X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מולייר שם מילות כפירה בפיו של המאהב [צילום: יח"צ]
דון ז'ואן חי וקיים בתיאטרון גשר
מולייר חי לפני כ-400 שנה, אך מחזותיו ממשיכים להפעים את ליבות הצופים גם במאה ה- 21 מפליא עד כמה הם רלוונטיים גם לדורנו התשובה לכך נעוצה ביכולתו של מולייר לרדת לנבכי נשמתם של הדמויות ולאפיין אותם במידות אנושיות כלל עולמיות, כך שגם בדורות הבאים ובגבולות חוצי יבשות הם נשארו נכונים כך הקמצן, החולה המדומה, הבורגני השואף להיות אציל, המיזנטרופ וכו'
הקהל מגלה אהדה למאהב הלטיני [צילום: יח"צ]

דון ז'ואן זוכה לתגלחת בוקר [צילום: יח"צ]

המחזה" דון ז'ואן" עלה על הבמה לראשונה ב-1630. במחזהו הקודם, "טרטיף", גינה מולייר את תופעת המתחסד הצבוע המעמיד פנים כחסיד אדוק ומתגלה כרודף בצע ושמלות. זוהי ביקורת חד-משמעית נגד הכמרים והכנסייה הקתולית. יש לזכור כי מולייר נרדף על-ידי הכנסייה ולמרות שהיה במאי הבית של מלך צרפת בזכות הקומדיות המשעשעות שהציג לפניו, נאלץ להסתתר מפני הכנסייה ובמותו אף נקבר מחוץ לבית הקברות, בתור כופר.
מאחר ש"טרטיף" נאסר להצגה, כתב מולייר את "דון ז'ואן" במקומו. במסווה של קומדיה הוא זורע רעיונות של כפירה בתפיסת האלוהים הכל יכול, כפי שמציגה ומחייבת הכנסייה. דון ז'ואן מסתמך על ההיגיון והשכל הישר: אני יודע ש 2X2=4, 4X4=16 וכו'. המשרת: אז אתה מאמין בלוח הכפל... דון ז'ואן יורד שאולה בלי להביע חרטה כלשהי. בזמנו קצר המחזה ביקורות אלימות, ומולייר נאלץ לגנוז אותו אחרי עונה אחת בלבד. אולם דון ז'ואן, איש ההיגיון והשכל, וסגנרל משרתו המשעשע, המנסה להגן על המוסר המקובל, נשארו באוצר התרבות העולמית שנים לאחר מות המחזאי, והמושג דון ז'ואן הפך לביטוי שגור בפי כל.
מולייר משתמש בדמות דון זואן, המאהב חסר המוסר, ויודע שהקהל מגנה את מעלליו אך יכול להבין בסתר ליבו את המאהב הלטיני. הוא ממשיך ושם בפיו מילות כפירה בקיום האלוהים ובזכות ההיגיון - כאן הקהל כבר מתנגד. למעשה הוא מדבר בגנות הכנסייה הקתולית שדורשת אמונה ללא סייג, קבלת פולחנים ואמונות תפלות כמו פסלים שזזים בבית קברות בניגוד להיגיון. כאן שוב מתערער האמון של הקהל באמת המוחלטת של הכנסייה, ומולייר משחק על הגבול הדק בין הגיון ואמונה עיוורת.
ליטוש ונגיעות עכשוויות
המחזה שתיאטרון גשר מעלה בוים על-ידי הבמאי הבולגרי אלכסנדר מורפוב, שנענה להזמנת "גשר" לביים את גרסתו כאן, לאחר שהעלה אותה בארץ במסגרת פסטיבל "עונות סנט. פטרבורג". ההצגה קצרה יותר מהמקור של מולייר, עם כמה עידכונים טקסטואליים ואלתורים מקומיים שנוצרו בחזרות, תוך שיתוף הקהל, לשמחתו הרבה. התרגום התוסס של רועי חן והתפאורה רבת הפעלולים של אלכסנדר אורלוב שעיצב גם את ההפקה האורחת המקורית מוסיפים חיות להצגה הזורמת בקלילות, למרות הנושאים העמוקים של אמונה וכפירה.
סשה דמידוב כדון ז'ואן ודביר בנדק כמשרתו סגנרל, נושאים את ההצגה על כתפיהם, כאשר צוות מגוון מחליף תפקידים ומסייע להם ביעילות. דמידוב הצנום הוא היפוכו של בנדק השמן גם במראה וגם במשחק. דמידוב עדיין דבק באסכולה הרוסית של משחק מלא פאתוס ותיאטרליות, לעיתים על חשבון הבנת המלל, בעוד שבנדק נוקט בשיטת "האנטי משחק", נונשלנטיות "טבעית", ללא העמדת פנים, דיבור ישיר כמו בשפת רחוב, התואמת גם את מעמדו כמשרת.
אכן, החיות והקלילות של ההצגה נובעים מההתרחשות הבלתי פוסקת על הבמה, כולל פעלולים שחלקם פרי יוזמת המעצב אלכסנדר אורלוב: ציפורים מרחפות מעל ראשי השחקנים בדרכם בחוף, תנועת גלים על-ידי פסי בדים, במה מסתובבת רבת רבדים וגבהים.
אך את האפקטים הנובעים ממשמעות הטקסט מספק מולייר עצמו: בדיון על נוכחות שדים ואמונות תפלות הוא מביא את שני הגיבורים לחלקת הקבר של הקומנדור אותו רצח דון ז'ואן. בתאורה הלילית המפחידה נראה לגיבורים כי הפסלים נעים ומגיבים לכל נגיעה בהם. המשרת נבהל ורואה בכך אות משמים, אך דון ז'ואן השכלתני מתרץ זאת באפקט התאורה במקום.
בסך-הכל הנאה צרופה ממחזה קלסי של מולייר שלא נס ליחו וזכה לליטוש ונגיעות עכשוויות של במאי, מעצב ושחקנים מוכשרים. הצגת המאה זכתה לתשואות הקהל ומחכים להצגות המאה השניה.

סשה דמידוב ודביר בנדק. נושאים את ההצגה על כתפיהם [צילום: יח"צ]
תאריך:  13/09/2012   |   עודכן:  13/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דון ז'ואן חי וקיים בתיאטרון גשר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
השנה נפתחת במערך כוכבים מעניין במיוחד, עובדה שמצביעה על כך שחיינו ימשיכו להיות מאותגרים על-ידי שפע של שינויים והתפתחויות במישורים השונים
הודיה כריש-חזוני
הכרזות המדינה על השלמת ההכנות בגבעת היקב התבררו כקרוונים עבשים, מגעילים ומטים לנפול. אבנר אליאסיאן: "ההרגשה היא שרוצים להראות כלפי חוץ שמטפלים בנו יפה, אבל מעבר למעטה היופי והצבע החדש אין כלום"
אסף גבור
בתוך חודשיים חיסל הנשיא האיסלאמיסט הראשון של מצרים את מוקד הכוח הליברלי בצמרת הצבא, הפנה עורף לארה"ב בביקורים קולניים בסין ובאירן, והתקדם לקראת השלטת השריעה בארצו. החילונים במצרים תולים תקוות בבחירות הקרובות לפרלמנט, ואפילו בשחזור מהפכת תחריר. ואילו ממשל אובמה הנבגד תולה תקוות בארנק שלו
רועי שקד
בזמן ניקיון של משטחים גדולים, התקרבו ככל שניתן לאזור אותו אתם מנקים    מומלץ לעבוד עם נעליים סגורות    השתמשו בעגלה להסעת דלי עם מים ובכלל כל דבר כבד    אם אתם גבוהים, מומלץ לנעול במטבח נעליים שטוחות ותומכות
ד"ר ליאורה אברמוב
ממניעת אקנה ושיעור יתר, ועד הסדרת כאבי מחזור, ירידה בסיכון לסרטן הרחם והשחלות, מניעת ציסטות והעלאת החשק המיני - מעבר להגנה מפני הריון בלתי רצוי, לאמצעי מניעה הורמונליים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il