות. במצב בו הייתה הירתמות של המדינה והגופים הציבוריים להפחית את מחיר הקרקע, תוך שמירה על המחיר הסופי לצרכן, היו היזמים והקבלנים מתחרים ביניהם על הזכות לבנות דירות להשכרה או לקחת חלק בפרויקטים של דיור בר-השגה.
באמצעות קביעת קריטריונים של זכאות, ניתן היה להביא להרחקת הדירות מידי המשקיעים והגעתן לקהל היעד האמיתי שלהן - הצעירים וחסרי דיור. אם נסתכל עשרים שנה אחורה, נלמד שזוגות צעירים רכשו דירות בזכות הלוואות ומענקים שקיבלו לצורך הגדלת היכולת שלהם לעמוד בתנאי רכישה. נכון להיום, אין הלוואות ייחודיות לזכאים ומכאן הקושי הנוסף לסוגיית ההיצע הנמוך.
לצד פתרונות אלה, קיימת כמובן גם האפשרות ארוכת הטווח הנוגעת לפיתוח תשתיות תחבורתיות ופתרונות הסעת המונים, שיאפשרו פיתוח ערים פריפריאליות והורדת הלחץ הנדל"ני מאזור גוש דן. הממשלה וגורמי המקצוע חייבים להתגייס כדי למצוא פתרון מקיף וכולל, שישלב את כל הגורמים המקצועיים הרלוונטיים וייצר שורת צעדים שתגרום לשינוי מגמה ממשי.

תאריך:  31/07/2012   |   עודכן:  31/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שנה למחאה: אז מה נשתנה כאן?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
צה השתנה? מביאים עוד ועוד זרים
ומתפלאים מדוע   |  31/07/12 13:27
2
מה היה צריך לעשות אחרת?
המוחה  |  1/08/12 13:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרטין שרמן
מול הלחץ הבינלאומי הגובר - אסור לישראל לאפשר המשך הפצת-הכזבים לגבי מהותו האמיתית של הסכסוך
מרדכי שחם
ניתן וצריך למצוא מקום ל"דגלי-המשנה" של מזון ודיור, אשר במסגרת "מערכת הדגלים החברתית", וזאת בפתרונות קלי-השגה. ברם, גם "כדורי-הרגעה" כאלה, אף אם יוכיחו את עצמם - אינם צריכים לטשטש את הבעייתיות הבסיסית הקיימת, ואת הצורך בשינוי כולל של גישה, הן בחשיבה ובתכנון והן בביצוע המעשי
איתן קלינסקי
אני פונה לציבור המורים, ששנת תשע"ג תעמוד בסימן המאבק של שימת קץ לתופעה של חברות כוח אדם במערכת החינוך, חברות עֲבָדִים, הגורפות סכומי עתק מהקופה הציבורית. תופעה שחייבות להעלם מהנוף הבית ספרי
עו"ד עמי עצמון, עו"ד מיכל בכר
הסכסוך בין יו"ר ונציגי ועד עובדי הרכבת להנהגת ההסתדרות באשר לדרך ניהול המשא-ומתן עם הנהלת רכבת ישראל חשף בפנינו מציאות משפטית עגומה ומדאיגה: דווקא ההסתדרות החורטת על דגלה את ההגנה על זכויות העובדים, פעלה במקרה דנן באופן נמהר לפיזור נציגות של ועד נבחר וזאת מבלי לאפשר למי שזכויותיהם נפגעו להתגונן באופן אמיתי
מאיר גלבוע
מתוך כתבה בהארץ, שהתחילה בעמוד הראשון, נמשכה אל עמוד 6 והייתה מרוחה שם על כל העמוד, משכה את תשומת ליבי שורה קטנה אחת על מספר הקצינים והשוטרים המועסקים בתפקידי דוברות במשטרה
רשימות נוספות
"אנשי המחאה מבקשים רישיון לאנרכיה"  /  איתמר לוין
עצרות זיכרון התקיימו לזכרו של סילמן  /  עידן יוסף
צמצומים במאהל רוטשילד  /  יצחק אלהרר
צדק חברתי כלכלי - גם להלומי קרב  /  עו"ד מרב וייס-קרטיה
מחאה חלמאית  /  אפרים הלפרין
פראיירים   /  ניצן הורוביץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il