X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
איתותים מאירופה מצביעים על כך שהיוזמה להחרמת מוצרים ישראלים שמקורם ביו"ש עלולה לצבור תאוצה בקרוב. גורמים מדיניים בישראל דוחקים בראש הממשלה ובשר החוץ לנסות למנוע מכדור השלג להתגלגל, בטרם יהיה מאוחר
▪  ▪  ▪
ראש הממשלה הפלשתיני סלאם פיאד מסייר במרכול ברמאללה במסגרת מסע החרמות נגד מוצרי ההתנחלויות [צילום: AP]

"להפתעה", נוהג לומר יעקב עמידרור, "יש נטייה להיות בלתי צפויה. אפילו שהתכוננת לכל התרחישים והאפשרויות, תמיד יהיה משהו שלא חשבת עליו". היועץ לביטחון לאומי מבין משהו בהפתעות, כמי שבין היתר עמד בראש יחידת האיפכא מסתברא באמ"ן.
נכון להיום ראשו ורובו של עמידרור, כמו אלו של הבוס שלו, ראש הממשלה נתניהו, מופנים לאירן. אליה ולהיבטים הנובעים ממנה (כגון הקשרים עם ארה"ב) מופנים עיקר האנרגיות, השעות ומאמצי החשיבה, והדברים באו לידי ביטוי בנאום באו"ם אתמול. מנגד, העניין הפלשתיני אשר לפני שנה בדיוק מיקד את תשומת הלב של אותם אישים ממש נדחק לשוליים. לפחות מבחינתה של ישראל. אומנם מחמוד עבאס ואנשיו שוב מאיימים בהעברת החלטה על כינון מדינה פלשתינית בעצרת האו"ם, אבל בישראל משוכנעים שלפחות עד הבחירות בארה"ב הם לא יעזו לעשות דבר.
להערכה הזאת יש על מה לסמוך, אולם באזור משקשק זה ובימים בלתי יציבים אלה צריך לקחת בחשבון את האיפכא מסתברא. הפלשתינים עשויים להפתיע. ובכל מקרה, גם אם יחכו עד בחירתו המחודשת של אובמה, הרי שמיד לאחר מכן תהיה סלולה לפניהם הדרך להמרות שוב את פיו (כפי שעשו בשנה שעברה בזמן הזה) ולבקש הכרה מהעצרת הכללית של האו"ם כמדינה משקיפה.
לפני שנה ישראל הייתה מתוחה עד הקצה כדי להיערך למהלך חד-צדדי פלשתיני. גורם מדיני בכיר הגדיר את התרחיש של הכרה בפלשתין בעצרת האו"ם כ"בעיה מדינית קשה שנצטרך לטפל בה בשׂום שכל. ברגע שהעולם יכיר בהם כמדינה ולא כישות, יעמוד לרשותם ארסנל כלים חדשים, בעיקר בארגונים ומוסדות בינלאומיים, כגון בית המשפט הבינלאומי. השינוי יהיה כרוך במאבק לא קל. זה יציק לנו ברמה הבינלאומית ויהיה יותר מהצקה במישור המשפטי".
על-רקע זה שקלו בישראל לפני שנה "סל גדול של כלים, שמתחיל בלא לעשות כלום, ממשיך בשלילת תעודות VIP , ומגיע עד הכרזה על דברים שיחזקו את מעמדנו בשטח ואולי לא טובים לפלשתינים". כלומר, נטישת התהליך המדיני או החלת ריבונות כזו או אחרת ביו"ש.

פיאד הבין והתקפל

ידיים ערביות
החרם, ולא משנה מה תהא מתכונתו, לא יפגע בייצוא מוצרי המתנחלים אלא בַייצוא הישראלי-הפלשתיני המשותף מיו"ש לאירופה. רוב רובה של התוצרת התעשייתית ביו"ש מתבסס על ידיים ערביות. אזורי התעשייה של ברקן, אריאל, מישור אדומים, קריית-ארבע, גוש עציון, שער בנימין ועוד מפרנסים בכבוד עשרות אלפי משפחות פלשתיניות. יש אומרים שזהו הגילום האמיתי של השלום שהכול מייחלים לו

אשתקד, כידוע, לא קרה דבר. "אנחנו מתכוננים לרע ביותר למרות שאני לא בטוח שזה מה שנפגוש. עלינו צריכים להיות מוכנים, אף שספק אם זה מה שיקרה", הסביר הגורם הבכיר את המדיניות הישראלית. אולי בגלל שתחזיתו התממשה, ומשום שסביר עוד יותר שהפלשתינים יסתפקו השנה בדיבורים, ישראל אפילו לא נערכת. אבל הדעת נותנת שדווקא משום כך צריך לקחת בחשבון שהמציאות לא תתנהג כמצופה וש"תמיד יהיה משהו שלא חשבת עליו".
זאת ועוד. מעבר למה שמתכננים הפלשתינים, סימנים שונים מצביעים על כך שההפתעה בהקשר הפלשתיני עשויה להגיע דווקא מכיוון אחר. הכיוון האירופי. מתחת לרדאר מתקדמת בשבועות האחרונים היוזמה האירופית הישנה והרעה להחרים את תוצרת ההתנחלויות.
פורמלית, הדרישה החדשה-ישנה מנוסחת כרצון להגברת השקיפות. "האם הייתם קונים סחורה שידוע לכם שהגיעה מהתנחלויות ישראליות? רבים לא היו קונים". כך כתבה בבלוג שלה לפני כמה חודשים שרת הפיתוח של פינלנד, היידי האוטלה. בשם הרצון לדעת במדויק את מקור הסחורות היא ואחרים תובעים כעת לשנות את התקנות כך שזיהוי המוצרים מההתנחלויות יהיה ברור יותר. אבל במערכת המדינית בירושלים משוכנעים ש"הדיון מוסט במכוון ממיסוי לזיהוי, והזיהוי הוא רק שלב בדרך להטלת חרם דה-פקטו".
החרם, ולא משנה מה תהא מתכונתו, לא יפגע בייצוא מוצרי המתנחלים אלא בַייצוא הישראלי-הפלשתיני המשותף מיו"ש לאירופה. רוב רובה של התוצרת התעשייתית ביו"ש מתבסס על ידיים ערביות. אזורי התעשיה של ברקן, אריאל, מישור אדומים, קריית-ארבע, גוש עציון, שער בנימין ועוד מפרנסים בכבוד עשרות אלפי משפחות פלשתיניות. יש אומרים שזהו הגילום האמיתי של השלום שהכול מייחלים לו.
לא מיותר להזכיר שהרשות הפלשתינית עצמה חזרה בה מן הכוונה לאסור על פועלים פלשתינים לעבוד אצל ישראלים ביו"ש, בדיוק מהסיבה הזאת. סלאם פיאד הבין שגדיעת מקור הפרנסה הזה פוגעת בראש ובראשונה בעמו שלו, ולכן התקפל. אבל כמו בנושא הקפאת ההתנחלויות, הפלשתינים לא יוכלו להרשות לעצמם להיות פחות קיצוניים מהאירופים. אם הנאורים מאירופה ידרשו חרם, הפלשתינים לא יוכלו לומר 'עזבו, אנחנו הנפגעים'.
אבל את הטיעון הזה, כמו שיקולים נוספים שמעלה ישראל, מסרבים האירופים לשמוע, לפחות חלקם. בשבועות האחרונים העבירו כמה שגרירים במערב אירופה דיווחים על כך שסוגיית ה"חרם על תוצרת ההתנחלויות" צצה מחדש. ההחלטה הדרום-אפריקנית על החרם סיפקה רוח גבית לארגוני דה-לגיטימציה במדינות בעייתיות ממילא כגון אירלנד, פינלנד, נורווגיה, בריטניה ואחרות. עם זאת, הגורם שמסתמן כרגע כבעייתי ביותר הוא דווקא דנמרק, ובאופן ממוקד יותר - שר החוץ שלה וילי סובנדל.

סובנדל יממן

בתמונת ראי לפוליטיקה הישראלית, סובנדל הוביל את המפלגה הסוציאליסטית העממית של דנמרק מהקצה השמאלי לצמרת השלטון. לפני שנה מונה לשר החוץ בממשלה קואליציונית. לאחרונה נאלץ להתפטר מראשות מפלגתו, בשל האשמות שמשך את מפלגתו למרכז ולא עמד בעומס הכפול הכרוך בניהול מפלגה ובתפקוד כשר חוץ. טרם מינויו היה השר הדני חבר בארגונים שקראו להחרים את ישראל. בשנה שבה ניווט מדיניות החוץ הדנית מופקד בידיו, הוא לא מחמיץ הזדמנות לגנות את ישראל ולקרוא להחרמת ההתנחלויות.
כעת, כשהוא פנוי מהעיסוקים הפוליטיים, סובנדל יוזם כינוס פומבי של חברות האיחוד האירופי שיקרא להחרמה דה-פקטו של מוצרי ההתנחלויות. בעוד חודש בדיוק תושק במוסדות האיחוד בבריסל יוזמה מעשית ברורה לקידום החרם הזה. המימון מגיע ישירות ממשרד החוץ הדני. ישתתפו בו ארגונים לא-ממשלתיים הידועים בעוינותם לישראל כגון Oxfam. חמור יותר, המסר שיוצג בכינוס זוכה לתמיכה עקרונית של רבות מאוד ממדינות אירופה. עם זאת, דווקא באיחוד עצמו אומרים כי הכנס אולי יתניע מחדש את יוזמת החרם אבל בכל מקרה יחלפו חודשים עד שתיפול החלטה. כך או כך, הנושא, כדברי פקיד דני בכיר לאתר EU OBSERVER, "חוזר לסדר היום אחרי שהיה בהקפאה במשך תקופה ארוכה".
לישראל יש מה לומר נגד הפגיעה בתוצרת ההתנחלויות, אף שהן הבטן הרכה של המדיניות הישראלית ויש נגדן קונצנזוס באירופה. גורמים מדיניים המעורים בפרטי הסוגיה מציינים שלרשות ישראל עומדים כמה וכמה טיעונים כבדי משקל. למשל, שהחרמת תוצרת ההתנחלויות פוגעת בראש ובראשונה בפלשתינים. שנית, נשאלת השאלה מדוע דווקא ישראל צריכה לסבול מהסנקציה. העולם מלא סכסוכים טריטוריאליים. טורקיה כבשה את צפון קפריסין, הגלתה ונישלה את האוכלוסיה היוונית ויישבה במקומה אזרחים טורקים. מרוקו כבשה וסיפחה את סהרה המערבית.
למרות זאת, חברות האיחוד לא מעלות בדעתן להעניש בשל כך את המדינות האחראיות ובוודאי שלא את האוכלוסיה המתגוררת בשטח השנוי במחלוקת. רק במקרה של ישראל האיחוד האירופי וחברותיו שוקלים חרם. שאלה נוספת ששואלים פקידים ישראלים את עמיתיהם האירופים בתום הצגת הטיעונים האלה היא האם לדעת המחרימים הסנקציה תקדם את השלום.
בכירים במערכת המדינית משיבים באופן חד-משמעי שהתשובה שלילית. הנזק של החרמת תוצרת ההתנחלויות קטן בהרבה מהנזק של נסיגה מיו"ש או הגעה להסכם מופקר. בתנאים הנוכחיים בָאזור ישראל לא תיקח על עצמה סיכונים שגם בימי שגרה נראים בעיניה מוגזמים. אם המחיר יהיה פגיעה כלכלית – שיהיה.

להקדים תרופה למכה

קונצנזוס שלילי באירופה
גורם מדיני: "בשונה מנושאים אחרים, שלגביהם יימצא בדרך כלל מישהו שיגן על העמדה הישראלית, בנושא ההתנחלויות יש קונצנזוס שלילי באירופה. ישנן מדינות שאוהדות את ישראל ולא תומכות בחרם, אבל אפילו הן לא יֵצאו למאבק נגד יוזמות כאלה אם יצוצו. בנושא הזה אנחנו לבד"

אבל, כל הדיון הזה מוקדם מדי, שכן בדרג המדיני לא עוסקים בו בימים אלה. בשגרירויות ישראל השונות, במשרד החוץ ובמטה לביטחון לאומי מצטברים דיווחים על רעם החרם המתגלגל, אך הקברניטים מרוכזים באירן. ראש הממשלה נתניהו, שר החוץ ליברמן ושרים אחרים שנפגשו או דיברו בשבועות האחרונים עם בכירים אירופים לא העלו בפניהם את הנושא. זאת אף על-פי שהתגייסותם יכולה בהחלט להקדים תרופה למכה.
"קל בהרבה למנוע מראש קבלת החלטה בעייתית מאשר להתמודד עם החלטה שהתקבלה", אומר גורם מדיני. "נכון שההתנחלויות הן הבטן הרכה של המדיניות הישראלית. בשונה מנושאים אחרים, שלגביהם יימצא בדרך כלל מישהו שיגן על העמדה הישראלית, בנושא ההתנחלויות יש קונצנזוס שלילי באירופה. ישנן מדינות שאוהדות את ישראל ולא תומכות בחרם, אבל אפילו הן לא יֵצאו למאבק נגד יוזמות כאלה אם יצוצו. בנושא הזה אנחנו לבד".
צריך להוסיף ולומר שיש תנאֵי רקע לא רעים להצלחת קרב הבלימה הישראלי. עמדתו הרשמית של האיחוד היא הותרת המצב הקיים על-כנו והתנגדות לפתיחת ההסכם עם ישראל בסוגיה. כזכור, בתקופת ממשלת אולמרט נחתם בין הצדדים הסכם מפורט מאוד בנוגע לסימון תוצרת מיו"ש. ההסכם מאפשר לתוצרת להיות מסומנת כ-'made in Israel' אך תוך ציון המקום הגיאוגרפי ביו"ש שבו יוצרה. חשוב יותר, התוצרת מיו"ש לא נהנית מהקלות במכס שמהן נהנית סחורה מתחומי ישראל הקטנה. כלומר, ישראל וההתנחלויות כבר נענשות. הדרג הפקידותי בנציבות האירופית, שיש לו השפעה רבה על המהלכים בפועל, סבור שההסכם מספק. מצד שני, בביורוקרטיה האירופית לא חסרים טיפוסים עוינים שיקפצו על ההזדמנות לפגוע בישראל.
תרחיש בעייתי אחר הוא דילוג של החברות האירופיות מעל מוסדות האיחוד, כך שכל אחת תנקוט מדיניות עצמאית של החרמת מוצרי ההתנחלויות בפועל. זהו אחד הכיוונים שהארגונים הקיצוניים חותרים אליהם. מכיוון שההסכם שריר וקיים דרישתם איננה לפתוח אותו אלא ליישמו בדרך שונה. בנימוק של 'העדר שקיפות' הם דורשים שעל המוצרים יהיה סימון בולט של מקור ייצורם.
מעבר לכך ישנן גם שתי בעיות חוקיות שמקשות על החרמת המוצרים. האחת, על-פי הכללים של ארגון הסחר הבינלאומי חרם כזה בעייתי עד אסור. שנית, כלל לא ברור אם האיחוד האירופי יכול להורות לחברותיו כיצד לנהוג בנושא זה, או שמא כל מדינה רשאית לנקוט מדיניות עצמאית. דבר אחד בטוח - אם הלחץ הפוליטי החיצוני לא ייבלם, הנציבות עשויה להתכופף ולתקן תקנות חדשות, חמורות יותר מבחינת ישראל.
בתנאים האלה, רק התגייסות מוקדמת של הדרג המדיני הבכיר יכולה לסכל החלטה בעייתית, ולמצער לצמצם נזקים. טלפון מראש הממשלה לעמיתיו באירופה יבהיר לדנים, לפינים או לאירים עד כמה הנושא חשוב לישראל. כשם שבפרשת המרמרה 2 הוכח שמאמץ מדיני נכון מסכל בעיות מראש, כך גם כאן, נתניהו וליברמן יכולים להטיל למערכה את עצמם ואת המערכת המדינית הכפופה להם. בינתיים הם אינם עושים זאת.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  02/10/2012   |   עודכן:  02/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מחמוד עבאס
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החרם האירופי על ההתנחלויות 2
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
שימחת זקנתי
היצחקתני  |  2/10/12 16:55
2
לולא העזרה מצד השמאל ההזוי
אברהם מערב השומרו  |  2/10/12 18:10
3
הסמול הישראלי מניע את האנטישמ' ל"ת
נחום שחף  |  2/10/12 18:30
4
לפטר את כל הפלסטינים ומיד
חוסיין אובמה  |  3/10/12 05:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לחן בין
זהו חברים, למרות החום הכבד של התקופה האחרונה, הקיץ כבר בדרך החוצה    הימים מתקצרים ובאוויר כבר ניתן לחוש ברוחות הסתיו המתקרבות    גם הגינה, על צמחיה השונים, מחכה בקוצר רוח לאנחת הרווחה המלווה את תום העונה היבשה והחמה ואת בואם של ימי הסתיו הקרירים יותר וגשמי החורף, שנקווה שיביא לנו משקעים רבים השנה
עדי דברת-מזריץ
התחרות העזה בין הרשתות הגדולות ודמי השכירות הגבוהים בקניונים מאיימים מאוד על סיכויי ההישרדות של השחקנים הקטנים בענף האופטיקה    יעקב הלפרין: "יישארו שתי רשתות גדולות ובוטיקים של סחורות פרימיום; כל מה שבאמצע - יימחק"    מנגד, הלקוחות דווקא נהנים מהמצב: המחירים ירדו בכ-20% בארבע שנים
תמיר מורג
העימותים הטלוויזיוניים אומנם עוד לא התקיימו, ויש תקדימים היסטוריים למהפכים ברגע האחרון - אבל גם במטה רומני יודעים שכפי שהדברים נראים כעת אובמה עומד לנצח בבחירות בהפרש ניכר. את התורמים הגדולים הצליחו מנהלי הקמפיין הרפובליקנים לשכנע שהסיפור עוד לא גמור. את הציבור יהיה להם יותר קשה לשכנע
שרון נריה בר-און
בעוד כחודש ימים תגיע מערכת הבחירות בארה"ב לנקודת הסיום, שלאחריה יוכתר הנשיא הבא. כמיטב המסורת, הישורת האחרונה במרוץ כוללת את העימות המסורתי בין שני הטוענים לכתר. ניתוח מפות האישיות של המועמדים יכול לחשוף בפנינו טפח מאופיים ודרכי פעולתם, אובמה כנציג הדמוקרטים מחד אל מול ורומני כנציג הרפובליקאים מנגד
חיים שאולזון
אריה דרעי שולח דרך העיתונות מסרים לרב עובדיה יוסף, בתקווה שיציב אותו שוב במקום הראשון ברשימת שס. אבל הסיכויים שהדבר יקרה הם קלושים ביותר, ולא סביר שיש לדרעי אפשרויות ריאליות אחרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il