X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גלעד אלפר פובליציסט מיטב בית השקעות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
משרד העבודה האמריקני (BLS) היכה את השוק בתדהמה ביום שישי האחרון כשבישר שהאבטלה בארה"ב נפלה מרמה של 8.1% ל-7.8%, הרמה הנמוכה ביותר מאז ינואר 2009. מדוע התדהמה?
▪  ▪  ▪
46.7 מיליון אזרחים אמריקאים מקבלים תלושי מזון [צילום: AP]

הדוח של משרד העבודה מבוסס על שני סוגי מחקרים. הסוג האחד הוא Household Data שהוא משאל טלפוני של 50,000 בתי אב. משאל זה קובע את שיעור האבטלה הרשמי. על-פי Household Data, בחודש ספטמבר לבדו התעסוקה עלתה ב-873 אלף משרות, המספר החזק ביותר מאז יוני 1983! מכאן נובעת חלק מהתדהמה - הכלכלה האמריקנית, אפילו בעיני חסידיו השוטים ביותר של אובמה, לא אמורה להיות מסוגלת לייצר כל כך הרבה משרות.
הבעיה השנייה עם החדשות הטובות בנוגע לשיעור האבטלה היא התוצאות של סוג המחקר השני של משרד העבודה. זה הוא ה- Establishment Data המבוסס על שאלונים מפורטים בכתב ומשאלים טלפוניים של 390 אלף חברות המעסיקות ביחד כ-47 מיליון אמריקנים. התוצאות של המחקר הזה נראות הרבה יותר הגיוניות בהינתן מצבה של הכלכלה המריקנית. על-פי מחקר זה, בחודש ספטמבר נוצרו 114,000 משרות. זהו מספר חלש שבקושי יכול להחזיק את האבטלה ברמה יציבה. אולם כאמור, שיעור האבטלה הרשמי נקבע ע"י Household Data.
הפער בין שני סוגי המחקרים נראה מוזר ביותר, והוה מהווה סיבה עיקרית לחשדם של הרפובליקנים שמשרד העבודה מבשל את הנתונים כדי לעזור לאובמה.
בכל אופן, כאשר חופרים קצת בנתונים התמונה המתקבלת נראית בעייתית עוד יותר. נתחיל בנתוני Establishment Data שעל פיהם נוצרו רק 114,000 משרות בספטמבר. כפי שמראה הגרף למטה, בסקטור החשוב ביותר לארה"ב, הוא סקטור הייצור, מספר המשרות ירד ב-16 אלף משרות, וזאת לאחר ירידה של 22 אלף משרות ייצור בחודש הקודם - אוגוסט. דווקא הממשלה הגדילה את מספר המשרות באוגוסט ב-10 אלף משרות וזאת לאחר שנוצרו 45 אלף משרות ממשלתיות בחודש אוגוסט (גרף 1).
כלומר חל גידול במספר המשרות הלא נכונות - משרות ממשלתיות שקיימות על חשבונו של המגזר הפרטי ושל משלם המסים וחל קיטון במספר המשרות במגזר הייצור - זהו המגזר שכל עוד לא תחול בו התאוששות דרמטית, לכלכלת ארה"ב לא תהיה תקומה. אגב, לממשלת ארה"ב אין בלעדיות על הפטנט הזה של גידול במספר המשרות הממשלתיות כדי ליפות את תמונת התעסוקה הכללית, גם ממשלת ישראל יודעת לשכור עוד עוד אנשים שאת משכורתם משלם המגזר-הפרטי.
כאשר בודקים את התוצאות של משאל משקי הבית (Household Data), הנתון הראשון שקופץ הוא העובדה שמתוך 873 אלף המשרות שנוצרו, 582 אלף משרות הן משרות חלקיות. זוהי הסיבה שמדד האבטלה U-6, שהוא מדד אבטלה הכולל גם את אלה שעובדים במשרות חלקיות אך היו רוצים לעבוד במשרה מלאה, נשאר יציב על רמה של 14.7%.
על-פי האתר הכלכלי Zero Hedge, אם מצרפים את מספר המובטלים, אלה שעובדים במשרות חלקיות אך היו רוצים לעבוד במשרה מלאה, ואת אלה שנואשו מלחפש עבודה ולכן אינם נכללים במדד האבטלה הרשמי (Marginally attached to the labor force), נראה שבספטמבר, מצבו של שוק העבודה האמריקני דווקא החמיר (גרף 2)
גרף נוסף שיכול להזכיר לנו את מצבה של ארה"ב הוא גרף מקבלי תלושי המזון, שמספרם הגיע ביולי לשיא חדש - 46.7 מיליון אזרחים אמריקנים, או 22.5 מיליון משקי בית (גרף 3).
לסיכום, מאז דצמבר 2007, אבדו לשוק האמריקני 4.5 מיליון משרות, נוספו לשורת מקבלי תלושי המזון וקצבאות הנכות (זוהי קצבה של כ-1,000 דולר לחודש) כ-21 מיליון אמריקנים והחוב הלאומי גדל בכ-7 טריליון דולר (גרף 4).
לסיום, אני ממליץ מאוד לצפות בסרטון ווידאו של פיטר שיף שבו הוא מסכם את נתוני העבודה ועוד כמה דברים מעניינים, זהו סרטון של כ-20 דקות. כדאי

גרף 1 - Employment in total nonfarm
גרף 2 - Unemplyment and Underemployment
גרף 3 - גרף מקבלי תלושי המזון
גרף 4 - מקבלי תלושי המזון וקצבאות הנכות
תאריך:  07/10/2012   |   עודכן:  07/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה באמת קורה בשוק העבודה האמריקני?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
נו, ורומני משתמש בזה?
מזכיר_המדינה  |  7/10/12 13:57
2
בארץ המצב גרוע יותר:
הטובע המחוזי  |  8/10/12 10:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ערן שכטר
ישראל של היום מתנהלת בצורה של שחיתות וקומבינות שאת הליבה רואים ברשויות המקומיות השונות ובראשי רשויות שמתנהלים בצורה מעוררת בחילה. ישראל של היום מדברת על שלטון החוק ועל שוויון בפני החוק, כשלמעשה אין שלטון חוק ובטח שאין שוויון
ד"ר רון בריימן
מחנה השמאל נתקע ברעיונות ילדותיים של "שלום", גם כשהמציאות והעובדות טפחו וטופחות על פניו. תפישה זאת לוקה בעיוורון מוסרי, המונע מחסידיה להכיר בזכויותיהם של בני אדם - אפילו אם הם יהודים - לגור בלב ההיסטורי של ארץ ישראל. הפגם המוסרי הזה הופך את "תהליך השלום" למעשה שאיננו יהודי ואיננו דמוקרטי, איננו ציוני ואיננו מוסרי, וממילא גם אינו יכול להוביל לשלום
אליהו קאופמן
אינני מבין על מה המהומה על לא מאומה    ההתגרות של נתניהו בארה"ב של ברק אובמה היא פועל יוצא מתהליך היסטורי, שהחל כבר אי שם בסוף שנות ה-70 ובשנת 1996 הבשיל אותו תהליך    הייתה זו זריעה ארוכה שהעלתה פרי בשל שאת מרוריו אנו אוכלים כיום
עו"ד אברהם פכטר
העוזבים והמאיימים שייכים לקבוצה קטנה אך רעשנית, מיוחצנת היטב, שדורשים הרבה מן המדינה אך משתדלים לתרום כמשפחות. המאבק לשיפור תנאים, לחלוקת נטל שווה ולתיקון עיוותים הוא במקומו ויש לו תומכים בציבור. אבל מאבק לשם מאבק, תוך דרישות קיצוניות ולא הגיוניות, בתוספת קבוצת אנרכיסטים, שוללים את הלגיטימיות שלהם לייצג את ההמונים
אהרון שחר
מדוע למשל לא משחררים את הרווחים הכלואים? מה עשו הרווחים המסכנים הללו שכולאים אותם עד תום ההליכים ללא משפט? לפחות שישחררו אותם על תנאי למעצר בית    כתומך נלהב בזכויות הריני מצרף את תמיכתי למאבק למען שחרור כל הכלואים החפים מפשע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il