X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
פלורליזם רק על הנייר. אוניברסיטת בן־גוריון בבאר שבע [צילום: אלבטרוס]
50 גוונים של שחור
ועדה בינלאומית של מומחי אקדמיה קבעה כי המחלקה לפוליטיקה ומימשל באוניברסיטת בן-גוריון לוקה בקיבעון מחשבתי ואינה פלורליסטית אבל זה לא מפריע לראשי המחלקה, מהשמאל הרדיקלי, לבכות על "סתימת פיות"
בגישה רדיקלית
ההטיה המתודית חריפה יותר שעה שמגלים שאפילו בתוך "התיאוריה הביקורתית" - תת-זרם שהוא המרכזי במחלקה בבן-גוריון - מדובר בהשערות הקשורות כמעט תמיד לגישות רדיקליות (פעמים רבות מרקסיסטיות), כלומר סעיף בתוך תת-הזרם המתודי

תיסגר המחלקה לממשל המוטה פוליטית
איציק וולף
המועצה להשכלה גבוהה אימצה את המלצות הוועדה הבינלאומית אשר קבעה כי המחלקה לפוליטיקה ולממשל באוניברסיטת בן-גוריון מוטה פוליטית ואינה מקצועית * המחלקה תיסגר אלא אם יוגש עד ל-1 באפריל דוח הכולל לוחות זמנים לתיקון המעוות
לרשימה המלאה

איציק וולף
אוניברסיטת בן-גוריון מורדת בוועדת המל"ג

המל"ג: השינויים במחלקה לממשל אינם מספקים
איציק וולף
בעקבות חשיפת News1 מבהירה המועצה להשכלה גבוהה כי השינויים שנעשו בסגל המרצים ובתוכנית הלימודים של המחלקה לפוליטיקה ולממשל באוניברסיטת בן-גוריון לא תיקנו את הליקויים החמורים שנמצאו בה * ההמלצה - לאחר בדיקה נוספת בהמשך לחוות דעת צוות הבדיקה הבינלאומי שקבע כי המחלקה מוטה פוליטית
לרשימה המלאה

לדבר הזה חברי הוועדה הבינלאומית לבדיקת איכות המחלקות למדע המדינה ויחסים בינלאומיים בישראל לא היו מוכנים. המדד העיקרי באוניברסיטת מחקר הוא רשימת המאמרים המדעיים שפורסמו בכתבי עת אקדמיים נחשבים. בהגיעם לאוניברסיטת בן-גוריון קיבלו חברי הוועדה רשימת פרסומים חדשה של המחלקה לממשל ופוליטיקה, כדי לחזק את רושם איכותה המקצועית של המחלקה. והנה, אחד הפרסומים ברשימה היה מאמר שפורסם בעיתון הסטודנטים המקומי "ג'מעה". בזה התהדרה המחלקה, שרוב חבריה פעילים בשמאל הרדיקלי, ושראש המחלקה הקודם, נווה (ניב) גורדון, קרא לחרם על ישראל.
כבר כתבתי השבוע שחברי ועדת הבדיקה אינם אנשי ימין או נמנים עם הזרם השמרני, אלא להפך. כך ראש הוועדה, פרופ' תומאס ריסֶה מהאוניברסיטה החופשית בברלין, וכן פרופ' אלן אימרגוט ואפילו פרופ' גליה גולן ("נשים בשחור") ועוד.
חבורת המומחים הזאת הגישה את מסקנותיה למועצה להשכלה גבוהה. ביחס למחלקה לפוליטיקה ומימשל באוניברסיטת בן-גוריון היה הדיווח הקשה ביותר. ריסֶה וחבריו לוועדה דיווחו על שורת ליקויים שעיקרם זהות אנשי הסגל והתכנים הנלמדים במחלקה. טענתם המרכזית הייתה שתוכנית הלימודים אינה מפגישה את הסטודנטים עם גישות מחקר מגוונות ופלורליסטיות המקיפות את תחום המקצוע של מדע המדינה.
ראוי לשים לב, בניגוד לצווחות שנשמעו מכיוון חוגי הארץ, "היעדר פלורליזם" בהקשר של דוח הביקורת אינו מדבר על הפוליטיזציה הרדיקלית השוררת במחלקה הזאת. "היעדר פלורליזם" לפי מחברי הדוח מתייחס לשיטות המחקר של מדע המדינה.
הוועדה התרעמה על ייצוג יתר של "הגישה הפרשנית" לעומת היעדרה של "הגישה הפוזיטיביסטית". הפילוסוף קארל פופר טבע את "עיקרון ההפרכה" כעיקרון המרכזי של המדע. בניגוד לדת (ולמרקסיזם), מדע הוא עניין אמפירי שנסמך על תצפיות, על בדיקת עובדות ועל יכולת להפריך תיאוריה. גישות פוזיטיביסטיות הן הדומיננטיות בכתבי העת המובילים במדע המדינה.
אנשי הסגל בבאר שבע, אמרה הוועדה, לא מעמידים את התזות שלהם למבחן אמפירי, אלא מציגים את דעתם או משערים (במקרה הטוב; או מפרסמים מאמרים בעיתוני סטודנטים במקרה הרע). זה יפה, אבל זאת אינה הגישה העיקרית בתחום.
ההטיה המתודית חריפה יותר שעה שמגלים שאפילו בתוך "התיאוריה הביקורתית" - תת-זרם שהוא המרכזי במחלקה בבן-גוריון - מדובר בהשערות הקשורות כמעט תמיד לגישות רדיקליות (פעמים רבות מרקסיסטיות), כלומר סעיף בתוך תת-הזרם המתודי.
הוועדה המליצה לערוך שינויים משמעותיים בתוכנית הלימודים, לגייס סגל נוסף בתחומי הליבה של מדע המדינה ולגוון את הזהות החד-מימדית של הסגל - שוב, לא מבחינה פוליטית, אלא מבחינת הגישות המתודולוגיות והתיאורטיות. לבסוף, כתבו מחברי הדוח הבינלאומי, אם הליקויים לא יתוקנו, על המל"ג ועל הנהלת האוניברסיטה לשקול את סגירת המחלקה.
לא ענו על הדרישות
בנובמבר 2011 קבעה המועצה להשכלה גבוהה לו"ז לתיקון הליקויים וביקשה מהפרופסורים ריסֶה ואימרגוט לשמש צוות מעקב ליישום ההמלצות. אוניברסיטת בן-גוריון דיווחה על הצעדים שנקטה: שינוי תוכנית הלימודים וגיוס חברי סגל חדשים. אבל מה? היא לא פירטה מיהם חברי הסגל החדשים. כאן ביקשה ועדת המשנה של המל"ג להבטחת איכות, שלפני שתגבש את דעתה ביחס ליישום התיקונים (שהייתה חיובית באופן כללי), היא מבקשת להעביר אליה את קורות החיים של המרצים החדשים (רשימת פרסומים, תחומי התמחות ועוד). עוד ביקשה לדעת כיצד שובצו בתוכנית הלימודים, ואלו קורסים הם ילמדו (כולל סילבוסים).
לאחר שהתקבלו החומרים, התברר שחברי הסגל שגויסו לא ממש ענו על דרישות הוועדה לגיוון, לפלורליזם ולשאר ירקות אינטלקטואליים שבמחלקה לפוליטיקה ומימשל לא שמעו עליהם.
לפני כחודש פירסמה ועדת המשנה של המל"ג את דעתה: היא ציינה את הסתייגותו של צוות המעקב הבינלאומי מאי יישום ההמלצה "להרחיב את מגוון שיטות המחקר והגישות התיאורטיות הנלמדות במחלקה". לאור ההסתייגות המכרעת הזאת של מומחים בינלאומיים הביעה המועצה "אי שביעות רצון לנוכח העובדה שהמחלקה לפוליטיקה ומימשל בבן-גוריון לא השכילה לנצל את גיוס הסגל... על-מנת להרחיב את מגוון הגישות המחקריות במחלקה, באופן שישקף את הפלורליזם של גישות מחקר במקצוע".
בעיקר הדגישה הוועדה את "היעדר הייצוג של הגישה הפוזיטיביסטית במדע המדינה בקרב חברי הסגל במחלקה. גיוס סגל שמרביתו מייצג תת-גישה בזרם המחקר הפרשני (תיאוריה ביקורתית) במחלקה שבה קיים כבר ייצוג יתר של תת-גישה זו, אינו עולה בקנה אחד עם הדוח של ועדת ההערכה הבינלאומית". כלומר, שתי הוועדות - זו הבינלאומית, וזו של המל"ג - אמרו בעצם שהמחלקה בבן-גוריון הודתה על התקנים החדשים שקיבלה ומילאה אותם, פחות או יותר, באותו הדבר; כלומר - היא לא עמדה בהתחייבותה.
על-רקע זה החליטה ועדת המשנה של המל"ג להמשיך לעקוב אחר השינויים והתיקונים במחלקה ולגבש דעתה עד דצמבר 2012. בינתיים, המליצה פה אחד - בתיאום עם צוות המעקב הבינלאומי - שלא לאשר רישום סטודנטים חדשים לשנת הלימודים הבאה (תשע"ד). גם לאחר שנשיאת אוניברסיטת בן-גוריון, פרופ' רבקה כרמי, פנתה לפרופ' ריסֶה שיבהיר את עמדתו בנושא, הוא לא הסתייג מההחלטה אלא כתב שהוא שותף לדאגות של ועדת המשנה של המל"ג ביחס לגיוון הסגל.
"להמשיך ללחוץ ולא להרפות"
עכשיו הגיע החלק המוכר מבית המדרש של השמאל - לחץ בינלאומי בטענה הידועה של "סתימת פיות", ועל הדרך הכפשת שם ישראל בעולם. מייסד המחלקה, פרופ' דוד ניומן - שהוא למעשה גיאוגרף, לא בדיוק חוקר מובהק של מדע המדינה - כתב במסמך פנימי לחבריו "אני בעד להפעיל לחץ בינלאומי, במינון מתאים, תוך טפטוף מכתבים ממספר אגודות ובעלי שם עולמי, שחלק יגיעו לתקשורת, במקביל לכל הלחצים האחרים שמפעילים היום על המל"ג באמצעות עורכי הדין והפעילות של הנשיאה והרקטור. זה לא תואם ב-100 אחוזים את המדיניות שקבענו עד עכשיו - אבל נדמה לי שהם בלחץ עכשיו וצריכים להמשיך ללחוץ ולא להרפות".
פלורליזם, גיוון, דעות אחרות. הצחקתם אותם.

פורסם במקור: ישראל היום (יום ו', 5.10.12)
תאריך:  05/10/2012   |   עודכן:  05/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רבקה כרמי
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
50 גוונים של שחור
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
שמח מאד על סגירת המחלקה הזאת
יוסי אבידור  |  5/10/12 18:40
2
מקום של כבוד לרחב מיריחו בצוות
מדמוני אסף  |  5/10/12 19:39
 
- שמאל קיצוני ובן גוריון
ארני  |  7/10/12 06:25
3
50 גוונים של אפור-כתבה ימנית ו
יגאל חפץ  |  6/10/12 18:20
 
- השאלה אינה דרור אידר!
במבה  |  7/10/12 06:46
 
- לאדון חפץ-צרת רבים נחמה לטיפשי
יוד יוד  |  11/10/12 16:06
4
שלא יהיה בלבול
גילה פ.  |  8/10/12 06:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
הרעיון הבסיסי ביסוד התיירות הרפואית הוא להשתמש במשאבים ציבוריים שאינם מספיקים אפילו לישראלים    הוספת התיירות הרפואית תהיה המסמר האחרון בארון הקבורה של הרפואה הציבורית בישראל
נרי אבנרי
למשבר בתקשורת יש הרבה סיבות. אחת מהן: האדישות רבת השנים של בכירי העדר לנוכח מיקומם הנמוך בסקרי האמינות    שיכור הכוח נוני מוזס, למשל, לא משרת את קוראיו, אלא עסוק בגיוסם להעדפותיו ולשנאותיו    חסרים לנו עיתונאים אמינים
ענבל בר-און
ראש עיריית ראש העין, משה סיני, עומד על הרגליים האחוריות במאבקו ברעשים הבוקעים מן המואזין בכפר קאסם    זה מטרד הרעש שמטריד את ראש עיריית ראש העין? רעש הוא טרור    כתבה שישית בסדרה
עקיבה לם
מהי שמחה? מה חשיבותה? סוקרטס קבע כי אושר הוא הוא תכלית העולם    השמחה בחג הסוכות נקבעה על שני דברים - על התורה ועל העבודה
עמוס דאי
יש בי שמחה לאיד לנוכח הנוק-אאוט שחטף ברק אובמה המוסלמי בעימות מול המושל מיט רומני, אוהב-ישראל מובהק. מתברר שאובמה הוא חנון שעדיין מנגב את החלב מהשפתיים ובסך-הכל קריין טוב של כתוביות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il