X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אני מבקש במאמר זה לתת ביטוי להערכתי הרבה, שנשים רבות מפלסות לעצמן דרך לעבר הבמה הקדמית של החיים הפוליטיים בישראל ותופסות מקום ראוי ונכבד בהנהגת מפלגות פוליטיות לגישה שלי, המצדדת בשילוב נשים רבות בצמרת המערכת הפוליטית, אני מבקש להביא תנא דמסייע מעולם המקרא
▪  ▪  ▪
מרים הנביאה. צמצום נוכחותה בסיפור המקראי, למרות מנהיגותה [צילום: פלאש 90]
ראויות למעמד
חבל מאוד שהיום המפלגות החרדיות אינן רואות את הנשים כראויות למעמד מנהיגותי, כפי שתופס זאת הנביא מיכה המורשתי הרואה את משה, אהרון ומרים כצוות מנהיגותי מאוחד. ההערכה שיש למיכה כלפי משה ואהרון כמנהיגים זהה להערכה ששמורה לו כלפי מרים

עם כל ביקורתי - ביקורת קשה - על מעמד האישה בחברה המקראית, אני מוצא לנכון להעלות מנבכי העבר ההיסטורי שלנו דמות אחת, שמקומה די הוצנע אך היא זוכה לתפקיד מנהיגותי מכובד ומוערך. ההערכה, שלצערי, לא נצרבה בתודעה ההיסטורית שלנו. ורבים גם מבקשים להעלים אותה מאיתנו.
מרים הנביאה - אחת משלוש הנביאות, שהיו לעם ישראל - מופיעה בתורה, אומנם, אך ורק בארבעה סיפורים קצרים עד למאוד. אך הקיפוח בעריכה הספרותית אינו מוחק את היותה חלק מטריומווראט של המערכת השלטונית בדורה.
אני מלא הערכה לנביא מיכה המורשתי, שבדרך ייחודית הוא מציג את מרים. מיכה המורשתי בן דורו של הנביא ישעיהו רואה במרים מנהיגה בדור של עם העבדים שיצא ממצרים. מאות שנים לאחר מותה, אנו עדים למעמד חשוב, בו הנביא מיכה, המנבא בממלכת יהודה בימי יותם, אחז ויחזקיה מלכי יהודה, מזכיר לעם את מנהיגותם של משה, אהרון ומרים כצוות של מנהיגים. מרים נתפסת בעיני מיכה המורשתי כאישה, שמעמדה המנהיגותי זהה למעמד של משה ואהרון. על כך אפשר ללמוד מפרק ו' פסוק ד' - "כי העליתיך מארץ מצרים ומבית עבדים פדתיך, ואשלח לפניך את משה, אהרון ומרים".
בעיני הסמכות האלוקית משה, אהרון ומרים הם שלישיה - גוף אחד - שנשלח לייעוד ההיסטורי לפדות עם עבדים מכלא העבדות ולהעלותו על הדרך הקשה לקראת חיי חרות.
חבל מאוד שהיום המפלגות החרדיות אינן רואות את הנשים כראויות למעמד מנהיגותי, כפי שתופס זאת הנביא מיכה המורשתי הרואה את משה, אהרון ומרים כצוות מנהיגותי מאוחד. ההערכה שיש למיכה כלפי משה ואהרון כמנהיגים זהה להערכה ששמורה לו כלפי מרים.
שירתה לא הייתה "קול באישה ערווה"
סופר דברי הימים א' בפרק ה' בציינו רשימות בני משפחה אינו נוהג לציין את שמות הבנות הוא מזכיר רק את הבנים. אבל בפסוק כ"ט באותו הפרק מזכיר הכותב את מרים ברשימת ילדי עמרם. גם החריגה הזו מלמדת, שלמרות הגימוד של מרים בסיפור עצמו, היו אנשי רוח וסופרים שדאגו להזכיר את שמה ואף לתת לה את המקום הראוי לה. הם לא התייחסו לדבריה ולשירתה כאל "קול אישה בערווה". לדברים שהיא אמרה ושרה האזינו בקשב רב גברים ונשים. לא היו מחיצות בין הגברים והנשים והם קיבלו את מנהיגותה באופן טבעי, כפי שקיבלו בתקופת השופטים את מנהיגותה של דבורה. במיוחד ברק בן אבינועם, שלא היה מוכן לזוז בלעדי הנוכחות של דבורה בצמרת הפיקוד הצבאי.
לעומת הצמצום, שנקט סיפור העלילה בספר "שמות" ובספר "במדבר" כלפי מרים, התלמוד פרס לנו יריעות חיים רחבות ומקיפות יותר. הגם שאינני שלם עם חלקם של המובאות התלמודיות, אביא רק דוגמה אחת. על-פי התלמוד מרים ניבאה להוריה את לידת משה ושהוא עתיד להיות מנהיג וגואל ישראל. מכאן על-פי התלמוד גילוי האחריות שיש לה כלפי משה, שהוא בסכנת מוות ביאור. היה לה חשוב שתמומש נבואתה לא רק על לידת משה, אלא מימוש הנבואה על משה המנהיג והגואל.
לא רק אחות של
עם כל חילוקי הדעות, שיש לי עם הערכות וקביעות של התלמוד, אני רואה בסיפור התלמודי על מרים ביטוי של אחריות מצד ילדה-נערה כלפי המשפחה והחברה, בה היא חיה ופועלת. אני רואה כאן נכונות להקריב הכל מצד נערה רגישה ואמיצה. הנתינה לחברה היא עבורה דרך חיים. תכונות שיעמדו לה גם בבגרותה. היא מנהיגה בזכות עצמה. היא אינה רק אחות משה ואהרון. היא מנהיגה כמו משה ואהרון.
את היותה מנהיגה ודעתנית בזכות עצמה ולא רק אחות של, אנו רואים בספר "במדבר" פרק י"ב פסוק א' - "וַתְּדַבֵּר מרים ואהרון במשה על אודות האישה הכושית אשר לקח...". אהרון ומרים באו יחד, אבל וַתְּדַבֵּר מרים. מרים היא המדברת. לכן גם מאוד כאב לי שהיא נענשה על דבריה אלו במחלת הצרעת ובבידוד קשה ומשפיל באוהל מחוץ למחנה. משה מלכתחילה היה צריך להתנגד לעונש לגבי מי שהצילה את חייו.
מרים היא הגיבורה שלי בסדר פסח, ולמרבה הצער, גיבורה טראגית, שהחיים לא האירו לה פנים, כי נתנה ביטוי לדעותיה גם במקומות שזה לא היה מקובל.
אני מאחל היום לנשים בכל המסגרות הפוליטיות בהצלחה, רק שלא תשלמנה את המחיר ששילמה מרים הנביאה.

תאריך:  31/10/2012   |   עודכן:  31/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להצלחת הנשים בבחירות לכנסת
תגובות  [ 23 ] מוצגות  [ 23 ]  כתוב תגובה 
1
תנא מסייע נאה ל"ת
תנא מסייע  |  31/10/12 10:05
2
לחיי הנשים ל"ת
לחיי הנשים  |  31/10/12 11:38
3
נהניתי מהרוח והגישה הפמיניסטית ל"ת
נירה המאירי  |  31/10/12 13:15
4
מפלגת מרצ
צפורה בנאי  |  31/10/12 13:29
 
- מרצ = 100% נשים
איש עצוב  |  31/10/12 19:39
 
- איש עצוב,תגובה ממש אינטליגנטית
איציק....  |  1/11/12 09:51
 
- לאיש העצוב
qwertyui  |  1/11/12 18:36
5
איתן שוב מבלבל ,לדעתי
איריס כהן  |  31/10/12 14:07
 
- דעתי כדעתך
בן דוגית  |  31/10/12 21:11
 
- לבן דוגית
איריס כהן  |  1/11/12 08:50
 
- בגלל הנשים הפרוצות
איציק....  |  1/11/12 11:12
 
- איציק תפסיק לקשקש
איריס כהן  |  1/11/12 19:46
 
- איריס , תפסיקי לקשקש
אחד שמגיב לראשונה  |  3/11/12 06:48
 
- גם הפ-עם את צודקת, אבל
בן דוגית  |  1/11/12 12:35
 
- לבן דוגית הטועה מאד
איריס כהן  |  1/11/12 19:26
 
- לאיריס שטועה ומטעה
אדם ר...  |  4/11/12 07:30
6
שים הן 50%
איציק...  |  1/11/12 09:47
7
נשים הן מחצית האוכלוסייה
עיני  |  1/11/12 11:27
8
נשים הן מחצית האוכלוסייה
עיני  |  1/11/12 11:27
9
נשים הן מחצית האוכלוסייה
עיני  |  1/11/12 12:23
10
רשימה המעשירה את הקורא. ל"ת
שולה .  |  1/11/12 18:07
11
מעניין. אהבתי את מה שקראתי. ל"ת
אברהם ספיר  |  2/11/12 18:07
12
נחשפתי פעם ראשונה
ציון הראל  |  3/11/12 04:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר אלרן, אלכס אלטשולר
מאחורי התרגיל להיערכות לקראת רעידת אדמה עמדה ההנחה, שישראל אינה מוכנה כראוי לרעידת אדמה רחבת היקף ונפגעים. לתרגילים בכלל ולתרגיל הנוכחי במיוחד חשיבות רבה בכול הקשור להתכוננות המערכתית ברמה הלאומית והמקומית. אלה מבטאים נאמנה את ההנחה המכרעת, כי יש קשר ישיר וחיובי בין התכוננות הולמת לבין צמצום נזקי אסונות צפויים
איתמר לוין
לקראת הבחירות הולכות ומתרבות הידיעות על גושים פוליטיים שיקבלו עשרות מנדטים, על מפלגות שיכולות להגיע לעשרות חברי כנסת ואפילו על נשיא המדינה שיחזור לפוליטיקה. המשותף לכולן: יצירת מציאות וירטואלית הנובעת לעיתים משאיפותיה של התקשורת
אורי הייטנר
הצטרפותו של חילי טרופר לפוליטיקה היא בשורה חשובה לחברה הישראלית    אין ראוי ממנו    אני מקווה שהצטרפותו היא ראשית ביטול הזיהוי של מפלגת העבודה כמפלגה חילונית, והפיכתה למפלגה כלל ישראלית
נסים גבאי
נשארתי עוף בודד. מוזר. אבל מאמין שמה שיש פשוט לא מתאים לי, לא לנו, ובטח לא למדינה. אבל את מי זה מעניין? כולם באטרף לכבוש את הכנסת, הממשלה, את הכסא!
יאיר דקל
מסיבות אישיות הייתי צריך לצאת לבטן גב    האי רודוס נבחר כמקום המתאים    כאשר הוסענו באוטובוס משדה התעופה דרך מועדוני הנופש שעל שפת הים, הסתכלתי על הבתים וגיליתי את הארכיטקטורה הים תיכונית - בתים לא מרובעים, פינות אלכסוניות, קצוות עגולים    א-סימטריה יפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il