X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בית הכנסת הגדול. אלפי יהודים צבאו עליו ביום הכיפורים [צילום: פלאש 90]
ברובע היהודי של בודפשט
בחגי תשרי זוכים בית הכנסת הגדול של אירופה, המוזיאון היהודי שלצידו, והחנויות הנושאות כתובות עבריות, לרבבות-תיירים המתבשמים באווירה המיוחדת של המקום

מועדי חודש תשרי הם תור הזהב של הרובע היהודי הנרחב בבודפשט, שאיכלסו עד תקופת השואה רבבות יהודים, ושבו מתגוררים, עדיין, צאצאיהם. במרוצת החגים, ובמיוחד בימים הנוראים, שורה על הרובע אווירה של קדושה. בית הכנסת הגדול והמפואר באירופה הופך אז לאתר-עלייה לרגל להמוני מתפללים מכל קצווי תבל, בהם ישראלים רבים. גם תיירים, בני דתות אחרות, פוקדים את אתר התיירות הרשמי שהוכרז ככזה על-ידי ממשלת-הונגריה.
את הימים הנוראים עשינו בבית הכנסת, בן 150 השנה, ששופץ ושוחזר מחדש בסכום של למעלה מ-40 מיליון אירו. הוא בנוי בסגנון רומנטי-ביזנטי, כשאת תקרתו מעטרות ערבסקות, את רצפתו מגיני-דוד, ואת קירותיו לבנים אדומות.
פנים בית הכנסת מאכלס 300 מושבים, אבל הוא צר מלהכיל את המוני המתפללים הצובאים עליו בימים הנוראים. בתפילת "כל נדרי" של ערב יום הצום ובתפילת "יזכור" בצהרי יום הכיפורים חזינו באלפי יהודים, שביקשו לקחת בהן חלק, ונאלצו ברובם להצטופף במסדרונות בית הכנסת או בחצר הסמוכה, כדי להאזין ברוב קשב ובחרדת-קודש לקולם הצלול של החזן הראשי ושל מקהלת חזני המשנה, בעלי הקולות הערבים, שליוו אותו בנעימות התפילות.
בחצר בית הכנסת ניצבת אנדרטת-מתכת דמויית ערבה בוכייה, כשעליה חרוטים שמותיהם של אלה שהתגוררו ברובע היהודי ושנספו בתאי הגזים. בתפילת ה"יזכור" השמיע רב בית הכנסת, בדחילו ורחימו, קדיש לזכרם ולזכרם של שאר מתפללי בית הכנסת שנספו במרוצת השנים.
לקראת סוכות
בצמוד לבית הכנסת ממוקמת כיכר תיאודור הרצל, לזכרו של חוזה מדינת היהודים שהתגורר בצמוד, יש מוזיאון, הנחשב למפואר שבין בתי הנכות היהודיים של אירופה. מוצג בו אוסף מרשים של יודאיקה ופרק מדכא מן ההיסטוריה העגומה של תקופת השואה, שבה נשלחו מרבית יהודי הרובע להשמדה.
בתום יום הכיפורים פקדנו את הרובע היהודי וחזינו בו את הקמתן של הסוכות הראשונות לקראת חג האושפיזין הקרב ובא. ברובע הזה, הנושם אווירה יהודית של ממש, יש עדיין חנויות למכביר לאביזרי-קודש ולמזון כשר, כששלטים בעברית מעטרים את חלונות הראווה שלהן. ויש גם מסעדות-גורמה לאוכל יהודי, כמו "קאדר" ו"השושנה הכחולה", המושכות אליהן, מלבד בחגים, גם בימי החול הרגילים, קהל רב של תיירים מזדמנים, המבקשים לערוך היכרות עם מרק הכופתאות המסורתי, עם הגפילטע-פיש, עם החמין האגדי, הבורשט ומרק השזיפים הקר כקינוח. תעריפי המנות זולים ביותר ושווים לכל כיס.
מי שיזדמן לרובע היהודי במרוצת חג הסוכות כדאי שלא יחמיץ את להקת כלי הזמר המסורתית, שתשמיע נעימות חסידיות מרטיטות-לב ואוזן. מומלץ גם לבקר בבית הכנסת "קרן אור" של חב"ד, ברחוב קרולי קורוט 20, המציג מגוון של תוכניות, אירועים ושיעורים ביהדות, במיוחד לסטודנטים, באווירה ישראלית אותנטית, כשהרוח החיה בו הוא הרב שמואל רסקין.
לא פחות מומלץ להאזין להסברים המעמיקים על הקוריקולום של הרובע היהודי, הניתנים על-ידי ראובן ברויאר, מדריכו הראשי השנון של בית הכנסת, שהוא איש-אשכולות, הבקי בכל רזי היהדות.

תאריך:  28/09/2012   |   עודכן:  28/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ברובע היהודי של בודפשט
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עד שיום אחד המציאות תתהפך וגם
הם יבינו שאין חדש  |  28/09/12 11:18
2
הקהילה היהודית בהונגריה מתה...
פראנץ יוזף  |  28/09/12 21:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר שלג
בצדק הפך חיים חפר לסמן המובהק של דור הפלמ"ח - הדור שדווקא מתוך היחלצותו המופלאה למען העם והמדינה חש שהוא הבעלים על המדינה, ובז למי שלא שייך לשבט. על הרעוּת ועל הצביעות
פזית רבינא
עוזי ארד, לשעבר היועץ לביטחון לאומי, דורש שהאמריקנים ידברו בבהירות: באיזה שלב של ההתחמשות הגרעינית באירן הם מתכוונים להתערב? ישראל, אירן והאזרחים האמריקנים חייבים לדעת מהם הקווים האדומים של הממשל האמריקני
מיכאל טוכפלד
אחרי שנות ההרחקה והניתוק הכפוי מהזהות, רבים בברית המועצות לשעבר מגלים מחדש את יהדותם. אולם מדינת ישראל לא מעניקה את היחס המתאים. יוחנן בן-יעקב: "המדינה צריכה להחזיר ליהודים את מה שסטאלין ולנין לקחו מהם. אם היא לא תעשה זאת הם פשוט ייעלמו כיהודים"
סופיה רון-מוריה
יהודי אירופה סובלים מהתנכלויות המוסלמים ששוטפים את היבשת ומחקיקה נוצרית אנטי-מוסלמית שמגבילה גם אותם. מצרְפת יש עלייה אחרי כל פיגוע, אל גרמניה מהגרים יהודים רבים, ברוסיה כופים לימודי נצרות. ראיון עם נשיא ועידת רבני אירופה על היהדות שפוזלת לכיוון הבית-המקלט - ישראל
מאיר עוזיאל
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
רשימות נוספות
פעילויות אתגריות לכל המשפחה ביםכרמל  /  גילי עבודי
סוכות במדעטק בחיפה  /  גלית פריד
סוכות: 70% תפוסה במלונות בצפון  /  מירב ארד
איזונים בבקשה  /  נסים ישעיהו
אין זמני יותר מהקבוע  /  הרב איתן זן-בר
בכנף לבוש הודו  /  יצחק מאיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il