X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אני מודה ששמחתי כשממשלת אולמרט נפלה אבל אסור היה לי לשמוח כשהיא נפלה בדרך הזו. מבחינה דמוקרטית בלתי נסבל שקבוצה של שניים-שלושה פרקליטים תפיל ממשלה שנבחרה על-ידי הציבור. פוליטיקאי לא כל כך ישר מסוכן פחות מפרקליטות שלוקחת לעצמה כוח מוגזם
▪  ▪  ▪
אולמרט. דרייפוס הוא לא [צילום: AP]
"סליחה, טעינו"
בצדק הפך אולמרט מנאשם למאשים. זיכויו מן ההאשמות הכבדות שהוטחו בו, והעונש הקל כנוצה שהוטל עליו על העבירה האחת והיחידה שבה הורשע, היו מכת פטיש מהדהדת שדורשת מהפרקליטות ומכל המערכת המשפטית לעשות חשבון נפש, לבקש סליחה ולומר טעינו

בית המשפט לא אמר שאהוד אולמרט הוא נקי כפיים ובר לבב שלא נמצא רבב על בגדו, לא מדובר בדרייפוס. לא צריך להיות חוקר משטרה או פרקליט מחוז כדי לדעת שהמשפטים והתיקים וההאשמות שמלווים את אולמרט לכל אורך הקריירה שלו, ושמכולם לבסוף זוכה או לפחות לא נענש, הם לא עשן בלי אש. זה לא מקרה או התנכלות אישית שהתיקים והחשדות רודפים דווקא אחריו ולא אחרי בני בגין למשל. אולמרט לא היה עובר את מבחן יצאת צדיק של חיים הכט.
ובכל זאת, בצדק הפך אולמרט מנאשם למאשים. זיכויו מן ההאשמות הכבדות שהוטחו בו, והעונש הקל כנוצה שהוטל עליו על העבירה האחת והיחידה שבה הורשע, היו מכת פטיש מהדהדת שדורשת מהפרקליטות ומכל המערכת המשפטית לעשות חשבון נפש, לבקש סליחה ולומר טעינו. הפרקליטות צריכה לבקש סליחה גם מאולמרט, אבל בעיקר מהציבור הישראלי, מהפוליטיקה הישראלית ומהדמוקרטיה הישראלית.
לא, אני לא שותף להשקפה המוטעית שהפרקליטות חייבת להיות קבלן הרשעות, וכל זיכוי של נאשם הוא כישלון שלה. להפך, בעיניי העובדה שיש בישראל שיעור גדול כל כך של הרשעות דווקא היא כישלון של המערכת. אבל כאן הפרקליטות הפילה בטענות שוא ממשלה נבחרת.
עיקרון השוויון לפני החוק, האומר שדין נבחר ציבור כדין כל אזרח, יפה מאוד בתיאוריה אבל נתקל בקשיים גדולים במבחן המעשה. כי כאשר הפרקליטות מחליטה להגיש כתב אישום כנגד אזרח, זוהי מבחינתו התחלת הדרך. לעומת זאת כשהיא מגישה כתב אישום כנגד נבחר ציבור זה סוף הדרך. כשמדובר בנבחר ציבור, הפרקליטות היא גם התובע גם השופט וגם התליין. ברגע שהוגש כתב אישום האיש נדרש לעזוב את תפקידו, וברוב המקרים בזה מסתיימת הקריירה שלו. עד שיסתיים משפטו יעברו שנים שבהם המערכת הפוליטית משתנה וזורמת בלעדיו, כך שמבחינתו ומבחינת בוחריו, השאלה אם בסוף התהליך הוא יזוכה או יורשע, ירצה שלושה חודשים של עבודות שירות או ייכנס לכלא לשנה, היא כבר שאלה משנית. חלב שנשפך מזמן.
וכאשר מדובר לא בסתם איש ציבור אלא בראש הממשלה, השאלה נעשית חריפה פי אלף כי התפטרות ראש הממשלה היא הפלת הממשלה כולה. אני באופן אישי, אני מודה, שמחתי מאוד על נפילת ממשלת אולמרט, אבל אסור היה לי לשמוח כי מן הבחינה הדמוקרטית זה בלתי נסבל שהיא נפלה בדרך הזו. בלתי נסבל שממשלה שנבחרה על-ידי כלל הציבור תופל בידי קבוצה קטנה של שניים שלושה אנשי פרקליטות שלא נבחרו מעולם, שהדיונים וההחלטות שלהם נעשים הרחק מעיני הציבור, שאף אחד לא יכול לבקר את שיקול הדעת שלהם או אפילו לדעת מתי ואיפה ואם בכלל מתקיימים דיונים בעניין, ומי ומי משתתפים בהחלטה.

צריך חוש מידה וקצת ענווה

ההליך הזה בנוי על ההנחה שאותה קבוצה קטנה של שניים שלושה אנשים, היא חבורת מלאכים מעולה שאין שום ספק ביושרה ובטיב שיקול הדעת שלה, שאיננה מושפעת משום שיקולים זרים לא פוליטיים ולא תקשורתיים, ושלאנשיה אין שום יצרים אישיים. אבל אם קיימת בעולם קבוצה נפלאה כזו אין צורך בדמוקרטיה ולא בממשלה. שתנהל היא את המדינה. כל החשיבה הדמוקרטית בנויה על ההנחה הפוכה: אנשים הם לא מלאכים, לכולם יש יצרים, לכולם יש שיקולים זרים ולכולם יש טעויות מביכות. לא רק פוליטיקאים הם כאלה, אלא גם שוטרים וגם פקידים גם פרקליטים וגם שופטים. לכן לא ייתכן להפקיד את ההכרעה הפוליטית המרכזית של המדינה בידי איזושהי קבוצה של אנשים. לכן אם אדם נבחר על-ידי הציבור לעמוד בראש המדינה, רק הפה שאסר הוא הפה שיתיר, רק הציבור מוסמך להחליט אם הגיעה השעה להחליף אותו.
עכשיו חוזר ועולה הרעיון שנהוג במדינות אחדות בעולם על חוק חסינות גורף: ראש ממשלה מכהן לעולם לא יועמד לדין על שום עבירה שהיא. ישפטו אותו רק אחרי שיסיים את כהונתו. ומה אם יתברר שראש הממשלה רצח או אנס? גם אז הוא לא יישפט?
בא השכל הישר ואומר אל תגזימו ואל תתפלספו. לא צריך חסינות גורפת, צריך חוש מידה וקצת ענווה. אם ראש הממשלה ישחט את שר הביטחון, אין ברירה. תבוא הפרקליטות ותסלק אותו, אבל הרי לא על זה מדובר. בכל העולם החופשי החוק מגביל את תקציב הקמפיין האישי, ובכל העולם החופשי פוליטיקאים מתקשים לעמוד במסגרת המותרת, נכנסים לחובות, ומקמבנים כל מיני שיטות והמצאות לגייס כספים מעבר למותר. זו הפרת חוק אבל זה לא רצח ולא גניבה וגם לא שוחד. כשמדובר בעבירות שפוליטיקאי דש בעקביו לא הפרקליטות תשפוט אותו אלא הציבור.
אין צדיקים בסיפור הזה של אולמרט, לא בצד שלו ולא בצד של הפרקליטות. אבל מערכת משפט שלוקחת לעצמה יותר מדי כוח, מסוכנת יותר מפוליטיקאי לא לגמרי ישר. יתר על כן כשהמערכת הזו מאבדת את חוש המידה שלה, היא במו ידיה הופכת את הפוליטיקאי הלא ישר לזכאי וצח בעיני הציבור.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  03/10/2012   |   עודכן:  03/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין צדיקים בסיפור
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר מבריק עם תובנות
שלמה המגיב  |  3/10/12 16:39
2
אורי אליצור פשוט נפל בגדול.
אהוד פרלסמן  |  4/10/12 13:52
 
- לך תלמד לימודי ליבה.
לימודי ליבה  |  5/10/12 03:00
 
- ממי אולמרט "לקח לכיסו" ?
שלמה המגיב  |  5/10/12 08:08
3
אבל זה מה שאומר החוק..
ההביט הציבורי  |  4/10/12 23:21
4
מעט מידי ומאוחר מאוד
יוסי מ  |  5/10/12 05:42
5
עדיפה פרקליטות מאיימת ונושכת
פועה  |  6/10/12 10:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
ברזומה של עורך מעריב ניר חפץ יש "כתם" - הוא היה יועץ תקשורת של ראש הממשלה בנימין נתניהו. מבחינת יהונתן גפן, הכתם הזה וגסיסת העיתון היוו הזדמנות לסגירת חשבון. איפה ניר חפץ ואיפה יעקב ארז, התרפק גפן. יעקב ארז? הלכתי לארכיון...
רו"ח יפעת שעיה, רו"ח אבי תסאת
התוכנית החדשה מיועדת ליצואנים המתכוונים להגדיל את פעילותם לבניית תשתית שיווק בחו"ל עבור מוצרים קיימים או חדשים, ואשר יגבשו תוכנית שיווק אסטרטגית כדי להביא להגדלה משמעותית ביצוא וזאת, תוך כדי הגדלה ניכרת של ההשקעה השיווקית שלהם
אריה אבנרי
לראש הממשלה בנימין נתניהו נפל סוף-סוף האסימון: שר הביטחון אהוד ברק לא רצה בעצם להפציץ רק את מתקני הגרעין האירני, אלא רק את מתקני הליכוד
רו"ח יפעת שעיה, רו"ח רוני שרייטר
רשות המיסים פרסמה הודעה על הארכת הנוהל לתקופה של כשלושה חודשים ועד ליום 27 לספטמבר 2012
רו"ח איריס כץ כליף, רו"ח אריק כהן
באחת הפסיקות קבע בית המשפט כי רכישה או השאלה של שחקני כדורגל זרים על-ידי אגודות ספורט ישראליות, הינה יבוא של "טובין לא מוחשיים" ומשכך חייבת במע"מ ביבוא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il