X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
קפריסין, נשיאת האיחוד האירופי, משוועת לתמיכתה הכלכלית של רוסיה - זאת בשעה שהאיחוד האירופי נמצא במתח עם רוסיה בגלל סוריה ואירן. ישראל, שמהדקת קשרים עם קפריסין, תיאלץ כנראה לסבול את החמות הרוסית
▪  ▪  ▪
אסדת קידוח. מבחינת רוסיה קפריסין היא ה'אס' שבחבילת הקלפים [צילום: AP]

קוראים יקרים, למקרה שהידיעה חלפה ככה מעל לראשיכם, קפריסין היא הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי. איכשהו קרה שדווקא בימים שסדר היום הבינלאומי נע בין סוריה ואירן לבין המשבר הכלכלי של גוש היורו, נפל דווקא בחלקה של קפריסין הקטנה להנהיג את האיחוד האירופי. ושלא ישתמע מדבריי זלזול, חס ושלום, אך לצורך ההשוואה, כאשר רוסיה פלשה לגאורגיה ב-2008, צרפת הייתה הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, והנשיא דאז ניקולא סרקוזי הוא שניהל ביד רמה את המהלכים המדיניים עם רוסיה.
קפריסין, לעומת זאת, היא מדינונת שאוכלוסייתה מונה 840 אלף איש וכלכלתה מתנודדת על עברי פי פחת. על-פי חישובי האיחוד האירופי, כדי לחלץ את כלכלת קפריסין מן המשבר שאליו נקלעה, דרושים לפחות עשרה מיליארד דולר, שהם יותר ממחצית התוצר המקומי. הקפריסאים, שכבר עתה חייבים לרוסיה 2.5 מיליארד דולר, מנהלים כעת משא-ומתן עם מוסקבה לקבלת חמישה מיליארד דולר נוספים בתנאים נוחים. זאת בשעה שבאיחוד האירופי מתנים תמיכה כלכלית בבדיקה של מבנה הכלכלה הקפריסאית ובמדיניות צנע - תנאי לא פשוט בהתחשב בעובדה שבאוקטובר הקרוב צפויות בחירות לנשיאות בקפריסין.
פרט למספרים המבהילים, יש כמה עובדות יסוד. הראשונה היא שקפריסין היא אי שחציו כבוש על-ידי טורקיה, ובעניין זה, קפריסין נשענת על תמיכה רוסית מתמשכת במועצת הביטחון של האו"ם. עובדת היסוד השנייה היא שכלכלתו של האי, כידוע לכל חובב בנקאות ומקלטי מס, היא בת ערובה של הבנקים הרוסיים, ששולטים בסצנה הפיננסית המקומית. כמעט כל חברה רוסית גדולה מחזיקה סניף או לפחות משרד בקפריסין. זה לב העניין.
בנתונים אלו קשה לדמיין כיצד יוכל נשיא קפריסין, דמיטריס כריסטופיאס, לנהל מדיניות חוץ משברית בשם האיחוד האירופי, שניצב בעימות חזיתי עם מדיניות החוץ הרוסית בכל הנוגע לסוריה ולאירן.
בשבוע שעבר שוחח כריסטופיאס נשיא קפריסין עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בטלפון. בסיום השיחה פרסמה ממשלת קפריסין דיווח רשמי שלפיו במהלך השיחה, שנמשכה חצי שעה, הודה כריסטופיאס לפוטין לא רק על תמיכתה המתמשכת של רוסיה בקפריסין במועצת הביטחון של האו"ם בשאלת הכיבוש הטורקי, אלא גם על ההלוואה בסך 2.5 מיליארד דולר שהעניקה מוסקבה לניקוסיה לפני שנה.
העניין הוא שהכסף הזה, כך מזהירים הכלכלנים הקפריסאים, עומד אוטוטו להיגמר, אולי כבר בחודש הבא. כרגע עומדת על הפרק הלוואה נוספת מרוסיה בסך חמישה מיליארד דולר - בערך שליש מהתוצר המקומי - שבפועל עלולה להפוך את קפריסין למדינת חסות רוסית.
ההתנהלות הזו של קפריסין עם הרוסים מדאיגה וגם מכעיסה את הטרויקה - השלישייה שבה חברים ועדה של האיחוד האירופי, הבנק האירופי המרכזי וקרן המטבע הבינלאומית - שבוחנת כעת לעומק דרכים לשינוי עומק בכלכלה המקומית כתנאי להעברת כספים לאי. מה שמדאיג ומכעיס את האירופים הוא לא רק ההתנהלות הבלתי סבירה של מדינה השייכת לגוש האירו ועם זאת פונה אל מחוץ לאיחוד האירופי לקבלת הלוואות ענק, אלא העובדה שכל זה נעשה בשעה שהלווה, קפריסין, מכהנת בתפקיד הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי. סוג של אבסורד.
מעבר לכך, מה שבאמת מדאיג את האירופים הוא העובדה שטיפול שורש בכלכלה הקפריסאית משמעו בראש ובראשונה חשיפת מבנה מערכת הבנקאות המקומית, קרי - מיהם הגופים והאישים העומדים מאחורי הבנקים. זה עניין רגיש בכל מקום, ועוד יותר בקפריסין, שמתנהלת כבר שנים כמדינת מקלט מס שמשמשת מרכז שירותים פיננסיים לכסף רוסי - ולכן, בגלל המצב הכלכלי ועוד יותר בגלל המצב המדיני, הטרויקה תיאלץ להגיש לקפריסין תוכנית חילוץ כלכלית עד סוף ספטמבר, רגע לפני שחיבוק הדוב הרוסי יתממש בצורת הלוואה נוספת לקפריסין.
העניין הזה צריך להדאיג לא רק את האיחוד האירופי, אלא גם - ואולי בראש ובראשונה - את ישראל, שבעקבות הנתק המדיני עם טורקיה הולכת ומבססת בריתות אזוריות חדשות. קפריסין היא אבן יסוד בקונסטלציה החדשה הזו, שכוללת גם את יוון, סרביה ואזרבייג'אן. תגליות הגז במזרח הים התיכון קושרות את האסטרטגיה הכלכלית-ביטחונית בזו של קפריסין לשלושים השנים הבאות. בנתונים של שיעבוד כלכלת קפריסין לרוסיה, ישראל עלולה לגלות שכמו במקרה של הנסיך צ'ארלס ודיאנה, לזוגיות עם קפריסין יש שותפה נוספת. וזו לא קַמילה, אלא הקרמלין.

האינטרס הרוסי

תגליות מסוכנות
חלק ניכר מעוצמתה הכלכלית והמדינית של רוסיה נובע ממעמדה כספקית האנרגיה הגדולה והחשובה לאירופה. אולם התגליות במזרח הים התיכון יוצרות לראשונה מצב חדש שבו רוסיה יכולה למצוא את עצמה בעתיד בעמדה מוחלשת בעקבות ריבוי מקורות אנרגיה קרובים, נקיים וזולים לאירופה.

לרוסים, צריך להבין, יש עניין אסטרטגי מן המעלה הראשונה בתגליות הגז במזרח הים התיכון. חלק ניכר מעוצמתה הכלכלית והמדינית של רוסיה נובע ממעמדה כספקית האנרגיה הגדולה והחשובה לאירופה. אולם התגליות במזרח הים התיכון יוצרות לראשונה מצב חדש שבו רוסיה יכולה למצוא את עצמה בעתיד בעמדה מוחלשת בעקבות ריבוי מקורות אנרגיה קרובים, נקיים וזולים לאירופה.
לכן, כדי לשלוט בסצנה המתפתחת, רוסיה נוקטת לאחרונה שורה ארוכה של צעדים הכוללים רכישת חברות לייצור, להפקה ולהולכה של גז ונפט במזרח אירופה, בבלקן וכעת גם בשכונה המזרח-תיכונית. קפריסין, מבחינתה, היא ה"אַס" שבחבילת הקלפים שלה. ועם נשיא כמו דמיטריס כריסטופיאס, שבנעוריו למד במוסקבה והוא דובר רוסית שוטפת, יש לרוסים גם עם מי לעבוד.
אם מרמת המאקרו האסטרטגית נכנסים לפרטים כמו השאלה מיהן החברות הרוסיות המתעניינות במכרז לקבלת רישיונות לחיפוש גז במימי קפריסין, נחשף טפח נוסף המסביר אולי את ההתנהלות הרוסית באזור בכלל ובסוריה בפרט.
החברה הרוסית החשובה שמגלה עניין בזיכיונות הגז בקפריסין היא נובאטק, יצרנית גז עצמאית והחברה השנייה בגודלה ברוסיה אחרי חברת הענק הממשלתית גזפרום. בעל המניות העיקרי בנובאטק הוא גנאדי טימצ'נקו, הנחשב מקורב ואיש סוד של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. טימצ'נקו הוא, בין השאר, גם הבעלים של הפרויקט הענק להולכת הגז בסוריה, שיורד כעת לטמיון ועמו גם מיליארדי רובלים. לכן קפריסין, מבחינתו, היא יותר מפיצוי נאות.
אך זהו רק חלק מתמונת האינטרסים החבויים. הרוסים יודעים, ולא רק הם, כי התצורות הגיאולוגיות שאוצרות בחובן את הגז הטבעי, אינן מוגבלות לטווח המים הכלכליים של ישראל וקפריסין, אלא נמשכות גם לחופי סוריה ולבנון, וכנראה גם למצרים.
המחקר הגיאולוגי עדיין בחיתוליו, אולם הציפיות גבוהות מאוד והנאמנות המתמשכת של רוסיה למשטרו הקורס של אסד מבוססת לא רק על עסקות נשק וחשש מפני זליגה איסלאמיסטית, אלא גם על ההערכה שבעתיד הלא רחוק יהיו חופי סוריה חלק בלתי נפרד מבוננזת הגז החדשה במזרח הים התיכון. אך עד שזה יקרה, קפריסין, ששוכנת מאתיים קילומטרים בלבד מערבית לנמל טרטוס הסורי, נמצאת במוקד ההתעניינות הרוסית.
לפיכך, אין פלא. ממשלת קפריסין מוצאת את עצמה לאחרונה פעם אחר פעם מכחישה כי בתמורה להלוואות העתק המשעבדות, היא הציעה לרוסיה בחשאי זכויות עגינה בחופה הדרומי. שמועות אלו גברו מאוד בחודש האחרון, לאחר שלראשונה זה עשר שנים עגנו בקפריסין שתי אוניות מלחמה רוסיות, וראש הצי הימי הרוסי אישר כי רוסיה מעוניינת בזיכיונות עגינה בקובה, וייטנאם ואיי סיישל.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  20/08/2012   |   עודכן:  20/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנדוניה של קפריסין
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ועוד סיבה לחיבוק רוסיה-קפריסין
אלכסי  |  21/08/12 08:44
2
ישראל-קפריסן-רוסיה
חשדנית  |  22/08/12 19:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל כהנא
ממאיר דגן ועד בני גנץ, מעמוס ידלין ועד גבי אשכנזי, כולם משוכנעים שישראל לא יכולה להרשות לעצמה איראן גרעינית. המחלוקת נוגעת רק לשאלת התזמון - שאלה שלגביה לציבור הרחב ולרבים מהלשעברים אין מידע מספק
אורן פרסיקו
ידיעות אחרונות ו"ישראל היום" מצאו מקום בשעריהם לדיווח על תקיפת ערבי    עובדי פניציה וערוץ 10 נאבקים על עבודתם    מוסף "השבוע" של הארץ נסגר
יוסף כהן אלרן
"אנו מאמינים ששירה טובה היא שירה טעימה, וחווית הקריאה בכתב-עת ספרותי צריכה להיות דומה לביקור במסעדה משובחת", כותבים מייסדיו של כתב העת החדש "בגלל", בעריכתם של אלי בר-יהלום, דיה, מיכאל 'טלאש' פרלמוטר ויוסי רוז'נקו    ועוד כותבים הם: "מה שגרם לנו להתאחד היה פשוט מאוד: אנחנו אוהבים שירה מעניינת"
צילה שיר-אל
כוכב השפה יופיטר מעניק לכם מטובו ופותח בפניכם הזדמנוית חדשות    עדיין זה הזמן להתנהל בחסכנות
רואי קלנר
הנדל"ן העולמי הנמצא בשפל מושך את תשומת לב המשקיעים ככלי השקעה יציב ובטוח    בדרך כלל ישנו פער בין הידע של המשקיעים לזה של חברות המציעות הזדמנויות השקעה בנדל"ן בחו"ל    למשקיע חסר הידע מחכים אי-אילו גורמים שינסו לנצל את הפער הזה    כדאי לדעת מהם התרגילים או ה"טריקים" בהם לפעמים נעשה שימוש ע"י גופים אלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il